Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:30

Wij gaan naar Denemarken op vakantie dit jaar met 2 jonge kinderen.
Hebben een huisje gehuurt in de buurt van Middelfart.
Iemand nog dingen die we echt moeten zien of doen?

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:31

Ik ga vrijdag!! *\o/*

Kan echt niet wachten na al die mooie foto's!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:53

Afbeelding

:D

Zicht vanaf ons hotel in Rovaniemi.

Ik ben fan *\o/*

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 04:30

Ik ben nu onderweg naar Schiphol!
Ga echt dood van de zenuwen. :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:49

Aaaah ik ben verliefd op huskies vanaf vandaag :')
Vond het altijd mooie honden maar meer ook niet. Vandaag een farm/park bezocht waar ze er ook mee werken en echt, wat een heerlijke karakters!

We hebben ons certificaat van overschrijden van de poolcirkel ook al gehaald, kerstman gezien, kaartjes gestuurd en nu op weg om duivelsgaten te gaan bekijken die door smeltend gletsjerijs zijn gevormd.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:51

Husky’s zijn heerlijke honden maar zooooooo eigenwijs :))

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:00

Nog maar kleine 2 weken en dan gaan wij ook met vakantie de 24 ste gaan we weg.

Onze planning is momenteel. Eerst naar legeland te rijden. hier hebben we een leuke camper plaats gevonden niet ver van het park en ook nog leuk voor ons zoontje. Vanaf daar gaan we naar Kopenhagen en pakken we de boot naar Oslo. Vanuit Oslo rijden we meteen door naar syssleback. Om vanuit daar naar het circuit in holjes te gaan. mijn vriend wil namelijk dat weekend naar de Rally cross daar dat is van 29 juni tot de 1ste juli. Daarna willen we terug naar beneden rijden.
Maar hebben we nog geen planning voor. Hebben jullie nog tips van leuke plekken.
Ik wil sowieso bij Gotenburg stoppen schijnt een hele leuke stad te zijn. ook met een kleine van 3.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:41

Ik hou wel van eigenwijs O:)
Ik ga graag op pad met de paarden, ben graag buiten etc. Lijkt me heerlijk als je dan een hond hebt die mee kan, ook voor flink aantal km's.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:47

Dan moet je ook een husky treffen die goed luistert en niet zijn jachtinstinct op nr 1 zet.

Zou willen dat onze mexx mee kon naar mijn paard maar luisteren ho maar :+

Hier is het overigens sinds de regen echt koud. 12/13 graden en bewolkt. Donderdag gaan wij alweer onderweg naar huis.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:35

Ik zou een hond nooit los laten meelopen, altijd aan een lange lijn. Deed ik met mijn herder ook.

Hier 14 graden en zon maat best frisse wind. We gaan nu nog even frisbeegolf proberen :D

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:48

Wat jammer A_nouk.
Gisteren een bewolkte dag gehad en een beetje fris, maar vandaag weer strakblauwe lucht en een behaaglijke 24 graden.

Varekaj, lekker actief zijn jullie :) Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:25

Varekaj schreef:
Ik zou een hond nooit los laten meelopen, altijd aan een lange lijn. Deed ik met mijn herder ook.

Hier 14 graden en zon maat best frisse wind. We gaan nu nog even frisbeegolf proberen :D

Je weet dat huskies over formidabele trekkracht beschikken, ik krijg een visioen van een persoon die met een grote boog uit het zadel gesleurd wordt omdat haar huskie een hert in het oog kreeg.... _O-

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:32

Jij hebt een hond als de mijne nodig dan. Dalmatiërs liepen vroeger tussen de wielen van de postkoets als bewaking.
Wel vreselijk offtopic, want ze komen niet uit Scandinavie. :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:38

Ik rijd met mijn bordercollies los. En hier in IJsland lopen schapen in de lente/zomer vrij overal rond.
Ze zijn daar goed op te trainen.
Ik denk dat dat met huskies een stuk moeilijker is; een bekende van me hier in het dorp heeft het opgegeven met de zijne nadat die uren verdween, achter een kudde rendieren aan. Ze hebben hem met een moterslee moeten halen. Hij was tenminste niet snel genoeg er één te pakken te krijgen. Hij was overigens niet te paard onderweg.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-06-18 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:39

Kuggur schreef:
Varekaj schreef:
Ik zou een hond nooit los laten meelopen, altijd aan een lange lijn. Deed ik met mijn herder ook.

