[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annavdvelde

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Nijega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:53

Welkom Aukje!

Afbeelding


Afbeelding

Na het overlijden van Jente ben ik rustig opzoek gegaan naar een nieuw paard. We hebben Aukje verbazingwekkend snel gevonden. Maar we hadden ook al een zoekopdracht uitstaan sinds januari.
Ik heb haar nu zo’n 3 weken. We beginnen al aan elkaar te wennen. :D

Dit is dus Aukje fan de Koartewei
Ze is een merrie van Doaitsen x Fabe
Aukje is 10 jaar oud en is ster 2e premie.
Ze is beleerd voor de kar en onder het zadel, verder is ze goed verkeersmak, iets wat ik heel graag wilde omdat we hier met veel landbouwverkeer te maken hebben.

Super blij met mijn friesje! *\o/* <3

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:57

Oogt best groot op de foto's. Of lijkt dat? Wel een knapperd <3

annavdvelde

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Nijega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:58

Pepperrr schreef:
Oogt best groot op de foto's. Of lijkt dat? Haha


Ze komt idd heel groot over! Ze is rond de 1.65 :o

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:06

Ohh nouja dan is ze vergeleken met mijn friezen groot hoor! Heb er 1 van 1.50 en een van 1.55 haha. Ben zelf ook niet zo groot dus voor mij is een paard als gauw 'groot' haha :)

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:47

Wat een prachtig paard Anna! Een echte GVR :D

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:37

Wat een leuke! Floris is nog groter, die is een beetje uit de kluiten gewassen. Gaat makkelijk over de 1,70.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:56

Maanlicht schreef:
Wat een leuke! Floris is nog groter, die is een beetje uit de kluiten gewassen. Gaat makkelijk over de 1,70.

Wow reus!!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:10

Knap paard, gefeliciteerd er mee!

Lette is wel echt op de achterhand te rijden en is los genoeg van voren, ze snapt alleen echt niet Dat buiging en stelling los kunnen van elkaar... maar net les gehad en toch stukjes goed kunnen appuyeren, we komen er wel... gaan gewoon lekker verder oefenen, buiten stelling volte pakken, renvers rijden etc

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:45

Joanne1987 schreef:
Knap paard, gefeliciteerd er mee!

Lette is wel echt op de achterhand te rijden en is los genoeg van voren, ze snapt alleen echt niet Dat buiging en stelling los kunnen van elkaar... maar net les gehad en toch stukjes goed kunnen appuyeren, we komen er wel... gaan gewoon lekker verder oefenen, buiten stelling volte pakken, renvers rijden etc

Probleem heb ik hier ook haha. Maar ben zelf nog helemaal bij de basis aangezien zs nog weinig van dressuur kennen. Zijn voorheen gebruikt om met kleine kindjes te stappen en door het bos te banjeren haha. Ben nu stap voor stap alles aan het bevestigen :j Ze snappen alleen de stelling en buiging nog niet helemaal. Maar dat komt langzaam wel :)

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:56

Zijn de lastige dingen inderdaad...
We zijn al zo ver gekomen, van NIET voorwaarts gaan tot als een giraf kei hard door de bak rennen zonder stuur. Toen eenmaal nageeflijkheid niet automatisch duiken betekende aan reactie op been gaan werken (moet ik soms nog wel eens flink duidelijk maken). Nu volop bezig, nog steeds herhalen herhalen, been is OPZIJ, en niet duiken als ze het moeilijk vind maar opgericht blijven
Hier ging appuyeren ook wat op mis, en wijken op begin ook, ik moet haar heel erg helpen en dat ziet er soms voor de mensen aan de zijlijn minder fijn uit; buitenhand goed laag, binnenhand hoog (bij wijken net omgedraaid natuurlijk) en soms wat harder been erin ipv blijven duwen en aaien, lette heeft meer aan die duidelijkheid. Dan kantelt ze ook niet en blijft ze bovenin waardoor het voor haar makkelijker is

Uiteraard onder begeleiding en met heel veel belonen bij elk pasje wat goed Is, we zijn niet voor niets zo ver gekomen al
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 30-05-18 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:06

Jaa ze waren hier ook liever lui dan moe haha. Waren niet vooruit te branden. Nu zijn ze wel lekker aan het been. Ook nageeflijkheid komt ook al lekker. Ook stukken dat ze mooi over de rug ontspannen lopen. Dit vooral in stap. Draf is nog een puntje, vooral omdat ik draf zelf lastig vind omdat ik dan minder controle heb over mijn lichaam en dus de ontspanning etc verstoor. Maar hier zijn we hard mee bezig. Galop is ook een aandachtspuntje. Probeer de galop nu vooral aan de longe wat sterker te maken. Ohz pak ik zo af en toe ook een rondje mee :)

