WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:02

Niet alles is de schuld van de volbloed ;)

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:44

Als iets al 170 jaar erin zit waarom dan verbieden dat dragers in de fokkerij gebruikt worden?

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:10

Bucephalus schreef:
Dees schreef:
Ik vraag me dan weer af hoe ze bij die 170 jaar komen...
Wie heeft dat aangetoond?

Het is ook bij mensen via dna-analyse mogelijk om te achterhalen wie je voorouders waren tot ik weet niet hoever terug, door gewoon de dna-gegevens te vergelijken. De onderzoeker weet waar de mutatie is ontstaan, het wordt alleen (nog) niet bekend gemaakt. Bij het HERDA-onderzoek kwam de drager vroegtijdig naar buiten en die fout willen ze niet nog een keer maken. Verder maakt het ook weinig uit, denk ik. Wat wel interessant is, dat het niet uit het volbloed komt, maar verder in alle warmbloedrassen aanwezig is.

Herkomst bij mensen (en ook dieren) is te achterhalen via mitochondriaal DNA. Dat krijgt iedereen mee van zijn/haar moeder en is in principe van moeder op dochter identiek. Maar er treden wel kleine mutaties op. Op basis van overeenkomsten/verschillen is daarmee de migratie van de mensen over de wereld te volgen.

Men kan ook op basis van kans op voorkomen van een mutatie en verspreiding van die mutatie in de populatie statistisch terug rekenen wanneer de mutatie ongeveer ontstaan is. Ik neem aan dat men dat gedaan heeft. Met de aanname dat de mutatie uiteindelijk terug te voeren is op 1 paard en niet spontaan bij meerdere dieren ontstaan is.

Het zou dus ook heel goed kunnen dat de verspreiding daarom pas nu zodanig groot is dat het problemen gaat veroorzaken.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:17

koeke schreef:
yvonnepuntnl schreef:
https://www.horses.nl/fokkerij/wffs-pan ... ite-waard/

Dit artikel verwoordt mooi hoe ik er ook over denk.
Voor mij ook. Het originele artikel bevat wel een rekensom waar ik even van moest slikken: commercieel gezien is testen op grote schaal niet interessant. Gelukkig mag ik op kleine schaal doen wat ik wil :)

Die rekensom (5 miljoen voor testen en 250 vermeden WFFS-veulens) wil ik wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Ze berekent dat over 1 jaargang veulens . Maar je hoeft maar eenmalig grootscheeps te testen. Die resultaten zijn daarna zolang het paard leeft te gebruiken. En daarna hoeven alleen nog maar de nieuwe dieren die geboren zijn uit combinatie met een drager onderzocht te worden. Dus die 20 k "extra opbrengst bij verkoop" per vermeden WFFS-veulen zijn na 4 jaar dus nog maar 5k. En als een paard 15 jaar vruchtbaar is hebben we het over 3750 veulens, en is het nog maar 1,3 k.

En dan hebben we het alleen nog maar over geld van het veulen. Niet over het risico op verlies van de merrie bij de geboorte en de emotionele schade bij de fokker. En niet over het risico dat de aandoening zich nog verder verspreidt waardoor de kans op een WFFS-veulen exponentieel gaat toenemen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:03

Dees schreef:
Niet alles is de schuld van de volbloed ;)

:D :+ ;) Ik dacht hetzelfde..

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:41

Bucephalus schreef:
Dees schreef:
Ik vraag me dan weer af hoe ze bij die 170 jaar komen...
Wie heeft dat aangetoond?

Het is ook bij mensen via dna-analyse mogelijk om te achterhalen wie je voorouders waren tot ik weet niet hoever terug, door gewoon de dna-gegevens te vergelijken. De onderzoeker weet waar de mutatie is ontstaan, het wordt alleen (nog) niet bekend gemaakt. Bij het HERDA-onderzoek kwam de drager vroegtijdig naar buiten en die fout willen ze niet nog een keer maken. Verder maakt het ook weinig uit, denk ik. Wat wel interessant is, dat het niet uit het volbloed komt, maar verder in alle warmbloedrassen aanwezig is.

