Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:30

Niet te druk maken om de kou, heb ik ook nog niet gedaan en woon inmiddels alweer 3 jaar in hartje Lapland. Laagjes, laagjes, laagjes. Geen dure speciale kleding voor nodig. Is hier -20 nu.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 14:01

gabyfedde schreef:
Niet te druk maken om de kou, heb ik ook nog niet gedaan en woon inmiddels alweer 3 jaar in hartje Lapland. Laagjes, laagjes, laagjes. Geen dure speciale kleding voor nodig. Is hier -20 nu.


maar dan wel losse laagjes denk ik ? Ik heb namelijk altijd het idee dat als ik een strakke thermolegging aan doe onder mijn broek ik het nog kouder heb. Misschien omdat er geen (warme) lucht tussen je huid en de kleding zit dan ?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:07

Ik heb altijd vrij strakke laagjes, maar de bovenste laag (skribroek over spijkerbroek) heb ik liefst wel wat losser.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:08

Ik haaaat kou hahaha.
Thermo ondergoed hoort wel strak te zitten zeggen ze.
Nou ja, warme voeten scheelt in ieder geval een hoop.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:16

Kou valt hier sowieso wel mee, terwijl ik een enorme koukleum ben. Zelfs in de zomer met 25 graden heb ik een trui aan. :))

Hier afgelopen week vrij warm (tussen de 0 en 5 graden) geweest en veel heel veel regen/sneeuw. Gisteren was het ineens koud, niet warmer dan -15 geweest en vandaag storm en -5. Dat voelt kouder dan -25. Vandaag herinneren op Facebook, vorig jaar was het hier nu -25 en veel sneeuw. Nu niets... Hebben de paarden nu een jaar thuis staan hier. <3

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:24

Hier ook twee wat koudere dagen, maar gelukkig 'maar' rond de -5. Toch nog steeds wel een beetje een cold-shock elke keer als ik buiten kom :+ Gister alweer er op uit geweest en m'n nieuwe omgeving verkend en uiteraard een snelle route naar het bos gevonden *D
Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 16:34

Ha, je begint je nu al thuis te voelen dus ! Behalve die kou dan.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:38

Thuis voelen doe ik me al heel lang hier <3

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 18:55

Dat is fijn ! Woon je nu met je vriend samen in een studentenhuis ? en volg je er nu zelf ook een studie ?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:26

We wonen nu inderdaad met z'n tweetjes in een een-persoons studentenkamer. We zijn wel op zoek naar iets groters, maar dat valt nog wat tegen. Mijn studie begint 15 jan, dan begin ik aan m'n master Animal Science :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 19:31

Animal science ? Euh en dat is ??? Doe je de rest va de studie in Nederland ?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:43

Dier wetenschappen. Oftewel; er voor zorgen dat de dieren een goede voeding hebben, en goede huisvestiging, ze er goed bij staan. Eigenlijk er voor zorgen dat de dierenarts niet nodig moet zijn. Ik heb een HBO Equine Science gedaan in NL, dus bovenstaande alleen dan enkel voor de paarden, en nu ga ik dus ietsje breder op, al wil ik wel in de paarden gaan werken. :j

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 19:49

En je studie in Zweden gaat alleen over paarden ? Toch wel in het engels hoop ik ?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:52

Nee, de paardenstudie heb ik in NL gedaan. Nu ga ik vnl over 'boerderijdieren' studeren: koeien, kippen, varkens maar gelukkig ook wel wat paard. En allemaal in 't Engels ja. Anders zou het wel heel uitdagend worden :D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:56

haha leuk hoor :D

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:41

Ik zou me idd ook niet te druk maken over de kleding als je naar Lapland op vakantie gaat! Skisokken, thermo-ondergoed, wanten en een muts zijn wel dingen waar je in kan investeren.. maar de rest loopt wel los. Toen wij daar waren liepen wij voornamelijk rond in een winterjas met daaronder een spijkerbroek en dááronder thermokleding. Ging prima!
Goeie tip is wel om ervoor te zorgen dat je niet al te moe bent als je naar buiten gaat. Bij mij zorgde vermoeidheid ervoor dat ik het niet meer warm kreeg en heb een hele avond zitten vernikkelen :P

Ik ben zo jaloers op alle mensen die in 't noorden wonen! Zijn er toevallig ook mensen hier die naar Fins Lapland zijn verhuisd? Of naar Finland in het algemeen?

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:59

Anne. schreef:
Ik zou me idd ook niet te druk maken over de kleding als je naar Lapland op vakantie gaat! Skisokken, thermo-ondergoed, wanten en een muts zijn wel dingen waar je in kan investeren.. maar de rest loopt wel los. Toen wij daar waren liepen wij voornamelijk rond in een winterjas met daaronder een spijkerbroek en dááronder thermokleding. Ging prima!
Goeie tip is wel om ervoor te zorgen dat je niet al te moe bent als je naar buiten gaat. Bij mij zorgde vermoeidheid ervoor dat ik het niet meer warm kreeg en heb een hele avond zitten vernikkelen :P

Ik ben zo jaloers op alle mensen die in 't noorden wonen! Zijn er toevallig ook mensen hier die naar Fins Lapland zijn verhuisd? Of naar Finland in het algemeen?


Nou ja, dat hele rijtje heb ik niet, dus zal ik toch moeten kopen haha.
Thermobroek onder m'n spijkerbroek gaat nooit passen trouwens.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:03

heb je dan van die strakke skinny jeans? :P

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:09

kirri schreef:
heb je dan van die strakke skinny jeans? :P

Jep haha en broeken zitten bij mijn bovenbenen sowieso altijd wel strak. #goedevoornemens hahaha

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:12

haha ok dan snap ik het :D ik heb ook dikke bovenbenen #feelswithyou :+

Ik heb bij de sting wat broeken gevonden die los op de bovenbenen zitten :D

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:15

Ik had ook een skinny hoor, wel redelijk rekbaar.. dat scheelde :P

Gelukkig hoeft het allemaal niet heel duur te zijn. Ik heb alleen wel echt goed geinvesteerd op het thermo-ondergoed.. althans.. daarvoor ben ik niet naar de Hema of de Action gegaan, maar naar Bever.

Mimo

Berichten: 264
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Västernorrland , Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:10

Leuk een Scandinavie-topic: ik ga nu de 10e winter in in noord Zweden. Net een week gehad met een gemiddelde dag temp. van -24C, nu weer milder tussen -5 en -10 sinds vandaag. Komende week weer nieuwe sneeuw. Er ligt hier nu tussen 80 en 100 cm gepakte sneeuw.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 19:12

Mimo schreef:
Leuk een Scandinavie-topic: ik ga nu de 10e winter in in noord Zweden. Net een week gehad met een gemiddelde dag temp. van -24C, nu weer milder tussen -5 en -10 sinds vandaag. Komende week weer nieuwe sneeuw. Er ligt hier nu tussen 80 en 100 cm gepakte sneeuw.


Hoi,

Leuk, welkom hier ! Waarom woon je in Zweden ?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:23

welkom! hier geven ze ook sneeuw op voor de einde van de week :D verder is het zacht weer, maar min 1

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:49

Jeeej het staat vast !! 11 tot 24 februari naar zweden <3

Kirri , heb je zin om met mij op 11 februari naar het volvo museum te gaan ? Of is ie dan dicht? :D