WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:04

We zijn natuurlijk ook wel heel wat generaties verder sinds Amor. Uitgaande van 5 generaties verder en aanparing met vrije merries, zal ongeveer 3.1% van de nakomelingen in de 5de generatie drager zíjn(.5^5).

Het is pas een probleem als een recentere dragerhengst veel gebruikt is geweest, zoals vermoedelijk bij enkele duitse stamboeken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:10

Afbeelding

Getup schreef:
Staat er wat raar. Zijn er nu niet veel nakomelingen, of lopen er nu weinig in de internationale sport, in vergelijking tot het aantal dekkingen....?


Het hierboven geschreven lijkt mij zo wie zo niet te kloppen.
In een tijd dat er geen/nog nauwelijks KI was (weet niet exact vanaf wanneer ... mister A ?)-Amor is in 1990 gestorven-,zou het onmogelijk zijn dat Amor bv 15000 nakomelingen heeft gebracht ,maar dan zou 1450 nakomelingen in de internationale sport bijna 10% zijn en dat is heel veel!

In de KWPN database staat overigens dat hij maar 859 nakomelingen heeft ,wat natuurlijk niet kan kloppen.
Hij staat 15 x als vader van een GGK hengst geregistreerd en maar liefst 51 !x als mv !
Heel veel invloed dus..

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:26

NatasjavE schreef:
Ik zit ook op de Gelderse hengsten te wachten.
De nieuwe die erbij is gekomen is gelukkig vrij.

Veel zal van de status van Koss afhangen. Als zoon van El Corona en zeer invloedrijke vader/g.vader vervult hij wel een sleutelrol.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:30

Hoe zit het nu met de springhengsten, blijft toch vrij stil hier rond of mis ik iets?

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:41

Mijn grootste bezwaar tegen die hele bokt wiki
Iedereen kan er flauwekul opzetten :(

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:01

Ilse_123 schreef:
Amor leek mij ook niet logisch, tot ik dit stukje las op de bokt wiki.
Wffs zou het kunnen verklaren, het is alleen de vraag of het logisch is hoeveel merries toen kennelijk ook al drager waren.

[ [url=m/mcz5Qp.png]Afbeelding[/url] ]


Hij heeft wel veel nakomelingen gegeven maar veel bereikte niet de hoogste sportklasseringen.
Vermoedelijk door zijn karakter.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:04

misterA schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zit ook op de Gelderse hengsten te wachten.
De nieuwe die erbij is gekomen is gelukkig vrij.

Veel zal van de status van Koss afhangen. Als zoon van El Corona en zeer invloedrijke vader/g.vader vervult hij wel een sleutelrol.


Dit dus.

Koss heeft ontzettend veel invloed op de Gelderse fokkerij gehad.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:07

NatasjavE schreef:
Ilse_123 schreef:
Amor leek mij ook niet logisch, tot ik dit stukje las op de bokt wiki.
Wffs zou het kunnen verklaren, het is alleen de vraag of het logisch is hoeveel merries toen kennelijk ook al drager waren.

[ [url=m/mcz5Qp.png]Afbeelding[/url] ]


Hij heeft wel veel nakomelingen gegeven maar veel bereikte niet de hoogste sportklasseringen.
Vermoedelijk door zijn karakter.


Als het aantal van 1450 internationale sportpaarden zou kloppen, dan heeft hij toch juist goede sportpaarden gegeven ?
Amor stond overigens bekend als een " merriemaker".

@ mister A ; weet jij hoe lang KI bij paarden wordt gedaan ?
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 29-05-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:12

Ik blijf het merkwaardig vinden dat bij velen van jullie de spreekwoordelijke plaat aardig blijft hangen bij de hengsten.
Heb je de eigen merrie al getest?

Neem je eigen verantwoordelijkheid. En als je het belangrijk vindt: gebruik alleen nog hengsten waarvan met zekerheid bekend is dat ze vrij zijn van het WFFS-gen.

Leun niet op je stamboekvereniging: neem als fokker je eigen verantwoordelijkheid. Weet waarmee jij fokt. Wat een ander doet, doet er niet toe.

Ik denk dat degenen die graag willen weten wat de status van Totilas is in deze (of Amor, of welke hengst dan ook) dat eerder willen weten uit een soort nieuwsgierigheid, dan dat het hun eigen fokkerij zal beïnvloeden. Heb je een levende nakomeling van zo'n hengst en je wilt daarmee verder fokken: testen. Of de vader nu wel of geen drager is, het gaat om de status van je eigen fokmateriaal.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:17

petraaken schreef:
misterA schreef:
NRPS heeft hier in dit topic heel veel lof toegezwaaid gekregen, KWPN was laks!! Nu krijg ik toch een heel ander gevoel. Net andersom.Zoiets van niet transparant, vloerkleed vegen? Heeft NRPS hun dragers eigenlijk al bekend gemaakt?

