Het bittentopic

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:30

Wat een verzameling heb je zeg!
Mag ik vragen of je ooit wel eens een ongebroken kneveltrens bent tegengekomen?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:38

7. Wilsonbit ook wel vierringsbit genoemd
Dit bit heeft twee paar bitringen en wordt gebruikt bij het mennen. De binnenste paar ringen worden aan de bakstukken bevestigd en het buitstente paar aan de teugels. De werking is gelijk met het Cornisch bit (helaas nog niet in mijn bezig): druk op de teugels zorgt ervoor dat de bitringen de zijkanten van de paardenmond inklemmen, tevens heeft het een lichte hefboomwerking. M.a.w. druk op de rechterteugel zorgt ervoor dat de linkerbitring ook druk geeft op de mond en bij het aannemen van beide teugels krijg je druk achter de oren, de lichte hefboomwerking dus. Verder heeft dit bit een notenkrakereffect omdat het enkel gebroken is. Het materiaal, aurigan, zorgt ervoor dat paarden het bit beter aannemen.

14. Yankee watertrens enkel gebroken RVS
Dit is een bit wat het paard aanmoedigt om zijn hoofd omhoog te brengen, doordat het bit schuift in de mond en inwerkt op de mondhoeken en de nek. De bovenste sleufjes zijn bedoelt voor de bakstukken en de onderste voor de teugels. Dit bit is vergelijkbaar met de Yankee Pessoa, de werking is alleen veel minder. Verder heeft dit bit een notenkrakereffect omdat het enkel gebroken is. RVS is sterk en makkelijk te reinigen en wordt het meest gebruikt. Een nadeel is dat het koud aanvoelt en daardoor de speekselproductie niet of in mindere mate stimuleert.

19. Half cheeck snaffle/ halve kneveltrens enkel gebroken aurigan
De halve kneveltrens heeft alleen knevels aan de onderzijde die druk uitoefenen op de buitenkant van de onderkaak en zo helpen met het sturen. Verder heeft dit bit een notenkrakereffect omdat het enkel gebroken is. Het materiaal, aurigan, zorgt ervoor dat paarden het bit beter aannemen.

36. D-trens enkel gebroken RVS
De D-trens werd van oorsprong vaak gebruikt bij renpaarden in plaats van een kneveltrens. De vorm van de bitringen voorkomt dat het bit door de mond wordt getrokken en helpt bij het sturen door zijdelingse druk tegen het hoofd van het paard. Verder heeft dit bit een notenkrakereffect omdat het enkel gebroken is. RVS is sterk en makkelijk te reinigen en wordt het meest gebruikt. Een nadeel is dat het koud aanvoelt en daardoor de speekselproductie niet of in mindere mate stimuleert.

apple01 schreef:
wat is de functie van de volgende bitten. 7, 14, 19 en 36
op de eerste pagina?

Over het fluitbitje. Ik ken iemand die er wel eens mee rijd. Hij stopt er iets in. bijv. stroop. Hij is er van overtuigd dat ze dan beter nageven enzo.


Zie de uitleg hierboven.

Over het fluitbit, dat kan er ook mee gedaan worden inderdaad. Van oorsprong is het echter een bit dat speciaal is ontwikkeld om te voorkomen dat het paard lucht inslikt bij het luchtzuigen tijdens het rijden.

nanette1 schreef:
Nee, alleen een foto van zijn oude bitje. Maar die is veels te groot. Volgend weekend als we weer op pad gaan zal ik een foto voor je maken!


Bedankt alvast!

Blijheid schreef:
Wat een verzameling heb je zeg!
Mag ik vragen of je ooit wel eens een ongebroken kneveltrens bent tegengekomen?


Eigenlijk niet eerlijk gezegd. Wellicht dat er in het assortiment van Myler iets soortgelijks zit?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:11

Leuk leuk nog een bittenverzamelaar :D Ik heb er ook een kast vol.
dit is een gedeelte
Ja ik verzamel dus ook *D Mocht bokt dus nog een aanvulling willen op de bitten van Magda mss dat ik em wel in de kast heb hangen.

Effe kleine correctie, nr 51 en 52 zijn niet sweet iron, maar blue steel. Sweet iron zijn de streepjes rood of koperkleurig in je westernbitten ;)

De Myler D level 3 is een westernbit, waarbij je niet verplicht bent de sleuven te gebruiken, die gebruik je als je de overstap wilt gaan doen naar shanks.

En je Edit 3 van pagina 2 is ook een westernbit.

En van de eerste pagina, de halfsheek snaffle moet je uit de lijst met westernbitten halen. dat is geen echt westernbit. Hij is zelfs niet showlegal in de westernsport.

En nee ook Myler heeft geen ongebroken kneveltrens ;)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:03

rina schreef:
Leuk leuk nog een bittenverzamelaar :D Ik heb er ook een kast vol.
dit is een gedeelte
Ja ik verzamel dus ook *D Mocht bokt dus nog een aanvulling willen op de bitten van Magda mss dat ik em wel in de kast heb hangen.


Jij hebt ook een mooie verzameling zeg, je kan hier wel meehelpen inderdaad. :D

rina schreef:
Effe kleine correctie, nr 51 en 52 zijn niet sweet iron, maar blue steel. Sweet iron zijn de streepjes rood of koperkleurig in je westernbitten ;)


Nummer 51 en 52 heb ik nieuw gekocht bij Equimatch, volgens de verkoper en Engelse dealer gaat het hier wel om een sweet iron mondstuk en die inlages die je bedoelt zijn van koper. Dat is eigenlijk wat ik ook al jaren niet anders weet?

rina schreef:
De Myler D level 3 is een westernbit, waarbij je niet verplicht bent de sleuven te gebruiken, die gebruik je als je de overstap wilt gaan doen naar shanks.


Bedankt, dan weet ik waar ik hem nu onder moet plaatsen. De bitringen, van diegene die ik heb, heeft sleuven, dan kan je daar toch alleen de bakstukken door heen halen? Anders lijkt het bit niet goed te zitten, m.a.w. 'verplichten' die bitringen je dan niet om het te gebruiken op de voorgeschreven manier?

rina schreef:
En je Edit 3 van pagina 2 is ook een westernbit.


Bedankt!

rina schreef:
En van de eerste pagina, de halfsheek snaffle moet je uit de lijst met westernbitten halen. dat is geen echt westernbit. Hij is zelfs niet showlegal in de westernsport.


Hij staat officieel ook tussen de trensbitten dus dan laat ik hem daar mooi staan. Ik heb van diverse mensenn begrepen dat de meningen nogal verdeeld zijn over het feit waar hij thuishoort.

rina schreef:
En nee ook Myler heeft geen ongebroken kneveltrens ;)


Bedankt. :)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:20

Voor de mensen met ervaring in het klasseren van bitten: Is de indeling die Magda gebruikt een algemeen geaccepteerde indeling? Dan neem ik deze indeling ook over op de Wiki pagina. Of zijn er nog dingen die jullie liever anders zouden zien???

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:23

Dat is een goeie vraag, die indeling heb ik voor een deel gebasseerd op het boek "Het Ruiter Handboek door Sarag Muir en Debby Sly", maar gezien de menbitten er oa. niet in stonden, heb ik zelf toevoegingen er aan gegeven.

Ik ben dus ook zeer benieuwd naar het antwoord op die vraag!

Owja en vandaag komen er weer foto's aan. :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:38

Citaat:
Nummer 51 en 52 heb ik nieuw gekocht bij Equimatch, volgens de verkoper en Engelse dealer gaat het hier wel om een sweet iron mondstuk en die inlages die je bedoelt zijn van koper. Dat is eigenlijk wat ik ook al jaren niet anders weet?


Nee die inlages zijn dus niet koper maar sweet iron, is een veel gemaakte fout ;) Sweet iron is altijd roodachtig van kleur, de 2 bitten op je foto lijken (althans op mijn pc) blauw van kleur, en blauw is altijd blue steel. Een vol sweet iron mondstuk wordt zover ik weet nergens gemaakt, is nl een ijzersoort wat erg veel smaak van zichzelf heeft. Daarom dat ze alleen maar kleine streepjes in de mondstukken verwerken. Een vol koper mondstuk bestaat wel, maar een vol sweet iron heb ik nog nergens gezien.

En over die Myler, nee je kunt dat bit ook zonder de sleuven gebruiken. Dan hangt het bit wat verder voorover zeg maar. Maar ook dit bit is niet showlegal, en wel vanwege die sleuven. Het is in de westernsport of trens of shank. Alles wat ertussen zit, dus met sleuven ringen of wat dan ook mag in de showring niet gebruikt worden. Voor de Hunter is een fullsheek of knevel wel toegestaan maar de halfsheek dus weer niet, vaag maar waar.

Ik zou de halfsheek ook gewoon tussen de trensen en draversbitten laten staan. Daar wordt hij veelal gebruikt. En eigenlijk is het ook gewoon een trens, er is niets aan dat bit wat een hefboomwerking geeft.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:48

*krijgt ondertussen een hartverzakking van de glazenwasser die ik ineens door het raam zie :oo :') *

Het mondstuk is zeer donkergrijs tot zwart van kleur.

Bedankt wederom voor de info. :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:59

Ik heb net nog even zitten zoeken in mijn berichten. Er was nl ergens dit jaar een topic over de pelham en de hefboomwerking ervan. Ik heb toen een fotosessie gemaakt om het een en ander daarvan duidelijk te maken. Nou had ik toendertijd jammer genoeg mijn pelham even niet thuis en heb een westernbit gebruikt, maar de werking is hetzelfde. Mss leuk om hier ook even te vermelden.
http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect/

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:02

Dat is interessant om te zien die foto's. :j

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:58

In de loop van de dag plaats ik de nieuwe/betere foto's.

02. Watertrens pony enkel gebroken RVS
Trensbit
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

14. Yankee watertrens enkel gebroken RVS
De bedoeling is dat het bakstuk aan de bovenste gleuf vastgemaakt moet worden, en de teugels aan de onderste gleuf, zo verkrijg je de ophaalwerking. De gleuven van dit bit zijn echter te klein voor mijn hoofdstel, waardoor ik het met touwtjes opgelost heb.
Ophaaltrens
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

25. Schenkeltrens Franse uitvoering dubbel gebroken met een koperen Dr. Bristol
Ophaaltrens
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:36

09. Babyshank enkel gebroken, materiaal?
Westernbit
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

32. Leren opzettrens. (foto's vervangen)
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... el/32B.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... el/32C.jpg

33. Westernstang met grazing shanks RVS hoge tongboog
Westernbit
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

38. Bustrens enkel gebroken RVS
Trensbit
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

39. Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit RVS met 360° draaibaar tussenstuk
Trensbit
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

40. Westernshank enkel gebroken RVS met koperen inlages en pompwerking
Westernbit
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:54

Wellicht is dit overigens ook wel een aanvulling voor de Wiki?

Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:15

Haal bij 33 dat hoge maar weg. Dit is nog een gewone tongboog ;) Ik heb ergens een foto van een hoge tongboog, alleen staat die op de externe en die zit nu niet achter de flap :+ Oja en het heet geen westernstang met ....enz enz, het heet westernshanks, grazer RVS met tongboog. Grazer geeft alleen maar aan dat het een "vast" bit is, dus geen losse draaiende onderdelen eraan.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:32

Bedankt rina, met de rest van de verbetertips ga ik morgen aan de slag. :)

[edit] De rest van de westernbitten die ik heb, kloppen die benamingen ook of niet? Ben echt zó niet thuis bij de westernbitten. :+

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:41

Heb je ook wel eens in de Ekkia-gids gekeken? :)

Ik zat er deze week in te bladeren en mijn oogjes vielen bijna uit hun kasjes. Puur schandalig dat sommige bitten nog verkocht worden. :=

Ik vind het wel interessant om te lezen, al deze dingen over bitten, nooit geweten! :D

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:46

Even tussendoor, sorry.
Maar komt er nog een definitieve lijst met bit, foto en werking? :)) Heel interessant!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:06

magda_90 schreef:
Bedankt rina, met de rest van de verbetertips ga ik morgen aan de slag. :)

[edit] De rest van de westernbitten die ik heb, kloppen die benamingen ook of niet? Ben echt zó niet thuis bij de westernbitten. :+


Zover ik gezien heb stond de rest er wel correct in, maar ik zal morgen nog wel even checken ;)

