Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:16

Oh hemel deze verhalen helpen niet bepaald... :')
Ik gil al de hele buurt bij elkaar als er een hooiwagen in mijn kamer zit. _O-

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:51

Wat een gave onderzoeken doen jullie allemaal!

Ik ben momenteel aan het lesgeven in de townships. Wat een feest om te zien hoeveel je kunt veranderen, door op een andere manier les te geven. Van ongemotiveerde kinderen in de klas, heb ik nu 50 hardwerkende en gemotiveerde kinderen in de klas en uiteindelijk ook een leraar die weer gemotiveerd is om les te geven <3
https://www.instagram.com/p/BL_wgoaBRguB12M2BG73kk72Kdwn-7Bdu71K9s0/?taken-by=idaplien

Ik heb nog een vraag, want ik heb mijn plannen weer omgegooid. :')
Ik wil naar Kaapstad vliegen, daar verblijven en dan via de Garden Route terug naar PE voor mijn vlucht naar huis. Ik ga waarschijnlijk reizen met de Bazbus. Ik heb ongeveer vier weken.
In het half jaar dat ik hier nu zit, heb ik al veel reisjes gedaan en konden wij altijd overal terecht.
Nu ga ik reizen in december en eigenlijk wil ik niks boeken, zodat ik de vrijheid heb om te blijven en gaan wanneer ik wil. Is dat haalbaar in december of moet ik toch wel echt gaan boeken? Ik zat er wel aan te denken om Robbeneiland in ieder geval wel van tevoren te boeken.

Hebben jullie ook nog tips wat ik absoluut niet mag overslaan?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:05

Robbeneiland sowieso van tevoren boeken :j
Hm, ik zou de rest ook boeken. In december hebben ze in Afrika zelf ook vrij en dan heb je dus wel topdrukte.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:43

Robbeneiland kun je vooraf via internet reserveren, meestal is er op de middagboten nog wel plek, maar in de ochtend kan het lastig worden. In december heeft iedereen vakantie, dus zou ik het sowieso boeken. Tafelberg is ook leuk te bezoeken, mocht je tijd hebben, dan zelf klimmen in plaats van de kabelbaan. Mocht je de kabelbaan nemen, dan zo vroeg mogelijk daar naar toe gaan! Zelf vond ik de route langs de kust heel gaaf (we hadden een huurauto) en het bezoek aan wijnhuis Groot Constantia.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:22

xLoki, het valt echt mee hoor met spinnen en insecten ;)

Hier is alles ingepakt, morgen om 5.30uur richting Schiphol. We hebben de klm vlucht naar J'burg en zaterdag ochtend het laatste stukje met SAA naar Skukuza.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:53

Sokje_6 schreef:
:= Slangen hoefde ik dan weer niet echt naar te zoeken. Ik ben er in een half jaar tijd 19 tegengekomen, en driekwart was dodelijk giftig :') Had zelfs een black mamba op mijn kamer. Was ook niet echt tof, want hij zat bij de deur. Dus ik kon er niet uit :+
En eentje in de auto, die kwam recht voor mijn neus ineens uit het chassis rollen. Hooooo wacht.

Maar dat is echt absurd, hoor, zoveel. Ik heb met wat slangenexperts gepraat daar (op een gegeven moment worden ze toch erg interessant en we hadden die experts op visite dus ja :D ) en zij zien er gemiddeld 2 per jaar ofzo :P Heb dus een lijstje voor ze bij gehouden, aangezien ik meer sightings had dan zij :')


Hahaha geweldig. je hebt ze denk ik aangetrokken! Ik heb nog maar 1x een slang gezien in de keren dat ik in Zuid-Afrika ben geweest. Vind het echt gave beesten hoor, wil er heel graag nog eentje tegenkomen. Maar dan dat iemand hem spot op en afstandje en dat ik dan dat afstandje kan houden en ik er niet half over struikel.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:00

idapaulien schreef:
Wat een gave onderzoeken doen jullie allemaal!

Ik ben momenteel aan het lesgeven in de townships. Wat een feest om te zien hoeveel je kunt veranderen, door op een andere manier les te geven. Van ongemotiveerde kinderen in de klas, heb ik nu 50 hardwerkende en gemotiveerde kinderen in de klas en uiteindelijk ook een leraar die weer gemotiveerd is om les te geven <3
https://www.instagram.com/p/BL_wgoaBRguB12M2BG73kk72Kdwn-7Bdu71K9s0/?taken-by=idaplien

Ik heb nog een vraag, want ik heb mijn plannen weer omgegooid. :')
Ik wil naar Kaapstad vliegen, daar verblijven en dan via de Garden Route terug naar PE voor mijn vlucht naar huis. Ik ga waarschijnlijk reizen met de Bazbus. Ik heb ongeveer vier weken.
In het half jaar dat ik hier nu zit, heb ik al veel reisjes gedaan en konden wij altijd overal terecht.
Nu ga ik reizen in december en eigenlijk wil ik niks boeken, zodat ik de vrijheid heb om te blijven en gaan wanneer ik wil. Is dat haalbaar in december of moet ik toch wel echt gaan boeken? Ik zat er wel aan te denken om Robbeneiland in ieder geval wel van tevoren te boeken.