Van degene die drager waren is er een aan de hand daarvan al gecastreerd (zal wel niet veel dekkingen hebben gehad). De anderen waren ofwel verkocht of al gecastreerd voor dit WFFS gedoe losbarstte. Dus waarom dan de namen bekend maken? Je kan dit allemaal lezen in datzelfde nieuwsbericht waarin de niet drager hengsten zijn bekend gemaakt.

Een motivatie om het bekend te maken zou kunnen zijn dat er fokkers zijn met nakomelingen/(fok)merries van deze hengsten :)* .
Dat ze nu geruind zijn doet er niets aan af dat deze nakomelingen wel minstens 50% kans hebben om WFFS-drager te zijn. Als ik eigenaar was van zo'n paard zou ik het prijs stellen dat het stamboek openbaar zou maken welke hengsten drager zijn. Ook al zijn ze nu niet meer beschikbaar.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:34

Maar als je nakomelingen hebt van die hengsten kun je toch gewoon zelf testen? Dat die hengst drager is zegt nog steeds weinig over jouw paard.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:51

Dat.

Er kunnen tal van redenen zijn waarom drager-hengsten niet bekend zijn gemaakt. Bijvoorbeeld doordat de eigenaar daar op tegen is. Dan kun je als stamboek niets anders doen dan dat respecteren. Iets wat KWPN met voeten heeft getreden, als je het mij vraagt.

De fokker-merriehouder staat het natuurlijk helemaal vrij om de eigenaar van zo'n hengst op de man af te vragen hoe de vork in de steel zit.
En wanneer je een nakomeling hebt van een hengst waarvan de WFFS-uitslag niet geplubliceerd is, is dat toch gewoon nog een extra reden om je eigen nakomeling te testen?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:06

Een stamboek heeft de taak om de populatie gezond te houden, de fokkers te stimuleren om met het beste materiaal te fokken. De merriehouder test en de hengsteneigenaar test. Die gegevens, samen met andere uitslagen, sport, gezondheid of predikaten moeten openbaar zijn. Ik zou niet weten waarom je daar schimmig over zou moeten doen. Het is geen ziekte of een privéaangelegenheid. Dat kan het zijn, als met een dier niet wordt gefokt, maar voor fokdieren moet die informatie openbaar zijn en daar heeft het stamboek een rol in. Wat mij betreft moet nog veel meer naar buiten, want die informatie komt toch wel rond en haal het uit het duistere circuit. In vroegere keuringsrapporten, zoals bijvoorbeeld dat van Alderman lees ik over het goede, maar ook de aandachtspunten. Maak het gewoon transparant. Je wilt toch vooruit? Een hengst dekt ongeveer een jaar of 5 intensief en daarna wordt het minder, tenzij het een stempelhengst is. Hoe vaker hij wordt gebruikt, hoe meer informatie er beschikbaar komt. Doe daar wat mee. Een goede merrie brengt nakomelingen tot haar dood, als fokker weet je dan ook wat je hebt en waar je op moet letten. Het stamboek speelt daar een belangrijke rol in.

Dit hele WFFS-gebeuren is niets meer dan een factor wat van invloed is op je keuze, maar het hoofddoel moet altijd zijn een gezonde en goede nakomeling. Het wordt naar mijn mening tijd om meer gebruik te maken van de moderne middelen, om de fokkerij te versterken, want je wilt dat de paardenfokkerij een toekomst blijft hebben.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:52

Pantykous schreef:
Maar als je nakomelingen hebt van die hengsten kun je toch gewoon zelf testen? Dat die hengst drager is zegt nog steeds weinig over jouw paard.

Klopt. Maar het punt is nu juist dat het NRPS de dragers nog niet gepubliceerd heeft.

En aangezien het er met de huidige informatie op lijkt dat de verspreiding van het gen binnen de NL populatie paarden laag is, zou ik bij een nakomeling van een drager meer urgentie voelen om te testen dan anders. Maar dat is persoonlijk uiteraard.

En ja, ik weet dat het ook via je merriestam kan komen. Dus bij fokplannen is het aan te raden om te gaan testen.

