WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:02

petraaken schreef:
Mer1980 schreef:
Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Ik heb daarnet zo'n test besteld. Aangezien de geruchten de ronde dat Donnerhall nakomelingen drager kunnen zijn wil ik het nu wel weten van de te dekken merrie voor dit jaar.

Gaat misschien niet op tijd zijn het resultaat tegen de tijd dat ze moet geïnsemineerd worden maar dan moet ik maar duimen dat de hengst geen drager is.


Heb je de HH niet gevraagd of hij getest heeft of dat nog van plan is te doen?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:08

Daphara schreef:
Ik denk dat er misschien nog te weinig bekendheid is. Zodra er in de bladen van het KWPN en NRPS meer aandacht aan besteed is, zullen vanzelf meer merrie eigenaren geteste hengsten gaan eisen. Dan ontkomen de HH er gewoon niet meer aan.

Je kunt natuurlijk zelf ook de stoute schoenen aan trekken en contact opnemen met HH of zij al getest hebben. Ik kan me voorstellen dat niet elke HH zijn eigen site bij houdt en dit verhaal is zo vers dat ze misschien al testen, maar nog niets op de site hebben staan.

Heb ik gedaan bij een en hij had nog niet getest. Het was volgens hem elke keer wel wat de laatste jaren. CEM, EVA, Genoomwaarde. Ergens kan ik het wel begrijpen dat ze het ook wel zat worden van al dat getest.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:09

Daphara schreef:
petraaken schreef:
Mer1980 schreef:
Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Ik heb daarnet zo'n test besteld. Aangezien de geruchten de ronde dat Donnerhall nakomelingen drager kunnen zijn wil ik het nu wel weten van de te dekken merrie voor dit jaar.

Gaat misschien niet op tijd zijn het resultaat tegen de tijd dat ze moet geïnsemineerd worden maar dan moet ik maar duimen dat de hengst geen drager is.


Heb je de HH niet gevraagd of hij getest heeft of dat nog van plan is te doen?
We twijfelen nog tussen 2 hengsten. De ene willen we nog eerst in het echt zien of hij wel past.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:13

petraaken schreef:
Heb ik gedaan bij een en hij had nog niet getest. Het was volgens hem elke keer wel wat de laatste jaren. CEM, EVA, Genoomwaarde. Ergens kan ik het wel begrijpen dat ze het ook wel zat worden van al dat getest.


Lekker onverschillig! Het is geen virus dat uitgeroeid kan worden met behulp van een inenting.

Ja, het is vervelend. Maar het is ook vervelend als je houding ten opzichte van erfelijke gebreken je inkomsten gaat kosten.
Het lijkt er niet echt op dat alle fokkers (ik zie een hengstenhouder toch vaak ook de positie van fokker innemen) hebben geleerd van de struisvogelpolitiek die het kfps en vele friezenfokkers er eerder op na hield wat betreft hengsten.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:23

Bucephalus schreef:
Ja, het gaat nu om solidariteit. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en denk maar niet dat het beperkt blijft tot de dressuurpaarden. Ik heb te doen met van Olst, het is belangrijk dat de andere hengstenhouders testen, het KWPN zal hier toch echt snel iets mee moeten en de andere stamboeken ook.


Ik ook, hij steekt wel z'n nek uit, krijgt een bak ellende over zich heen, gaat hem ook zeker een heleboel inkomsten schelen.
Maar ik denk dat hij wel het laatst gaat lachen. De rest zal er toch ook echt een keer wat mee moeten..

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:03

Elisa2 schreef:
Misschien ook even geduld hebben, wachten de andere HH op de uitslagen voordat ze iets online zetten.

Ja precies. Hier moeten de merries ook nog getest worden, daar gaat gewoon tijd in zitten.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:07

Ik hoop ook dat de grote fokkers hun invloed laten gelden. Als je veel merries moet laten dekken, kun je nogal wat gewicht in de schaal leggen.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:30

Veel reacties vind ik wel erg kort door de bocht. WFFS was tot voor kort echt nog erg onbekend, zowel bij de fokkers als de hengstenhouders. Sinds enkele dagen is bij mij bekend dat er op eenvoudige wijze getest kan worden en ook waar. Veel fokkers en hengstenhouders gaan dat ook zeker doen. En alle lof voor van Olst? Prima, mee eens maar hij heeft geen keus om te testen en openheid van zaken te geven.. Het grootste deel van zijn hengsten is nauw verwant aan Everdale.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:46

misterA schreef:
Veel reacties vind ik wel erg kort door de bocht. WFFS was tot voor kort echt nog erg onbekend, zowel bij de fokkers als de hengstenhouders. Sinds enkele dagen is bij mij bekend dat er op eenvoudige wijze getest kan worden en ook waar. Veel fokkers en hengstenhouders gaan dat ook zeker doen. En alle lof voor van Olst? Prima, mee eens maar hij heeft geen keus om te testen en openheid van zaken te geven.. Het grootste deel van zijn hengsten is nauw verwant aan Everdale.