Hebben jullie ook nog tips wat ik absoluut niet mag overslaan?


Ik doe hetzelfde tripje in december :D! We gaan met de trein vanuit Joburg naar Kaapstad, en dan via de Garden Route naar Hermanus (wellicht de laatste walvissen nog meepikken), Gansbaai, Knysna, Addo NP en PE, en dan vliegen we terug naar Joburg. Wij wilde eerst rond kerst, tot we zagen dat werkelijk alles al was volgeboekt. JA. RESERVEER IN DECEMBER. het liefst zet ik er nog wat uitroeptekens achter. Zeker als je nog een beetje de keuze wilt hebben van waar je slaapt (zelf wilde we wel een leuke locatie en een klein beetje luxe). De mensen hier verklaarde me al voor gek dat ik vorige maand nog even Kaapstad wilde boeken, wat dus ook gekkenwerk bleek te zijn. We gaan nu 1 t/m 9 december, dus net voor de drukte.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:29

Veel plezier MarijeR!!!

idapaulien, wat super leuk zeg dat je dat doet! Ik kan je verder geen antwoord geven op je vraag.


Heeft iemand tips voor hotels/guesthouses in Graskop? Kom via booking.com niet veel verder, vind het er allemaal wat smoezelig uit zien... Is voor 2/3 dagen. Liefste met een zwembad! Zat ook te denken aan Hazyview, maar dat ligt weer wat verder van de panoramaroute...

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:34

Je kunt de panoramaroute als werkelijke reisroute doen eventueel? Dan zie je 'm ook mooi één keer, twee keer is niet per se nodig en misschien vrij vermoeiend qua autorijden. Wij reden toen zelf vanuit Hoedspruit richting Hazyview via de panoramaroute en dat is dus niet zo ver, maar juist daarom konden we uitgebreid de tijd nemen overal :j

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:38

Zat ik ook aan te denken, maar volgens de planning die ik nu heb kom ik dan vanaf Pretoria, dus dan is het wel een rit van bijna 500km en ik weet niet of je er dan zo van kan genieten :D Maar is inderdaad ook een optie!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:12

Dit is vlakbij Graskop en is een leuke plek om te overnachten. Mooie omgeving en leuke trips te maken in de omgeving. http://www.crystalsprings.co.za
Ben er een paar jaar geleden een week geweest.

In graskop zit een heel goed pannenkoekenrestaurant trouwens :D

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:13

Bedoel je die Baobab? :)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:19

Ik weet niet meer hoe het heet maar het is vlakbij het grote bord van God's Window. Daar kijk je op uit.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:35

Allereerst wil ik even deze foto met jullie delen:

Afbeelding

Dit is een paar kilometer buiten graaff reinet, in de Karoo ten noorden van port Elizabeth. We stonden stil omdat de auto oververhit was geraakt. Denk dat het toch wel ruim 35 graden was vandaag.

Ida, denk dat we elkaar gaan kruisen als je van kaapstad naar PE gaat reizen. De week voor kerst rijd ik namelijk van PE naar kaapstad. Maar wel non stop.

Ik wil graag van Kaapstad naar het noorden, cederberg en wellicht verder naar northern cape. Iemand ervaring met reizen in dit gebied?

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:51

Cederberg is prachtig gebied! Ik heb hier vorig jaar januari een aantal dagen gezeten, maar we hebben in de hittegolf van toen 49 (!) graden gehad, dus hou daar wel rekening mee. Er zijn wel erg mooie wandelingen te doen met rotstekeningen of naar de wilde Rooibos. Prachtig gebied. Wij hebben ondermeer in Clan William overnacht, leuk plaatsje met een enorm meer vlakbij (wat voor ons toen wel de perfecte uitkomst was haha).

Die keer zijn wij niet noordelijker geweest van Lambert's Bay (ook een leuk plaatsje, en wet er nog een super restaurant!). Eerder zijn wel wel noordelijker geweest om de Kalahari te bezoeken. Ik weet niet hoe ver je wilt gaan?