Tja, het blijft ingewikkeld natuurlijk. Uiteraard kan een eigenaar/hengstenhouder er op tegen zijn dat het gepubliceerd wordt. De vraag is dan welk belang telt het zwaarste. Die van de hengstenhouder of die van de fokker die een niet levensvatbaar veulen vangt. Geld vs emotie en de waarde van (gezond) nieuw leven.
En als je thuis bent in het lijstje van (NRPS) hengsten kan je wellicht zelf door wegstrepen al wel bepalen welke hengsten er verdacht zijn.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:06

Buc, als je van een stamboek de niet-dragers gepubliceerd hebt gekregen, dan heeft het stamboek wat mij betreft aan die door jou genoemde "taak" voldaan.

Een merriehouder kan nooit veronderstellen dat zijn merrie 'vrij' is als de vader van de merrie 'vrij' is. Nogmaals: een merrie kan 6 vaderdieren op rij hebben die 'vrij' zijn en zelf toch drager zijn.

Dat is nu net de crux: merriehouders moeten hun eigen verantwoordelijkheid accepteren.
Vráág de hengsthouder naar de status van de hengst van keuze als daarover nog niets is gepubliceerd. Daar heb je echt geen stamboek voor nodig.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:56

Dees schreef:
Buc, als je van een stamboek de niet-dragers gepubliceerd hebt gekregen, dan heeft het stamboek wat mij betreft aan die door jou genoemde "taak" voldaan. Een merriehouder kan nooit veronderstellen dat zijn merrie 'vrij' is als de vader van de merrie 'vrij' is. Nogmaals: een merrie kan 6 vaderdieren op rij hebben die 'vrij' zijn en zelf toch drager zijn.
Je kunt inderdaad het beste een soort van 0-punt creëren, dat is voor een deel gebeurd door een klein deel van de hengsten te testen en die gegevens openbaar te maken. Vanuit fokkerijstandpunt en filosofie is het wel interessant te weten waar het vandaan komt. Je ziet ook dat dat de gemoederen behoorlijk bezig houdt. Op zich doe je met die kennis alleen wat als er in de toekomst niet meer getest zou worden en er toch weer een drager in de fokkerij komt of zou kunnen komen. Dat is ook niet ondenkbaar. De merrie speelt een belangrijke rol. Het zou kunnen dat een merrie die in de sport gelopen heeft op latere leeftijd in de fokkerij komt. Als je geen gegevens van de moeder hebt en ook niet van de vader, wordt het toch lastiger.. Want waar komt het gen dan vandaan?
Dees schreef:
Vráág de hengsthouder naar de status van de hengst van keuze als daarover nog niets is gepubliceerd. Daar heb je echt geen stamboek voor nodig.
Dat lijkt me toch tamelijk omslachtig en ook niet afdoende. Je kunt dan alleen steeds de nieuwe aanwas testen, sowieso de hengsten, maar dan moet je dat ook bij de veulens doen. Het stamboek moet dat eisen.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:05

Dees schreef:
Dat is nu net de crux: merriehouders moeten hun eigen verantwoordelijkheid accepteren.
Vráág de hengsthouder naar de status van de hengst van keuze als daarover nog niets is gepubliceerd. Daar heb je echt geen stamboek voor nodig.
Hier een WFFS-vrije Everdale en mijn voorkeur is om WFFS-vrij te fokken. Maar sommige hengstenhouders geven de status gewoon niet :(

KahluaB schreef:
@ mister A ; weet jij hoe lang KI bij paarden wordt gedaan ?
Heet geen misterA maar in mijn herinnering was het omslagpunt van KI rond 1990, dus dat het meer gemeengoed werd. Wij hebben in 1988 in ieder geval nog natuurlijk bij een kleinzoon van Amor gedekt.

Heb even in de oude papieren KWPN-hengstenboeken zitten kijken (hoe leuk!) en Amor dekte in de jaren 70 zo'n 150 merries per jaar. Daarna nam het geleidelijk af en daalde ook het aantal aangemelde veulens, maar lijkt me niet raar gezien zijn leeftijd. Weet niet waar dat wiki-verhaal op gestoeld is.

Ik vind het jammer dat KWPN en NRPS nog geen volledig info hebben, er ontbreken nog best veel namen.

Weet niet of deze link hier al gedeeld is https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -weer.html Word daar niet blij van, maar het verwoordt wel wat ik de afgelopen weken van fokkers en handelaren in het hogere segment heb gehoord.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:21

koeke schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Dat is nu net de crux: merriehouders moeten hun eigen verantwoordelijkheid accepteren.
Vráág de hengsthouder naar de status van de hengst van keuze als daarover nog niets is gepubliceerd. Daar heb je echt geen stamboek voor nodig.
Hier een WFFS-vrije Everdale en mijn voorkeur is om WFFS-vrij te fokken. Maar sommige hengstenhouders geven de status gewoon niet :(


Maar dat is dan toch heel simpel?
Dan kies je een hengst bij een andere hengsthouder.

