Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:14

Haha kunnen we dit topic niet beter Africa noemen? Kenia schaar ik onder oostelijk Africa, ben daar ook geweest, maar ik vind het zuiden (Namibie/Botswana) veel fijner om in te reizen.

Als we nog een leuke reis kunnen vinden, dan kan het ook zo maar zijn dat we dit jaar nog last minute naar Rwanda gaan :') maar goed, ik dacht vervuil het topic niet met oostelijk Africa }:0


Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:02

Jaaaa een topic naar mijn hart *\o/*
Wij hebben in 2017 3 weken door Zuid Afrika gereist en dit afgesloten met een weekje duiken in Mozambique. Dit allemaal zelf uitgezocht en gepland en het was fantastisch. Direct Mn hart verloren aan Afrika wat een prachtig land ! <3 <3 Voor nu staat Namibië bovenaan op de bucketlist en zijn we aan het kijken of we het met werk rondkrijgen of we in 2019 4 weken door Namibië kunnen reizen. We willen dan graag met een 4X4 met daktent op pad. Ik ga dit topic dus ook zeker volgen :D en waarschijnlijk meer landen aan de bucketlist toevoegen :'). Nu al genoten van jullie verhalen en foto’s ! Dus kom maar door met die Afrika spam

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Stinkmodder
Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:30

Gaaf, al die reizen en foto's!

Ik ben net terug uit Zuid-Afrika (West cape) en Namibië. Vond vooral Namibië fantastisch! Echt verliefd geworden op het land. We hebben ook zoveel dieren gezien. In Etosha (op mijn allereerste dag safari) vier van the big five gespot!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 17:49

WoW dat is veel zeg!

Sakura: voor mij is info over alle Afrikaanse landen welkom hoor :D waarom vind je Namibië leuker?

Droversrun: budget maakt mij niet zoveel uit maar mijn man wel dus dat wordt een tripje in mijn up haha. Of iemand vinden die mee wil. Heb nu voor het gedeelte Vic Falls en Botswana ook ontzettend veel betaald. Had es gelezen iets van 4K per persoon met nog redelijk basic accomodatie voor Oeganda. Zelf rijden is misschien ook een optie. Dat scheelt idd meestal veel. Qua lodges hoeft het voor mij niet heel luxe. Kamperen ook niet voor de hele reis maar hostels of van die safaritenten en af en toe een guest house of iets vind ik prima.

Edit: wat eng met die gorilla’s! Is dat niet gevaarlijk?

Er zitten een hoop Mongooses de bushbucks te pesten onder mijn balkon en dat is echt super grappig :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:19

Stinkmodder schreef:
In Etosha (op mijn allereerste dag safari) vier van the big five gespot!


Vijf lukt daar toch uberhaupt niet? Wij hebben in Damara land in het wild een zwarte neushoorn gespot! De gidsen waren zo druk met de sporen, dat wij hem zagen en zij niet :D

Ik vind Namib en Botswana rustiger. Ik vond de sfeer in Nairobi en de grotere steden daar minder veilig. Zware controles bij winkelgebieden, veel meer sloppenwijken en een minder prettige sfeer. Grimmige mannen, achter veel sluiers verstopte vrouwen, dan heb ik liever de vrolijke mensen met blote borsten in Namib :')

Er is daar ook wel echt achterstallig onderhoud bij de lodges en minder makkelijkzelf te bereizen in mijn ogen. Wij houden meer van de rust en ruimte. Alhoewel Masai Mara ook wel betoverend is, maar toch gaat mijn hart vooral uit naar Namib.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 18:24

Geen buffel in etosha toch? Of luipaard?

Kenia en Tanzania spreken mij idd ook minder aan omwille van die reputatie. Jij hebt wel al veel landen gedaan :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:30

Zambia is ook wel tof, maar daar moet je tijd voor hebben of doorheen rijden van het ene land naar het andere land (Malawi naar Zimbabwe bijv). Je kunt daar niet echt een mooi rondje doen. Is wel een heel easy going land met rustige parken.

Buffels kun je alleen in Namibie op de Caprivistrook vinden, alleen daar is het nat genoeg. De Caprivistrook is ook wel een beetje een vreemd stuk Namibie. Eigenlijk lijkt dat veel meer op Botswana, daar zit ook een pareltje van een park; Mahango. Heel erg geschikt om zelf te rijden (zelfs met een normale auto).
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 20-11-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 18:31

Vandaag alleszins genoeg buffel gezien. Eentje die stervende was :(

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Stinkmodder
Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:57

poes schreef:
Geen buffel in etosha toch? Of luipaard?

Klopt, de buffel is daar niet.

Gaaf Sakura, de zwarte neushoorn spotten!

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:03

Ik meld mij ook! Heb een half jaar in Tanzania gewerkt met paarden, en daarna nog een flink aantal keer naar Z-A, Namibië, Botswana en deze zomer ook nog Mozambique. Dat is zo’n aanrader! Super leuk om te combineren met zuid Afrika. Vind t ook een verslavend continent

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 19:31

Mozambique kan ik mij niets bij voorstellen. Is dat te bereizen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:51

Mijn neef is ooit van ellende na 100km weer terug naar de grens gereden (en heel wat geld lichter). Ze zijn drie keer in die korte tijd aangehouden door corrupte politie en waren er snel klaar mee. Dat geeft mij ook niet echt het gevoel dat ik er graag naar toe zou willen. Ik hoor graag positieve verhalen, wellicht is het nog wel een optie :D

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:54

Dat zulk verhalen was voor mij in ieder geval ook de reden om niet met de auto op pad te gaan in Mozambique en gewoon naar de specifieke locatie waar we heen wilden te vliegen. Accommodatie daar ook geregeld via de duikschool waar Europeanen (Finnen) opzaten

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Supervixen
Berichten: 12715
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:08

Ik wil komend jaar naar Namibië of/en Botswana. Ben me nu aan het oriënteren.

Mijn zusje heeft 6 jaar in Mozambique gewoond, dus ben een paar keer naar Mozambique en Zuid-Afrika geweest. Ook naar Lesotho en Swaziland.
Geweldigste reizen die ik heb gemaakt! Ben bijvoorbeeld ook in Canada geweest. Was prachtig, maar toch voel ik me beter in Afrika.
Heb ook twee Afrika tattoos, een koedoe en een bultrugwalvis (in Zuid-Afrika en Mozambique gezien). Er gaat er zeker nog wel eentje bijkomen.

Mozambique, mijn zusje woonde in de hoofdstad. Ik vond het er vies, arm, onveilig. Slechte en gevaarlijke wegen. Ze had 24u per dag een bewaker bij huis en tralies voor alle ramen. Je moet er niet opvallen door je rijkdom en foto's maken op straat moet je zeker niet zomaar doen. Altijd de deuren van de auto op slot als je rijdt, ramen dicht bij de stoplichten en niet in het donker op pad gaan.
Het stuk wat ik heb gezien buiten de hoofdstad was prachtig, maar je komt er niet ver als je geen Portugees kent.
Op een stuk van 250km zijn we iets van vijf keer aangehouden door de politie en dan willen ze je een of andere gekke boete aansmeren om geld te verdienen. Als je goed portugees kunt, zoals mijn zusje, kun je je er uit kletsen en doorrijden.

Wij zijn in Tofo geweest en hebben daar met een walvishaai gesnorkeld. Ook zijn mijn zusje en ik een weekendje naar Bilene geweest en dat was erg mooi.

Onderweg passievrucht kopen.

[ img ]

De pont :wow: .. we zijn niet gezonken.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ijzerhandel in Marracuene (deel van Maputo)
Alles kun je op straat kopen en meestal tweedehands.
[ img ]

Cashewnoot verkoop.

[ img ]


[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 20:45

Dat klinkt niet bemoedigend nee. Had van een koppel gehoord dat zij het ook zeer corrupt vonden, en dat waren Brazilianen! Dus mss nog even overslaan :D

Wel bijzonder toch allemaal.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Supervixen
Berichten: 12715
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:02

Ze verzinnen echt de gekste dingen hoor om je aan te houden. Er was een radarcontrole aan de kant van de weg, we werden aangehouden en reden volgens die man wel 84km/u waar je 60 mocht. Hartstikke fijn, maar de radar stond naar de hele andere weghelft gericht, radar uit het jaar nul natuurlijk. Dus mijn zusje zegt: ja maar die radar staat naar de hele verkeerde kant gericht. Zegt die politieman: ja, maar deze kan aan twee kanten meten :') :') . Natuurlijk. Dus zij zegt: we rijden wel mee naar het politiebureau en betalen daar. Was nog 50km rijden, maar we moesten toch die kant op. Nou, daar hadden ze toch niet zo'n trek in en toen mochten we doorrijden.

Ook werden we aangehouden en moesten we de papieren van de auto laten zien. Maar het was een huurauto. Dus het verhuurbedrijf had de papieren en wij een kopie. Nee, ze wilden de echte papieren zien. Pff al met al weer een kwartiertje verder en we mochten toch maar weer verder.

Zij heeft ook een keer gehad dat ze een boete wilden geven omdat de politie haar auto kastanjebruin vond, maar in de papieren stond donkerbruin (of iets dergelijks). Koekoek.

En collega's van haar kregen een boete omdat ze in een rode auto reden en dat mocht alleen de brandweer volgens die agent. Gel#l natuurlijk.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 21:12

Ma jongens toch. Om te lezen is het wel lollig :D maar wat erg. Pffff

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Supervixen
Berichten: 12715
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:14

Daarom, als je geen Portugees spreekt en je wordt om de haverklap aangehouden, dat is geen pretje.
Vooral op vrijdag, want dan hebben ze geld nodig om te zuipen in het weekend :+

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

gaucho
Berichten: 9478
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:27

Nog nooit geweest maar ben me aan het oriënteren voor volgend jaar. Namibië staat op dit moment met stip op 1. Iemand tips voor een solo reiziger / enthousiaste fotograaf? Welke organisaties organiseren kleinschalige reizen zonder een erg hoog anwb 60+ gehalte?

Life begins at the end of your comfortzone.

Laurahh
Berichten: 4199
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:29

Ik meld me ook!
In 2015 mijn eerste grote reis gemaakt naar Afrika en toen hebben we Malawi-Zambia-Zimbabwe gedaan. Vooral rond gereisd met openbaar vervoer en liften. Volgensmij heeft mn vriend me mooi in het diepe gegooid door in Malawi te beginnen :') Wij reizen vooral voor het wildlife (vriend is dierentuin dierverzorger en ik doe de fotografie) dus hebben de volgende dingen bezocht:
-Liwonde NP (Malawi)
-Lake Malawi
-Thuma Forest Reserve (Malawi)
-South Luangwa (Zambia)
-Livingstone/Victoria Falls
-Zambezi NP (Zimbabwe)

[ img ]

We zijn ook een keer een weekje naar Gambia geweest (telt niet mee bij zuidelijk).
En voor komend jaar zijn we aan het oriënteren om een 4x4 met daktent te huren en te starten in Johannesburg en dan rondje Botswana/Nambië en weer eindigen in Johannesburg.


Iriscope schreef:
Ah mijn favoriete vogel, de lilac breasted roller <3 Gave fotos hoor! Ook die met dat welpje is erg mooi.

Jaloers op de mensen die Kenia en Oeganda hebben gedaan! Wij hopen volgend jaar een stuk Zambia mee te pakken. Mijn man moet voor werk naar Lusaka, dus we hopen zelf te gaan rijden ipv vliegen en dan Kafue National Park aan te doen. Mensen die Zambia ervaringen hebben?


Ik heb dus door Zambia gereisd, maar ben lang niet zo'n Afrika-expert als jullie hoor.
Wat wil je weten?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 21:53

Wat leuk gaucho! Wij hebben met een 2WD het hele rondje gedaan en dat ging net. Sommige wegen waren wat verlaten maar max 2u zonder iemand tegen te komen. Dus als je ballen hebt, zou je het alleen kunnen rijden. Met goed afspreken met de lodges tussendoor over wanneer je zou moeten aankomen en lokale simkaart en water in de auto beperk je dan je risico echt wel. Denk dat je het dan ook prima alleen kunt. Wij vonden vooral het zuiden desolaat. Allas vanaf windhoek - swakopmund en hoger (waar je nog met 2Wd in kan) was wat ‘drukker’. Maar druk in Namibië is niet zo druk :D vanaf windhoek naar swakopmund en etosha is allemaal verhard en prima te doen denk ik?
Er zitten wat leuke reisbureaus ook. Zij organiseren vast ook transfers of zo. Ik zou groepsreizen met zo’n megatruck of bus persoonlijk mijden.

Wij hadden destijds geboekt via Fox ja maar je kan prima zelf boeken.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 21:54

Of je overtuigt Iris gewoon om mee te gaan


Laurahhh: wauw liften en al! Dat durven wij toch niet. Hoewel we gelijk altijd lifters meepakken en dan meestal nog locals ook _/-\o_ maar ik denk dat het met twee wel te doen is.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Cynthia82
Berichten: 9278
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 07:04

Die foto’s! <3 Wat is het toch een prachtig land!
Sakura, die 4e foto van jou!! <3

Ik ben in december 2014 geweest. Een reis van Johannesburg naar Kaapstad en ik ben zo verliefd geworden op dit land! Ik heb altijd gezegd dat ik ooit terugga en dat gaat nu waarschijnlijk op korte termijn gebeuren :D
Een vriendin van me zit daar nu. Dus waarschijnlijk ga ik in januari 2 weken naar haar toe in Kaapstad.
Ik ben vluchten aan het zoeken. Ik had er één met op de heen- en terugweg 1,5 uur tussenstop in Duitsland en op de terugweg vloog ik dan 10 minuten later dan mijn vriendin, voor €642,- en gewoon niet boeken hè! 8)7
Die vlucht is nu €840,- -:(- Dus dit weekend maar weer even verder zoeken. Ik heb het idee dat Expedia het goedkoopst is. Wat is jullie ervaring?

Ik zal later wat foto’s plaatsen van 2014.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 07:56

Ik ben niet zo moeilijk om te overtuigen hoor :+ Als ik het geld had gehad dan was ik ook met Poes mee gegaan op haar Bots trip nu!

Mijn man is een aantal weken terug al in Lusaka geweest voor werk en daar vond hij een tentje dat "Goat and chips" verkocht :')

Ons plan is om door Namibie te rijden, via de Caprivi en dan daar 1-2 nachten doorbrengen. Dan naar Lusaka waar mijn man een paar dagen werk heeft. Terug via Kafue national park en Vic Falls.

Probleem is nu dat hij in januari die kant uit moet en dat het dan regenseizoen is. Ik vraag me af of het dan wel de moeite waard is. Januari is de maand met de meeste regenval en ik heb weinig zin om de halve dag alleen maar regen te zien ipv dieren. Kafue moet wel heel mooi zijn, erg stil, weing toerisme en veel buck die je hier niet ziet.

Overigens is het wonen in Namibie fijn, zeker met alle onrust in Zuid Afrika. Het is hier ook een stuk veiliger. Maar als ik mocht kiezen dan zat ik denk ik lekker in Kaapstad.
Voordeel van waar we nu zitten is dan weer wel dat we vanuit hier makkelijker naar andere landen kunnen rijden en dat we de paarden aan huis hebben staan. Voorlopig zitten we hier dus prima.

[ img ]
Mijn man en ik in Sossusvlei, toen we elkaar net kenden

[ img ]
Namib Naukluft, de woestijn hier

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 08:41

Eind van het driogseizoen is alvast echt toptijd voor safari in Botswana :D



[ img ]
[ img ]
[ img ]

Edit: en weer een luipaard gezien. Met kill deze keer.

600 euro voor een vlucht naar zuid Afrika vind ik nog duur. Ik zie geregeld vluchten van 400-450 euro. Zou ook niet meer betalen eerlijk gezegd naar daar. Wel vanaf Brussel! Is dat een optie?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, YandexBot en 6 bezoekers