WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:01

Ik kan mij ook voorstellen dat een aantal hengstenhouders wel al zijn gaan testen toen ze zagen dat het niet overwaaide maar eerst de uitslag wilde afwachten voordat ze het bekend maakte. Wanneer je veel niet dragers blijkt te hebben staan is dat interessanter dan veel dragers.

Zeker toen de nrps aangaf alle hengsten te testen moeten hengstenhouders van kwpn toch wel door hebben gekregen dat hun hengsten mogelijk ook in de spotlight gingen komen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:04

Ik vraag me ook af wat er gebeurt met de testresultaten van de merries. Die zouden dan ook bekend moeten worden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:08

Dat lijkt me niet, oc scores van merries worden ook niet bekend gemaakt.
Vetantwoordelijheid van de merriehouder goede keuzes te maken

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:10

Bucephalus schreef:
Ik vraag me ook af wat er gebeurt met de testresultaten van de merries. Die zouden dan ook bekend moeten worden.


Wellicht in de toekomst gelijk mee testen met de OC test? Dat zou het meest efficient zijn en kun je het op het papier zetten.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:14

Als beide ouders negatief zijn is dat niet nodig

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:16

Uiteraard, maar dan kun je het zonder test ook nog steeds op het papier zetten.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:21

D-OC wordt ook gewoon vermeld en elke hengst heeft een moeder waarvan je wilt weten hoe het zit, zoals van elk veulen en elke fokmerrie die je koopt. Als we het toch over transparantie hebben werkt dat twee kanten op.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:28

Als een d-oc niet gehaald wordt staat dat nergens vermeld, voor een merrie

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:33

Waarom zou er verschil moeten zijn?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:33

Op zich ook geen drama toch?
Bij je eigen merries weet je het, bij de hengst weet je het in de toekomst hopelijk ook. Dan heb je geen verrasing.

Als je een merrie of veulen koopt kun je altijd nog een test doen.
Ik heb bij mijn laatste veulen aankoop een pssm1 test gevraagd. Uiteindelijk is het namelijk voor mij niet eens relevant of de moeder ergens drager van is, zolang het veulen dat ik wil hebben maar vrij is.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:40

Ik ben voor een open en transparant fokbeleid voor merries en hengsten. De moederlijn is gewoon heel belangrijk en de vererving is daar een onderdeel van. We zullen dit gen eruit moeten mendelen, ook verkopen we een flink deel van de nakomelingen. Dus hoe meer inzichtelijk is hoe beter vind ik.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:47

Open is altijd goed, maar hoe de fokkers er zelf mee om gaan kan niemand voor ze bepalen. Zolang jij weet wat er op je erf staat kun je je eigen beslissingen maken.

Als iemand besluit zijn drager toch te dekken dan kan er immers ook een n/n veulen uitkomen en dan is die dragerschap in de moederlijn voor die nieuwe generatie al niet meer relevant.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:12

Het stamboek kan een predikaat of iets dergelijks daarvoor toekennen daarmee wordt het aantrekkelijk gemaakt om het te vermelden.

Iedereen bepaalt sowieso hoe hij ermee omgaat.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:22

Als een goede merrie drager blijkt te zijn, zou ik daar gewoon mee fokken.
Wel met een vrije hengst vanzelf.
50% kans op een drager, 50% kans 'vrij'.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:25

Bucephalus schreef:
Het stamboek kan een predikaat of iets dergelijks daarvoor toekennen daarmee wordt het aantrekkelijk gemaakt om het te vermelden.

Iedereen bepaalt sowieso hoe hij ermee omgaat.

Vermelden in de database lijkt me prima.
Een predikaat vind ik niet logisch, zou een merrie dan bv. geen elite kunnen worden als ze drager zijn?

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:28

Kendra schreef:
Als een goede merrie drager blijkt te zijn, zou ik daar gewoon mee fokken.
Wel met een vrije hengst vanzelf.
50% kans op een drager, 50% kans 'vrij'.


Lijkt me inderdaad ook zonde om de goede merries daarvoor te laten staan.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:35

Kendra schreef:
Een predikaat vind ik niet logisch, zou een merrie dan bv. geen elite kunnen worden als ze drager zijn?
Het een sluit het ander niet uit en komt niet in de plaats van, het zou een aanvulling kunnen zijn en bedoeld als stimulans om uiteindelijk een populatie te hebben vrij van dit gen, als dit mogelijk is. We zullen eerst toch meer over de achtergronden moeten weten.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:36

fokfanaat schreef:
Ben wel benieuwd, Nijhof doet ook de Duitse hengsten, als daar een Drager bij zit, moet Duitsland ook wel aan de bak.


Daar zitten zeker dragers tussen. Als je nu al naar de lijst met drager merries kijkt zie je daar heel veel Duitse merries tussen. Dus veel Duits bloed. Dus de duitse hengsten zijn ook heel snel aan de beurt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26946
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:48


Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:18

Bucephalus schreef:
Kendra schreef:
Een predikaat vind ik niet logisch, zou een merrie dan bv. geen elite kunnen worden als ze drager zijn?
Het een sluit het ander niet uit en komt niet in de plaats van, het zou een aanvulling kunnen zijn en bedoeld als stimulans om uiteindelijk een populatie te hebben vrij van dit gen, als dit mogelijk is. We zullen eerst toch meer over de achtergronden moeten weten.

Ik verwacht dat na een 'gewenningsperiode', iedereen mee gaat werken. Als we van de hengsten alles weten gaan fokkers echt wel opletten en testen als dat nodig is.
Want dit is geen ocd wat pas / misschien na jaren problemen geeft. Hier komen dode veulens van en dat wil niemand.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:08

Wat je zegt Kendra, er moet mee gewerkt gaan worden, het moet meewegen in de aanparingskeuze, niet meer en niet minder. Volgens mij is de kans op een voldragen dracht -hoe dramatisch dat ook is- zó klein dat bekendheid over dragerschap met name fijn is om te verklaren en te voorkomen dat het maar niet lukt om je fokmerrie een veulen te laten krijgen.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:28

Het is vooral lastig dat dit nu midden in het dekseizoen is. Want niet alle hengsten zijn al getest en ook niet alle merries maar van die merries lopen die cyclussen wel door en je kan niet blijven wachten want straks is het alweer voorbij.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:30

Dat klopt. Ik heb overigens wel besloten een paar weken te wachten. Maar ga ook de hengstenhouder gewoon vragen...

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:58

Vanavond eerste scan van onze merrie. Ik hoop dat ze nog niet hengstig is of als ze het wel is dat we pas maandag hoeven te insemineren want de hengst is op dit moment in Windsor. Ik durf niet te wachten op de uitslag van het onderzoek om dan pas te insemineren.

parapluutje
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-17

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:49

Mag ik vragen waarom iedereen ineens heel huiverig is met het scannen/al dan niet drachtig zijn van merries, of het bepalen van de hengstenkeuze? Er is toch niet zoveel wezenlijk veranderd dan pakweg een maand of twee geleden toch?

Het enige verschil is dat men nu meer kennis bezit over een "nieuw" genetisch defect wat overdraagbaar is. Een defect wat al enige jaren bestaat en relatief gezien weinig ellende heeft veroorzaakt. Ik bedoel, het afstoten van de vrucht kan allerlei oorzaken hebben. Om nu alles in eens op WFFS te gooien is niet reëel. Ik begrijp dat niemand een voldragen WFFS veulen wilt fokken, maar hoe vaak is dat nou gebeurd de afgelopen jaren? Tot voor kort wist geen kip wat het was.

Vandaar mijn vraag, waarom nu ineens de angst of terughoudendheid?