Echt, er zijn hengsten zat om uit te kiezen. Het is heel makkelijk om de hengsten van een hengsthouder die moeilijk hierover doet, links te laten liggen.


Er zijn hengsthouders die niets bekend willen maken, daar kan een stamboek ook niets aan veranderen.
Reken maar niet op een lijst met alle hengsten wel of geen drager. Ooit. Die lijst gaat er niet komen.
Maar onderschat de macht van de merriehouder niet: die is de enige die invloed kan uitoefenen op de keuze over publicatie door de hengsthouders. Maar ja, dan moet je als merriehouder dus wel stoppen met het gebruiken van die hengsthouder als die niet openbaar wil...

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:26

Voor mij hoeft overigens een fokdier niet vrij te zijn van dit gen. Je kunt imo prima blijven fokken met een drager. Zolang je daar dus maar geen drager bij zet. Het voorkomen van lijders is voor mij in deze kwestie goed genoeg en voldoende.
Zo heel groot is de schade door dit gen helemaal niet.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:43

Citaat:
Maar onderschat de macht van de merriehouder niet: die is de enige die invloed kan uitoefenen op de keuze over publicatie door de hengsthouders.
Iemand kan verschillende redenen hebben om hier luchtig over te doen, niet te testen, totdat het een keer bij jezelf voorkomt, of dat je erachter komt dat die guste merrie misschien wel drager is, dan is het een ander verhaal. Tot die tijd zijn het gewoon spookverhalen. Maar er zijn ook nogal wat fokkers, die daar iets anders tegenaan kijken en wel testen. Het is ook maar net wat voor een relatie je met je dieren hebt. De een is daar gemakkelijker in dan de ander. De merriehouder heeft dus inderdaad behoorlijk wat in de melk te brokkelen, maar een andere factor is de markt. Ik ga in ieder geval mijn geld niet steken in een veulen of merrie om aan te houden, waarvan ik dat niet weet, nu mijn eigen WFFS-vrije fokmerrie is gestorven. Met een drager wordt je afzetmarkt later toch een stuk kleiner en het beperkt je keuze meer. Ik weet zeker dat stations die eerder fors geld hebben betaald voor een hengst of merrie dat niet meer gaan doen zonder de testuitslag. Blue hors bijvoorbeeld niet, Hilltop Farm niet en nog meer stations in de VS, GBR, Ierland, Australië niet. Dat gaat nog meer meetellen.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:47

De merriehouder = de markt voor hengsthouders.

Ik snap je punt niet helemaal...
Ik denk dat het voor de verkoop van een ruin (met of zonder ballen) helemaal geen biet uitmaakt of ie toevallig drager is of niet. Bij merries uitsluitend bedoeld voor de sport maakt het gen ook niet uit.
Het maakt net verschil bij fokdieren. Ga je met een dier fokken, laat het dan eerst testen en bepaal de partnerkeuze mede aan de hand van het testresultaat. Dat geldt ook voor hengsthouders.

Ik denk inderdaad wel dat het drager zijn voor toekomstig dekhengsten de marktwaarde doet dalen. Maar is dat erg?
Een paard voor de verkoop met een chip in zijn knie heeft ook een lagere marktwaarde. En toch worden er bij sommige stamboeken hengsten goedgekeurd die OCD hebben en kunnen geven. De merriehouder bepaalt zelf maar of hij zo'n dergelijke hengst gebruikt of niet. Waarom zou dit bij het WFFS-gen anders moeten zijn? ik zie het niet.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:53

Dees schreef:
De merriehouder = de markt voor hengsthouders..
Niet alleen hengsten, door de grote stations worden ook veelbelovende merries gekocht.
Nee, iedereen mag zijn/haar eigen mening erop na houden, dat is het leuke van discussiëren, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:26

Misschien worden de dragers wel pas geplubiceerd als de lijst compleet is, misschien hebben de hengstenhouders er wel iets op tegen en kan een stamboek een enorm gezeik krijgen als ze zomaar publiceren zonder toestemming van de hengstenhouder. Er is in ieder geval een lijst met vrije hengsten van t NRPS en als je nu wilt fokken heb je daar toch eigenlijk genoeg aan?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:44

Gelders:


Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:02