Hier 14 graden en zon maat best frisse wind. We gaan nu nog even frisbeegolf proberen :D

Je weet dat huskies over formidabele trekkracht beschikken, ik krijg een visioen van een persoon die met een grote boog uit het zadel gesleurd wordt omdat haar huskie een hert in het oog kreeg.... _O-


Dat wilde ik ook typen. Hang een touw aan onze mexx en hij sleurt je zo van je paard af. Wil je hem eens een keer lenen om te oefenen :D

De jacht drift van husky’s is zoooooo extreem. Je kunt een worst voor houden of alles wat ze lekker vinden ze fixeren op rennende/vluchtende dingen en dan kun je roepen wat je wilt haha.

Neon jou spikkel is geweldig <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:15

Wat doen ze eigenlijk met de sledehonden in de zomer? Ik heb gehoord dat boven een bepaalde temperatuur ze niet voor de slede gezet worden. Maar wordt er dan helemaal niets meer mee gedaan?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:20

Dan gaan ze voor een soort kar met wielen. Tenzij iid boven een bepaalde temperatuur.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:59

Maar het is vaak een langere periode boven die temperatuur, dan hebben ze gewoon "vakantie" of doen ze toch nog iets met die honden?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:56

Zodra het boven de 15 graden gaat worden ze op die plek niet meer ingezet voor ritjes met de kar. Je kan er dan wel nog gewoon mee gaan wandelen als je wil. Eens de temperatuur weet zakt herpakken ze de training. Eerst paar 100m, dan kilometer etc en zo bouwen ze op tot 20-40km.

In de zomer lijkt de kar nog het meest op een giga quad.


Dalmaten kunnen ook prima oost-indisch doof zijn hoor :)) Heb een aantal jaar een volwassen intacte reu gehad. Heerlijk beest maar die was bij zijn vorige bazen zo onopgevoed... Nadien een kruising mechelen herder gehad, ook intact. Heerlijke huishond maar extreme negatieve fixatie op andere honden (pups gingen wel heel goed).
Borders hele slechte ervaringen mee ivm het drijven.

Als er ooit al een hond komt is het iig de bedoeling dat ie dus mee kan maar ik ga er dan sowieso wel ook mee "werken" in de lijn wat het fokdoel aangeeft.

Idd actieve vakantie hier :) we vertrekken zo dadelijk naar Kilpisjärvi als volgende stop voor 2 nachten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:18

Afbeelding

:D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 09:23

Ahhhh !

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:37

Dat is toch wel het plaatje van Scandinavie. Geweldig!!!

En alle honden kunnen oost-indisch doof zijn. :)) Die van ons luistert perfect in de bossen. Racet wel eens even weg maar is 15 sec later ook weer terug, zonder te roepen, is niet eens nodig.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:16

Wauw wat cool die rendieren :D

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit uitzicht zou ik nooit moe van worden.
Gisteren ochtend best koud en gloomy. Daarna strak blauwe lucht en zon.
Hopelijk vandaag ook weer zonnetje!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:41

Wij hebben 10 graden, bewolkt met zon tussendoor maar best aangenaam nog! Net partijtje frisbeegolf gedaan en nu weer op weg.

Hebben ook al mooie uitzichten gehad maar ook veel bos. Muggen vallen me prima mee tot nu toe. We kunnen het allebei best goed hebben hier :D