Het bittentopic

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:12

41. Kimblewick Thiedemann stang met tongboog tweegaats RVS
Pelham
De kimblewick behoort ook tot de pelhams, hoewel dit bit een minder sterke hefboomwerking heeft en slechts met één teugel gebruikt wordt. De Thiedemann stang is is een kimblewick met twee gleuven in de bitringen, zodat de bevestigingshoogte van de teugels goed bepaald kan worden. Hoe lager de teugel des te groter de hefboomwerking. De kimblewick werkt als een trens als de ruiter zijn handen hoog houdt. Bij een lagere handhouding is de hefboomwerking sterker. Verder oefent dit bit druk uit op de paardenmond, achter de oren en in de kingroeve. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

42. Watertrens Turnado enkel gebroken RVS
Trensbit
Enkelgebroken watertrens dat door het 45 graden gedraaide mondstuk perfect in de paardenmond ligt. In vergelijking met de reguliere watertrensen komen de teugelhulpen directer aan, maar ondanks dat heeft het bit een zachte inwerking. Deze watertrens is ideaal voor paarden met lichte tongproblemen en tevens ontmoedigt het het uitsteken van de tong tijdens het rijden. Dit bit werkt vooral in op de tong en lippen. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

43. Filet Baucher D-trens ongebroken met een gevulkaniseerd mondstuk
Trensbit
Dit bit heeft aparte bitringen voor de bakstukken. In tegenstelling tot andere trenzen oefent dit bit door een lichte hefboomwerking druk uit achter de oren van het paard. Doordat het bit meer in de mond hangt dan ligt, heeft de tong meer ruimte. In een gebroken trens-versie zal het notekrakereffect minder zijn. Gevulkaniseerd rubber is sterker dan rubber, maar zwaarder en minder flexibel. Het wordt gebruikt om metalen bitten minder scherp te maken. Dit bit wordt ook wel een Filis bit of een hangend bit genoemd.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

44. Dressuurstang met tongboog en kinketting RVS (hoort bij 45)
Gecombineerd bit
Gecombineerde bitten zijn een combinatie van een stang met een kinketting en een onderlegtrens. De onderlegtrens werkt als een gewone trens en houdt het hoofd omhoog, terwijl de stang inwerkt achter de oren en in de kingroeve. De combinatie van deze twee bitten stelt de ruiter in staat de hoofd-halshouding van het paard nauwkeurig te bepalen. Dergelijke bitten worden alleen gebruikt bij goed geschoolde paarden, met name in de dressuur. De stang heeft een meer of minder hoge tongboog. De lengte van de scharen van de stang varieert, maar in het algemeen geldt: hoe langer de scharen, des te groter is de druk achter de oren (hefboomwerking). Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?
De dressuurstang samen met de onderlegtrens.

45. Onderlegtrens dubbel gebroken RVS (hoort bij 44)
Gecombinerd bit
Gecombineerde bitten zijn een combinatie van een stang met een kinketting en een onderlegtrens. De onderlegtrens werkt als een gewone trens en houdt het hoofd omhoog, terwijl de stang inwerkt achter de oren en in de kingroeve. De combinatie van deze twee bitten stelt de ruiter in staat de hoofd-halshouding van het paard nauwkeurig te bepalen. Dergelijke bitten worden alleen gebruikt bij goed geschoolde paarden, met name in de dressuur. De stang heeft een meer of minder hoge tongboog. De lengte van de scharen van de stang varieert, maar in het algemeen geldt: hoe langer de scharen, des te groter is de druk achter de oren (hefboomwerking). Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?
De dressuurstang samen met de onderlegtrens.

