WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:09

Citaat:
.. dat zal op den duur vanzelf verdwijnen met 1 drager x een niet drager, worden er meer niet dragers geboren..
Dat denk ik dus niet, want dan was het er allang uit geweest en zaten we nu niet met een deel gebakken peren..
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 09-05-18 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:10


Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:12


cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:14


Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:14

Janine1990 schreef:
Ah vandaar... ik begreep de reactie al niet.

Jan Schuil gaat voor de behoorlijk heftige oplossing van het volledig uitsluiten van dragers voor de fokkerij. Zoiets zou ik pas durven zeggen als de omvang van het probleem bekend is.


Drager zijn is niet hetzelfde als ziek zijn.
Drager is drager en verder niets. Het kan pas een probleem worden als je dragers met dragers gaat paren. En daarom moet je dus van zowel hengst als merrie (!) weten hoe de vlag erbij hangt.

Een fokdier uit de fokkerij halen omdat het drager zou zijn, is gewoon kortzichtig en onzinnig.
De problemen met ocd zijn nog altijd veel groter en hengsten met ocd worden bij kwpn nog altijd goedgekeurd. Problemen met peesaanhechtingen en rugwervels zijn nog véél groter en daar wordt helemaal niet op geselecteerd. Dus tja, dan nu heel streng gaan zitten op iets kleins als dragerschap....

Kwestie van meten = weten en verder gewoon nuchter 'de kop erbij' houden.
Ook nu geldt al dat niet iedere beste voorjaartopper de beste hengst voor iedere merrie is ;)

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:16

cobiie schreef:
..Bijzonder dat ze de springhengsten niet gelijk ook laten testen. :+
Er moet eerst een grote naam bekend gemaakt worden en dan heb je ook in die richting de poppetjes aan het dansen. Een kwestie van tijd..

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:17

Top!!!

Bucep, eerst maar is duidelijkheid hoe veel het er zijn en de keus als fokker in eigen hand hebben. Nu al hengstenhouders afschrikken helpt niet denk ik.

Hmmm balen ik ben júist nieuwsgierig naar de grote springhengst met meerdere gk zonen
Laatst bijgewerkt door jobamara op 09-05-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:19

Bucephalus schreef:
cobiie schreef:
..Bijzonder dat ze de springhengsten niet gelijk ook laten testen. :+
Er moet eerst een grote naam bekend gemaakt worden en dan heb je ook in die richting de poppetjes aan het dansen. Een kwestie van tijd..

Klopt, kan mij ook voorstellen dat als dat 1 van hun springhengsten is dat dat dus mogelijk dekkingen gaat kosten tov nu niet testen en dat de springmerries nog wel blijven komen.
Als je test en ze blijken allemaal geen drager te zijn, kan je dat wel goed gebruiken als marketing tov anderen hengstenhouders.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 15:23

xMalibu schreef:
Het is in ieder geval goed dat sommige al testen, zowel merriehouders als hengstenhouders. Ik had verwacht dat het KWPN wel zou volgen na dat het NRPS hier wel echt actie in ondernam, maar dat ze achterblijven valt mij echt vies tegen.


Misschien omdat zij willen schuilen achter een officiele bericht van WBFSH?
Misschien omdat zij 'bang' zijn dat het probleem veel omvangrijker is binnen de stamboek dan de fokker denkt?
Misschien omdat zij een hand boven de hengstenhouders willen houden?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 15:27

Bucephalus schreef:
cobiie schreef:
..Bijzonder dat ze de springhengsten niet gelijk ook laten testen. :+
Er moet eerst een grote naam bekend gemaakt worden en dan heb je ook in die richting de poppetjes aan het dansen. Een kwestie van tijd..


Klopt!

In USA zijn al een paar 'springers' getest ... tot nu toe NN = niet dragers

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:29

Vroeger was er al de wijsheid als een merrie na 1 of 2 keer proberen bij hengst A overgeschakeld werd naar een andere hengst en dat lastig drachtig wordende merries het beste bij hengst C of D konden dekken, die kregen zelfs een ruin drachtig bij wijze van spreken.

Nu is de zinnen gezet op de populaire hengst X en blijven sommige daar het gehele seizoen bij proberen want voor eventuele verkoop is die of zo interessant.

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:35

fokfanaat schreef:
Jester_ schreef:
Misschien zit je merrielijn wel onder de dragers en heb je al wel tig keer met een drager gefokt en nog nooit problemem gehad.
Misschien is het probleem wel niet zo ernstig als iedereen denkt

drager x drager is 25% lijder, dat lijkt me buiten discussie toch?
Jester_ schreef:
Ja is dat bewezen? Dan zou de chaos toch al enorm moeten zijn, zoals hier geschetst word?

