Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:18

Xyzutu2, bedankt voor je fijne inbreng in je topic! Net zoals het boomloos topic, trouwens. Je berichten zijn informatief en ik heb er veel van opgestoken! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:38

car0linee schreef:
Heeft toevallig iemand ook ervaring met de Bosal van Barefoot? Of zeggen jullie direct al niet doen?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofdstellen-Teugels/Losse-Neusjes-ipv-bit/Bosal.html


Op zich ziet hij er netjes glad uit, maar die twee knobbels voor en na de plek waar je het bakstuk aan hangt wil je eigenlijk niet. De enige reden waarom ze er toch heel vaak zijn is omdat de bosalmaker dan de eindjes gewoon terug kan vouwen en er een knobbeltje overheen kan vlechten. De goede en helaas dus ook dure zijn onder andere zo duur omdat de bosalmaker daar niet voor deze makkelijke weg gaat maar het neusdeel overal even dik laat, ook bij de uiteindes van de verdikking.
Hier zie je het verschil:
Afbeelding

Aan de zijkant van de neus is de huid gewoon heel zacht en gevoelig en daar wil je niet continu twee knobbels overheen laten schuiven.
De bosal die de paarden in jouw Barefoot-link aan hebben zitten trouwens in beide gevallen verkeerd omdat ze niet in vorm gebogen zijn. De zijkanten staan namelijk bol van de neus af, dat maakt de bosal instabiel/draaierig, je moet ze juist op maat maken zodat de zijkanten vrijwel helemaal tegen zijkanten van het paardenhoofd aanliggen

Citaat:
Met touwhalster heb ik ook wel vaker buitenritjes mee gemaakt. Bevalt ook helemaal prima alleen vind ik idd toch dat dit vaak schuift. Dan dus toch maar op zoek naar een touwhalster dat iets steviger is zo te lezen :)
[ [url=m/KGrQOC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij dit touwhalster zou ik de knopen op het neusdeel wat verder uit elkaar willen hebben zodat de knopen ongeveer in lijn zitten met de mondhoek, dat houdt het al stabieler. En verder is de neusriem (nou ja, riem ;) ) te ruim: eigenlijk kun je daarvoor de normale neusriemregel aanhouden dat je twee vingers op elkaar op het neusbeen moet kunnen zetten, dan is het ruim genoeg.
Hij kleurt wel supermooi bij je paard. :j

@ Tennan: dank je! :o :)
Ik ben altijd al enorm geinteresseerd geweest in hoe/waarom tuig werkt, wanneer het goed zit of fout zit en wat daar dan de gevolgen van zijn en leer daarover steeds weer bij, dus vind ik het ook leuk om dat wat ik weet ook weer te delen. Ik ben gewoon een tuigfan/tuignazi (afhankelijk van aan welke Bokker je het vraagt :D ).

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:51

@Caroline: je touwhalster zit sowieso te laag vast gemaakt. Hij zit op de helft van de kaken en zou er achter moeten zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:00

xxdomiixx schreef:
@Caroline: je touwhalster zit sowieso te laag vast gemaakt. Hij zit op de helft van de kaken en zou er achter moeten zitten ;)


Dat vind ik zo lastig aan touwhalsters, want de meesten worden tegenwoordig standaard halverwege de wang vastgemaakt. Ik weet niet precies waarom, behalve dan dat als de kaakriem bij het oog begint hij het oog ook beter vrij laat.
Maar als Caroline dit touwhalster hoger zou doen zodat de kaakriem achter de kaak valt dan zit de neusriem weer (te) hoog. Als je de kaakriem achter de kaak wilt hebben, dan heb je langere bakstukken tussen kaak- en neusriem nodig, dus eigenlijk gewoon een compleet ander touwhalster. 8-)

Waarschijnlijk past het eerste touwhalster van een paard toch nooit, en ga je op basis daarvan een wel goed passende maken. Zo is dat bij mij in elk geval wel gegaan. De eersten ook gekocht en toen maar zelf een geknoopt op basis van het stalhalster zodat ik zeker wist dat het op maat was. Het enige wat ik nu nog anders zou doen is die fiadorknoop onderaan: ik blijf dat toch een instabiel onding vinden, dus de volgende keer wordt dat gewoon een normale knoop.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:28

