Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 20:26

Mijn merrie is een kruising kwpn x groninger van 16 jaar oud. Ze is voskleurig met witte achtervoetjes en een blesje.

Sinds een jaar of drie vormen er zich over haar hele lichaam kleine witte stipjes. Ze beginnen als een groepje van 3 of 4 witte haren en dan groeien ze uit tot witte stippen ter grootte van een euro. In totaal heeft ze er nu zo'n 7.

Ik heb al eens gedacht dat het littekens zouden kunnen zijn of schimmel maar het is geen van beide. Maar wat het nu wel is?! Ik heb geen idee. Het ziet er wel grappig uit en het maakt haar heel herkenbaar..

Komt het iemand van jullie bekend voor?

De merrie is op het moment gezond. Ze heeft vorig voorjaar een hevige aanval van hoefbevangenheid gehad, van de winter een hoefzweer en ze lijdt al een aantal jaren aan een artrotische aandoening.

Suggesties zijn allemaal welkom!

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:28

Ik heb even in je profiel gekeken en zie wat je bedoeld.
Laatst heb ik een boekje gelezen over de oorzaken van pigmentverlies bij paarden, daar stond zoiets volgens mij ook in.
Ik weet alleen niet meer precies wat het was, ik zal zaterdag wel even voor je kijken als ik het boekje zie liggen.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:38

Wij hebben ook een vos merrie gehad die kreeg elk jaar meer witte vlekken. Op het laatst had ze er wel over de 70 varieërend van groot en klein. Eerst waren het maar een paar witte haren bij elkaar toen werden het vage vlekken en na verloop van tijd waren het hele witte vlekken. Zo vreemd onze veearts had er wel is van gehoord maar ook nog nooit gezien. Helaas leeft de merrie niet meer, anders had ze nu misschien wel helemaal wit geweest.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 20:46

Nou Sunrice, als jij er iets over zou kunnen vinden dan zou dat geweldig zijn!

Poehee, heb je misschien een foto van die vosmerrie? Hoe oud is ze geworden en op welke leeftijd begonnen de vlekken te komen?

Pannie

Berichten: 1817
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: thuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:27

Ik heb dit wel vaker bij vossen zien gebeuren. Ben ook benieuwd naar hoe dat komt!!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:31

Gewoon pigmentverlies, komt vaak voor. Kan geen kwaad.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:14

welshfreak, kan best pigmentverlies zijn maar ben benieuwd wat het nog meer zou kunnen zijn. Heb je zelf ook een paard dat dit heeft? Wie heeft vastgesteld dat het gewoon om pigmentverlies gaat?

Het is gewoon erg apart om te zien. Verwacht bij "gewoon" pigmentverlies eigenlijk eerder dat een vos een soort van stekelharig gaat worden.
Wat ik hier zie zijn echt ronde witte stippen.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:13

het heet vitiligo, komt bij mensen ook voor.
niks aan te doen, maar kan ook geen kwaad.
succes!

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:43

Mijn zus haar vospony heeft het ook, wel niet zo'n grote stippen maar elk jaar komen erbij.
Ik vind het wel mooi. Misschien wordt ze wel helemaal wit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:45

De leeftijd.... Misschien?

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:51

Zoek eens op birdcatcher spots, daar kun je meer informatie op vinden.
Zo worden die stippen nameljik ook wel genoemd.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:55

Zo iets heeft al eens in de Bit gestaan en daar stond bij dat het pigmentverlies was( viltigo) en dat het voorkomt bij oudere paarden. Kun je niks aan doen. *voel me aangevallen femskie*

Ralinda

Berichten: 165
Geregistreerd: 20-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:19

mijn paard had vorig jaar ook last van witte stippen het begon met een paar kleine stipjes en het werden er steeds meer. In plaats van een zwart paard had ik zowat een bonte. Ze werden namelijk ook steeds groter. Ik heb de dierenarts er bij gehaald en niemand wist wat het was. Toen ben ik bij een homeopaat terecht gekomen en die heeft haar doorgemeten. Ze had een calcium te kort en haar nieren waren niet helemaal goed, en daardoor krijgen ze witten stippen. Ik ben toen haar nieren gaan reinigen en ander voer gaan geven en binnen een maand waren alle stippen weg.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:39

Mijn 3 jarige heeft er ook last van. krijgt zelfs witte randen om de ogen. Mijn DA was vanmorgen er en heb even laten kijken. Zij zegt pigment verlies door de zon. net als sommige paarden last hebben van zonnebrand. Zonnebrand creme moet helpen maar het hele paard insmeren heeft denk ik weinig zin
Die van mij heeft het alleen (nog) op het hoofd

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:19

Welshfreak; voel je niet aangevallen! Nergens voor nodig hoor.

Ralinda, ik heb ooit eens iets gehoord over aandoeningen aan de ingewanden en witte stippen. De paardentandarts zei in januari ook iets over haar nieren maar deze man wil altijd heel graag ook zijn homeopatische middeltjes verkopen..niet heel veel belang aan gehecht dus.
Wat voor voer heb je nu dan? En het was echt binnen een maand weg? Had jouw paard het op dezelfde manier en grootte als die van mij? (foto's staan wel in het profiel)

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:33

Mijn oude(re) vosmerrie heeft het ook. Het wordt zelfs steeds erger! Naarmate ze ouder wordt, komer er steeds meer vlekken bij.
Het begon ongeveer op 18- jarige leeftijd en ze is nu 23.

Van wat eerst witte haartjes zijn, tot grote ronde witte vlekken.
Vorig jaar zomer had ze er 133 (!), ik ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden
Ik heb het met mijn DA besproken en maak me er geen zorgen over. Hij geeft ook idd pigment aan. Verder is mijn paard volledig gezond, afgezien van spierproblemen.

Ralinda

Berichten: 165
Geregistreerd: 20-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:23

mijn paard had ook zulke stippen alleen nog veel erger. Ze kreeg eerst pavo voer en nu subli hier zit nemelijk meer calcium in. en echt binnen een maand waren alle spikkels weg. ze is nu weer gewoon zwart. Ik had het ook niet zo op homeopatische middeltjes maar ik heb het toch geprobeerd en het hielp gelukkig.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:32

femskie schreef:
Nou Sunrice, als jij er iets over zou kunnen vinden dan zou dat geweldig zijn!


Ik heb gekeken en het is niks schadelijks. Het is pigmentverlies door een onbekende rede, het komt vaak voor bij oudere paarden.
Het heet viltigo ofzo.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:01

Mijn vos heeft dit ook.
Ben vorig jaar begonnen met het voeren van zeewier, omdat ik me had laten vertellen dat het een tekort aan koper was.
Binnen een maand waren alle witte plekken weg.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:04

Mijn zusje heeft een pony gereden, NRPS en dat was een zweetvosje. in de winter was hij helemaal zweetvos in de zomer kreeg hij witte stippen. En in de winter waren ze weer weg. Erg vreemd:P

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:14

BasjeGuwrl schreef:
Mijn vos heeft dit ook.
Ben vorig jaar begonnen met het voeren van zeewier, omdat ik me had laten vertellen dat het een tekort aan koper was.
Binnen een maand waren alle witte plekken weg.


En blíjven ze ook weg en voer je nog steeds bij?
Mijn paard heb ik om andere redenen een tijdje zeewier gevoerd, maar de witte stippen werden niet minder.

tonie
Berichten: 658
Geregistreerd: 01-01-06
Woonplaats: wieringen

Re: Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:15

vitiligo heeft vaak een achterliggende oorzaak ,zoals reumatisch en zuiker ziekte, je kunt eventueel haar bloed laten onderzoeken,.....misschien heeft ze leverbot of i.d.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:15

Mijn 15 jarige merrie heeft het ook sinds een paar jaar. Er komen er steeds meer bij en ook haar wimpers zijn wit.

Afbeelding

Afbeelding

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:17

Haha paard van een vriend van mij heeft dat ook. Die is nog erg jong, 5jaar. En krijgt continu stippen erbij, van iets kleiner als een 10 cent

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:23

Zoals het paard hierboven op de foto heeft die van mij zeker niet.
Ze heeft echt felle, ronde, grote witte stippen.
Je zou het kunnen zien als een 'omgekeerde' appaloosa.