En de eigenaar van Total US dan?
Het mag dan wel gewist zijn uit het nieuwsbericht van Hoefslag... Maar de eigenaresse van een Everdale merrie vertelde daarin dat ze er in de eerste instantie geen acht op had geslagen, maar pas later de symptomen had gematcht. Het betreffende veulen was er eentje van Total US. Eigenaresse had contact opgenomen met de toenmalige hengstenhouder, Joop :+ Maarja, het is niet meer zijn hengst...
Kennelijk is Hoefslag lelijk op de vingers getikt, want het is verdwenen uit het bericht.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:20

Ik heb de uitslag van mijn merrie. En het is niet wat je wilt horen. |(

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:22

Ik heb de test ook besteld ben benieuwd

Ach nee angelpam wat ga je nu doen?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:22

Gatver da's balen zeg!

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:40

angelpam schreef:
Ik heb de uitslag van mijn merrie. En het is niet wat je wilt horen. |(

Oeps...
En ze was al geïnsemineerd?
Goed dat je getest hebt. We kunnen wel wijzen naar hengstenhouders, en alvast oordelen zonder hun hele verhaal te kennen, maar dat doe ik liever niet. Ik vind het beter om in ieder geval verantwoordelijkheid te pakken voor je deel, je merrie! Ik denk dat ik ook mijn merries test. Al zijn ze alletwee al geïnsemineerd voor dit seizoen...

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:46

Zitten hier Belgen in het topic?
Ik heb nu weet van het wffs dankzij dit topic, maar als je als Belg niet hier op bokt zit, hoe zou je dit dan kunnen weten? Er wordt op de sites van bwp, Z en sbs niets over gemeld.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:54

voyou schreef:
angelpam schreef:
Ik heb de uitslag van mijn merrie. En het is niet wat je wilt horen. |(

Oeps...
En ze was al geïnsemineerd?
Goed dat je getest hebt. We kunnen wel wijzen naar hengstenhouders, en alvast oordelen zonder hun hele verhaal te kennen, maar dat doe ik liever niet. Ik vind het beter om in ieder geval verantwoordelijkheid te pakken voor je deel, je merrie! Ik denk dat ik ook mijn merries test. Al zijn ze alletwee al geïnsemineerd voor dit seizoen...



Ja ze was al geinsemineerd met Inclusive. Ik word als het goed is morgen terug gebeld door Gert Jan voor overleg wat nu.

Ja ik ben er echt kapot van.

Wat ik me nu steeds meer realiseer is dat als mijn huis tuin en keuken merrie het heeft hoeveel zijn er dan wel niet?

Hopelijk hebben andere bokkers mee geluk als ik als ze testen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:57

Wat naar Angelpam! Is je merrie al ver onderweg in de dracht? Of nog maar net? Anders zou je haar hengstig kunnen spuiten en voor een andere hengst kunnen kiezen. Oei, wat lijkt me dat moeilijk zeg! Nu je het weet, heb je ook geen rust meer! :(:) Sterkte ermee. :j
Laatst bijgewerkt door Coloured op 04-05-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:57

Zal toch echt van donnerhal komen, en die zit in heel veel paarden

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:58

Jeetje. Nou ja, het is niet 100 procent dat het misgaat toch? Het kan. Misschien kan je wat regelen met Van Olst voor als het toch mis is? Maar de emotionele schade dekt het niet natuurlijk.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:59

Nee moest de 16 dagen scan nog krijgen. Toen ik het allemaal las wist mijn da nog niet eens van iets. Ik heb toen recht haren opgestuurd.

Ja donnerhall denk ik zelf inderdaad ook. Die zit ook in mijn merrie en zie je bij de dragers veel terug komen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:01

angelpam schreef:
Nee moest de 16 dagen scan nog krijgen. Toen ik het allemaal las wist mijn da nog niet eens van iets. Ik heb toen recht haren opgestuurd.

Ja donnerhall denk ik zelf inderdaad ook. Die zit ook in mijn merrie en zie je bij de dragers veel terug komen.


Hoop van harte voor je dat ze dan niet drachtig is. Ook al is de kans "maar" 25% op een lijder, dit wil je echt niet meemaken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:04

Ik denk dat ik mijn merries ook maar direct laat doen, wou eerst mijn veulen afwachten, maar wil het nu wel weten voor ik een hengst kies.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:04

Dit veulen gaat er sws niet komen. Ik ga dit risico niet nemen aangezien dit het enige veulen van deze merrie gaat zijn of er moet een wonder gebeuren waar ik niet van uit ga.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:06

angelpam schreef:
Dit veulen gaat er sws niet komen. Ik ga dit risico niet nemen aangezien dit het enige veulen van deze merrie gaat zijn of er moet een wonder gebeuren waar ik niet van uit ga.


Dan is het te hopen dat ze niet dragend is. Anders moet je het weg laten spuiten.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:08

Hoogstwaarschijnlijk is Total (nog) niet getest. Dan is het nu alleen nog maar een verdenkingen en niets is nog bewezen. Daarom moet men ook heel zorgvuldig zijn met het noemen van namen.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:11

fokfanaat schreef:
Zal toch echt van donnerhal komen, en die zit in heel veel paarden

Dat zou kunnen maar...zo ontzettend veel inteelt op Donnerhall in Duitsland, soms wel 3 x in de afstamming. Dan zou er toch veel eerder ergens alarmbellen afgaan?