Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 12:04

Marion_ schreef:
Dierenarts en Scandinavie reiziger hier ;)

Voor Denemarken en Zweden is de ontworming inderdaad niet nodig, omdat zij niet officieel vrij zijn van de vossenlintworm. Enkel voor Finland en Noorwegen Is het nodig! Dus je hoeft in Nederland niet extra te laten ontwormen. Voor Finland en Noorwegen inderdaad wel 24-120 uur van tevoren. Wij hebben graag dat je van tevoren een afspraak daarvoor maakt, omdat de dierenarts deze moet geven en het boekje af moet tekenen.
Hier staan alle invoereisen:

https://www.licg.nl/ix0/praktisch/reize ... uropa.html

Ik kan je vertellen dat de boetes niet mals zijn als het niet goed geregeld is in Noorwegen ;)

Verder ziet het eruit als een enorm toffe reis, maar inderdaad wel behoorlijk ambitieus! Ik vond dat ik dat al was, maar jullie doen er nog een schepje bovenop haha.

Hier een overzicht van mijn reis vorig jaar. Ik heb alles met de trein gedaan. Ik vond zelf Zweeds Lapland (Abisko) en de Lofoten geweldig en was daar graag nog langer gebleven! <3
Het ajtte museum in Jokkmokk en het vikingmuseum op de Lofoten vond ik beide ook heel leuk om te bezoeken!

Marion_ @ [BEU] [FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Edit, btw, hoe westelijker je komt op de Lofoten (dus hoe meer naar het puntje), hoe dramatischer de uitzichten! Ga je via moskenes op de boot naar bodo?


Ik zie net dat ik helemaal niet op je bericht heb gereageerd (schaam, schaam).

Inmiddels de DA gemaild voor een consult.

Ik heb jouw topic al eerder doorgenomen, prachtig!!
Bedoel je 'dramatischer' in de goede zin van het woord of is het verschrikkelijk om daar naar toe te gaan qua uitzicht?
Nee we gaan niet meer de boot naar Bodo, dat kon niet ivm de aankomsttijd bij de volgende overnachting (helaas).

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:14

Als je voor de natuur wilt gaan in Noorwegen, zou ik juist naar het westen gaan! De natuur is daar zoveel ruiger, echt prachtig.

Zweden en Engels is over t algemeen echt niet zo'n goede combinatie... :+
De jongere kunnen over t algemeen wel Engels...

Goed dat je contact opgenomen hebt met de dierenarts TS! Mijn ervaring is dat ze op mails vaak heel slecht reageren, zweden in t algemeen. Zeker als t in het Engels gaat, dus hopelijk ga je snel reactie terug krijgen. Heb je een grote kliniek gemaild (evidensia?)? Als ik je kan helpen, stuur maar een pb! Zweeds gaat me voortaan redelijk goed af. :))

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 12:24


Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:44

black_kelpie schreef:
Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

Echt?? Mijn hond gaat ook overal mee naartoe, maar ik ervaar Zweden juist als erg hondvriendelijk. Ook in restaurants in Stockholm was ze welkom. Uitbaters die zonder dat ik erom vroeg drinkwater komen brengen. Geen enkele camping tegengekomen waar je bij moet betalen voor je hond. Ik voer vers vlees en dat is er ook prima verkrijgbaar, echt niks te klagen :D


Dat hadden wij in Noorwegen een paar jaar geleden; hond mocht niet op het terras bij een paar gelegenheden. Dus dan aan het rand van het terras een tafeltje, en de hond (kleine Dalmatierteef) net buiten het terras op de openbare stoep. Dat mocht wel. Ze deed het erom; normaal krulde ze zich altijd keurig net op op onder de stoel of tafel, maar toen ze op de stoep moest lag ze languit.... Verder waren ze ook niet happig op honden in winkels, campings en hutten geen problemen gehad.

Verder goed in de gaten houden inderdaad met de invoerregels van honden in Noorwegen, ze zijn erg streng met de ontwormming & tekenbehandeling. Ik moest het destijds bij een dierenarts laten doen, en aftekenen in paspoort. Ik had vooraf contact gehad met dierenarts in Noorwegen en een prijs afgesproken en afgesproken dat ik zelf ontwormingstablet en pipet mee zou nemen en daar in de wachtkamer het zou geven aan de hond. Is al duur zat daar. En toen nog wilde de assistente het volle pond rekenen :-( Nee dus, even de email tevoorschijn gehaald en toen was het ineens een heel vriendelijk prijsje.

Wel een heftig reisschema als ik het zo zie! Wij zijn 3 weken in Noorwegen toen geweest en echt veel gereden, maar niet eens in het noorden geweest. Zoals eerder genoemd; weinig snelwegen, veeeeeeeel tunnels en watervallen ;-)

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 10:17

Hoooi..
Helaas nog niets van de DA gehoord, ik wacht nog heel even en anders ga je een pbtje krijgen Quir!

Via pb ook geweldige tips gekregen van Bokkers die in Noorwegen wonen :D echt heel lief dat iedereen zo meedenkt!

