Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akishino
Berichten: 1881
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:37

Linda_Fleur schreef:
Hallo mag ik mij hier ook even melden? In maart ga ik 8 dagen met mijn dochter van 7 jaar mee op een gezinsreis met de NVSV (Nederlandse Visueel-gehandicapten Ski Vereniging) naar Bramberg. Mega spannend, ik heb geen idee hoe we het gaan vinden. Mijn dochter is nagenoeg blind (3% zicht) en krijgt dagelijks 1 op 1 begeleiding van een ervaren instructeur van de skivereniging. Voor haar is het de eerste keer en voor mij de tweede keer op wintersportreis. Ik lees graag mee met al jullie tips & tricks.


Wat ontzettend leuk! Fijn gebied waar jullie naartoe gaan. Pistes voor beginnende en gevorderde skiërs. Mijn schoonouders wonen vlakbij bramberg(neukirchen am grossvenediger). Ik ben heel benieuwd hoe je dochter (en jij natuurlijk) het zal vinden.

Dee_Es

Berichten: 3677
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:33

Wij hebben juist echt een super rit gehad naar Ischgl. Klein stukje file vanwege een ongeluk en op het laatst nog een kwartiertje vertraging door drukte maar verder gewoon 130 kunnen knallen.

Vandaag lekker aan het poederhappen geweest. Wel pittig voor de benen maar het was echt wel genieten. Nu snel waxen want er komt nog meer sneeuw <3

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:27

Dee_es: hoe is het daar? kan je wat foto's posten? Hoe zijn de pistes (doenbaar voor een beginner?)

Ik heb vorig jaar een skihelm + skilatten gehuurd omdat het de eerste keer was dat ik ging skiën. Echter heb ik de smaak te pakken. Ik zit eraan te denken om nu zelf een helm aan te schaffen, maar er zitten toch vrij dure exemplaren bij voor 1x per jaar te gebruiken. Wat raden jullie aan? Ik weet ook niet of ik hem altijd ga dragen, vorig jaar was het erg warm en zweette ik erdoor (ik ben een hoofd zweter :P) Maar ik ben nog een beginner dus misschien is het verstandiger dat ik hem wel altijd draag. Ik denk ook altijd dat mensen een oordeel gaan vellen als ze zien dat een beginner zonder helm skiet.

miccamaaike

Berichten: 8686
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:31

Skien zonder helm is inmiddels toch wel behoorlijk not done, dus lekker op doen die helm! Je hebt maar 1 hoofd he!

Ik heb mijn helm bij de Perry Sport vandaan, van het huismerk Spex. Dan valt de prijs best wel mee. De ANWB verkoopt ook skihelmen voor een nette prijs. Zelfs de Lidl en Action verkopen soms skihelmen. Dus even zoeken en dan kan t echt wel voor een nette prijs.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:26

Ik vind een helm toch echt wel de investering waard. Bij ons gaat er niemand zonder helm de piste op, of ze nou kort (ik) of hun hele leven (de rest) skiën.
Ik heb die van mij destijds bij de wintersport outlet gehaald, meen dat hij echt niet duur was. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37374
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:49

Helm bij decathlon ook niet de hoofdprijs. Ik heb geloof ik 18 euro betaald of zo. :P Nu ben ik gelukkig gezegend met een klein koppie. Kon bij de kinderhelmen uit. De rest was te groot. Ach nu geel met een schatting roze pluis kinbeschermer.

Helm is voor mij een must net als met paardrijden een cap, helm en goede kleding met motorrijden en een autogordel. Je hebt maar een lijf.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:06

Ik heb dus geen helm voor het snowboarden, wat ik zelf ook eigenlijk wel gek vind. Ik stap absoluut niet zonder cap op mijn paard, maar snowboarden doe ik dan wel zonder helm. Vind ze vaak ook wel duur, maar ik zal eens bij Decathlon kijken!

Sure_lee

Berichten: 10437
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:38

Mijn vriend heeft ook altijd gesnowboard zonder helm. Afgelopen keer was het zo koud en sneeuwde het sommige dagen zo hard dat hij wel moest. Hij heeft er een gekocht en vond het voor dat soort dagen wel heel fijn. Maar ik denk niet dat hij het altijd gaat op zetten. Ik vind het dom maar ja... tis een volwassen vent haha

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:47

[/quote]
Dee_es: hoe is het daar? kan je wat foto's posten? Hoe zijn de pistes (doenbaar voor een beginner?)

