Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 12:45

Ooh ja, natuurlijk !!! Die mogen we zeker niet vergeten.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:03

Neonlight schreef:
Ik lees nu dat de CKE kaart op veel campings in Scandinavie voorwaardelijk is. Klopt dit ook echt? Levertijd is ca. 8 dagen, eigenlijk net te laat.



Goed dat je het zegt :). Wij gaan volgende week zondag weg en hebben hem ook nog niet. Vorig jaar hadden we hem niet maar wel nodig en konden hem toen direct kopen(wel duurder dan bij de anwb). We waren eerst in Noorwegen en daar was er nooit om gevraagd. Pas in Zweden hebben we hem moeten aanschaffen. Daarna hadden we nog een overnachting in Zweden en een in Denemarken(legoland), op beide plekken hadden we hem toen wel nodig.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:37

Bedankt dat jullie die cke even aanstipte. Heb er net een gehaald bij de ANWB. Heb wel een tijdelijke omdat wij maandag al weg gaan en de kaart over 2 weken in de bus valt. Maar zou geen probleem zijn. Kreeg er een gratis camping gids bij van 2018. Hier staan ook veel meer campings in dat de oude gids. Vind dat stiekem ook wel fijn. Alleen nog een vouwkrat en boodschappen doen en dan hebben we alles volgens mij.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:38

Ik heb hem dus wel meteen besteld, maar moet dit weekend dus even langs de ANWB winkel om een tijdelijke pas te halen. Zou kunnen dat de pas op tijd is, maar nemen geen risico.

Overigens is de Brobizz ook nog niet binnen. 5-10 werkdagen, zitten nu op de 10de werkdag.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:19

CKE is ook gewoon op campings te koop. Kost daar €16,50 (160 sek).

StormTitan

Berichten: 277
Geregistreerd: 29-01-08
Woonplaats: Best place on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:51

Varekay wij hebben de paarden ook meegenomen naar Noorwegen! Is echt goed te doen, dus daar goed je je niet druk over te maken, mocht het sover komen ;)

noordje

Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:26

Mijn ene paard is 2x naar Noorwegen verhuisd :+
Geen probleem, laatste x zelf gedaan.

Wat zonde dat jullie zoveel 'afval' op/langs de paden hebben gezien Varekaj.
Toen wij in Rondane aan het wandelen had mijn vriendin ook hoge nood en die ging ergens achter een grote steen zitten. Die had ook van alles bij d'r, tot vochtige doekjes aan toe :')
Maar die nam het papier netjes mee. Is ook niet meer dan normaal lijkt me.

Het is inderdaad enorm druk met Aziaten. Hele busladingen komen er deze kant op.
En als je dan hun reisroute ziet.... zou al moe worden bij het idee.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:52

Maris schreef:
Supervixen, hoe was de nacht in een warm vakantiehuisje ?

Gabyfedde, jij hebt zweedse schoonouders ( en een zweedse man dus ) ?


Slecht geslapen, bloedheet en natuurlijk raar dat de zon schijnt midden in de nacht.

Mooie route gereden vandaag.

Nu zijn we bij Rovaniemi. Hier nog warmer, maar huisje is deze keer wat wat koeler gelukkig.
Eerste rendieren ook gespot onderweg.


Afbeelding

Die Aziaten waren er ook te veel in Canada. Was echt niet grappig meer. Ik heb ze nog niet gespot hier. Komt vast nog wel.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 19-07-18 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:00

Aziaten hebben maar heel beperkt vakantie tov ons westerlingen. Vandaar vaak hun volgestampte agenda's en reisroutes.

Ik heb me kreupel gelachen in Karasjok. Gaan ze in een park de saamicultuur bekijken, is veel op gras en fijne grindpaden. Lopen er werkelijk waar dames in kokerrok en naaldhakken en gaan poseren alsof hun leven er van afhangt bij die grashutten en tenten _O- dat ziet er werkelijk waar niet uit!


Voor verhuis van de paarden maak ik me geen zorgen in de locatie. De kostprijs is wat anders. Maar eerst zien wat vriendlief gaat doen.


Edit: SV, op ongeveer een uurtje van Rovaniemi heb je een hele mooie waterval met fijne wandeling! Je begint aan de waterval, dan een rondje van pakweg 3km met halfweg een hoge uitkijkpost. Aan die waterval werd de eerste glijbaan voor boomstammen gebouwd, waar later de attracties op gebaseerd zijn in pretparken.
Je moet eens kijken naar Auttiköngäs. De wandeling start aan de parking. Voorzie wel meer dan genoeg goed muggenspul. Als je een hond bij hebt, de route is hondvriendelijk gemaakt.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:39

Bedankt voor de tip, we gaan even kijken of het nog lukt om straks te gaan. Morgenochtend willen we hier eigenlijk suppen op de rivier. En daarna door naar Saariselkä.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:25

Nog even een vraagje betreft de tolwegen. Ik hoor twee verhalen of je rijd gewoon door op de tolwegen en krijgt de rekening zonder extra kosten thuis opgestuurd. Of je vraagt zo'n Visitor's Payment kaartje aan met automatische betaalsysteem. Hebben jullie hier adviezen in als toerist? Ik neig naar zo'n automatische betaalsysteem maar mijn vriend wil het eigenlijk niet doen. Hebben jullie hier nog advies in?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:50

Je kan je auto bij EPC registreren, dan heb je een duidelijk overzicht over wat er betaald moet worden: https://www.epcplc.com/nl/register

Of je kan gewoon rondrijden en Noorwegen en krijgt een aantal weken/maanden na thuiskomst een leuke verassing thuis gestuurd.

