WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:32

Ik hoop maar dat het allemaal een storm in een glas water is, maar ik moet ernstig rekening houden met het feit, dat het toch dieper zit dan gedacht. Nu is mijn merrie nog vrij van Jazz, Gribaldi, Ferro en Flemmingh en zijn er voor mij nog mogelijkheden, alleen voor degenen die buiten dit bloed moeten dekken ligt het anders.. Het KWPN is al naarstig op zoek naar nieuw bloed, maar zolang Duitsland niet thuis geeft zal dat consequenties hebben.. DE WBFSH zal dus een positie moeten innemen en alle stamboeken moeten oproepen om te testen, dat is de enige uitweg en alle kaarten moeten op tafel..

Dat zal nog niet zonder slag of stoot gaan, want het gaat om serieus geld en de belangen zijn groot. Ondertussen is het sappelen voor de fokkers en fokkertjes ;(. Gelukkig is het mooi weer.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:39

Ik denk dat je gewoon moet gaan fokken. En volgend jaar zal er een stuk meer duidelijk zijn. Zo kan je overal wel over nadenken. Ik ken een merrie die maar niet drachtig werd van dreamboy. Wel direct van negro. Misschien waren de merrie en dreamboy wel drager en pakte het daarom niet. Misschien was het gewoon pech

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:40

Bucephalus schreef:
Ik lees steeds dat het in Amerika al bekend was, maar het onderzoek is in Duitsland uitgevoerd, daar gepubliceerd en het eerste geval dateert uit 1984 in Zwitserland. Je voert alleen een onderzoek uit op basis van signalen, lijkt mij. Dus ik vind het raar dat het steeds naar Amerika wordt toegeschoven of heb ik iets gemist?


Ik denk dat er jaren geweest zijn dat alles wat in West-Europa een tikkie dubieus is geweest, netjes naar Amerika is verkocht. Dat klonk toen best stoer, maar ik vermoed dat het vooral is gebruikt als "de achterdeur".
Inmiddels zijn die Amerikanen zo gek niet meer en kopen ze vooral het beste.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:41

jobamara schreef:
Als jij een goede merrielijn hebt wil jij dan door met een drager te fokken het risico nemen om zelf een drager op stal te krijgen???


Kom op zeg, laten we een beetje nuchter blijven nadenken! Hoe vaak is dit de afgelopen 30 jaar voorgekomen? Amper, dus laten we niet zo vreselijk veel paniek maken.

De WBSH moet met een goed protocol naar buiten komen en dat is niet in 1 dag gedaan.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:43

DubbelDun schreef:
En misschien heb je al tig x een 'guste' merrie gehad en nooit het verband gelegd...

Dan ben je gewoon dom..........

Tig x een guste merrie, daar fok je niet mee. Dat kost je namelijk veel te veel geld.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:52

Jester_ schreef:
Misschien zit je merrielijn wel onder de dragers en heb je al wel tig keer met een drager gefokt en nog nooit problemem gehad.
Misschien is het probleem wel niet zo ernstig als iedereen denkt

drager x drager is 25% lijder, dat lijkt me buiten discussie toch?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:56

fokfanaat schreef:
drager x drager is 25% lijder, dat lijkt me buiten discussie toch?
Voor een lijder heb je in ieder geval 2 dragers nodig, laten we ervan uitgaan dat bij een deel de bevruchting al in een beginstadium niet lukt, een deel waarbij de dracht gaandeweg wordt afgebroken, zonder dat het wordt opgemerkt en een klein deel dat wordt voldragen. Welke genetische factoren spelen dan nog meer een rol? Ik denk dat het complexer is dan we denken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:59

maar dat is toch ook vreselijk onwenselijk, je wil je merrie zo snel mogelijk dragend hebben, ik zit te wachten op aborteren, of dat nou is met 3 weken of 9 maanden of zelfs na de geboorte.

daarom wil ik het graag weten, en hoe meer we weten hoe duidelijker de omvang en oorsprong is denk ik

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:02

Coca2018 schreef:
Dan ben je gewoon dom..........

Tig x een guste merrie, daar fok je niet mee. Dat kost je namelijk veel te veel geld.

Dat is maar de vraag. Vroeger speelde de vruchtbaarheid van een merrie en het aantal nakomelingen een grote rol bij het goedkeuren van een hengst. Ga voor jezelf eens even na welke hengsten die nu ter dekking staan een korte moederlijn hebben of een moederlijn met flink wat hiaten?