Ben ook nog steeds blij dat jullie er extra op hebben aangedrongen om te kijken naar de ontworming. Denk je alles goed geregeld te hebben...NOT.

Gisteren de reis nog eens kort doorgenomen en we hebben een stuk of 8 ferries onderweg. Nu zag ik op de website dat deze ongeveer ieder uur vertrekken in de maand september dus ik hoop dat we daar geen problemen mee gaan hebben.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 09:18

Ik heb een email van de dierenarts! Ze zijn op vrijdag niet aanwezig -O-

Of het ook donderdag kan...
Dus ik ben in ieder geval in contact met ze _O-

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:34

yvje86 schreef:
Ik zie net dat ik helemaal niet op je bericht heb gereageerd (schaam, schaam).

Inmiddels de DA gemaild voor een consult.

Ik heb jouw topic al eerder doorgenomen, prachtig!!
Bedoel je 'dramatischer' in de goede zin van het woord of is het verschrikkelijk om daar naar toe te gaan qua uitzicht?
Nee we gaan niet meer de boot naar Bodo, dat kon niet ivm de aankomsttijd bij de volgende overnachting (helaas).

Dramatischer als in mooier! Nog hogere bergen en pittoreske dorpjes :D maar alles op de Lofoten is mooi hoor!
En jammer, maar de boottocht is ook niet heel bijzonder verder hoor. Rijd je dan via de E10 weer verder naar beneden? Dan kom je ook langs een heel mooi stuk (nationaal park)!

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 09:54

Ah gelukkig <<) ik was al bang dat het dramatisch was om er te rijden := , dat misschien ook wel maar ach we hebben de tijd!
We zijn beide van het vroege opstaan dus hebben we een lange dag.

Eerst E6 dan ferry Bognes-Lodingen en dan idd de E10 richting Saltstraumen.
Hoe het het nationaal park waar je het over hebt?
Saltfjellet of Sjunkhatten? Wat een namen verzinnen ze daar toch hè _O-

Edit.. afspraak bij dierenarts is gemaakt! Ging opeens best snel :D

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:40

Behoorlijk ambitieuse reis! Zweden heb ik geen ervaring in maar heb in Noorwegen wel eens een hele dag gereden en als ik dan achteraf zag wat een klein stukje we hadden afgelegd := . Maar dat was wel kleine wegen en nauwelijks doorgaande wegen. Maar zijn prachtige landen dat sowieso!


sanso schreef:
Wat mega gaaf dat je deze reis gaat maken, ben erg benieuwd naar de fotos en verslagen :))

Even deels offtopic; ik en mijn vriend willen in de winter (kerstvakantie) een aantal dagen naar Noorwegen, alleen is geen een van beide hier ooit geweest.
We willen een natuurvakantie, met zoveel mogelijk flora en fauna (hopen op elanden)
We geven niet heel veel om de fjorden (natuurlijk erg gaaf wel) dus hadden al gelezen dat je het beste naar de oost kant kon gaan voor de meeste natuur.
Een andere keer zouden we dan terug willen om naar het noorden te gaan voor een whalesafari ed maar ik vroeg me af of iemand tips en trucks heeft voor zo'n reis dat je er zoveel mogelijk uit kunt halen.
Stuur maar een PB als je iets weet we zouden het erg waarderen :o


Hou je er rekening mee dat de dagen er erg kort zijn in die tijd. Ben daar vorig jaar geweest iets onder Oslo en ook best fijne wandelingen gemaakt, maar ook regelmatig niets kunnen zien door mist. En echt alleen kleine tripjes omdat het rond drie uur al weer ging schemeren (zeker bij slecht weer, of tussen bergen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:15

Onze ambitieuze "we gaan naar de Preikestolen" hebben we totaal niet gered. Oslo met flink doorrijden wel.. maar echt veel te ambitieus geweest vooraf :')

Hoop dat jullie reis te doen gaat zijn!

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:33

Dat hoop ik ook Idinn!
Over 2 weken zijn we ongeveer bij de boot in Kiel.
Wat gaat de tijd hard.
Ik zit al vanaf januari af te tellen en nu nog 'maar' 2 weken te gaan.

Komende week de laatste spulletjes aanschaffen, boodschapjes doen.
Heb vrijdag gelukkig nog een mooie softshell jas met flinke korting kunnen bemachtigen <<)
Het is wel een heren jas maar ik ben er erg blij mee :=

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:45

Gave vakantieplannen! :j Ik ben jaloers! :)) Wij hebben afgelopen vakantie 4000km gedaan in 12 dagen, inclusief de autorit van huis naar Zweden en andersom. Globaal was dit onze route, waarbij we ook nog flink wat uitstapjes hebben gemaakt, die er nu niet op staan. https://goo.gl/maps/Shr8cRUYYGv Wij houden wel van autorijden en bruine borden naar een bezienswaardigheid volgens als je die tegenkomt. :j We gaan vrijwel elk jaar naar Zweden, Noorwegen of Finland en hebben ook wel eens meer kilometers gemaakt in hetzelfde aantal dagen. :=

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 15:17

Ohhh Imre, dat zijn flink veel km's in die tijd.
Dat geeft me weer een beetje moed.
Dus dat gaat de bruine borden volgen worden := haha.
Hebben jullie veel wild gespot?