Ik heb vorig jaar een skihelm + skilatten gehuurd omdat het de eerste keer was dat ik ging skiën. Echter heb ik de smaak te pakken. Ik zit eraan te denken om nu zelf een helm aan te schaffen, maar er zitten toch vrij dure exemplaren bij voor 1x per jaar te gebruiken. Wat raden jullie aan? Ik weet ook niet of ik hem altijd ga dragen, vorig jaar was het erg warm en zweette ik erdoor (ik ben een hoofd zweter :P) Maar ik ben nog een beginner dus misschien is het verstandiger dat ik hem wel altijd draag. Ik denk ook altijd dat mensen een oordeel gaan vellen als ze zien dat een beginner zonder helm skiet.
[/quote]

ook ervaren skiërs hebben een helm nodig omdat die (vaak) meer risico nemen ik heb ook een helm en die gaat overal mee naar toe waar ik ook ga skiën (ik ben ook een hoofdzweter)

iirrssjjee

Berichten: 5957
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:35

Nissima schreef:
Ik heb dus geen helm voor het snowboarden, wat ik zelf ook eigenlijk wel gek vind. Ik stap absoluut niet zonder cap op mijn paard, maar snowboarden doe ik dan wel zonder helm. Vind ze vaak ook wel duur, maar ik zal eens bij Decathlon kijken!


Terwijl ke met snowboarden eigenlijk makkelijker op je hoofd valt dan met skieen naar mijn idee! Als je net bij ke tenen sneeuw hapt lig je zo voorover. En aan de achterkant juist een knal op je achterhoofd.

Is trouwens geen oordeel van mij hoor dit! No hard feelings hihi. Ik draag altijd een helm. Ook bij het indoor oefenen enz! Mijne komt trouwens bij de Lidl vandaan. Was toen 20,- eur geloof ik en zit echt meer dan prima!

Vriend draagt geen helm. Zit niet lekker.... En ik kan het 100.000x tegen m zeggen maar daardoor word ie alleen maar eigenwijzer. Ik ben er ook echt niet blij mee maarja, ik kan m ook niet dwingen.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:25

Ik ben dus al eens een keer over de kop geslagen met mijn snowboard := Toen niet op mijn hoofd gevallen gelukkig maar heb wel máándenlang met een zeer borstbeen gelopen.
Ik vat je bericht niet op als oordeel hoor! Je hebt ook gewoon gelijk. Voordat ik weer ga, ga ik even langs Decathlon. Heb al een paar leuke helmen gezien voor een schappelijke prijs. Dat is altijd beter dan niets :)

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:51

Ik ga inderdaad ook eens bij decathlon kijken!

Kunnen jullie mij tips geven voor een skibril?

Vorig jaar had ik een grijze gekocht, categorie 2. Toen ik hem wou opzetten bij bewolkt weer zag ik echt niets. Heb de hele reis met een gewone grote zonnebril geskied en daar zag ik het best mee.

Welke kleur lens koop ik nu het best? Ik wil sowieso een bril om te dragen bij goed weer (eventueel mijn huidige zonnebril) en 1 bij slecht weer.
En wanneer moet ik dan de grijze lens dragen?

iirrssjjee

Berichten: 5957
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:00

florence123 schreef:
Ik ga inderdaad ook eens bij decathlon kijken!

Kunnen jullie mij tips geven voor een skibril?

Vorig jaar had ik een grijze gekocht, categorie 2. Toen ik hem wou opzetten bij bewolkt weer zag ik echt niets. Heb de hele reis met een gewone grote zonnebril geskied en daar zag ik het best mee.

Welke kleur lens koop ik nu het best? Ik wil sowieso een bril om te dragen bij goed weer (eventueel mijn huidige zonnebril) en 1 bij slecht weer.
En wanneer moet ik dan de grijze lens dragen?


Ik heb er 2.... een rode voor bewolkt en slecht weer. Grijze voor het zonnetje! Misschien kun je voor ewn blauwe gaan?

