Het bittentopic

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 21:17

Mijn profiel kan niet echt meer zo veel bitten aan dus ik zal de rest alleen nog hier kunnen zeten. _O- ach mijn site is bijna klaar. :D

WendyBZ schreef:
die staat in deze post: magda_90 @ [WZ] Het bittentopic


Je was mij al voor. :Y)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:07

whaaaa net allemaal foto's geplaatst, doen ze het niet :(
had nog mooi beeldmateriaal, vanmiddag gemaakt :)

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:14

magda_90 schreef:
Dit is wat mij logisch lijkt:
Een kandare is een bit wat veel gebruikt wordt bij de hoge dressuur op klassiek-, academisch- of showgebied. Kwa werking is dit bit te vergelijken met de dressuurstang van de gecombineerde bitten. De teugels worden bevestigd op de ring onder aan de schaar en zo wordt een hefboomwerking verkregen, als regel geldt dus ook ook, hoe langer de schaar hoe meer druk achter de oren. Verder werkt dit bit in op de lagen, tong en gehemelte, omdat het mondstuk enkel gebroken is, en in de kingroeve vanwege de hefboomwerking (kinketting). Maar dit bit heeft ook een pompwerking, wat inhoudt dat bij aanname van de teugels het mondstuk omhoogschuift in de mond, dit werkt dus nog extra in achter de oren, wat oprichting van het front tot gevolg heeft

65. IJslandse kandare
Kandares
Afbeelding
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?


Interessante redenatie.

Zoals ik heb uitgelegd krijg je pas een hefboomeffect wanneer het paard het hoofd erg hoog heeft (zoals bij een telgangren) omdat het oog voor het bakstuk vlak boven het mondstuk zit. Dit is een bit dat je niet zomaar in je paard hangt.

Mijn lesgever (IJslandertrainer A en sportjurylid) heeft mij uitgelegd dat er paarden (IJslanders ;) ) zijn die baat hebben bij gewicht. Vandaar ook dat een kandarre zo veel weegt. Geen idee hoe dat precies zit, zal het eens vragen. Laat ik het zo zeggen: de huis-tuin en keukenijslander heeft zo'n bit niet nodig. Maar dat zijn ook niet de paarden die explosief werk verrichten. Naar mijn idee is dit een bit dat vanwege het gewicht en de pas bij een hoog gehouden hoofd optredende hefboom een bit voor het type paard dat telgangrennen (eventueel andere proeven met een telgangonderdeel) loopt. Na zo'n ren moet je je paard binnen een bepaalde afstand terugnemen en dat gaat je met écht IJslands vuur onder je kont gewoon niet lukken met een trensje. Dus het idee erachter heeft niets te maken met wat jij dressuur noemt (het "engelse" figuurtjes rijden in een zandbak) Het is zoals ik begrijp een noodrem, en dan zijn er nog paarden die er doorheen gaan.

Maar dat is hoe ik het zie, ik heb geen ervaring met deze bitten, voornamelijk omdat ik waarschijnlijk nog geen meter normaal zou kunnen afleggen op een paard dat er een nodig heeft :D Ik bedoel trouwens ook niet te zeggen dat alleen vijfgangers wat aan zo'n bit hebben, maar het zijn wel de vijfgangers die rentelgangen (logisch...) en dat gaat echt heel, heel erg hard. Er zullen vast ook wel viergangers te vinden zijn die een kandarre nodig hebben.

Ik heb me laten vertellen dat de kandarre tot een tijd geleden het enige bit op IJsland was maar of dat waar is weet ik niet. Vraag het anders eens aan Kuggur, die weet veel meer van dit soort dingen dan ik. Ik ben maar een boshobbelaar met een dikke knuffel die als hij op IJsland was geboren misschien al lang in de worst had gezeten.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:22

nieuwe poging :) niet alles even schoon... best een geklooi met krukken :P

Afbeelding
bitbandage zit er nog om heen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:25

Hee, die myler heb ik ook maar dan met een bocheltje :)

Trouwens... is er interesse in een foto van een kimblewick zonder sleuven?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:26

@ hestejente: er is interesse in alle mogelijk soorten bitten, dus laat je foto's maar komen.
Het zou wel fijn zijn als je zou kunnen zorgen dat het bit een beetje schoon is en liefst fotograferen tegen een witte achtergrond. Dat zorgt ervoor dat de Wiki een beetje een professioneel karakter houdt ;)

@ Biertabje: waarschijlijk heb ik morgen wel even tijd om naar jouw foto's te kijken en hopelijk ook naar die hele lading foto's van Magda. Het gaat wel even duren voordat alles geplaatst is omdat ik het artikel ook nog aan wil passen. Dan is alles straks in 1 keer helemaal up to date en iets completer dan wat we nu hebben.

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:16

Bit ligt nu bij vriendin die het voor haar merrie wilde proberen. Wanneer het weer terug is zal ik een foto gaan regelen :)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:45

Aurora3 schreef:
@ hestejente: er is interesse in alle mogelijk soorten bitten, dus laat je foto's maar komen.
Het zou wel fijn zijn als je zou kunnen zorgen dat het bit een beetje schoon is en liefst fotograferen tegen een witte achtergrond. Dat zorgt ervoor dat de Wiki een beetje een professioneel karakter houdt ;)


Is mijn bruine achtergrond dan wel goed of heb je toch liever wit? Nu heb ik alles op bruin namelijk. :+

Vanwege stageverslagen etc. laat ik dit topic even een paar dagen met 'rust'.

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:36

Hee Magda!
Mooie bittenverzameling heb je daar zeg! :wow: En interessant ook om te bekijken hoe de verschillende werkingen per bit zijn.


Ik heb een bit die er nog niet tussen staat.
Hier een foto:
Afbeelding

Dit is een trainingsbit, met een iets gebogen mondstuk en twee delen die apart van elkaar werken, plus een (koperen?) roller. Weet jij misschien wat de werking van dit bit is in vergelijking met andere (western)bitten?
Heb 'm ooit gekocht via een vriendin. Helaas nog niet mee gereden. Dit omdat ik alleen Josefien fanatiek rijd en weinig tijd heb voor Western momenteel..best jammer.
Josefien doet het trouwens erg goed met de dubbelgebroken bustrens! *\o/*

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:37

Voordat de foto op deze manier geruikt wordt: het bit hangt iig verkeerd om :j De scharen horen de andere kant op te klappen, die koperen streepjes moeten dus niet naar het verhemelte maar naar de tong wijzen...

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:41

Haha oke mijn fout :o Ik zie inderdaad dat het mondstuk de 'verkeerde kant' op buigt. Ik hang het bit even goed om en maak dan een nieuwe foto.

Hierbij de nieuwe foto:
Afbeelding

En nog een van het bit 'los' op tafel.
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 19-10-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:48

Wat super dat Josefien het goed doet op dat bitje. +:)+

Dat rolletje in het midden zorgt ervoor dat het bit niet kan dubbel klappen, zoals gebeurd bij het notenkrakereffect. Hierdoor raken de lippen, en dus de mond, veel minder sterk ingeklemd wanneer er contact op de teugels wordt genomen. Daarnaast bespeur ik een voorgevormd mondstuk, wat ervoor zorgt dat het bit beter past in de mond.

Het mondstuk zelf is van sweet iron en koper zo te zien. Dat zijn materialen die heel aantrekkelijk zijn voor het paard. Ze stimuleren de speekselproductie waardoor de kaaklijn kan ontspannen.

En hij hangt inderdaad verkeerd om.

Ander onderwerp en wat offtopic. Mijn site is bijna af! Ik hoop hem deze week/weekend online te kunnen zetten. :D

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:52

Oke. Leerzaam dit! :j En waarvoor zijn die koperen streepjes dan?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:57

Dat zijn de koperen inlagen, hierdoor wordt het bit nog aangenamer.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:19

Ben benieuwd naar je site Magda!
Als je hulp nodig hebt met beschrijvingen (bitloos) roep je maar :D

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:21

Ik weet nog steeds niet of ik dat erin ga zetten of niet. Op zichzelf hoort het er natuurlijk wel thuis, maar om die nu ook allemaal aan te schaffen?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:31

Je kunt toch ook foto's van andere vragen?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:31

Dat wou ik in principe dus eigenlijk net niet. :+ Alle foto's die erop komen te staan, zijn dus ook echt van mij. :)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:34

oh nou mijn foto's mag je wel gebruiken hoor als je dat zou willen :j

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:19

Dan ga je langs bij mensen die ze hebben :+
Ik heb een CRB dus die kun je op de foto zetten.

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:22

Haha ik woon ook in Leeuwarden, dus een foto van mijn bit is ook geen probleem :D

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 14:29

Kan ook Fairytail. _O-

Mijn site is straks puur iets waar informatie komt staan over de bitten die ik in mijn verzameling heb. Eerst heb je een intro over die bittengroep en dan show ik mijn bitten met tekst en foto's daarbij. Zo heb ik dus van bijna iedere categorie wel bitten in mijn verzameling, dus ik van iedere categorie wel wat vertellen.

Bitloos hoort er echter ook bij... aangezien ik daar, op het FRA bit na, niets heb en dat ook niet wil aanschaffen, zat ik er aan te denken om over die categorie verder niets te vermelden. Omdat ik dus geen eigen spul heb om het aan te vullen. Vandaar dus de redenatie dat ik liever geen foto's van andere mensen heb, omdat al het beeldmateriaal van de rest van die site van mij is.

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:42

Als je het gezellig vindt kom ik een keer bij je op de koffie :D En neem ik het Westernbit en een Hackamore (zo'n soort) mee.
Kan je altijd een foto maken als je wil ;)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:44

ik heb nog wel een hackamore met lange scharen ;)

woon ook in Friesland... :)

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:48

Volgens mij is die van mij met korte scharen.
Vanmiddag ga ik weer naar stal. Als ik daar nog rare/exclusieve bitten tegen kom wil ik ze wel voor je mee nemen voor een foto ;) (maar denk niet dat ze veel 'gek spul' hebben).