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 05:23

Allemaal heel herkenbaar! Het komt niet vanzelf. Vooral het duidelijk aangeven en begeleiden is bij ons ook een ding. Vooral wijken inderdaad lastig.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:36

Ja, het is zeker lastig omdat Sinne enorm gevoelig is. Ze is verder superbraaf maar wanneer ze een opdracht van mij krijgt en ze denkt ja zoek het lekker zelf uit (merries :+ ) dan loopt mijn spanning al ietsjes op. Als ik dan nog een hulp geef dan ontploft ze... Enorm lastig dus... Meestal ga ik dan gewoon even stappen totdat ik zelf weer rustig ben en proberen we het opnieuw :)
Jeltje daarentegen niet. Die is de rust zelve haha. Maar met haar train ik niet heel intensief meer omdat ze al wat ouder is.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:00

Floris bouwt ook makkelijk spanning op, vooral als er veel prikkels zijn (iemand die langs de bak loopt, een vogel, etc.) maar ook als hij iets moeilijk vindt of mijn hulp niet helemaal snapt.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:00

Het blijven rennen met de nek erop ken ik heel goed, bij beide friezen eigenlijk wel. En hoe meer je dan gaat remmen op je teugels, hoe harder je gaat. Het is dus wel een ontzettend goede oefening om echt op je zit te leren rijden, kost wel even wat spierpijn in je billen en buikspieren :')

Ik merk dat als Dyke eenmaal spanning heeft, ze deze heel moeilijk af kan laten vloeien. Dan gaat ze inderdaad rennen en ziet ze spoken. Wat doen jullie om de spanning af te vloeien? Als ik naar les ga, moet ik langs een 80 weg, soms is dat goed en soms vind ze dat alleen nog heel erg spannend en dan ben ik de les alleen nog maar bezig om tempocontrole. Maar tegelijkertijd is ze ook al mee geweest naar filmopnames en naar een repetitie van een groot toneelstuk, ze is gewoon ook wat typisch :')

Hier op het podium van Rêdbâd :D Zo braaf, zelfs de fotografe en wat andere figuranten hebben even een rondje gereden, en tegen een zwaard kan je natuurlijk heerlijk tegen aan schuren :+
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:21

Die van mij vind het moeilijk begrijpen dat als ik mijn been aanleg om te wijken in stap dat de achterhand dan ook mee moet doen. _O-. Dus ik moet nu de eerste paar keer dat ik wijk als ik keer ga rijden. M'n teugels in een hand doen en met mijn zweep tegen z'n kont aan duwen tot hij z'n achterbenen ook meeneemt en dan snel weer netjes gaan zitten om aan te kunnen geven welke hulpen voor het wijken bedoeld zijn. Meestal valt het kwartje na een keer of twee wel weer zogenaamd en dan kan ik de keren erna gewoon correct wijken in stap zonder hulp van de zweep tegen z'n billen. Maja toch proberen he.

Hij vind goed doorstappen toch al moeilijk. In draf wijkt hij wel altijd recht. Maar in stap is het allemaal maar een moeilijk verhaal.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:17

Hebben jullie nog een goede tip voor een singel?
Ik heb een anatomische singel gehad, Rossner Comfort 65cm. Die heb ik een jaar gehad en toen kreeg m'n paard er een wondje van in haar oksel.
Toen een andere anatomische, Rossner Ease. Precies een uitsparing waar de vorige een wondje gaf. Maand of 4 goed gegaan, maar gisteren weer een wondje in haar oksel...
Ik zit nu te denken gewoon een neopreen singeltje te gaan proberen, maar vind juist de stabiliteit van de anatomische zo fijn.
Maar wellicht hebben jullie nog een ander idee!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:17

AnneJ1995 schreef:
Hebben jullie nog een goede tip voor een singel?
Ik heb een anatomische singel gehad, Rossner Comfort 65cm. Die heb ik een jaar gehad en toen kreeg m'n paard er een wondje van in haar oksel.
Toen een andere anatomische, Rossner Ease. Precies een uitsparing waar de vorige een wondje gaf. Maand of 4 goed gegaan, maar gisteren weer een wondje in haar oksel...
Ik zit nu te denken gewoon een neopreen singeltje te gaan proberen, maar vind juist de stabiliteit van de anatomische zo fijn.
Maar wellicht hebben jullie nog een ander idee!




weetje zeker dat het kwam van de singel en niet iets anders ? anders zou je nog zo een schapen bontje er omheen kunnen doen . het is even zoeken maar die bestaan wel in die vorm .

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:32

Titus heeft een week stil gestaan omdat ik zelf niet fit was. Ook heeft hij eindelijk ijzers gekregen voor . Want ik was de scheve slijtage helemaal zat. Afijn ik ging vandaag weer rijden . Opstarten ging even iets moeizaam want ja het is toch vreemd om je mens te dragen als je nieuwe schoenen hebt. Maar eenmaal op gang herkende ik mn paard er even niet terug. Ik draafde aan en vervolgens ging die alleen maar harder zonder dat ik m bij dreef. Maar wel fijn nageeflijk blijven kon hem mooi op zit terug vragen . En zo met zijn oren erop liep hij een partij door die bak te stampen. De lolbroek . Hij was blij dat hij na een week stil staan weer wat mocht doen en ik kon me mooi op mijn houding en balans focussen nu hij de motor lekker aan had staan :):) *D .

Het toch wel een ontzettend fijn paard aan het worden zo . :D

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:02

Absolem schreef:
AnneJ1995 schreef:
Hebben jullie nog een goede tip voor een singel?
Ik heb een anatomische singel gehad, Rossner Comfort 65cm. Die heb ik een jaar gehad en toen kreeg m'n paard er een wondje van in haar oksel.
Toen een andere anatomische, Rossner Ease. Precies een uitsparing waar de vorige een wondje gaf. Maand of 4 goed gegaan, maar gisteren weer een wondje in haar oksel...
Ik zit nu te denken gewoon een neopreen singeltje te gaan proberen, maar vind juist de stabiliteit van de anatomische zo fijn.
Maar wellicht hebben jullie nog een ander idee!




weetje zeker dat het kwam van de singel en niet iets anders ? anders zou je nog zo een schapen bontje er omheen kunnen doen . het is even zoeken maar die bestaan wel in die vorm .


Ik zou niet goed weten wat het anders kan zijn. Precies op zo'n plek in de oksel dat de huid plooit en alleen na het rijden dat het bloedde/bloedt. Het is ook echt een 'schaaf'wond, haren weg en eerste huidlaag, niet een diepe snee of wond of zo.

Bontje heb ik ook aan gedacht, maar zijn in anatomische vorm gelijk duurder dan de singel zelf. Als dat de oplossing is, geen probleem hoor, maar even goedkopere opties exploreren haha.
Thanks voor het meedenken in ieder geval!

Klinkt gaaf met Titus! Zo heerlijk als ze die drive naar voren hebben hè!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:00

Hoe gaat het hier met alle Friesjes? :D

Dat probleem bij de oksel ken ik van een stalgenootje.. Die loopt daar al jaren mee te emmeren met haar (kwpn) paard. Alleen singelbontjes helpen eigenlijk.. Ze krijgt het bijna van elke singel. Tot bloedens aan toe. En dan geneest het weer heel langzaam. Heel vervelend!

Maar goed, ik ben een flink tijdje afwezig geweest weer hier. Had het zo druk! En deed niet zoveel met Shenna, dus had ook niet veel te vertellen haha.
Ik heb zo'n 5 maanden nagenoeg niets gedaan, alleen zo nu en dan gelongeerd. Ik had stage dus had het super druk en niet veel tijd, en geen zadel want dat duurde ruim 11 weken!

Maaaaar....
Mijn gloednieuwe, op maat gemaakte zadel is eindelijk binnen! <3

Crown Suzannah (voorheen Ideal). Donkerbruin (Sala) met cognac welting en facing <3 Zo blij mee!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus we kunnen weer aan de slag :D

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:15

Jee wat een prachtig zadel! Staat heel goed! Nu nog een bijpassend hoofdstel.

Hier gaat het oké. Floris loopt weer behoorlijk scheef op rechts en ik snap echt niet waar het vandaan komt. Ben juist heel veel bezig met rechtrichten en stelling en buiging. Vooral in de buitenbak wil hij op 1 kant alleen maar naar buiten turen en draait hij zijn kont naar binnen.

Maar goed, ik rijd hem ook maar 2 keer per week, ik weet niet wat de eigenaresse doet.

Volgende week gelukkig weer les.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:59

Wauw ontzettend mooi zadel!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:05

Inderdaad prachtig zadel!

Vandaag met een neopreen gereden die niet op die plek komt (hoe dan met een rechte singel???). Nog ff tijdens t rijden gecheckt maar echt niet weer open gegaan. Kijken hoe lang dit goed gaat en anders maar een bontje gaan proberen.

Rijden gaat hier steeds lekkerder! Anouk blijft een dieseltje, maar de opstarttijd wordt steeds korter :D Heb nu ook weer een hele fijne instructrice waar Anouk merkbaar beter door gaat lopen *D
Waar ik eerst zeker 30-40 min nodig had om d’r enigszins los en door ‘t lijf te krijgen, gaat ze nu met 15 min al wat meer nageven en d’r buik/rug gebruiken. Zo fijn!
En ik kan echt genieten van d’r galop. Ze heeft zo’n sterkte galop, echt top. Kan d’r ook steeds meer sluiten en terug rijden.
Lekker door oefenen en wie weet na m’n vakantie maar eens aan een startkaart gaan denken *\o/*

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:27

Wat prachtig zadel en mooi dekje veel plezzier mee