[Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

[Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:09

In de wiki staat, dat de zijgang schouderbinnenwaarts op 3 sporen gereden wordt, maar dat is niet waar.

Schouderbinnenwaarts en ook schouderbuitenwaarts worden op 4 sporen gereden.
Guérinière, een grootmeester in de rijkunst, heeft de schouderbinnenwaarts bedacht, en heeft het ook zo genoemd.

Later wilde Steinbrecht, een andere grootmeeste, dezelfde oefening op 3 sporen uitvoeren. Omdat dat anders was dan schouderbinnenwaarts gaf hij het ook een andere naam, namelijk schoudervoor.

Dus: schouderbinnenwaarts/schouderbuitenwaarts zijn op 4 sporen,
schoudervoor is op 3 sporen.

sharon_quiz

Berichten: 1822
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:30

Ooh is dat zo? Want dan staat het blijkbaar niet alleen in de Wiki verkeerd, maar ook in de proevenboekjes. Daar wordt namelijk schouderbinnenwaarts op drie sporen gevraagd.

Hoe ben je daar achter gekomen?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:36

Voor mij is schouder binnenwaarts standaard op 3 sporen en kan dit gevarieerd worden naar 4, maar heb nog nooit gehoord van schoudervoor. Is dat typisch Nederland ofzo ? want ik rijd al sinds mijn 7de en heb hier echt nog niet van gehoord.
Ben eventjes gaan kijken op een van mijn favo dressuur sites en hier spreken ze er ook niet van, maar wel van die variatie op 4 sporen dus.
Afbeelding

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:50

Degenen die de oefeningen bedacht hebben, hebben ze zo genoemd, dus heten ze officieel zo.
Eigenlijk is het net als kwadraten en machten. Iemand heeft een kwadraat ooit een kwadraat genoemd, en een macht een macht en hoewel ze veel op elkaar lijken, zijn ze niet het zelfde.
Of huismussen en ringmussen. Voor veel mensen is het gewoon een mus, maar er zit wel verschil tussen.

Ik heb het ook zo geleerd, als ik me niet vergis, maar veel mensen zijn de oorsprong van deze oefeningen vergeten, dus daarom worden ze misschien niet meer genoemd of anders genoemd...

O ja, waar het vandaan komt: Ik heb het het eerst gehoord op de DVD van Piet Bakker, maar het staat ook in het boek The Complete Training of Horse and Rider van Alios Podhajsky.

Citaat:
...de la Guérinière who invented the shoulder-in, and in his Ecole de Cavalerie he describes this exercise and gives exact diagrams of the hoofprints of the horse. According to these diagrams the shoulder must be taken in to such degree that the inside fore and hind legs step over and in front of those of the outside, thus describing four tracks. (...) This is the method to wich the Spanish Riding School remains faithful. Nowadays there are different opinions as to the degree of the angle which the horse forms to the wall in the shoulder-in. In opposition to de la Guérinière's theory it is maintaines that the forehand should be taken in to such a degree that the inside hind leg follows exactly in the track of the outside foreleg, thus making a single track, so that three instead of four hoofprints appear. This interpretation generally leads to a sort of outline of a shoulder-in, and the inside foreleg does not cross sufficiontly over the outside one. In this case the purpose of the exercise-the bending of the three joints of the hind legs, the freer movement of the shoulders, the improvement of the contact with the bit, and the increase of suppleness and obedience-will not be achieved.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:06

Ik heb ook altijd geleerd dat schouder voor z3 sporen was en schouderbinnenwaarts op 4 sporen. Zou jij het willen aanpassen Altobelli (liefst met bronvermelding).

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:37

Bestaat die oefening dan niet in het frans ? Ik heb al mijn lessen in het frans gehad en schouder binnenwaarts=épaule en dedans. Ik heb nooit gehoord van een gelijkaardige oefening met een andere naam, maar wel dus dat schouderbinnenwaarts gewoon op 3 of op 4 sporen kan. Mischien hebben ze daar dus gewoon geen franse benaming voor, kan ook :o

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:41

Schouderbinnenwaarts moet toch echt op 3 sporen! Travers gaat wel op 4 sporen.

Als je op wedstrijd op 4 sporen komt, wordt je daar ook op afgestraft.

Schoudervoor is gewoon stelling (buiging in de hals dus eigenlijk, want stelling is alleen "knikken" achter de oren) nemen (vanuit de schouder) met begrenzing op de schouder, maar wel op 2 sporen.
In de training voor extra buiging in het lijf kan sb wel genomen worden op 4 sporen.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:49

Schouderbinnenwaarts op 4 sporen heb ik nog nooit gehoord, als je dat op wedstrijd doet krijg je er gegarandeerd commentaar op.

