Elisa2 schreef:denisesilver schreef:Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?
Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.
denisesilver schreef:Elisa2 schreef:
Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.
Dat is zeker waar. Ik doelde meer op exterieurmatig en de beweging. Wat daarin het belangrijkste wordt gevonden
LauraEH schreef:Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?
LauraEH schreef:Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?
misterA schreef:Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.
denisesilver schreef:misterA schreef:Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.
Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?
KahluaB schreef:denisesilver schreef:Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?
Jij zegt het ...en dat vind ik dus niet gewenst.(al is een PAVO paard niet per definitie een grootloper.)
NatasjavE schreef:Andere kant is dat de top van de PAVO het vaak ook in de Grand Prix goed doet(heb ik voor een ander topic al eens een lijstje geplaatst)
Dan blijft de vraag of dat je fokdoel moet zijn.
Maar PAVOcup heeft dus een redelijk voorspellende waarde.
NatasjavE schreef:Andere kant is dat de top van de PAVO het vaak ook in de Grand Prix goed doet(heb ik voor een ander topic al eens een lijstje geplaatst)
Dan blijft de vraag of dat je fokdoel moet zijn.
Maar PAVOcup heeft dus een redelijk voorspellende waarde.
denisesilver schreef:Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.
Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers