Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:40

ik ga nog even de tijd nemen om de pb's en dingen het topic te beantwoorden

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:55

HorseTopShop schreef:
suikermeisje schreef:
Ik zou zelf afscheid nemen van zo'n paard, paard heeft al veel mensen wat aangedaan. Hoeveel ongelukken zullen er nog gaan gebeuren??


In verkeerde handen gaat dit nog veel vaker gebeuren. In goede handen niet. Een paard is van nature een vluchtdier. Een paard wat "gevaarlijk" is moet wat meegemaakt hebben wat de oorzaak is. In mijn ogen is dt altijd op te lossen, maar wel door de juiste persoon.
In GEEN ENKEL GEVAL ligt het aan het paard. Het is altijd de fout van de mens. Laat het paard daar niet de dupe van worden.



ik heb meerdere malen aangegeven dat ik ook vind dat het niet aan ed ligt. ik was er van overtuigd dat de vorige 3 kopers ed ook echt konden helpen evenals de mensen die met ed mogen werken en of rijden. helaas had ik hier zelf meer vertrouwen in als ed.
bewijs eerste koper (een bokker) gebroken heup meerdere plaatsen
tweede koper op proef (ook een bokker) maar daarbij ging het al mis van en na de wei en met wandelen. rijden is nog nooit aan de orde geweest.
de deerde kopen (ook een bokker) heeft hier zelf al gereageerd. en daarbij is het een lange tijd ontzettend goed gegaan tot dat het vertrouwen tussen die 2 minder werd en in een negatieve spiraal kwam.

mijn vriend ontzettend rustig en kalm met uitstappen 2 gebroken ruggen wervels (ed schrok van iemand die op haar paard opstapte terwijl mijn vriend wou afstappen)

dan heb ik de kleine dingen nog niet benoemd......
zoals meerdere handen verbrand met uit de wei halen, wadelen of logeren etc.
ed is niet onmogelijk ed is gewoon heel speciaal maar er is zeer zeker mee om te gaan dat kan ik ook.
En nee dat is niet omdat ik zo ongelooflijk goed of speciaal ben dat kunnen zeer zeker meer mensen.
wel moeten de mensen over een flinke dosis zelfkennis beschikken ben ik van overtuigd.

ik heb heel veel over mijn eigen moeten leren voor dat ik met ed kon omgaan.

suikermeisje schreef:
Sophiemariab schreef:
Vaak worden de paarden via de achterdeur van de slacht gewoon doorverkocht hoor. Mijn instuctrice wist dat dit veel gebeurde en knipte daarom de staart van haar paard af. De slager was heel kwaad daarom (wat zou het hem uitmaken als het paard toch dood ging). Een week later vond ze een advertentie met 'te koop paard zonder staart'. Het was inderdaad haar paard.

Ik prefereer hierom toch inslapen, maar sommige paarden zijn vechters en verzetten zich nogal tegen het middel. Het is dus ook een beetje dubbel.

Ook erg jammer dat paarden zo slecht verkopen nu.


Wij hebben ze zelf weggebracht en ik weet zeker dat die paarden daar aan de haak hingen toen hoor. Zeker weten dat ze niet zijn doorverkocht. Dat is een kwestie van in de gaten houden denk ik.


vrienden mij zouden ed weg brengen en er op toe zien dat ed echt dood is. slacht is daar schijnbaar erg vriendelijk en heb zelf slechte ervaringen met inslapen.

pipo schreef:
Aan doem scenario's heeft niemand iets. TS al helemaal niet. Mensen met kennis en geduld en een grote gevulde portomonaie zijn er helaas weinig, had ik t geld gehad had hij ook hier kunnen komen, maar dat gaat niet. Dus ook zijn zulke opmerkingen niet revevant. Ik blijf erbij dat TS een goede beslissing maakt en niet over 1 nacht ijs is gegaan. Ben zelfs zo eerlijk om toe te geven dat ze meer voor hem heeft gedaan ( en uitgegeven) dan dat ik zou doen voor mijn paard en dat terwijl ze hem niet eens heeft aangeschaft om te houden. Natuurlijk zou het supergaaf zijn als hij een kans kreeg, maar ik kan me goed voorstellen dat je na 3 X geprobeerd te hebben niet zo happig bent op weer een verhuizing. Plus de eventuele gevolgen daarvan ten tijde en zelfs daarna (doorverkoop, mooie praatjes ect.) De mensheid is zo eerlijk niet meer tegenwoordig! Om die teleurstelling en angst te voorkomen zou het een oplossing zijn voor Ed om idd naar de eeuwige weide's te gaan al dan niet voor de slacht.



mooi verwoord

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:01

Zoolgangster schreef:
HorseTopShop schreef:
Nee natuurlijk niet. Daarom zou hij bijvoorbeeld naar iemand moeten gaan als grasmaaier/weidemaatje of iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. Die van te voren weet wat het probleem is en er gericht mee aan de slag gaat.
Boyo hoef je ook niet zomaar op te stappen en mee weg te rijden. Wij weten wat er aan de hand is en gaan daarom gericht te werk.
Er zijn ook genoeg mensen die een maatje voor hun paardje zoekt zonder de intentie ermee te willen gaan rijden.


Die weidemaatjes-zoekers zijn nogal eens ordinaire doorverkopers. En dan krijg je dus dat een paard tòch weer bereden gaat worden, door nietsvermoedende mensen.
Is een vriendin van me ook al eens overkomen. Mooie praatjes, bestaand adres, prachtige beloftes, maar smoesje dit smoesje dat als ze haar paard op wilde zoeken... bleek het paard al vrijwel meteen weer doorverkocht.



ook dat plus dat heel de omgang een giga gebruiksaanwijzing nodig heeft.
je kan hem ook niet zo maar uit de wei halen of lekker wandelen etc.

wel is ed super braaf bij de hoefsmid laat ik ook eens iets positiefs zeggen

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:02

Pauline schreef:
Ook als weidepaard is er verzorging nodig, aanraking, onderhoud, kosten.
Waarom zou je dat nog willen als een paard echt niet meer te helpen is? Ik weet niet of dat het geval is bij dit paard, die inschatting kan ik niet maken.
Maar ik vind het een raar fenomeen dat een paard niet dood mag, dat er maar eindeloos mee aangeklooid moet worden.


hier ben ik het ook mee eens maar nu ik zelf voor de keuze sta weet ik hoe moeilijk het is en je stiekem toch hoop op een goede afloop.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:10

Sachet schreef:
Het is een paard met een depressie


hier ben ik het niet mee eens.
heb een tal van voorbeelden waarom ed dat niet is.
ed is niet zielig en in kudde verband is hij verschrikkelijk goed voor jong en oud.
hij is ontzettend eerlijk na paarden toe en werkt zich laamzaam na boven in de kudde.
hij kan bijna bij elk paard.
ik heb mijn veulen van 5 maanden er zonder twijfel bijgezet en ed ontfermde zich er direckt over.
hij kan met de meest onmogelijke pismerries erg goed overweg bijvoorbeeld.

_MelloW_ schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik heb niet heel het topic door gelezen, maar wil toch even reageren.
Is het niet mogelijk om dit paard weg te doen naar iemand als weidemaatje? Ik ben van mening dat een paard niet gestoord/gevaarlijk is van nature. Er moet iets gebeurd zijn dat hem/haar zo heeft gemaakt.

Wij hebben een kleine jaar geleden Boyo opgevangen waar ook niks mee te beginnen was. Meerdere mensen hebben op Boyo gereden en allemaal hebben ze aangeraden hem naar de slacht te doen. Hij zou gevaarlijk zijn, gestoord en "experts" hadden hem al opgegeven.
Hij staat nu bij ons en het gaat een lang traject worden, maar beetje bij beetje gaat hij vooruit.
( [VVDD] Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo )
Ik zou met hem aan de slag gaan, maar uiteindelijk is het mijn zusje die de klik met hem heeft en wel vorderingen maakt.