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:55

Mawrr schreef:
Ik doe hetzelfde tripje in december :D! We gaan met de trein vanuit Joburg naar Kaapstad, en dan via de Garden Route naar Hermanus (wellicht de laatste walvissen nog meepikken), Gansbaai, Knysna, Addo NP en PE, en dan vliegen we terug naar Joburg. Wij wilde eerst rond kerst, tot we zagen dat werkelijk alles al was volgeboekt. JA. RESERVEER IN DECEMBER. het liefst zet ik er nog wat uitroeptekens achter. Zeker als je nog een beetje de keuze wilt hebben van waar je slaapt (zelf wilde we wel een leuke locatie en een klein beetje luxe). De mensen hier verklaarde me al voor gek dat ik vorige maand nog even Kaapstad wilde boeken, wat dus ook gekkenwerk bleek te zijn. We gaan nu 1 t/m 9 december, dus net voor de drukte.


Wat leuk! Addo ben ik al geweest, dat is echt heel gaaf! Beide keren een auto vlak langs onze auto.

Maar wat ik uit jullie verhalen begrijp is dat ik toch echt moet boeken. Helaas. Het maakt mij niet uit waar ik slaap al is het een paar nachten op een bank. Als je alles van tevoren boekt, hoe doe je het dan als je ergens langer wilt blijven of juist eerder weg wilt? Of is dat gewoon niet nodig? Is dat niet vervelend? (Sorry voor alle vragen :o )

@ Gracezellaa Gave foto! Jij stopt niet ergens op de Garden Route? Jij rijdt aan één stuk door naar Kaapstad? Ik wil rond 20 december weer in Port Elisabeth zijn.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:23

Ik kan een lift krijgen daar naartoe en wil dan richting het noorden en oud en nieuw weer in kaapstad vieren. Dan via de garden route weer naar PE of Jeffreys Bay en terug naar mn thuisbasis hier in Zuid Afrika.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:44

Inderdaad zeker alles reserveren rond december/januari! Ik heb vorig jaar alle accommodatie in oktober geboekt en zelfs toen was er al heel veel weg.

idapaulien: een auto vlak langs onze auto xD?

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 16:07

:wave: zal later even bijlezen.

Ben vanochtend teruggekomen uit ZA en heb nu al weer zo'n heimwee <3 <3 Heerlijk gehad!!!

Het was inderdaad goed heet afgelopen week..... bij ons tikte de thermometer op een gegeven moment 39,5 aan :=

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:45

Graskop en Hazyview liggen vlak bij elkaar.... wij zaten in Hazyview bij "aan de vliet".... erg simpel (neem huisje aan de rivier, die zijn recent geupdate en gewoon netjes), maar prima. Wij waren weinig op de accomodatie dus het ging ons puur om een bed en daarvoor was het zeker prima. Er is ook een zwembad.
We betaalden geloof ik 600 Rand per nacht.... geen geld dus.
Het is zelfcatering, maar je kan wel ontbijt bijboeken zag ik bij de receptie.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:50

Wij zaten destijds in Rissington Inn. Supermooi, goed eten, zwembad en een heel mooi groot weiland achter de huisjes. Je hebt je eigen 'lodge' inclusief buitebdiuche! :D En daarachter lopen dus allerlei bokken 's avonds.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:04

Ziet er mooi uit!!!
Wij kwamen vanuit Balule via de panoramaroute naar Hazyview einde van de dag.... volgende ochtend om 5.30 bij Phabeni Gate en daar weer om 17.30 eruit en via restaurantje in Hazyview terug. Heb dus weinig van het huisje gezien haha.

We hebben de boottocht gedaan bij de Blyde river dam..... toen bleek maar weer hoe extreem droog het is.... heel deel van de route konden we niet varen omdat er geen water was. We konden dus helaas de 3 rondavels ook niet zien.

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:32

StormMilagro schreef:
Inderdaad zeker alles reserveren rond december/januari! Ik heb vorig jaar alle accommodatie in oktober geboekt en zelfs toen was er al heel veel weg.

idapaulien: een auto vlak langs onze auto xD?


Hahaha, ik was nog helemaal wakker volgens mij hahaha. Maar een ik bedoelde een olifant naast onze auto :')

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:04

idapaulien schreef:
StormMilagro schreef:
Inderdaad zeker alles reserveren rond december/januari! Ik heb vorig jaar alle accommodatie in oktober geboekt en zelfs toen was er al heel veel weg.

idapaulien: een auto vlak langs onze auto xD?


Hahaha, ik was nog helemaal wakker volgens mij hahaha. Maar een ik bedoelde een olifant naast onze auto :')


Haha ik dacht al zoiets :'). Al is een auto voor je auto ook wel erg spannend!

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 13:12

Zeker als het heeeeel vlakbij is :') :D