WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:19

Wel duidelijk dat het van Everdale komt bij deze.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:21

Wel echt goed van van Olst deze openheid.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:26

Ja echt heel goed. Ik ben er heel blij mee in elk geval. Nu weet ik waaraan en waar af als ik de resultaten van mijn merrie binnen heb.

Ik hoop dat meerdere hengstenhouders zijn voorbeeld nemen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:28

Ja, het gaat nu om solidariteit. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en denk maar niet dat het beperkt blijft tot de dressuurpaarden. Ik heb te doen met van Olst, het is belangrijk dat de andere hengstenhouders testen, het KWPN zal hier toch echt snel iets mee moeten en de andere stamboeken ook.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:32

NatasjavE schreef:
Een tuigpaard met Duellantbloed is wel bijzonder. Want zeker vroeger bij de Tuigers wilde ze geen druppel rijpaard in hebben. Weet je zeker dat het geen Gelderse was?

Eclatant (een duellant) heeft wel in Nederland ter dekking gestaan.


Er zit geen Eclatant in, de duellant komt van een duellant dochter, Hannover en Gelders geregistreerd, maar met onbekende moeder. Merrie heeft een nogal ongewone afstamming. Maar het klopt wel dat behalve de eerste 2 generaties de afstamming verder Gelders is, eerste 2 zijn TP en Hackney.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:38

Quir schreef:
Wel duidelijk dat het van Everdale komt bij deze.


Om dat voor 100% zeker te weten, moeten de moeders ook worden getest.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 00:02

En hoe vaak hoor je niet ook van de hengstenhouders zelf, dat als je merrie een paar keer van een bepaalde hengst is geinsemineerd en ze wil niet drachtig worden, en er wordt een andere hengst gebruikt dat het dan ineens na 1 keer wel lukt. Dat zou ook zo maar eens hier mee te maken kunnen hebben.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:33

fokfanaat schreef:
Wel echt goed van van Olst deze openheid.


Kennelijk de enige die het begrijpt... Dit werkt in het voordeel van Van Olst en tot dusverre in het nadeel van anderen.

En terecht, door zijn proactieve houding ten opzichte van het probleem gunt iedereen Van Olst het beste.

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:39

Zolang je het niet weet, is het er niet.....dat is volgens mij de gedachte van velen. Vind het ook goed, hoe Van Olst ermee omgaat. En natuurlijk triest, dat hij nu 3 hengsten heeft,die drager zijn.

Vraag me ook af, welke paarden er nog drager zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49238
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:48

Wat een goede en dappere zet van Van Olst. Toch 3 hengsten, dat is best veel. Ik hoop dat de andere hengstenhouders zijn voorbeeld volgen.

Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:44

Warmblood Fragile Foal Syndroom

ERMELO - Momenteel wordt veel gesproken en gepubliceerd over de erfelijke aandoening WFFS, voluit Warmblood Fragile Foal Syndroom. Veel paardenhouders en dierenartsen hadden nog niet eerder van de aandoening gehoord. Hoewel er al vanaf 2013 over gepubliceerd is in wetenschappelijke literatuur, is het balletje nu aan het rollen gegaan dankzij een fokker in Amerika bij wie een veulen met WFFS geboren werd (en gestorven is).

Veulens kunnen (dood of levend) te vroeg geboren worden en/of geboren worden met afwijkingen. De belangrijkste afwijking bij pasgeboren veulens is een niet goed functionerende huid: een huid die gemakkelijk scheurt waardoor wonden ‘zomaar’ ontstaan. Hyperextensie van gewrichten is ook een symptoom. Doorgaans zijn de veulens niet levensvatbaar.

WFFS is, voor zover nu bekend, een autosomaal recessief genetisch defect dat op eenvoudige wijze vererft. Dit betekent dat hengst en merrie beide drager moeten zijn van het afwijkende gen, om samen een ziek veulen (lijder) voort te brengen. Een paard dat alleen drager is van het WFFS gen, heeft daar zelf geen last van, kan volkomen normaal functioneren in sport én fokkerij, en normaal oud worden. Bij fokdieren is het enige risico dat het andere ouderdier van hun veulen ook drager is. Een nakomeling van twee dragers heeft namelijk 25% kans om van beide ouderdieren het gen te krijgen en dus lijder aan de ziekte te worden.

Tot dusver is in Nederland gebleken dat een hengst van Gertjan van Olst drager is. Van Olst is heel transparant in zijn communicatie hierover, en maakt bekend welke van zijn hengsten drager zijn en welke niet. Zie http://www.vanolsthorses.com/2018/05/al ... fs-getest/
Maar van drager-hengsten kunnen de veulens alleen ziek worden en sterven wanneer de moeder toevallig ook drager is! Het dragerschap op zich hoeft geen belemmering zijn een hengst voor de fokkerij te gebruiken. Om problemen vóór te zijn, hoeft een fokker alleen de eigen merries laten testen. Bij het Van Haeringen laboratorium kost testen op WFFS € 39,50 (excl. BTW).

Het NRPS is met alle betrokkenen en experts in overleg welke maatregelen er als stamboek genomen kunnen worden om de zorg bij de fokkers weg te nemen, te inventariseren welke hengsten eventueel nog meer drager zijn, en of het gewenst dan wel noodzakelijk is de WFFS-test standaard in te voeren als onderdeel van het veterinair onderzoek bij de hengstenkeuring.

Dat de afwijking is Europa nog nauwelijks bekend was, heeft te maken met het feit dat op veulens die kort na de geboorte sterven of moeten worden geëuthanaseerd, meestal geen sectie wordt verricht. Veulens kunnen om zeer uiteenlopende redenen dood geboren worden of niet levensvatbaar blijken te zijn; hier zijn al genoeg kosten aan vooraf gegaan. Sectie kost geld en het veulen krijgt het leven er niet mee terug, is de algemene opvatting. Toch is een diagnose voor de fokkerij van groot belang, zoals in dit geval weer blijkt, omdat het om een erfelijke afwijking kan gaan.

Daarom een oproep aan alle fokkers. Indien het vermoeden bestaat dat u te maken heeft met een WFFS veulen, wordt u dringend verzocht dit aan ons te melden. In elk geval raden wij aan, uiteraard na overleg met de dierenarts, bij een doodgeboren veulen of een veulen met afwijkingen, sectie op het veulen te laten verrichten om de precieze oorzaak te achterhalen, om herhalingen te voorkomen. In alle gevallen willen wij als stamboek graag op de hoogte worden gebracht. Daar worden alle fokkers wijzer van, en het verlaagt de kans op herhaling.

In de Paardenkrant en op horses.nl en op dehoefslag.nl is een en ander te lezen over WFFS. En dit is de link naar de Universiteit van Utrecht: https://www.uu.nl/nieuws/warmblood-frag ... drome-wffs

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:28

Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:19

Van Olst doet dat slim
Niet alleen de openheid is fijn maar ook als je bijvoorbeeld een Everdale merrie hebt voor de fokkerij is hij nu de enige met getest vrije hengsten die je kan gebruiken
Ik hoop dat alle hengstenhouders zijn voorbeeld volgen en de stamboeken bij geboorte of goedkeuring alle paarden gaan checken

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:40

Misschien is het handig om een soort van Sticky te maken? Zo kan iedereen de info snel vinden, je moet anders een heel topic doorspitten.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:49

[***] schreef:
Van Olst doet dat slim
Niet alleen de openheid is fijn maar ook als je bijvoorbeeld een Everdale merrie hebt voor de fokkerij is hij nu de enige met getest vrije hengsten die je kan gebruiken
Ik hoop dat alle hengstenhouders zijn voorbeeld volgen en de stamboeken bij geboorte of goedkeuring alle paarden gaan checken


Ik vraag me af of het trots is waardoor men kennelijk niet inziet dat testen meer oplevert dan niet testen... is er schaamte als een hengst drager is ofzo?