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:13

wow flinke verzameling!!! ben benieuwd of je ooit uitverzameld raakt :P

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 01:52

interessant! ben jaloers op jouw verzameling :P
als ik nu eens een bitje wil proberen, kan ik die van je lenen haha

ik heb deze van Rodrigo Pessoa
Afbeelding
en de danger variant
Afbeelding

pelham met tongboog
Afbeelding

mikmar bit, dit bit is overigens nu verboden om mee te rijden in Nederland en ook tijdens de FEI wedstrijden is deze verboden
Afbeelding

nathe combinatie bit(fijn bit :) )
Afbeelding

Sam Marsh Peham(heel zacht werkende pelham, waarbij de scharen en mondstuk onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, en ook de scharen op zich van elkaar)
Afbeelding

dit bit heb ik trouwens ook, dit bit roest... paard vond het heel lekker :) het is een dun mondstuk, sweet iron
Afbeelding

zoek je trouwens nog bepaalde bitten?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 01:56

Blijheid schreef:
Wat een verzameling heb je zeg!
Mag ik vragen of je ooit wel eens een ongebroken kneveltrens bent tegengekomen?


nathe heeft een ongebroken, en je ziet ze wel meer, maar allemaal rubber(bekleed) of kunststof :j

Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 02:33

salome_maybe schreef:
In de IJsland sport hebben ze ook hele aparte goloof ik, hele scherpe biten. Ik zal eens op zoeken voor je.

Zo iets?Afbeelding

Dat is een minikandarre, je hebt ze met verschillende mondstukken en ze zijn naar mijn idee niet scherper dan een pessoabit. De gewone IJslandse kandarre is een stuk zwaarder, en heeft brede, lange scharen. De bakstukring zit bij die bitten vlak boven het mondstuk.

Van beide weet ik wel een exemplaar voor je te koop als je interesse hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:24

Biertabje schreef:
Blijheid schreef:
Wat een verzameling heb je zeg!
Mag ik vragen of je ooit wel eens een ongebroken kneveltrens bent tegengekomen?


nathe heeft een ongebroken, en je ziet ze wel meer, maar allemaal rubber(bekleed) of kunststof :j

Bedankt voor de tip!
Helaas zijn rubber of kunststof bitten vaak best dik (echt rubber is sowieso niet fijn, dat wordt snel heet bij wrijving), en heeft mijn pony een klein mondje. Ik zal zeker eens kijken of ik zo'n bit in handen kan krijgen, maar ben bang dat het dus te dik zal zijn :7

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:05

ja dat is idd vaak zo! denk dat de Nathe bitten nog het dunst zijn, maar ze zijn wel erg duur :o

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:30

upendo schreef:
Heb je ook wel eens in de Ekkia-gids gekeken? :)

Ik zat er deze week in te bladeren en mijn oogjes vielen bijna uit hun kasjes. Puur schandalig dat sommige bitten nog verkocht worden. :=

Ik vind het wel interessant om te lezen, al deze dingen over bitten, nooit geweten! :D


Die ken ik niet, ik zal eens kijken of ik hem zo kan aanvragen, bedankt voor de tip!

Chaos schreef:
Even tussendoor, sorry.
Maar komt er nog een definitieve lijst met bit, foto en werking? :)) Heel interessant!


Zie mijn profiel, daar staan bij een bit of 3 de uitgebreide werking ervan al bij, uiteindelijk wordt dit bij alle bitten gedaan. Ook ben ik bezig met een bittensite te maken. :)

kelcy schreef:
wow flinke verzameling!!! ben benieuwd of je ooit uitverzameld raakt :P


Waarschijnlijk niet. :D

Biertabje, daar zitten wat onbekende bitten tussen voor mij, wat een aparte zeg. :j

hestejente schreef:
salome_maybe schreef:
In de IJsland sport hebben ze ook hele aparte goloof ik, hele scherpe biten. Ik zal eens op zoeken voor je.

Zo iets?Afbeelding

Dat is een minikandarre, je hebt ze met verschillende mondstukken en ze zijn naar mijn idee niet scherper dan een pessoabit. De gewone IJslandse kandarre is een stuk zwaarder, en heeft brede, lange scharen. De bakstukring zit bij die bitten vlak boven het mondstuk.

Van beide weet ik wel een exemplaar voor je te koop als je interesse hebt.


Is dat niet een schenkeltrens? Of zijn dat twee benamingen voor 1 bit? Ik ken ze namelijk als schenkeltrens en daar heb ik de Franse uitvoering van. Tevens heb ik de IJslandse kandare nu ook in mijn bezit.