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:02

Ik begrijp niet dat de testresultaten van een Van Uytert zo lang op zich laten wachten?

Wij hebben voor de merrie die nu een (erg goed) Everdale veulen gaf gekozen voor Inverness. Om de veulenhengstigheid mee te hebben, nog niet duidelijk hoe we moeten testen en zo voor een zekere vrije te kiezen. Ik denk dat er dat nog velen doen/zullen doen, gezien het aantal rietjes dat op enkele dagen al verstuurd was van Inverness.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:07

Wordt er sowieso bijgehouden welke merries na een 1e bevruchting niet drachtig raken en het dus een 2e of zelfs een 3x wordt geprobeerd ??

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:08

Stral schreef:
Ik begrijp niet dat de testresultaten van een Van Uytert zo lang op zich laten wachten?
Hij test nog niet.
Stral schreef:
Wij hebben voor de merrie die nu een (erg goed) Everdale veulen gaf gekozen voor Inverness. Om de veulenhengstigheid mee te hebben, nog niet duidelijk hoe we moeten testen en zo voor een zekere vrije te kiezen. Ik denk dat er dat nog velen doen/zullen doen, gezien het aantal rietjes dat op enkele dagen al verstuurd was van Inverness.
inderdaad een erg aansprekend veulen! Wat nou als over een jaar blijkt dat Everdale zelf waarschijnlijk toch beter combineert met je merrie?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:11

fokfanaat schreef:
maar dat is toch ook vreselijk onwenselijk, je wil je merrie zo snel mogelijk dragend hebben, ik zit te wachten op aborteren, of dat nou is met 3 weken of 9 maanden of zelfs na de geboorte.
Ja, waardeloos!

Citaat:
daarom wil ik het graag weten, en hoe meer we weten hoe duidelijker de omvang en oorsprong is denk ik
Inderdaad, maar blijkbaar malen de andere molens niet zo snel..

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 12:13

petraaken schreef:
[GA ik ook doen maar buiten nederland zwijgen de stamboeken lijkt het wel. OOk het BWP hier heeft nog niets er over gemeld. Alsof ze er niet van weten.


Ze zijn gecontacteerd en waren er mee bezig.
Deze melding sedert vanmorgen:

https://www.belgian-warmblood.com/NL/ni ... op-de-voet

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:15

DubbelDun schreef:
Wordt er sowieso bijgehouden welke merries na een 1e bevruchting niet drachtig raken en het dus een 2e of zelfs een 3x wordt geprobeerd ??
Alle dekkingen worden geregistreerd. Ik zag in Mijnkwpn, dat nu alleen bij 'mijn dekkingen' de dekkingen van de laatste 2 jaren zijn in te zien. Dat vind ik niet juist. Ik wil ze allemaal kunnen zien, want als je een fokmerrie koopt, is die informatie erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 09-05-18 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:18

@Bucephalus: opnemen met het KWPN :)
Hopelijk valt niet niet onder privacy-gevoelige informatie (of gooien ze het daarop).

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 12:21

Bucephalus schreef:
Ik lees steeds dat het in Amerika al bekend was, maar het onderzoek is in Duitsland uitgevoerd, daar gepubliceerd en het eerste geval dateert uit 1984 in Zwitserland. Je voert alleen een onderzoek uit op basis van signalen, lijkt mij. Dus ik vind het raar dat het steeds naar Amerika wordt toegeschoven of heb ik iets gemist?


De onderzoeken in CH waren gericht op een, wat ze toen dachten, andere aandoening. Dat is met verdere onderzoek ook vastgelegd ... alleen waren er onverklaarbare gevallen, minimaal in aantal. De resultaten van deze 'onverklaarbare gevallen' zijn in de 2013-2014 DUITSE onderzoek meegenomen, en bleken een geheel andere gen te zijn, mn WFFS.

De Amerikanen hebben het internationaal gemaakt door veel aandacht in de media te gooien nav een veulen die geboren was met afwijkingen en een eigenares die wilde weten waaraan het gestorven was!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:23

Peterina schreef:
De Amerikanen hebben het internationaal gemaakt door veel aandacht in de media te gooien nav een veulen die geboren was met afwijkingen en een eigenares die wilde weten waaraan het gestorven was!