46. Watertrens dubbelgebroken Dr. Bristol RVS
Trensbit
Dubbel gebroken trensen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. Een Dr. Bristol trens heeft een plat middenstukje dat veel scherper inwerkt. Het werd van oorsprong gebruikt bij zware spring- en crosswedstrijden. Het plaatje oefent zware druk uit op de tong, tenzij het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Het bit kan aanzienlijke pijn veroorzaken als het misbruikt wordt. Tevens kan het plaatje zowel horizontaal als verticaal geplaatst zijn. Het bit van de foto is dusdanig gemonteerd dat beide bithelften 360° onafhankelijk van elkaar kunnen draaien waardoor het tussenstukje ook mee kan draaien met de tong. Dit maakt het een scherp bit. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-10-10 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:43

dat myler bit, kun je de teugels ook gewoon aan de bitring doen, en met de gleuf werkt ie sterker in, maar je kunt hem ook als ophaaltrens gebruiken hoor :j

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:46

magda_90 schreef:
-

[edit3] Tevens heb ik dit bitje binnengekregen http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&. Is dit nu eentje die vaak in de western wordt gebruikt of niet?



ik heb die alleen in de pessoa versie. ik heb hem gebruikt voor de springsport, had het idee dat de paarden de roest wel lekker vonden :j wil je de pessoa versie ook hebben? ik gebruik hem toch niet meer en ben eigenlijk geen pessoa fan :o dan liever een pelham

de rodrigo pessoa Pelham met tongboog mag ook wel weg... dat was verschrikkelijk duur bit

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:50

Biertabje schreef:
dat myler bit, kun je de teugels ook gewoon aan de bitring doen, en met de gleuf werkt ie sterker in, maar je kunt hem ook als ophaaltrens gebruiken hoor :j


Ik kwam er inderdaad achter, heb gistere geprutst met mijn hoofdstel en teugels. Ik weet nu alleen nog steeds niet in welke catergorie hij thuishoort, tot nu toe staat ie bij de westernsport, trensbitten en ophaaltrensen. :Y)

Biertabje schreef:
magda_90 schreef:
-

[edit3] Tevens heb ik dit bitje binnengekregen http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&. Is dit nu eentje die vaak in de western wordt gebruikt of niet?


ik heb die alleen in de pessoa versie. ik heb hem gebruikt voor de springsport, had het idee dat de paarden de roest wel lekker vonden :j wil je de pessoa versie ook hebben? ik gebruik hem toch niet meer en ben eigenlijk geen pessoa fan :o dan liever een pelham

de rodrigo pessoa Pelham met tongboog mag ook wel weg... dat was verschrikkelijk duur bit


Ik ga je een berichtje sturen hierover. :j

Vraag: Wat is het verschil in werking als we het over losse en vaste bitringen/scharen hebben van een dressuurbit/menbit/kandare? Dat is mij nog niet exact duidelijk namelijk.

47. Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit kunstof groen
Trensbit
Dubbel gebroken trensen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. Dit bit heeft een bolvormig los tussenstukje in het midden waardoor het paard aangemoedigt wordt om te kauwen en zo zijn kaaklijn te ontspannen. Kunststof wordt ook gebruikt rond metalen bitten. Een kunststof mondstuk werkt meestal zacht in en kan naar appel smaken om het aantrekkelijker te maken.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

48.Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit kunstof blauw
Trensbit
Dubbel gebroken trensen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. Dit bit heeft een bolvormig los tussenstukje in het midden waardoor het paard aangemoedigt wordt om te kauwen en zo zijn kaaklijn te ontspannen. Kunststof wordt ook gebruikt rond metalen bitten. Een kunststof mondstuk werkt meestal zacht in en kan naar appel smaken om het aantrekkelijker te maken.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

49. Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit kunstof roze
Trensbit
Dubbel gebroken trensen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. Dit bit heeft een bolvormig los tussenstukje in het midden waardoor het paard aangemoedigt wordt om te kauwen en zo zijn kaaklijn te ontspannen. Kunststof wordt ook gebruikt rond metalen bitten. Een kunststof mondstuk werkt meestal zacht in en kan naar appel smaken om het aantrekkelijker te maken.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

50. Portugees bit vervaardigd uit zwart staal met een tongboog en losse scharen
Kandares
Een kandare is een bit wat veel gebruikt wordt bij de hoge dressuur op klassiek-, academisch- of showgebied. Kwa werking is dit bit te vergelijken met de dressuurstang van de gecombineerde bitten. De teugels worden bevestigd op de ring onder aan de schaar en zo wordt een hefboomwerking verkregen, als regel geldt dus ook ook, hoe langer de schaar hoe meer druk achter de oren. Verder werkt dit bit in op de tong, de lippen, het gehemelte en de kingroeve. Zwart staal is een materiaal wat een reactie aangaat met het speeksel van het paard waardoor het gaat roesten. Dit op zijn beurt stimuleert het paard om nog meer te kauwen waardoor de kaaklijn ontspant. Dit bit kan in onervaren handen zeer veel schade aanrichten aan het paardenhoofd.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?

Aanvulling op de stang- en trensbit (44 en 45): Een stang, bij correct gebruik, helpt het paard zich te balanseren in de verzameling. Hij dient er niet voor om te zorgen voor nageeflijkheid en dient zeker niet doorgetrokken worde zoals tegenwoordig vaak zichtbaar is. Dergelijke bitten worden alleen gebruikt bij goed geschoolde paarden, met name in de dressuur waarbij de ruiter in staat is om heel zachte hulpen met een onafhankelijke hand te geven.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:42

rina schreef:
Citaat:
Nummer 51 en 52 heb ik nieuw gekocht bij Equimatch, volgens de verkoper en Engelse dealer gaat het hier wel om een sweet iron mondstuk en die inlages die je bedoelt zijn van koper. Dat is eigenlijk wat ik ook al jaren niet anders weet?


Nee die inlages zijn dus niet koper maar sweet iron, is een veel gemaakte fout ;) Sweet iron is altijd roodachtig van kleur, de 2 bitten op je foto lijken (althans op mijn pc) blauw van kleur, en blauw is altijd blue steel. Een vol sweet iron mondstuk wordt zover ik weet nergens gemaakt, is nl een ijzersoort wat erg veel smaak van zichzelf heeft. Daarom dat ze alleen maar kleine streepjes in de mondstukken verwerken. Een vol koper mondstuk bestaat wel, maar een vol sweet iron heb ik nog nergens gezien.


Ik twijfel toch wel aan die uitspraak. Ik heb mijn paardenboeken erop nageslagen en ik zie overal staan dat sweet iron donkergrijs/zwat van kleur is en dat dit vaak een geheel mondstuk of een bit betreft, een paar kennissen van mij bevestigen dit ook. Dito bij onder andere onderstaande linken:
- http://www.horseridersclassics.nl/taxonomy/term/55
- [HAR] Sweet iron bitten? Wie heeft er ervaring mee?
- http://www.brighteyesandbobtails.co.uk/ ... _Bits.html

Ander onderwerp: http://wr-westernshop.com/ ik kom daar prachtige bitten op tegen. <3

51. Kneveltrens enkel gebroken sweet iron
Trensbit
Een kneveltrens heeft staafjes dwars op het mondstuk die voorkomen dat het bit door de mond van het paard getrokken wordt. De staafjes helpen ook bij het sturen door druk uit te oefenen tegen de wang van het paard. Knevelriempjes (op de foto een stukje touw) houden het bit stil in de mond. Verder zorgt een enkel gebroken trens ervoor dat de mondhoeken samengetrokken worden als een notenkraker en het bit oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Sweet iron mondstukken roesten heel snel als ze nat worden, waardoor ze de speekselproductie stimuleren. Vrij vertaalt betekend sweet iron, zoet staal, wat de werking ervan dus eigenlijk al uitlegt.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

52. Bustrens met losse ringen enkel gebroken sweet iron
Trensbit
Dit bit is een combinatie van een watertrens met een bustrens. De gewone bustrens voorkomt dat de lippen ingeklemd raken en door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond. De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond, wat sommige paarden prettiger vinden. Het bit van de foto combineert dus de eigenschappen van de bus- en de watertrens, wat het tot een fijn bit maakt. Verder zorgt een enkel gebroken trens ervoor dat de mondhoeken samengetrokken worden als een notenkraker en het bit oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Tevens is het mondstuk van dit bit voorgevormd wat een betere pasvorm tot gevolg heeft. Sweet iron mondstukken roesten heel snel als ze nat worden, waardoor ze de speekselproductie stimuleren. Vrij vertaalt betekend sweet iron, zoet staal, wat de werking ervan dus eigenlijk al uitlegt.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-10-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:58

magda_90 schreef:
Vraag: Wat is het verschil in werking als we het over losse en vaste bitringen/scharen hebben van een dressuurbit/menbit/kandare? Dat is mij nog niet exact duidelijk namelijk.

Lees meer: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
(even naar gag bits scrollen)
Staat trouwens ook meer over de W-snaffle.

Kan trouwens best dat schenkeltrens en kandarre twee benamingen voor hetzelfde idee zijn, vind bijvoorbeeld de pessoabitten hetzelfde in werking. Ieg is het bit in de door mij gequote post een minikandarre. Die is lichter en heeft een hoger oogje voor het bakstuk dan een traditionele IJslandse kandarre.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:06

hestejente schreef:
magda_90 schreef:
Vraag: Wat is het verschil in werking als we het over losse en vaste bitringen/scharen hebben van een dressuurbit/menbit/kandare? Dat is mij nog niet exact duidelijk namelijk.

Lees meer: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
(even naar gag bits scrollen)
Staat trouwens ook meer over de W-snaffle.

Kan trouwens best dat schenkeltrens en kandarre twee benamingen voor hetzelfde idee zijn, vind bijvoorbeeld de pessoabitten hetzelfde in werking. Ieg is het bit in de door mij gequote post een minikandarre. Die is lichter en heeft een hoger oogje voor het bakstuk dan een traditionele IJslandse kandarre.


Dat is een interessante link, ik zal hem vanavond helemaal doorlezen. :)

Een schenkeltrens, ophaaltrenzen en pessoa's behoren allemaal tot de groep ophaaltrensen, de werking is dus inderdaad allemaal hetzelfde, alleen de mate waarin scheelt dus. Een kandare heb ik altijd geplaatst onder de groep, origneel, kandares, met min of meer de vergelijkbare werking van een dressuurstang. Verder moet ik mij nog inlezen in het preciese 'wezen' van de IJslandse kandare. :+

53. Watertrens ongebroken met speeltjes RVS (gewenningstang)
Ongebruikelijk bit
Dit bit werkt als een normale ongebroken watertrens in, dus vooral op de tong en lippen. Maar daarnaast heeft het ook speeltjes in het midden wat het paard aanmoedigt om op te kauwen, zo ontspant het zijn kaaklijn en wordt de speekselproductie gestimuleerd. Dit bit wordt ook wel een gewenningstang genoemd omdat het gebruikt wordt bij de overgang van een trens naar een stang. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

56. Mc. Guines bit bustrens enkel gebroken RVS met koperen rollers
Trensbit
Rollentrensen hebben een aantal rollers van staal of koper. De bewegende delen zorgen ervoor dat het paard niet op de hand van de ruiter gaat hangen. Er zijn twee soorten: de Mc. Guines bit en de gewone rollentrens met rollen rond het mondstuk (03). De Mc. Guines bit is een scherp bit met kleine rollers in een opengewerkt mondstuk. Verder zorgt een enkel gebroken trens ervoor dat de mondhoeken samengetrokken worden als een notenkraker en het bit oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. De koperen rollentrens heeft afwisselend stalen en koperen rollen. Het koper stimuleert de speekselproductie en helpt de kaken te ontspannen. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

57. Watertrens enkel gebroken RVS met voorgevormde mondstukken
Trensbit
De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken. Een enkel gebroken trens knijpt de mondhoeken samen als een notenkraker en oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Tevens is het mondstuk van dit bit voorgevormd wat een betere pasvorm tot gevolg heeft. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:02

58. Bustrens enkel gebroken RVS Robart
Trensbit
De bustrens heeft ovale bitringen waarin het mondstuk is ingepast - dit om te voorkomen dat de lippen ingeklemd worden. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond. Robart bitten hebben het zogenaamde Pinchless principe, dat wil zeggen dat ze onafhankelijk van elkaar om hun as kunnen draaien. Daardoor is het mogelijk om aan één kant op het paard in te werken zonder het paard aan de andere kant in de mond te storen, omdat beide bithelften onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen (360° draaibaar). Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

59. Yankee Pessoa enkel gebroken RVS eengaats
Ophaaltrens
Deze bitten moedigen het paard aan om zijn hoofd omhoog te brengen, doordat het bit omhoog schuift in de mond en inwerkt op de mondhoeken en de nek. Deze ophaaltrenzen zijn bitten die veel worden gebruikt bij sterke, fitte paarden en bij paarden die vaak hun hoofd omlaag brengen met de intentie om er vandoor te gaan. Deze bitten behoren met dubbele teugels gebruikt te worden (hoewel soms ook één teugel aan de bitringen bevestigd wordt). Eén teugel wordt aan het bit bevestigd als bij een trens; de ander aan een van de de onderste ringen. Door dit zo te doen zal de ruiter in staat zijn de ophaalwerking alleen te benutten als dit echt nodig is. Bij de Yankee Pessoa worden de bakstukken aan de bovenste ringen bevestigd waardoor er een hefboomwerking ontstaat, als regel geldt dan, hoe lager de teugels bevestigd worden, hoe meer druk er ontstaat achter de oren van het paard. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

60. Kneveltrrens enkel gebroken RVS
Trensbit
Een kneveltrens heeft staafjes dwars op het mondstuk die voorkomen dat het bit door de mond van het paard getrokken wordt. De staafjes helpen ook bij het sturen door druk uit te oefenen tegen de wang van het paard. Dit bit ligt stil in de paardenmond maar knevelriempjes (op de foto een stukje touw) ervoor zorgen dat het bit nog stiller ligt en bovendien zorgen ze ervoor dat het mondstuk niet kantelt. Verder zorgt een enkel gebroken trens ervoor dat de mondhoeken samengetrokken worden als een notenkraker en het bit oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-10-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:06

De ophaalbitten zijn anders in werking dan een dressuurstang angezien het mondstuk van een dressuurstang niet langs de scharen kan bewegen.

De traditionele IJslandse kandarre is weer anders. Het mondstuk beweegt niet langs de scharen en doordat het bakstukoog zo vlak boven het mondstuk zit heb je pas hefboomwerking wanneer het paard het hoofd erg hoog heeft. Bijvoorbeeld bij een telgangren. Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waar je dat echt bij nodig hebt.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:08

hestejente schreef:
De ophaalbitten zijn anders in werking dan een dressuurstang angezien het mondstuk van een dressuurstang niet langs de scharen kan bewegen.

De traditionele IJslandse kandarre is weer anders. Het mondstuk beweegt niet langs de scharen en doordat het bakstukoog zo vlak boven het mondstuk zit heb je pas hefboomwerking wanneer het paard het hoofd erg hoog heeft. Bijvoorbeeld bij een telgangren. Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waar je dat echt bij nodig hebt.


Ik zeg ook niet dat ophaalbitten hetzelfde zijn als dressuurstangen. :D

Bedankt voor de info. :j

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:10

Ik probeerde uit te leggen dat een minikandarre een ophaaltrenswerking heeft en een traditionele kandarre niet.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:11

hestejente schreef:
Ik probeerde uit te leggen dat een minikandarre een ophaaltrenswerking heeft en een traditionele kandarre niet.


Nu snap ik hem. :o Sorry een hele dag werken aan bitten is ook niet echt bevoordelijk voor je denkvermogen. :O Welke sukkel gaat dat werkje dan ook doen? _O- O:)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-10-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:13

Jeetje mineee!
Dát zijn nog eens veel bitten :') Heb je al eens gehoord over een gebroken bustrens die, wanneer het paard sterk wordt, veranderd in een ongebroken bustrens? Kan dus maar buigen tot een bepaalde hoek en wordt dan een stangetje :).
Heeft een oud-stalgenootje, ga hem morgen eens bewonderen. Ben erg benieuwd, want 't klinkt erg ingenieus.
Wel een heel leerzaam topic, als het ook op de wiki verschijnt.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:14

d0nnaa_dan schreef:
Jeetje mineee!
Dát zijn nog eens veel bitten :') Heb je al eens gehoord over een gebroken bustrens die, wanneer het paard sterk wordt, veranderd in een ongebroken bustrens? Kan dus maar buigen tot een bepaalde hoek en wordt dan een stangetje :).
Heeft een oud-stalgenootje, ga hem morgen eens bewonderen. Ben erg benieuwd, want 't klinkt erg ingenieus.
Wel een heel leerzaam topic, als het ook op de wiki verschijnt.


Dat zijn de dangerbitten waar je het over hebt, ik heb zelf nog geen eentje in mijn verzameling. Een blokkade bit heeft dezelfde werking echter ook.

Mijn ouders verklaren mij inmiddels voor gestoord met die bitten. :+

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:14

magda_90 schreef:
hestejente schreef:
Ik probeerde uit te leggen dat een minikandarre een ophaaltrenswerking heeft en een traditionele kandarre niet.


Nu snap ik hem. :o Sorry een hele dag werken aan bitten is ook niet echt bevoordelijk voor je denkvermogen. :O Welke sukkel haat dat werkje dan ook doen? _O- O:)

Hihi :P

@ Donna: nee, zo'n bit wordt geen stangetje. Een stang heeft scharen, anders is het geen stang. En die groeien vast niet zomaar aan zo'n bit.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:17

ik heb een oudewetse dangerbit enkel gebroken liggen, zit een extra ring in hetmidden van het bit die het bit blokkeert :j

en heb de dubbelgebroken versie met maanvorm, die op de vorige pagina staat :j

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:17

hestejente schreef:
@ Donna: nee, zo'n bit wordt geen stangetje. Een stang heeft scharen, anders is het geen stang. En die groeien vast niet zomaar aan zo'n bit.


Wie weet bestaat er speciale pocon voor?
Volgens mij kan ik er beter mee stoppen voor vandaag. :')

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:19

Als jij zo'n pokonbit vindt wil ik er graag een foto van zien :D

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:20

@ Hestejente; ach, sorry. Haal het altijd doorelkaar...
Bedankt voor de namen, Magda. Kan ik daar even op googlen! :)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:21

Biertabje schreef:
ik heb een oudewetse dangerbit enkel gebroken liggen, zit een extra ring in hetmidden van het bit die het bit blokkeert :j

en heb de dubbelgebroken versie met maanvorm, die op de vorige pagina staat :j


De eerste is deze zeker: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0 of niet?

En deze bedoel je zeker met die laatste http://www.equestriancollections.com/mm ... 0/full.jpg ?

hestejente schreef:
Als jij zo'n pokonbit vindt wil ik er graag een foto van zien :D


Ik zal hard op zoek gaan. _O-

d0nnaa_dan schreef:
@ Hestejente; ach, sorry. Haal het altijd doorelkaar...
Bedankt voor de namen, Magda. Kan ik daar even op googlen! :)


Graag gedaan!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:25

jep klopt! wist niet dat ze nog bestonden joh :P

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:25

Die met zo'n halvemaantje zijn erg prettige bitten :j

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:29

Maar dat is wel wat anders dan deze (http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... BVHF10.jpg) trens toch? Want dit blokkeerd niet maar heeft wel datzelfde tussenstukje.

Die eerste van, de door mij geplaatste links, heb ik in mijn bezit.