Ik doe het wel eens tijdens training om wat extra buiging te vragen, maar verder altijd op 3 sporen.

listiglistje

Berichten: 14406
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:53

Nou ik ga het niet proberen in de ring, want dan krijg je een dikke onvoldoende aan je rijbroek :7 dus mooi op 3!

Thuis kun je het wel doen op 2 (schoudervoor) en 4 om wat extra te vragen.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:59

Ik ga de KNHS/FEI/ORUN gegevens er eens op na slaan, of als iemand dat voor mij zou willen doen zou dar geweldig zijn (ik moet echt studeren op het moment :o )

MyHu

Berichten: 3025
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Overijssel

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:01

Als je paard op 4 sporen loopt, is de oefening niet correct, omdat officieel het rechtervoor en linkerachterbeen op 1 lijn moeten zitten. (bij rechts)

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:05


Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:11

Is schoudervoor dan 4 sporen? Ik begin nu zelf te twijfelen. (oh ja, studie)

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:12

Nee, twee sporen.
Dit staat tevens in het proevenboekje en in de map van de ORUN :j
Het staat dus goed in de wiki volgens KNHS, FEI en ORUN.

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:13

Zoals ik in een eerder bericht gemeld heb, en zoals Alios Podhajsky ook zei, lopen de meningen hierover uiteen.
De KNHS vindt waarschijnlijk dat het op 3 sporen moet, maar officieel, volgens de bedenkers, is het op 4 sporen. De KNHS gebruikt dus een andere naam dan de persoon die het bedacht heeft.

Misschien is dat iets om op de Wiki te vermelden, dat het in wedstrijden op 3 moet, maar volgens de bedenker op 4... Zo iets. (Ik weet niet hoe ik het aan kan passen.)
Dat lijkt mij een goede oplossing :j

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:14

Officieel is mijn inziens volgens de FEI en niet volgens de bedenker... Het zaait mi alleen maar verwarring om dit te vermelden.
Betadine, schoudervoor is eigenlijk niets meer dan stelling vragen op het rechte eind :)
Laatst bijgewerkt door Mootje op 06-03-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:15

Jullie zijn geweldig. Iemand die kan kijken of dit correct in de Wiki staat? Met verwijzing naar het regelement?

Dan ga ik even kijken hoe we de info van de TS kunnen verwerken.

listiglistje

Berichten: 14406
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:17

Als dat idee van die bedenker ergens is vastgelegd (een soort van patent :D ) anders is zoals aangegeven door de FEI, KNHS en Orun de officiële manier.

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:18

Mootje schreef:
Officieel is mijn inziens volgens de FEI en niet volgens de bedenker... Het zaait mi alleen maar verwarring om dit te vermelden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Als je iets bedenkt, en je geeft dat een naam, dan is het mijns insziens raar als anderen jouw uitvinding gebruiken en daar een andere naam aan geven.

Ik vind het niet erg dat de KNHS vindt, dat het op 3 sporen moet, maar voor de volledigheid en juistheid van de Wiki lijkt mij een vermelding, desnoods tussen haakjes, niet misplaatst.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:18

Ik ga nu uit van de wedstrijdregelementen, maar ik wil wat de TS noemt niet onbeschreven laten. Nogmaals, daar ga ik nog een oplossing voor bedenken.

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:18

listiglistje schreef:
Als dat idee van die bedenker ergens is vastgelegd (een soort van patent :D ) anders is zoals aangegeven door de FEI, KNHS en Orun de officiële manier.

Het staat wel in allemaal boeken. Maar niet echt een patent geloof ik...

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:20

Schoudervoor:
Citaat:
Als voorbereiding op schouderbinnenwaarts wordt schoudervoor gereden. Hierbij wordt de voorhand slechts licht naar binnen gebracht en wordt er over 4 (dicht bij elkaar liggende) sporen gereden in plaats van 3.

Mijn inziens incorrect, dressuurbokkers help :D

Schouderbinnenwaarts:
Citaat:
Bij schouderbinnenwaarts is het paard licht naar binnen gesteld en is het gebogen van nek tot staart. De beenzetting loopt over 3 sporen en het binnenachterbeen wordt midden onder de massa gebracht.

Klopt :j

Citaat:
Bronnen, referenties en/of voetnoten
Handboek voor de ruiter, Holzel & Plewa

Hier zou http://www.fei.org en KNHS dressuurproevenboekje, ORUN boek nog bij kunnen voor de volledigheid.

listiglistje

Berichten: 14406
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:21

De FEI is heilig O:) (FEI regelement is de bijbel van de paardensport)

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:22

listiglistje schreef:
De FEI is heilig O:) (FEI regelement is de bijbel van de paardensport)

Mijn idee ook :j

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:22

listiglistje schreef:
De FEI is heilig O:) (FEI regelement is de bijbel van de paardensport)

En de knhs, maar die houdt zich volgens mij aan de fei regels. Toch?