WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:13

Een paar tientjes per test geeft een hoop rust. En wellicht ook betere afzetkansen. Kan me goed voorstellen dat kopers van veulens voortaan ook vragen naar de wffs-status van de moeder en de vader. Tenminste, dat zou ik wel doen.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:15

Vragen alleen is dan niet voldoende. De officiële testresultaten moeten op papier getoond kunnen worden zolang een stamboom het niet op het papier vermeld.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:18

Waarom zou het stamboek het op papier moeten tonen? De testresultaten komen op een prima formeel te beschouwen brief van het laboratorium.
Laat het stamboek zich nou maar gewoon beperken tot de informatie beschikbaar maken in de database. Papier vervangen hoeft voor mij niet. WFFS-vrij zijn is geen predikaat. En zou je het wel op het papier zetten, dan blijf je bezig: dikke kans dat er binnen 5 jaar weer iets is gevonden in het dna.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:22

Papier vervangen hoeft niet. Bij de AQHA wordt er gewerkt met een stickertje wat je op het papier kunt plakken en op de website waar de pedigree's op te vragen zijn staat het ook vermeld.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:28


Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:36

Zolang VHL in staat is om de dragers en de niet-dragers te scheiden, vind ik ze voldoende betrouwbaar en wetenschappelijk. Het artikel over mevrouw Nena komt op mij juist over als 'het gaat om haar financiële belangen". Als zij echt zo begaan was met de gezondheid van de populatie, zou zij haar licenties kostenloos verstrekken ;)

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:42

voyou schreef:
Wat een gedoe weer rond patent voor het testen. Nena Winand zegt dat van hearingen testen niet goed zijn... omdat ze haar patent omzeilen... ben benieuwd.

https://www.horses.nl/fokkerij/nena-win ... te-testen/
bij van Haeringen kon je kiezen voor 2 opties, bij henzelf testen of bij een partner. Ik neem aan dat ze dus samen werken met Laboklin en dat de iets duurdere optie te maken had met verzendkosten. Ze zijn gecertificeerd.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:46

Ieder genetisch lab kan zonder problemen binnen een paar dagen een genetische test ontwikkelen en valideren (men neme een paar positieve en negatieve controles...). Dus als dat patent hier niet geldig is dan mag iedereen die test gewoon uitvoeren. Dat zegt natuurlijk niets over de betrouwbaarheid.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:55

VHL staat bij mij niet bekend als een partij die 'zomaar wat doet'. Ik vind ze professioneel en betrouwbaar.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:07

Dees schreef:
Een paar tientjes per test geeft een hoop rust. En wellicht ook betere afzetkansen. Kan me goed voorstellen dat kopers van veulens voortaan ook vragen naar de wffs-status van de moeder en de vader. Tenminste, dat zou ik wel doen.


Ik zou als koper het veulen laten testen.
Wat de status van de ouders is vind ik minder boeiend. Zelfs als die beide drager zijn kan het veulen ook gewoon negatief zijn.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:14

Is ook zo. Een verstandige verkoper in 2018 heeft dat dus tegen die tijd ook al gedaan.

Het gaat zover komen dat van alle NL-hengsten de status bekend gaat zijn. Kost wat tijd maar dat komt er wel. Als zowel moeder als vader dan vrij zijn, is het testen op het veulen niet meer nodig. Zeker niet bij hengstveulens zonder 'keuring' als gebruiksdoel.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:17

Precies.
Of iets wel/niet op papier moet, maakt mij persoonlijk weinig uit aangezien het goed te testen is. Maar dan is weer de vraag waarom D-OC erop staat.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:59

En dat D-OC is wat mij betreft ook dubieus, omdat een score van 100 nu over 10 jaar bijv als 90 gewaardeerd wordt. De score wordt afgezet tegen het gemiddelde van de populatie en niet tegen de kans dat er later OCD optreedt.... Maar dit is even een zijstap. Ben erg benieuwd wanneer de hengsten resultaten verder komen.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:34

Er worden op basis van D-OC-waarden hengsten goedgekeurd die zelf niet door een röntgenologische aankoopkeuring zouden komen.
Waarom zou je zo'n hengst in je fokkerij willen gebruiken?
Als het nou een en-en-verhaal zou zijn, soit. Maar in plaats van....

Maar inderdaad, zijstap.
Denk dat het er vooral om gaat dat de fokker alle voorhanden informatie tot zijn beschikking moet hebben en op basis daarvan zelf zijn keuze moet maken en zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Waar hij per saldo toch altijd al met de gebakken peren komt te zitten ;)

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:37

Van dat D- OC snap ik het nut ook niet.

Blijf verder volgen , omdat ik erg benieuwd ben hoe groot het percentage met WFFS is. Zelf geen fokmerrie oid...

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:03


KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:10

yvonnepuntnl schreef:
https://www.horses.nl/fokkerij/wffs-pan ... ite-waard/

Dit artikel verwoordt mooi hoe ik er ook over denk.

Ook gelezen... maar als de merries die drager zijn steevast aangepaard worden met
Niet drager hengsten ( en andersom) , dan verdwijnt de ziekte toch uiteindelijk ooit vanzelf- in de volgende generatie al .

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:12

Nee, van een drager is de helft weer drager.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:16

Klopt! Je was me vóór.. ;)
Maar toch zal het na generaties uiteindelijk verdwijnen als fokkers zorgvuldig zijn/ blijven met het kiezen van een combinatie .

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:30

Ga er maar van uit dat verwantschap een grote rol speelt. Als het gen al meer dan 170 jaar oud is, dan is het een utopie om te denken dat je het er snel uitfokt. Dat gaat niet gebeuren.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:14

Ik vraag me dan weer af hoe ze bij die 170 jaar komen...
Wie heeft dat aangetoond?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:40

Op het moment dat mensen een voorkeur hebben voor een vrij dier, dan gaat dat de selectie aansturen. De vrije dieren worden waarschijnlijk wat meer waard en als men twijfelt tussen twee hengsten kan dit net de doorslag geven. En na een paar generaties is de kans dan behoorlijk dat het er grotendeels uit is.

Dan kan er alsnog besloten worden om de laatste 1% uit te sluiten van de fok.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:45


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 23:32

Dees schreef:
Ik vraag me dan weer af hoe ze bij die 170 jaar komen...
Wie heeft dat aangetoond?


De ontdekker van het gen is al jaren bezig met het 'uitpluizen' van herkomst.
Er is trouwens ook al melding van gelijkaardig 'ziekte' beeld bij geboren veulens dat dateert van +/- 1880. En nee ik heb geen link, is veel al niet digitaal.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:23

Dees schreef:
Ik vraag me dan weer af hoe ze bij die 170 jaar komen...
Wie heeft dat aangetoond?

Het is ook bij mensen via dna-analyse mogelijk om te achterhalen wie je voorouders waren tot ik weet niet hoever terug, door gewoon de dna-gegevens te vergelijken. De onderzoeker weet waar de mutatie is ontstaan, het wordt alleen (nog) niet bekend gemaakt. Bij het HERDA-onderzoek kwam de drager vroegtijdig naar buiten en die fout willen ze niet nog een keer maken. Verder maakt het ook weinig uit, denk ik. Wat wel interessant is, dat het niet uit het volbloed komt, maar verder in alle warmbloedrassen aanwezig is.