Ja, dat weet ik, ik heb de beschikbare info gelezen. Dat is iets anders dan dat ze daar al veel langer mee te maken hebben. Ik denk dat Dees haar punt over de 'achterdeur' daar een aanknopingspunt biedt en Mary Nutall heeft gelijk. Dankzij haar weten ook wij dit nu.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:27

fokfanaat schreef:
maar dat is toch ook vreselijk onwenselijk, je wil je merrie zo snel mogelijk dragend hebben, ik zit te wachten op aborteren, of dat nou is met 3 weken of 9 maanden of zelfs na de geboorte.

daarom wil ik het graag weten, en hoe meer we weten hoe duidelijker de omvang en oorsprong is denk ik

Inderdaad! Sommige mensen praten zo makkelijk, alsof het niets kost. Om over de emotionele kant nog niet te spreken.

Dergelijke risico’s wil ik niet eens lopen, laat staan in mijn lijn fokken om vervolgens de gok maar te nemen?!

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:28

Bucephalus schreef:
Coca2018 schreef:
Dan ben je gewoon dom..........

Tig x een guste merrie, daar fok je niet mee. Dat kost je namelijk veel te veel geld.

Dat is maar de vraag. Vroeger speelde de vruchtbaarheid van een merrie en het aantal nakomelingen een grote rol bij het goedkeuren van een hengst. Ga voor jezelf eens even na welke hengsten die nu ter dekking staan een korte moederlijn hebben of een moederlijn met flink wat hiaten?


Ik praat wel over je eigen merrielijn waar je mee fokt. Als een merrie jaar na jaar gust blijft, dan fok je er toch niet meer mee.

Als je over de hengsten praat, geef ik je gelijk, daar is te weinig informatie over. Al kun je daar wel achter komen als je goed genoeg zoekt.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:30

Bucephalus schreef:
Stral schreef:
Ik begrijp niet dat de testresultaten van een Van Uytert zo lang op zich laten wachten?
Hij test nog niet.
Stral schreef:
Wij hebben voor de merrie die nu een (erg goed) Everdale veulen gaf gekozen voor Inverness. Om de veulenhengstigheid mee te hebben, nog niet duidelijk hoe we moeten testen en zo voor een zekere vrije te kiezen. Ik denk dat er dat nog velen doen/zullen doen, gezien het aantal rietjes dat op enkele dagen al verstuurd was van Inverness.
inderdaad een erg aansprekend veulen! Wat nou als over een jaar blijkt dat Everdale zelf waarschijnlijk toch beter combineert met je merrie?

Die kans is groot, maar we hebben al 4 merrieveulens uit deze merrie waarvan haar oudste normaal ook gedekt wordt dit jaar (wachten we wel de testen voor af) dus een leuk sportpaard voor de verkoop is ook goed :)

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:30

Stral schreef:
Ik begrijp niet dat de testresultaten van een Van Uytert zo lang op zich laten wachten?

.
Dat komt omdat van Uytert niet heeft getest.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:34

voyou schreef:
jobamara schreef:
Als jij een goede merrielijn hebt wil jij dan door met een drager te fokken het risico nemen om zelf een drager op stal te krijgen???


Nee dus! Ik laat daarom ook meteen mijn merrieveulen van dit jaar testen


Maar als jij over 3 jaar een hengst kiest waarvan jij het niet weet heb je toch kans dat haar veulen drager is, ondat de hengstenhouders het niet bekend willen maken.

Gun fokkers zelf de keus of ze hun van wffs vrije merrie met een drager willen kruisen of dat ze hun lijn vrij willen houden.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:39

Coca2018 schreef:
jobamara schreef:
Als jij een goede merrielijn hebt wil jij dan door met een drager te fokken het risico nemen om zelf een drager op stal te krijgen???


Kom op zeg, laten we een beetje nuchter blijven nadenken! Hoe vaak is dit de afgelopen 30 jaar voorgekomen? Amper, dus laten we niet zo vreselijk veel paniek maken.

De WBSH moet met een goed protocol naar buiten komen en dat is niet in 1 dag gedaan.


Rustig aan zeg, speciaal actief hier geworden om je belangen te behartigen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 12:39

jobamara schreef:
Maar als jij over 3 jaar een hengst kiest waarvan jij het niet weet heb je toch kans dat haar veulen drager is, ondat de hengstenhouders het niet bekend willen maken.

Gun fokkers zelf de keus of ze hun van wffs vrije merrie met een drager willen kruisen of dat ze hun lijn vrij willen houden.


Als de HH niet bekend wil maken ... is het toch simpel ... dan kies je een andere HH en een andere hengst.

Als hij zo nonchalant ermee wilt omgaan is het zijn keuze ... maar het is de merrie eigenaar's keuze wat zij/hij er mee doet.