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:42

Ik heb een oranje achtige skibril. Vorig jaar ook met sneeuw geskied, zicht werd wel slechter dan met beter weer, maar nog wel redelijk de piste van de wolk/sneeuw te onderscheiden. Ik was best tevreden.

Maar om eerlijk te zijn: ik heb geen ervaring met andere kleuren, ook niet met grijs.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:06

Ik heb ook een oranje! Kan me niet herinneren dat ik een keer slecht zicht er mee had maar mijn geheugen is dan ook niet zo best..

Suprice_Iris

Berichten: 1854
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:09

Als ik met mijn grijze skibril ga skien als het sneeuw komen alle vlokjes als sterretjes op me af en word ik zo misselijk en duizelig als het maar zijn kan. Vorig jaar een oranje bril gekocht en dat ging vele malen beter!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2131
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:50

De site van Bever heeft geloof ik een redelijke uitleg over welke kleur wanneer.
Tip van de dag voor goggles is je helm ook mee nemen, je wilt namelijk dat die twee goed aansluiten. De mijne doen dat niet en nu sta ik bekend als ‘the gap’ :’)
Mutsje er onder en het is voor de kou opgelost, maar fraai is het niet.

Hier in Winterberg is de sneeuw niet best, maar beter en meer dan verwacht! We waren er op tijd dus hebben al weer een aantal uur in de benen :)
Het was even wennen met de nieuwe (stijve) skies, maar na de middag ging ik best lekker. Of was het de gluhwijn? :+

Wat betreft de helmen nog trouwens, we zitten nog steeds in de overgangsjaren. Nog geen 6 jaar geleden zag je eigenlijk niemand met een helm. Ik ben eigenlijk een beetje verbaast hoe snel het toch wel vrij algemeen geaccepteerd is geraakt. Je ziet inderdaad vooral de mensen die hun hele leven al skien die er geen hebben.
Ik denk altijd maar dat het met paardrijden en caps ook zo is gegaan.
En fietsen zal ook nog wel eens volgen, daar kan ik me dan ook totaal niet voorstellen ooit een helm op te zetten voor het dagelijks fietsverkeer :)

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:24

Ik kom mij hier ook melden! Wat een leuk topic en kan niet wachten tot wij weer naar Fieberbrunn/Saalbach gaan. Mochten mensen nog een helm zoeken voor goedkoop, ik heb er laatst eentje van bluetribe via vakantieveilingen aangeschaft. Nieuw zijn die helmen op de site van bluetribe €99,95 dacht ik en ik heb een nieuwe via vakantieveilingen voor €28,- kunnen kopen inclusief de service en verzendkosten! Zo kan je een 'dure' helm voor een goedkope prijs krijgen! Zelf ook goede ervaringen met de skihelm van de Lidl, echter was er afgelopen jaar iets roods tegen mijn helm aangekomen (had hem niet zijn hoes gedaan), waardoor de coating van mijn helm roze uitgeslagen was... kreeg het er helaas niet meer vanaf, en door een bepaald goedje liet mijn top laag los dus het ziet er niet meer uit, toen zag ik dus op vakantieveilingen die aanbieding en ik vind de pas vorm erg goed ervan! :D


Qua brillen hebben ik alleen brillen met spiegelglas, niet super nuttig maar vind het erg gaaf voor bij minn outfits :') had eentje met blauw spiegelglas voor €7 bij de lidl en die beviel me erg goed, nu een legergroene van decathlon en die valt ook erg goed en bijft goed op mijn hoofd zitten zonder dat hij afzakt! Had niet van decathlon de goedkoopste genomen maar volgens mij was hij ongeveer €35,- dus qua prijzen valt het allemaal nog mee! ;)

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:42

Het ligt aan het skigebied hoe veel helmen je zit. In Zwitersland had iedereen op 1 enkeling na al 10 jaar geleden een helm op. Terwijl in ValTho ik heel veel mensen zonder helm zag. Iedereen moet het voor zich weten maar ik vind de wintersporters zonder helm dom. Niet zozeer dat je zelf niet oplet maar door je mede wintersporters die niet opletten.
Brillen zijn een drama, ik pas altijd met helm zodat de bril goed aansluit en dat de bril niet Ye groot is en op mijn neus drukt. Met zon heb ik Mn donkere goggel op en met mist of sneeuw met oranje glazen.
Mijn vriend heeft via de ING rentepunten van Sinner een bril gekocht die mee kleurt met het licht. Hij vindt het ideaal mij lijkt het niks.

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:14

Grappig dat dat jouw ervaring is lucifer, naar mijn idee wordt t aantal helmpjes in Zwitserland ook de laatste jaren pas meer. Ik heb de laatste 5/6 jaar ook een helm op, maar vriendlief weigert pertinent. Hij heeft t snel warm en skiet soms zelfs zonder muts, dus met een helm is t dan helemaal niet te doen.
Qua brillen hoop ik natuurlijk zo vaak mogelijk m'n zonnebril op te kunnen zetten, maar anders heb ik een gele voor als t sneeuwt. Bewolking vind ik lastig, dan gaat zonder bril soms nog t best.

Dee_Es

Berichten: 3677
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:19

Florence123; Ischgl was echt geweldig! Echt heerlijke brede pistes. Blauwe pistes zijn goed te bereiken dus ook voor beginners genoeg te doen. Laat je niet afschrikken door rode of zwarte verbindingsstukjes naar de blauwe piste, deze zijn ook prima te doen.

Ik ben echt verliefd. Veel km aan piste maar een heel compact gebied. Je bent vlot van de ene naar de andere kant. De liften zijn lang maar wel snel en veel met kap (fijn als het waait/sneeuwt).

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat van sommige pistes zoveel gebruik wordt gemaakt dat zelfs rood en blauw erg hobbelig wordt. Het allerlaatste stukje het dal in (A1) is even pittig maar de rest is goed te doen mocht je de dalafdaling willen doen.

Volgend jaar wordt het weer fiss-serfaus-ladis geloof ik maar ik vond ischgl stiekem leuker.

Wat betreft helmen, zoek er 1 met veel ventilatie gaten, dat scheelt een hoop. Mijn helm is echt super comfi, zit lekkerder dan m'n cap, en die gaat ook echt altijd op op de piste. Je moet er toch niet aan denken dat iemand je omver beukt terwijl je net met een gangetje van 60km/u naar benee suist. Goggels heb ik met een oranje lens (zonnig/bewolkt) maar ik wil nieuwe goggels met verwisselbare lens. Sowieso met sferische lenzen, dat kijkt het fijnst.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:45

WillemYntJee schreef:
Grappig dat dat jouw ervaring is lucifer, naar mijn idee wordt t aantal helmpjes in Zwitserland ook de laatste jaren pas meer. Ik heb de laatste 5/6 jaar ook een helm op, maar vriendlief weigert pertinent. Hij heeft t snel warm en skiet soms zelfs zonder muts, dus met een helm is t dan helemaal niet te doen.
Qua brillen hoop ik natuurlijk zo vaak mogelijk m'n zonnebril op te kunnen zetten, maar anders heb ik een gele voor als t sneeuwt. Bewolking vind ik lastig, dan gaat zonder bril soms nog t best.


Ik dacht dat het in Zwitserland zelfs verplicht is om onder een bepaalde leeftijd een helm te dragen. Ik draag al jaren een helm, denk al een jaar of 13-15. Staat jouw vriend dan niet stil bij de risco’s en gevolgen als je een ongeluk hebt en geen helm op je hoofd hebt?
Wat zijn sferische lenzen Dees? En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad. Ik moet nog een paar weekjes geduld hebben.
Mijn crash pants is overigens binnen maar zit voor geen meter :D

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:05

Ik ben dit jaar voor het eerst een midweekje wezen skiën in Winterberg. Ik vond het super leuk! Vanaf 1 april tot 9 april heb ik vakantie, kun je dan nog op skivakantie? Zoja, hoe zijn de pistes rond die tijd en welke skigebieden zijn dan aan te raden?

iirrssjjee

Berichten: 5957
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:13

ElineGC schreef:
Ik ben dit jaar voor het eerst een midweekje wezen skiën in Winterberg. Ik vond het super leuk! Vanaf 1 april tot 9 april heb ik vakantie, kun je dan nog op skivakantie? Zoja, hoe zijn de pistes rond die tijd en welke skigebieden zijn dan aan te raden?


Ik weet dat Val Thorens echt nog heel goed te doen is dan!

akishino
Berichten: 1881
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:14