Veel websites waar je een touwhalster kunt bestellen, laten je ook de maten van je paard doorgeven. Dat is misschien wel handig als je zelf geen touwhalster wilt knopen :)

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:35

Dat is inderdaad ook een optie. Kun je dan ook de lengtes tussen alle knopen in zoals bijvoorbeeld de bakstukjes doorgeven?
(Ik hoop stiekem van niet, want gaat de verzameldrang met alle leuke kleurtjes en opties helemaal jeuken... :o )

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:21

Ik vrees van wel haha :)
Vaak worden ze alleen op bestelling en met de hand gemaakt, dus dan kan dat wel denk ik.

tennan
Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:35

Runa schreef:
Ik vrees van wel haha :)
Vaak worden ze alleen op bestelling en met de hand gemaakt, dus dan kan dat wel denk ik.


:~ :):) O:) <3

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:40

Wie kan helpen! Heb het binnen en gepast. Hoogte lijkt mij goed. Maar nu komt het hoe strak moet het. Hierbij foto
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:41

volgens mij mag het strakker maar ik had het probleem dat ik het niet strakker kreeg, was allemaal wat groot voor mijn tinkertje. Weet niet hoe gevoelig jouw paardje is, hoe strakker hoe sterker de hefboom denk ik

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:18

Ok heb het wat strakker gedaan inmiddels leek beter te zitten ook kan een vinger tussen tussen boven en onder. Is dat goed?!
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 18-06-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:42

Op de foto's veel te los.
Moet allemaal goed aansluiten. Zo los gaat je hele hoofdstel bewegen

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:52

M moet er een vinger t tussen zitten nessa?

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:32

missanita84 schreef:
Ok heb het wat strakker gedaan inmiddels leek beter te zitten ook kan een vinger tussen tussen boven en onder. Is dat goed?!


gaatjes moeten bijmaken dan?

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:46

Heb er wel gaatjes bij gemaakt maar zijn nog niet nodig geweest. Had i gelijk gedaan scheelde mij extra werk

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:19

Ik rij mn paarden ook bitloos. Wel beide met een verschillend hoofdstel. Reed mn fell vroeger ook op een sidepull maar dat was een ramp, ik kwam niet binnen op momenten dat dat echt nodig was. Heb nu 9 vd 10 keer mn teugels los en als het nodig is corrigeer ik lichtjes, veel fijner dan dat gerukt. Die andere is reageerd heel licht op de sidepull, heb zelfs het idee dat het touw misschien iets te scherp is..

Afbeelding
Afbeelding

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:41

de barefoot syringa besteld *\o/* er stond een nieuwe kleur bij, bruin leder met oranje touwtjes, ik heb nergens een foto kunnen vinden ook niet op de site maar heb hem maar op de gok gekocht dat hij wel mooi is ! hopelijk de goede maat en dan kunnen we er lekker mee gaan rijden, eerst in de bak en in de toekomst hopelijk buiten.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:53

Ik heb de Barefoot Syringa drie keer gebruikt en ik was er super blij mee. Tot ik de Eper paardenvierdaagse reed en het hoofdstel nog maar over 1 oor hing toen mijn pony schudde. Op de pauze plek kwam ik erachter dat de knoop waarmee de neusriem bevestigd is los was gegaan en dat deze nog maar met een stukje lijm vast zat. Gelukkig had ik voor de zekerheid een hoofdstel met bit in mijn zadeltas, maar ik baal er wel flink van. Ik mag hem gewoon terugsturen, maar ik twijfel nog of ik een andere wil proberen. Ik vond het namelijk wel een fijn hoofdstel wat verder goed paste. Iemand dit eerder gehoord of ervaring met het hoofdstel?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:51

Jets, oh, dat is schrikken zeg! Ik heb ook naar de barefoot syringa gekeken omdat het me een mooi hoofdstel leek, maar uiteindelijk vond ik hem vrij grof ogen toen ik hem in het echt zag. Het ligt natuurlijk ook maar net aan het paard waar het voor bedoeld is of dat goed staat.