Waarom wordt niet bekend gemaakt waar de mutatie is ontstaan? Zit zo ver terug dat het iets aan informatie geeft voor nu, maar toch niet dusdanig dat ze het niet bekend wil of kan maken? Of dat mutatiepaard zit in ‘iedere’ afstamming of in weinig. Testen van de huidige populatie blijft dan sowieso nodig als je wilt weten waar je staat...

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:36

De wetenschap publiceert pas iets als er uitvoerig onderzoek naar is gedaan. Ik denk dat het aanwijzen van een 'schuldige' leidt tot onrust en je wilt geen heksenjacht, tenminste geen idee wat de beweegredenen anders zouden kunnen zijn.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:38

Het is toch ook niet zeker dat duidelijk is waar de mutatie vandaan komt? Voorouders/herkomst/migratiepatronen identificeren, zoals mbv mitochondriaal DNA, is iets anders dan een specifieke autosomale mutatie traceren. Daarvoor is toch echt genetisch materiaal van de betrokken dieren voor nodig.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:11

Roodvos schreef:
Die rekensom (5 miljoen voor testen en 250 vermeden WFFS-veulens) wil ik wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Ze berekent dat over 1 jaargang veulens . Maar je hoeft maar eenmalig grootscheeps te testen. Die resultaten zijn daarna zolang het paard leeft te gebruiken. En daarna hoeven alleen nog maar de nieuwe dieren die geboren zijn uit combinatie met een drager onderzocht te worden. Dus die 20 k "extra opbrengst bij verkoop" per vermeden WFFS-veulen zijn na 4 jaar dus nog maar 5k. En als een paard 15 jaar vruchtbaar is hebben we het over 3750 veulens, en is het nog maar 1,3 k.

En dan hebben we het alleen nog maar over geld van het veulen. Niet over het risico op verlies van de merrie bij de geboorte en de emotionele schade bij de fokker. En niet over het risico dat de aandoening zich nog verder verspreidt waardoor de kans op een WFFS-veulen exponentieel gaat toenemen.
Scherp Roodvos! Ik had alleen maar zitten denken aan meer dan 10% drager, maar inderdaad over de jaren wordt het steeds voordeliger. Vond de rekensom ook veel te kort door de bocht.

voyou schreef:
Waarom wordt niet bekend gemaakt waar de mutatie is ontstaan? Zit zo ver terug dat het iets aan informatie geeft voor nu, maar toch niet dusdanig dat ze het niet bekend wil of kan maken? Of dat mutatiepaard zit in ‘iedere’ afstamming of in weinig. Testen van de huidige populatie blijft dan sowieso nodig als je wilt weten waar je staat...
Dan kunnen wij geen speurneus meer zijn :+ Begreep dat het nog een hele tijd kan duren door allerlei wetenschappelijke haken en ogen en weet ik veel.

Ik denk dat het belangrijk is om heel zeker te weten waar de mutatie ontstaan is. Stel dat je dat van een paard zegt en het blijkt toch de grootvader daarvan te zijn, dan heb je dus onwijs veel paarden waarvan mensen denken dat ze onmogelijk drager kunnen zijn. Daarom is testen (en laten registreren in het overzicht) ook zo belangrijk.

De eerste Trakehner drager is er inmiddels ook. Het zit niet in volbloeds, dus moet het oorspronkelijk uit Trakehnen komen lijkt mij. Idee had ik al wel, ook idee waar het vandaan komt, maar kost me teveel tijd om uit te puzzelen. Meer iets voor de lange winteravonden :D

unihvj
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:05

Hi,
Zelf zou ik niet een drager willen fokken daar sta ik niet achter. Ga dus mijn merrie zeker testen. Weet iemand al of de Duitse hengsten in eigendom van shockemohle al getest gaan worden? zit dit al id pen of is er nog steeds sprake van niet testen bij deze HH
Groetjes

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:54

Volhens mij gaan ze nu in DL ook testen omdat Blue Hors zo open was over het dragerschap van hun 3 hengsten, toch?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:02

Ze zullen niet achter kunnen blijven nu de uitslag bij Blue hors bekend is en het in de media daar is. Merriehouders zullen nu ook hun merries gaan testen. Dan wordt de druk vanzelf hoger.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:44

De vraag is alleen wanneer. Heb wel het idee dat ze alles rekken tot het dekseizoen voorbij is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:48

Umeo schreef:
De vraag is alleen wanneer. Heb wel het idee dat ze alles rekken tot het dekseizoen voorbij is.