Er is toch nog geen enkele hh die heeft laten weten dat hij aan het testen is? Als ze merken dat de dekkingen niet zo lekker lopen als andere jaren zijn ze te laat denk ik. Ze vergeten de invloed van social media. Ik denk dat er weinig mensen het risico gaan lopen op het moment daf er weinig bekend is.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:54

Ik heb ook het idee dat weinig andere hh aan het testen zijn, erg jammer. Gisteren heb ik wat nieuwsberichten bekeken van verschillende hh en er staat op geen van alle een bericht over het gen. Apart dat er totaal niet op gereageerd wordt door de hh.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:03

Ontzettend netjes van van Olst. Complimenten!
Nu de andere hengstenhouders nog.
Voor dat geld had er toch al lang getest moeten worden?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:05

ik denk dat we als fokkers er flink naar moeten vragen bij de HH,

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:10

Ik denk dat er misschien nog te weinig bekendheid is. Zodra er in de bladen van het KWPN en NRPS meer aandacht aan besteed is, zullen vanzelf meer merrie eigenaren geteste hengsten gaan eisen. Dan ontkomen de HH er gewoon niet meer aan.

Je kunt natuurlijk zelf ook de stoute schoenen aan trekken en contact opnemen met HH of zij al getest hebben. Ik kan me voorstellen dat niet elke HH zijn eigen site bij houdt en dit verhaal is zo vers dat ze misschien al testen, maar nog niets op de site hebben staan.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:15

fokfanaat schreef:
ik denk dat we als fokkers er flink naar moeten vragen bij de HH,

Gaan we ook zeker doen. Ik heb mijn 4 merries laten testen, ik heb er recht op om te weten hoe het met de hengst zit. Het is geen gunst die ik verleen, toch?

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:16

Misschien ook even geduld hebben, wachten de andere HH op de uitslagen voordat ze iets online zetten.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:21

Elisa2 schreef:
Misschien ook even geduld hebben, wachten de andere HH op de uitslagen voordat ze iets online zetten.


Berichten zijn al wat ouder dan een week... zeker de berichten uit Amerika van kwpn hengsten.

Het minste wat je kan doen is melden dat je gaat testen als hh. Tenzij je niet de behoefte hebt om serieus te worden genomen met je business. Het gaat niet om trots of schaamte, zou iig niet moeten. Maar die indruk wordt intussen wel gewekt en dat gaat ten koste van de bedrijfsvoering.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:22

Ik lees net dat in 1984 al gevallen in Zwitserland zijn gevonden met dieren waarvan de huid te dun was en die scheurde, bij een veulen en een rund. Info op Facebook.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:39

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien ook even geduld hebben, wachten de andere HH op de uitslagen voordat ze iets online zetten.


Berichten zijn al wat ouder dan een week... zeker de berichten uit Amerika van kwpn hengsten.

Het minste wat je kan doen is melden dat je gaat testen als hh. Tenzij je niet de behoefte hebt om serieus te worden genomen met je business. Het gaat niet om trots of schaamte, zou iig niet moeten. Maar die indruk wordt intussen wel gewekt en dat gaat ten koste van de bedrijfsvoering.

Juist. Radiostilte lijkt mij niet de goede aanpak.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:59

Mer1980 schreef:
Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Ik heb daarnet zo'n test besteld. Aangezien de geruchten de ronde dat Donnerhall nakomelingen drager kunnen zijn wil ik het nu wel weten van de te dekken merrie voor dit jaar.

Gaat misschien niet op tijd zijn het resultaat tegen de tijd dat ze moet geïnsemineerd worden maar dan moet ik maar duimen dat de hengst geen drager is.