Geen enkel paard verdiend het om naar de slacht te gaan door zijn/haar gedrag. Er is altijd wel ergens een plekje waar het paard op zijn plaats is.


Is toppie wat jullie doen, maar als je het helemaal had door gelezen dan had je gelezen dat hij heel misschien als weidemaatje weg gaat. Maar dan had je ook gelezen dat Ed niet zozeer "vals" is. Maar ontzettend veel angst, en dat je iedere minuut in Ed zijn buurt op je hoede moet zijn met gebaren e.d. dat hij kan schrikken.

Snap je uitgangspunt maar als je wel alles had gelezen had je misschien ook gelezen vanwaar deze beslissing.


jij hebt alles inderdaad goed gelezen en schat de situatie goed in

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:21

Wat een ontzettend dilemma waar je voor staat,ik heb natuurlijk een mening over je situatie maar wie ben ik van buiten af die niet alle ins en outs kent.
Jij kent Ed het beste en weet denk ik heel goed wat hij nodig heeft.

Ik kan me goed in je inleven,zat/zit in een soortgelijke situatie maar dan net even anders.
Het is gewoon heel jammer dat je de mogelijkheid niet hebt hem te houden of de mogelijkheid niet kunt maken.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid,hij is prachtig om te zien,maar alleen jij kan 'in ' hem kijken om te zien wat zijn behoeftes zijn en hoe hij zich voelt.Sterkte!

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:48

Pfff vreselijk dilemma waar je voor staat :( Moest ik kunnen ik neem hem direct! Ik denk zelf wel dat het ergens opgelost kan geraken met hééél veel geduld en tijd. Daarvoor moet je al eerst weer iemand vinden die er zoveel tijd en energie zou willen insteken, wat ook al weer niet evident is.. Ik ben van het principe; elk paard verdient een kans! Jij hebt dit paard nu al een aantal kansen gegeven. Ik weet zelf ook totaal niet hoe die andere eigenaars met het paardje omgingen, misschien was dit voor het paardje wel een verkeerde manier? (niet slecht bedoeld natuurlijk tov die eigenaars). Ik weet zelf ook niet wat je situatie thuis is, of je al met een gezin bezig bent enzo. Kan het wel verstaan dat je dan voorzichtiger bent dan als je bv nog studeert of bij je ouders woont. Moest ik zelf kinderen hebben, zou ik ook mijn leven niet willen riskeren door zo een paardje in huis te halen. In zo een situatie zit ik zelf niet en zou het heel interessant vinden om met zo een paardje te kunnen werken, om te zien wat we er samen van zouden kunnen maken. Zou er zelf ook veel uit kunnen leren denk ik. Naar het slacht brengen zou bij mij al geen optie zijn, ik zou eerst grondig naar een alternatief op zoek gaan .. Ben er ook zeker van dat er nog mensen zijn die er zo over denken en hoop dat je misschien nog zo iemand kan vinden voor je paardje!

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:58

Ed is een geweldig paard, maar hij wil niet met iemand anders rijden dan met jou, ik snap niet dat mensen zeggen dat je hem moet verkopen of als weidemaatje weg moet doen, dat lijkt me een heel slecht idee.
Ik zou zeggen of houden en zelf rijden óf inderdaad laten slachten als je die tijd zelf niet hebt of hem als weidepaard wil houden.

Absoluut geen nieuwe mensen meer aan laten prutsen, dat lijkt me ook niet eerlijk naar Ed, het is niet voor niets al zo vaak mis gegaan.

Sachet

Berichten: 607
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:28

HorseTopShop schreef:
Ik heb niet heel het topic door gelezen, maar wil toch even reageren.
Is het niet mogelijk om dit paard weg te doen naar iemand als weidemaatje? Ik ben van mening dat een paard niet gestoord/gevaarlijk is van nature. Er moet iets gebeurd zijn dat hem/haar zo heeft gemaakt.