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:42

Als je alleen op de weg zit moet je echt mazel hebben om wild te spotten.
wij hebben allen in de auto een ree gezien.
en onder de wandelingen slangen herten enz

noordje

Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:47

Nou dat valt wel mee. Ik zie genoeg wild langs de weg.
Ik had gisteren nog bijna een ree op m'n motorkap.
En deze jongens zag ik tijdje geleden toen ik 's ochtends naar werk ging
Afbeelding

Tips kan ik je niet geven, want jullie rijden niet echt langs de toeristische route. Vanaf Dombås zou je eigenlijk richting fjorden moeten gaan, zoveel moois te zien daar.
Noordkaap schijnt tegen te vallen, ik vind het iig niet de moeite om daar heen te gaan .
Lofoten daarintegen : Heel mooi , staat hoog op mijn lijst.
Heb collega's die daar vandaan komen , zie de meest prachtige foto's voorbijkomen.
Veel plezier iig. Ook vanuit de auto is het genieten :)

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 18:12

Dankjewel Noordje.

Wát gaaf om die dieren toch in het wild te zien.

Dat de noordkaap tegen valt heb ik al van vele gehoord. Het is meer een dingetje dat ik geweest moet zijn, niet voor het uitzicht oid maar gewoon om iets af te kunnen strepen :o .

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:43

Zeker wild gezien onderweg! Heeeel veel reeën, waarvan drie nét niet onder de auto := een eland en flink wat kraanvogels. :j En bijna dagelijks platgereden vossen, dassen en ander klein wild. -O-

In eerdere vakanties ook wel slangen, levende vossen en meer elanden. En in Finland rendieren, in Noorwegen en Zweden ben ik nog niet in rendiergebied geweest. In Noorwegen veel schaapjes op de weg. Ook leuk!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:58

Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

Ik heb afgelopen zomer best veel honden op t terras gezien!
Ook bij restaurants, vroeg de bediening zelfs of de hond een bak water wou.
Was wel in Stockholm trouwens

Anoniem

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:05

Ik heb afgelopen week vooral reeën gezien onderweg. En een doodgereden das.. tot zover de wildlife :+

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:41

yvje86 schreef:
Eerst E6 dan ferry Bognes-Lodingen en dan idd de E10 richting Saltstraumen.
Hoe het het nationaal park waar je het over hebt?
Saltfjellet of Sjunkhatten? Wat een namen verzinnen ze daar toch hè

Ik heb het over Møysalen! Ligt net ten oosten van de Lofoten, kom je doorheen als je de E10 volgt! :D

En ik heb vanuit de auto 3x een eland gespot, veel reeën, paar edelherten, veel vossen en kraanvogels. En vanuit de bus heel veel rendieren! Die lopen gewoon over de weg! En inderdaad heel veel platgetreden kleiner wild..

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 09:01

Marion_ schreef:
yvje86 schreef:
Eerst E6 dan ferry Bognes-Lodingen en dan idd de E10 richting Saltstraumen.
Hoe het het nationaal park waar je het over hebt?
Saltfjellet of Sjunkhatten? Wat een namen verzinnen ze daar toch hè

Ik heb het over Møysalen! Ligt net ten oosten van de Lofoten, kom je doorheen als je de E10 volgt! :D

En ik heb vanuit de auto 3x een eland gespot, veel reeën, paar edelherten, veel vossen en kraanvogels. En vanuit de bus heel veel rendieren! Die lopen gewoon over de weg! En inderdaad heel veel platgetreden kleiner wild..


Hallo allemaal.... even een update, naja..update.. ik laat even weten dat ik jullie niet vergeet maar erg druk ben met laatste dingen regelen/kopen voor onze vakantie ..nog maar een weekje te gaan.

Ik raak nu wel erg benieuwd naar dat plaatsje/E10 hoor. :D

Wat leuk dat jullie zoveel dieren hebben kunnen spotten!
En dat er kleinwild wordt aangereden is echt sneu.
Ik vind het al erg als ik hier aangereden egels/ konijnen/ vogels /fretjes etc. tegenkom.

Afgelopen week ben ik erg druk bezig geweest om de laatste dingen te verzamelen.
Inmiddels ook 'monopoliegeld' in huis hihi. Toch blijft het raar om buitenlands geld te hebben, op de één of andere manier zie ik dat niet als waarde.

Afijn... wou jullie deze foto niet onthouden.
Het zegt niet veel maar voor mij geeft het nu het gevoel dat het bijna staat te gebeuren.
Nu wordt het aftellen geblazen.


Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:50

Nog 4 dagen .... ( en eigenlijk wil ik stiekem wel mee ....)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:37

Nou Maris, ik ook! :D

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 13:38

Hihihi!! Ja dat snap ik.
Ik ben ook echt aan het aftellen hoor... nog 3 nachtjes slapen :D

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:49

Wat heb je allemaal in je koffer? Wij vertrekken woensdag en wil vanavond nog even de laatste spullen halen.. Nu gemiddeld 11 graden waar wij heen gaan :brr: