[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:08

ynskek schreef:
Vanaf wanneer doen jullie een fleecegevoerde regen deken op?

Bij welke temperatuur? Vond t van de week met 15 graden niet heel warm maar met 19 graden lijkt t me al snel warm worden


Ik heb geen fleecegevoerde. Vind het vreselijk irritant dat de haren daar zo in blijven zitten en hij krijgt er schuurplekken van.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:24

Ik heb ook geen fleece gevoerde dekens. Allemaal gladde binnenstof. Dus ga van 0 naar 100 op gegeven moment

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:26

Ik heb geen fleece gevoerde, wel een 50 grams amigo, en de Rhino ongevoerde dekens zijn ook zo rond de 50 grams naar mijn idee, die zijn dikker dan de ongevoerde amigo’s

Koper

Berichten: 30273
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:10

Fleecegevoerd vanaf een graad of 5, afhankelijk ook van windsterkte. Of als paard nat is geworden en toch een deken op moet. Dan ook bij hogere temperaturen maar alleen als er weinig zon is. Bij voorbeeld 's nachts.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:06

Net die deken er weer opgelegd. Het is wel echt een mooie deken, hahah _O-
Afbeelding

Hij zat aan z'n avondeten, dus kon mooi even kijken of hij niet te strak zat vooraan, haha. Want dan gaat ie wel met z'n hoofd omlaag :'). Voor mijn gevoel zit hij niet veel te strak als die aan het eten is. Het sluit wel erg aan, maar kan m'n hand nog wel tussen paard en deken krijgen zegmaar.
Afbeelding
Heb er ook even mee rondgelopen in de binnenbak, en de deken schoof niet opzij. Hij schoof wel iets naar achteren, maar lag dan wel mooi op de plek waar die hoort volgensmij. Alleen voor mijn gevoel ligt hij dan zo strak tegen z'n schouder aan, als hij loopt. Dat dat echt schuurt zegmaar. Maar dat komt denk ik omdat er geen loopsplit zit..
Gaat het dan niet schuren/krijgt hij dan geen schuurplekken op z'n borst/schouder?

Ik had nog gekeken naar andere dekens, die ook stevig zijn. Om te vergelijken met deze. O.a Masterdekens. Die zijn ook wel stevig, en hoor ik goede verhalen over. Alleen zijn de dekens uitverkocht en pas na een maand weer leverbaar :').

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:34

Mooie deken inderdaad!

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:37

Iemand een idee hoe de dekens van kramer vallen? Mijn merrie heeft 198 bucas wat goed past op de schouders, 198 amigo Hero is te krap op de schouders en 205 première is ook niet echt fijn op de schouders. Ze heeft nogal een brede borst.... Zou ze in die van kramer passen? Twijfel een beetje of ze daarvan 195 kan of dat ik 205 moet doen. Als ik het meetlint gebruik geeft dat ding 190 aan maar dat past gezien haar omvang (ze is ook wat uh dik uh stevig).

Iemand een idee?

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:13

x_Mliss schreef:
Hey, de winter komt er weer aan dus was ik wat aan het rondkijken. We wilde deze winter nieuwe dekens aanschaffen omdat onze oude dekens toch niet echt geweldig liggen. Ik wilde voor Bucas gaan omdat we hier al een zomerdeken van hebben en deze super op hem ligt. Alleen, ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Dus hoop eigenlijk dat jullie me een beetje kunnen helpen. Ik dacht dat ik ooit ergens gezien had dat er een 0 grams regendeken was, die je dan met onderdekens kon koppelen aan elkaar?

Jij bedoeld de bucas select.
Die heeft inderdaad een 0 grams bovendeken regendeken.
Ze hebben dan 2 soorten onderdekens:
- 150 grams silky feel (gladde voering)
- 150 grams stay-dry (fleece)
- 300 grams silky-feel
- 300 grams stay-dry.
Eventueel hebben ze van die zelfde lijn nog een cooler zodat je gemakkelijk 50 grams kan maken.

Ik vind de pasvorm vd select dekens vergeleke met de smartex en irish anders, de select viel iets krapper bij me paard.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:37

Hier hebben ze de bucas Rain op en de aussie allrounder, beide dekens die op kunnen blijven met 25 graden, er zijn geen dazen meer maar wel veel vliegen.
Zaterdag doe ik ze wel weer af omdat het toch flink nazomert.

Ik merk toch dat iets ‘dichts’ op de rug wel prettiger is voor mijn merrie met iets kouder weer.
[img]
Afbeelding
[/img]

Kasmir

Berichten: 5437
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:41

Amigo wug lijkt mooi te liggen :). Nieuwe model met 3 singels en loopdingflap achter ligt toch net even wat mooier dan de oude rechtere met 2 singels :D. Heeft nu eigenlijk hetzelfde model als de Rambo, alleen wat minder mooi afgewerkt en stof is natuurlijk minder sterk.

Afbeelding

Mijn tinker krijgt m'n rambo deken O:)

Afbeelding

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:45

Ligt mooi ind!

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:19

Pally schreef:
ynskek schreef:
Vanaf wanneer doen jullie een fleecegevoerde regen deken op?

Bij welke temperatuur? Vond t van de week met 15 graden niet heel warm maar met 19 graden lijkt t me al snel warm worden


Ik heb geen fleecegevoerde. Vind het vreselijk irritant dat de haren daar zo in blijven zitten en hij krijgt er schuurplekken van.


Goede punten dit. Ik was naar een fleecegevoerde aan het kijken omdat me dat juist fijner leek liggen dan een gladde binnenstof, maar ga nu toch heroverwegen.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:46

Livion schreef:
Goede punten dit. Ik was naar een fleecegevoerde aan het kijken omdat me dat juist fijner leek liggen dan een gladde binnenstof, maar ga nu toch heroverwegen.


Heb er kort 1 gehad, gauw weer verkocht. Nog weer een x geprobeerd met een ander merk, maar ik vind het echt 3x niks

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:13

Wat doen jullie nu met de nachten? Ik vind t snachts best fris met 10 gradem, maar afgelopen week was het snachts soms weer 14 a 15 graden. Vind t echt zulke twijfeltemperaturen...

1e jaar eigen paard en paard is van 20/7 a 22/7 stal naar nu nog 24/7 buiten gegaan en al wat ouder. Wil er geen watje van maken, maar ook niet dat ze het kou heeft of zichzelf alleen maar moet opwarmen.

Lijkt me ook niet echt chill om steeds te wisselen tussem wel em geen deken. Snavhts dan he, overdag sowieso nog bloot!

Koper

Berichten: 30273
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:23

Ik heb ook getwijfeld, mijn pony is 28 en heeft tot d'r 24e voor zover ik weet 's nachts op stal gestaan. Maar weet je: een deken is ook niet alles. Ze loopt er de hele winter onder, en dan heeft ze 'm nodig, maar ik stel het nog even uit. Ik merk ook niet aan haar dat ze 'm nu nodig zou hebben, ze voelt gewoon goed aan en ziet er normaal uit. Zit ook al wat winterhaar op. Dus ik laat 'r lekker bloot rondlopen, die deken komt heus wel. Mijn stelregel is: vanaf 5 graden deken er op 's nachts, of natuurlijk bij regen en/of harde wind. Het is nu 's nachts en 's ochtends vroeg al wat frisser maar het zijn wel temperaturen die prima kunnen voor een paard.

's Ochtends en 's avonds wisselen zit ik helaas wel aan vast, eerst met alleen regendeken op en af en later de liners. Gelukkig maar met eentje, mijn ruin kan gewoon onder de Smartex. Maar voor mijn merrie zijn die er niet, ze worden niet gemaakt in shetmaat.