Ik rijd zelf ook bitloos met mijn twee merries.

Mijn haflingermerrie Wente heeft de basis geleerd met touwhalster en rijd ik nu meestal met een sidepull. We hebben hiervoor met een micklem gereden als sidepull maar dit hoofdstel vindt ze zelf fijner.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn jonge morabmerrie is nu net zadel/ruitermak en het beleren doe ik ook bij haar weer met touwhalster. Dat bevalt ons erg goed, ze doet het fantastisch!

Hier zit ik voor de tweede keer op haar rug
Afbeelding

Mijn touwhalsters bestel ik altijd bij lovelance omdat zij ze altijd precíes op maat weet te maken en zo enorm fijn meedenkt!

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:08

Ik vond het hoofdstel zelf niet lomp ofzo, hij paste juist erg goed en vond hem erg fijn. Daarom baal ik extra hard :j Het was ook nog eens een cadeautje voor mijn verjaardag van mijn vriend ;(

Afbeelding

Heb je dat bontje van je sidepull zelf erom gedaan, of hoorde dat bij je hoofdstel? :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:11

raya00 schreef:
Jets, oh, dat is schrikken zeg! Ik heb ook naar de barefoot syringa gekeken omdat het me een mooi hoofdstel leek, maar uiteindelijk vond ik hem vrij grof ogen toen ik hem in het echt zag. Het ligt natuurlijk ook maar net aan het paard waar het voor bedoeld is of dat goed staat.

Ik rijd zelf ook bitloos met mijn twee merries.

Mijn haflingermerrie Wente heeft de basis geleerd met touwhalster en rijd ik nu meestal met een sidepull. We hebben hiervoor met een micklem gereden als sidepull maar dit hoofdstel vindt ze zelf fijner.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn jonge morabmerrie is nu net zadel/ruitermak en het beleren doe ik ook bij haar weer met touwhalster. Dat bevalt ons erg goed, ze doet het fantastisch!

Hier zit ik voor de tweede keer op haar rug
[ Afbeelding ]

Mijn touwhalsters bestel ik altijd bij lovelance omdat zij ze altijd precíes op maat weet te maken en zo enorm fijn meedenkt!


Even off topic: Ik zie in je onderschrift dat je prachtige laarzen hebt, wat voor zijn dat :-)?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:18

Oh ja jets, bij jou paardje staat hij inderdaad supergoed :) Ik kan me voorstellen dat je dan baalde, zeker als het ook nog een kadootje was!

Mijn sidepull is een westernhoofdstel met losse sidepull-neusriem van lovelance. Ik heb er inderdaad zelf een bontje om gedaan omdat ik met dit hoofdstel juist met contact rijd en ik dan graag een zachte verbinding heb. Bevalt ons erg goed zo!

Woepsie, dankjewel! Het zijn Ariat Grasmere's, heerlijke laarzen!

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:49

paddy vandaag, ik weet niet zo wat ik van de hack vind inmiddels, het sturen lijkt lastiger, al reageert hij enorm goed op een kleine hulp wbt stilstaan. zit de neusriem hoog genoeg denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:56

Volgens mij zit hij wel hoog genoeg zo. :j

raya00 schreef:
Mijn sidepull is een westernhoofdstel met losse sidepull-neusriem van lovelance. Ik heb er inderdaad zelf een bontje om gedaan omdat ik met dit hoofdstel juist met contact rijd en ik dan graag een zachte verbinding heb. Bevalt ons erg goed zo!

Dan ben ik wel nieuwsgierig naar waar je dit bontje vandaan hebt? Ziet er heerlijk uit namelijk!

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:04

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik rij zelf niet bitloos.. maar zag hier wel wat info voorbij komen over hoe een touwhalster hoort te zitten..
Hoe vinden jullie deze zitten?
Afbeelding