Of je koopt een Bizz waarmee je op sommige plekken ook korting krijgt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:09

Saäriselka is ons wat tegengevallen als in klein dorp. Het is ons wel heel goed meegevallen om te wandelen! Wij zaten bij de holiday in club hotel (ofzoiets) naast het angry bird park (wat gesloten is overigens). Iets verderop, ik geloof 500m, beginnen diverse wandelroutes. Je zit immers in het Urho-Kekkonen National Park.

Daar hebben wij een wandeling van 20km en eentje van 14km gedaan, kan je terugvinden in mijn eerdere berichten. Staan allemaal erg goed aangeduid, over het algemeen ook goede gps-ontvangst en er zijn best wat daagtrip hutten te vinden.

Waar ga je nog naartoe? Wij hebben Karasjok nog gedaan, Kilpisjärvi, Noordkaap als daguitstap en dan Rovaniemi (zijn we vertrokken) en Luosto als eindpunt.

Op best wat plekken kan je trouwens frisbeegolfterreinen vinden.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:28

We zijn naar de waterval geweest net, was zeker de moeite waard. En totaal geen muggen. Dat is ons sowieso tot nu toe meegevallen. Als ik in Canada stil stond had ik binnen 3 tellen muggen op me. Ik ben nu nog helemaal niet gestoken. Ook nog niet hoeven insmeren met deet.

We zien wel even wat we in Saäriselka gaan doen. Ligt er aan hoe laat we daar aankomen.
Daarna zitten we twee nachten bij de Noordkaap en dan richting Tromsø.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:36

Niet alleen Noordkaap is indrukwekkend. De rit er naartoe is minstens even spectaculair. Ik vermoed dat je dezelfde weg zal volgen, helemaal langs een fjord via Honnigvag tot bovenaan? Hou je fototoestel dan maar in de aanslag :Y)

Op Noordkaap zelf is er over een heel groot stuk omheining gezet, en terecht. Voor de veiligheid goeie zaak, helaas is het wel ontsierend op foto's. Elke keer als ik er aan terugdenk krijg ik nog steeds datzelfde overweldigende gevoel... Helemaal omdat het bij ons ook windstil was. Zo absurd, aan de zee staan op zo'n hoogte en geen zuchtje wind.


Is er per toeval iemand die ergens een goede, liefst Engelstalige website weet om huizen te kijken rond Stavanger, provincie Rogaland? Vriend gaat de sollicitatie doen voor die job. Ik kom enkel op Noorse sites uit en voorlopig kan ik daar nog niet veel mee :P
Niet om al effectief huizen te kijken maar om een indicatie te krijgen van de prijzen etc.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:28

Ja dat zal dezelfde weg zijn. Fototoestel heb ik zeker in de aanslag! Kijk er naar uit.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:05

Vandaag aangekomen in Skarsväg,we overnachten in een hutje, 10km van de Noordkaap af. Wat is het hier prachtig!!

Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 18:13

Ik zat al op een berichtje van je te wachten ;) ooh wat mooi !
Enne, nu wel een huisje waar de ramen open kunnen ? :+

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:51

Gelukkig wel, maar het is 13 graden, dus we doen ze maar een klein stukje open.
Misschien dat we vanavond/vannacht naar de Noordkaap zelf rijden.

Uitzicht in het dorp.

Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 18:54

<3

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:14

Is het nog middernachtzon of is dat alweer voorbij? Voor je aan de Noordkaap bent kom je nog door een stuk maanlandschap. Elke bocht is een nieuw avontuur.

*wil stiekem ook weer terug*

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:15

Heel mooi <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:09

Volgens mij tot 28 juli of ergens rond die tijd. Net nadat wij vertrekken, maar wij kunnen het ruimschoots niet halen.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:24

Midzomernacht is hier t/m 31 juli dacht ik. Net bij de Kirkeporten geweest en we willen rond 22.30 richting de Noordkaap rijden. Ben erg bang dat het me daar tegenvalt omdat het zo toeristisch is. En druk. Daar ben ik best allergisch voor. Om het nog maar niet te hebben over de toegangsprijs. Of klink ik nu als een echte Nederlander?

Kirkeporten:

Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:01

Oh, die hebben we gemist -O- waar zit die juist?

Druk... ja. De hele parking stond vol toen wij er waren. Je ticket is wel 24u geldig, wat maakt dat je ook bewust kan wachten tot het echt kalm is qua bezoekers. Je kan 's ochtends ontbijten in het bezoekerscentrum maar ik weet niet meer of reserveren verplicht was of alleen maar als advies/mogelijkheid gegeven werd.

Voor mijn vriend was Noordkaap vooral interessant gezien zijn studie als geograaf + hij heeft ook al het meest zuidelijke puntje vasteland van Europa bezocht in Gibraltar.