Je maakt een denkfout. Het kan best zijn dat dadelijk blijkt dat je merrie-lijn vol zit met dragers. Maar stel dat 10% van de totale populatie drager is. Dan is ook 10% van de dekhengsten drager. Dan heb je nog altijd 90% kans een hengst te kiezen die vrij is. En bij de helft van die 10% bleef je misschien toch al weg omdat die een hoge verwantschap met je merrie hebben of niet bieden wat je zoekt in een hengst.

Ofwel, de kans is dan klein dat je de merrie aanpaart met een andere drager. Pas als je toevallig die keuze maakt gaat het sommetje drager x drager = 25% lijder op. Ofwel: je krijgt eigenlijk altijd een gezond veulen (waarbij de helft zelf ook weer drager is), en wellicht in een enkel geval wil de merrie slecht drachtig worden of blijven. Maar ligt dat dan aan het koude en natte voorjaar of omdat die bewuste hengst toevallig ook drager is en de merrie daarom niet “pakt”.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:41

Horses.nl plaatst net een artikel dat bij het kfps 25% van de dekkingen in 2016 niet heeft geleid tot een gemelde geboorte in 2017, zal dit gen daar ook een reden van zijn.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:46

cobiie schreef:
Jester_ schreef:
Ja dus hoeveel komt nou echt van dit gen? Als je merrie niet meteen drahtig word van een insiminatie, is die dan drager? Een mens word toch ook niet meteen zwanger? Dat heeft met zoveel dingen te maken. Niet elke abortus is ook te wijten aan dit gen toch?


Een merrie die vaak niet makkelijk drachtig wordt zou ik iig sneller op dit gen laten testen. Zou mooi zijn als je weet dat wanneer je die met hengst X (geen drager) kruis meer kans hebt op een drachtige merrie dan met de populaire hengst Y (die drager is).

In het lab is met ICSI ed “makkelijk” te zien denk ik hoeveel % lijders worden bij combi drager x drager. Iig daar ga ik met mijn simpele brein van uit.


Nee zeker niet. Maar ineens is het een hype en lijkt het alsof iedereen denkt dat ze een dood veulen krijgen of 95-% kans, terwijl het zoo weinig voorkomt als je ziet hoeveel gewone gezonde paarden er geboren worden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:55

Jester_ schreef:
Nee zeker niet. Maar ineens is het een hype en lijkt het alsof iedereen denkt dat ze een dood veulen krijgen of 95-% kans, terwijl het zoo weinig voorkomt als je ziet hoeveel gewone gezonde paarden er geboren worden.

Fokken kost al genoeg, dus ik kan mij voorstellen dat je drager/niet drager best in je afweging voor een hengst mee neemt.

Bij een merrielijn waar je weinig/geen problemen hebt gehad tot nu toe zou ik ook niet gelijk een groot drama verwachten.

Dit jaar dek ik niets, ik ga nu ook nog niets laten testen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:56


parapluutje
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:16

Ik denk dat systematisch uitsluiten van alle dekhengsten die drager zijn van het WFFS gen absoluut niet wenselijk is. De meeste serieuze fokkers proberen toch een goed sportpaard te fokken. Daar heeft dit gen totaal geen invloed op.

Wel zou het zo moeten zijn dat men weet welke hengst drager is, en zou je evt je eigen merrie kunnen testen als je een drager wilt gebruiken (of om gewoon te weten wat je merrie doet). Om uit te sluiten ooit een lijder te fokken.

Verder hoop je nooit een (levend) WFFS veulen te fokken, lijkt me je ergste nachtmerrie. Dat gezegd hebbende, het feit dat niemand tot voor kort van deze afwijking afwist doet mij vermoeden dat het allemaal niet zo dramatisch zal zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 17:38

Blijkt dat de moeder van een andere zeer bekend KWPN 2005 hengst (met +/- 1000 geregistreerde nakomelingen) ook drager is. (naam alleen via PB). Haar dochter van Special D (getest en negatief) is drager getest.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:41

Peterina schreef:
Blijkt dat de moeder van een andere zeer bekend KWPN 2005 hengst (met +/- 1000 geregistreerde nakomelingen) ook drager is. (naam alleen via PB). Haar dochter van Special D (getest en negatief) is drager getest.


Ik heb het ook zojuist gelezen. Heel heftig.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:47


Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:52

Nou jeetje
Het is net bekend

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:55

Duidelijk verhaal

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:56

Pfffft, ik ben blij!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 17:56

Super!

Hopelijk volgen nu ook andere warmbloed stamboeken.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:37

Tja, ik zie net op fb een merrie van negro die drachtig is van everdale. Als we zo blijven fokken krijgen we de meest bizarre ziektes denk iik :=