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:53

Ik weet niet hoe mijn paard in de jaren hiervoor heeft gelopen. Hij staat nu nog 24/7 buiten. Heb gisteren de vliegendeken maar weer opgedaan.
Als het onder de 15 graden is overdag en ze staan nog buiten krijgt ie een regendeken op denk ik. Vind het nu ook nog veel te warm en wil ook niet steeds wisselen tussen wel en niet op. Lijkt me ook niet goed voor een paard.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:07

Ik heb ze hier ook de vliegendekens op gedaan, wat een vliegen zeg, bah

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:12

Ja extreem.. ik hoopte dat het over was en hij een poosje naakt kon rondlopen. Heeft namelijk hier last van: :(
Afbeelding

Koper

Berichten: 30273
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:11

Die van mij heeft dat bij de staart, doordat 't daar steeds beweegt (zwiepen naar de vliegen) blijven de kortere haren in het gaas van de deken steken. Dus iedere avond borstel ik die losse haren er maar even uit. Kun je aan de binnenkant van de deken niet even een glad stukje stof naaien san4nie?

Sinds ik d'r heb (4 jaar) staat mijn pony in de winter onder de dekens, waarvan 2 jaar met liners er onder. Ze is nu wintervacht aan het aanmaken en vooral op de hals staat al heel wat wol. Zou dat nou echt komen doordat haar lijf gewend is aan waar wel en niet deken zit? In voorgaande jaren is het me helemaal niet zo opgevallen. Ov erigens staat ze nu nog niet onder dek (behalve als het regent), afhankelijk van de temperatuur begin ik 2e helft september of ergens in oktober.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-09-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:50

Schuurplekken zijn vervelend...

Hier eigenlijk nooit vliegendekens op, maar het is nu zo extreem, de ene wordt gewoon helemaal panisch, echt zielig

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:34

Hier ook bijna het hele seizoen al een vliegendeken op. Heb nog nooit zoveel en zolang de vliegendeken op gehad en ook het vliegenmasker is nog nooit zoveel uit de kast geweest. Verschrikkelijk!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:50

Vliegenmasker hier ook al sinds mei op, maar ze blijven nog graag wachten bij het omdoen want de vliegen zijn wel extreem dit jaar inderdaad.
Vliegendeken wat wisselend op, veel veerust er ook doorheen. Bah.
Volgend jaar zijn de koeien naast ons waarschijnlijk weg dus dat zou iets moeten gaan schelen. We gaan het zien :=

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:07

Hier maar heel kort een vliegendeken op gehad! Ik denk 2 maandjes ofzo. Wel sinds een paar weken van die sliertjes voor z'n ogen langs, want hij heeft al ontstoken oogjes door die vliegen.. Maar het valt over het algemeen wel mee hierzo, qua vliegen! Gelukkig maar :')

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:49

Hoi allemaal meiden! Omdat mijn merrie afgelopen winter van haar Rambo Duo die ik deze winter heb aangeschaft schuurplekken op haar schouder kreeg, gaat mijn zoektocht weer verder naar een goede deken. Ik heb het idee dat het misschien door het ontbreken van loopspitten komt, of het uitsteken van het schouderbot. Ze zaterdag namelijk op de plek waar haar schouder wat scherper is halverwege.
Iemand misschien ervaringen met de Felix buhler dekens? Hebben een v-sluiting en de loopspit van een bepaalde Rambo.
Op de foto zie je de scherpere/bollere delen van haar schouder aan de voorkant/zijkant, daar zaten ze.

Afbeelding
Afbeelding

Of zou het ook kunnen worden verholpen door wat meer vet/spier. Ze was van de winter namelijk best dun en totaal onbespierd.
Afbeelding

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:19

Is première equine misschien iets voor jouw paard.
Hele goede kwaliteit maar ook een eigen specifieke pasvorm. Zie je ook op foto’s terug.