Nou, KWPN heft nog al veel hengsten ter dekking. Die moeten allemaal getest worden en de uitslag zal eerst mondeling met de eigenaar besproken worden(verwacht ik)
Daarna zullen ze alle positief geteste hengsten tegelijk bekend maken.

Dat kost nogal veel tijd.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:58

Weet iemand of het KWPN ook de erkende hengsten test?

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:03

NatasjavE schreef:
Umeo schreef:
De vraag is alleen wanneer. Heb wel het idee dat ze alles rekken tot het dekseizoen voorbij is.


Nou, KWPN heft nog al veel hengsten ter dekking. Die moeten allemaal getest worden en de uitslag zal eerst mondeling met de eigenaar besproken worden(verwacht ik)
Daarna zullen ze alle positief geteste hengsten tegelijk bekend maken.

Dat kost nogal veel tijd.


Ik heb het over Duitsland.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:48

Quir schreef:
Weet iemand of het KWPN ook de erkende hengsten test?

Geen idee, maar de hengsten met een dek licensie wel! Gaspard is al N/N getest, en er staan er meerdere op de KWPN-NA site, als je op de hengst klikt kun je zien of ze getest zijn en wat de uitslag is :j

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:08

Quir schreef:
Weet iemand of het KWPN ook de erkende hengsten test?
Ik heb een enter-merrie staan van een erkende hengst, dus dat vraag ik mij ook af :j . Ik lees op de KWPN-site nadrukkelijk alleen maar “goedgekeurde hengsten”.

Ik wacht even af waar het KWPN mee gaat komen m.b.t. testen van de (fok)merries. Als er een combi-test komt voor WFFS en D-OC vind ik dat, zeker voor mijn enter, wel interessant.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:30

Erkende hengsten zijn hengsten van andere stamboeken, die zijn niet goedgekeurd bij het stamboek dat heeft erkend. Waarom zou laatstgenoemde stamboek ze dan gaan testen? Dat is de verantwoordellijkheid van het stamboek van goedkeuring.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:58

Umeo schreef:
Ik heb het over Duitsland.


Oh sorry. Verkeerd begrepen :)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:12

Quir schreef:
Weet iemand of het KWPN ook de erkende hengsten test?


Blue Hors Don Olymbrio ... erkend ... N/N (niet-drager) getest.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:29

Die test is door Blue Hors gedaan, niet door t KWPN
Maar ik ben er wel blij mee :D

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:24

Dees schreef:
Erkende hengsten zijn hengsten van andere stamboeken, die zijn niet goedgekeurd bij het stamboek dat heeft erkend. Waarom zou laatstgenoemde stamboek ze dan gaan testen? Dat is de verantwoordellijkheid van het stamboek van goedkeuring.

Dat hoeft niet per sé hè. Kan ook een binnen het KWPN gefokte hengst zijn die niet is aangeboden op de hengstenkeuring of toen het eindstation niet heeft gehaald en later op grond van eigen sportprestaties (alsnog) erkend wordt. Bijvoorbeeld Cennin en Atze (voor het Gelders).

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:36

Libera schreef:
Volhens mij gaan ze nu in DL ook testen omdat Blue Hors zo open was over het dragerschap van hun 3 hengsten, toch?


Helaas niet alle 'staats stoeterijen' gaan testen.
Staats Stoeterij Moritzburg in iedere geval gaat niet testen … vindt het niet nodig daar zij vinden het WFFS gedoe een 'trend' en een 'mode' dat onnodig de fokkers in verwarring brengt.

'Moritzburg State Stud claims they have never had any WFFS foals reported to them hence they don't see any point in testing their stallions. The person is actually cited with the statement they considered WFFS a trend and a fashion that unnecessarily confuses breeders. Really?

Eentje om echt links te laten liggen!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:56

Jemig, wat een rare reactie van Moritzburg!