61. Kneveltrens dubbel gebroken Dr. Bristol RVS
Trensbit
Een kneveltrens heeft staafjes dwars op het mondstuk die voorkomen dat het bit door de mond van het paard getrokken wordt. De staafjes helpen ook bij het sturen door druk uit te oefenen tegen de wang van het paard. Dit bit ligt stil in de paardenmond maar knevelriempjes (op de foto een stukje touw) zorgen ervoor dat het bit nog stiller ligt en bovendien voorkomen ze dat het mondstuk niet kantelt. Een Dr. Bristol trens heeft een plat middenstukje dat veel scherper inwerkt. Het werd van oorsprong gebruikt bij zware spring- en crosswedstrijden. Het plaatje oefent zware druk uit op de tong, tenzij het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Het bit kan aanzienlijke pijn veroorzaken als het misbruikt wordt. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

62. Watertrens enkel gebroken aurigan
Trensbit
De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken. Een enkel gebroken trens knijpt de mondhoeken samen als een notenkraker en oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Aurigan is een materaal wat paarden uitnodigt om erop te kauwen om zo de speekselklieren te stimuleren en om ervoor te zorgen dat de kaaklijn ontspant.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

63. Watertrens dubbel gebroken africhtingstrens met een koperen mondstuk
Trensbit
De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken. Dubbel gebroken trensen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. Dit bit een bolvormig bolletje. Koperen bitten warmen sneller op tot de lichaamstemperatuur van het paard dan stalen bitten, maar gaan minder lang mee. Ze moedigen paarden speeksel te produceren zo het ontspannen van de kaaklijn.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

64. Watertrens dubbel gebroken Dr. Bristol RVS
Trensbit
De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken. Dubbel gebroken trensen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken. Een Dr. Bristol trens heeft een plat middenstukje dat veel scherper inwerkt. Het werd van oorsprong gebruikt bij zware spring- en crosswedstrijden. Het plaatje oefent zware druk uit op de tong, tenzij het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Het bit kan aanzienlijke pijn veroorzaken als het misbruikt wordt. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

------------------

Nu heb ik hier een IJslandse kandare. Deze heeft zoiezo ee hefboomwerking en zo te zien ook een pompwerking. Wat zijn hier nu nog meer de specifieke eigenschappen van?

Dit is wat mij logisch lijkt:
Een kandare is een bit wat veel gebruikt wordt bij de hoge dressuur op klassiek-, academisch- of showgebied. Kwa werking is dit bit te vergelijken met de dressuurstang van de gecombineerde bitten. De teugels worden bevestigd op de ring onder aan de schaar en zo wordt een hefboomwerking verkregen, als regel geldt dus ook ook, hoe langer de schaar hoe meer druk achter de oren. Verder werkt dit bit in op de lagen, tong en gehemelte, omdat het mondstuk enkel gebroken is, en in de kingroeve vanwege de hefboomwerking (kinketting). Maar dit bit heeft ook een pompwerking, wat inhoudt dat bij aanname van de teugels het mondstuk omhoogschuift in de mond, dit werkt dus nog extra in achter de oren, wat oprichting van het front tot gevolg heeft

65. IJslandse kandare
Kandares
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

------------------

En dan zit ik met onderstaand bit. Ik heb die gleuven nu als bakstukgleuf gebruikt, maar dat was een wilde gok. Met wat voor een bit heb ik hier namelijk te namelijk?

66.
Groep
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

------------------

67. Blokade bit RVS in watertrens uitvoering
Trensbit
De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken. Een enkel gebroken trens knijpt de mondhoeken samen als een notenkraker en oefent daarnaast druk uit op de lagen, de tong en het gehemelte. Maar... dit is een blokkade bit wat inhoudt dat het bit bij een bepaalde hoek veranderd van een enkel gebroken mondstuk naar een ongebroken mondstuk. Hierdoor is er ook geen notenkrakereffect meer. Roestvrijstaal (RVS) is sterk en makkelijk te reinigen, maar heeft als nadeel dat het koud aanvoelt wat vervolgens de speekselproductie kan verminderen.
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:13

Kan iemand mij misschien meer vertellen over het Baucher bit?

Deze:
Afbeelding

Tevens ook hoe deze bevestigd word?

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:16