Wij hebben een kleine jaar geleden Boyo opgevangen waar ook niks mee te beginnen was. Meerdere mensen hebben op Boyo gereden en allemaal hebben ze aangeraden hem naar de slacht te doen. Hij zou gevaarlijk zijn, gestoord en "experts" hadden hem al opgegeven.
Hij staat nu bij ons en het gaat een lang traject worden, maar beetje bij beetje gaat hij vooruit.
( [VVDD] Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo )
Ik zou met hem aan de slag gaan, maar uiteindelijk is het mijn zusje die de klik met hem heeft en wel vorderingen maakt.

Geen enkel paard verdiend het om naar de slacht te gaan door zijn/haar gedrag. Er is altijd wel ergens een plekje waar het paard op zijn plaats is.


Super verwoord en een geweldige instelling heb je!

Het is niet altijd zo dat mishandelde paarden of paarden die op een andere manier verpest zijn niet meer vallen te redden.
Hoeveel mensen zijn er niet die psychisch iets mankeren zij worden ook met de juiste hulp er weer boven op geholpen zodat zij weer een gelukkig leven lijden?

Dit paard kan dan wel onbetrouwbaar zijn maar daar ben je wel op verdacht als je met dit paard bezig gaat een paard wat altijd braaf is kan je op een veel gevaarlijke manier verassen.

Hoe dan ook hoop ik echt dat dit paard ook bij het juiste baasje terecht komt net zoals ook is gebeurd bij Boyo en mijn 'horror' paard.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:32

Andersom geldt ook, niet ieder paard is te redden.
TS heeft het lef om er over te praten maar de meeste paarden die niet meer kunnen gaan stilzwijgend naar de slacht. Waarom? Om het taboe dat ieder paard redbaar is. Dat is gewoon echt niet zo. :n
Natuurlijk gunt iedereen ieder paard een lang en gelukkig leven, maar nog veel meer gun ik een paard een waardig leven. Van de ene naar de andere met reddrift worden gebracht, dat is ook erg. Misschien nog wel erger.
En dat gaat over zijn algemeenheid, ik bedoel hier niet Aikon (?) specifiek mee. Ik hoop dat het gaat, vrees het ergste. En mocht het niet gaan, diep respect voor de ts en bespaar Ed dan alsjeblieft nog een heel peleton aan mensen die hem wel denken te kunnen redden. Soms is dat gewoon een gepasseerd station.

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:39

Pauline, wijs gesproken.
Niet elk paard is te redden en zelfs ik word een beetje moe van mensen die steeds maar weer redmiddeltjes denken te moeten noemen. Natuurlijk mag dat in een topic als dit, en dat is ook heel normaal, maar als je kijkt naar de waslijst aan behandelingen die Ed al heeft gehad denk ik dat je rustig kunt concluderen dat wanneer het met 'Aikon' niks wordt het eindstation gehaald is ..... Persoonlijk zou ik de tussenstap niet eens meer maken. Niet omdat ik aan Aikon twijfel, daar heb ik geen enkele reden toe, maar meer omdat ik niet kan geloven dat dit 'ineens' de wonderaanpak is. En dan nog... hoe verder.

Ik hoop dat in ieder geval Ed rust vindt. Op wat voor manier dan ook.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:42

vind je het nog wel eerlijk tegen over je paard om hem WEER te laten verhuizen? ik las dat hij met al zijn angsten al minimaal 11 baasjes heeft gehad.

denk je niet dat hij genoeg stress heeft gehad? als je hem uit eindelijk toch als weidemaatje weg doet op wat voor manier dan ook maakt hij weer een heleboel stress mee..

doe je hem er een plezier mee?

ik bedoel dit niet in kwade zin maar meer iets om overna te denken :) excuus als het een beetje bot overkomt.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:52

Ik denk dat het in Ed z'n geval het eerlijkste is om hem zijn rust te gunnen.
Er is zoveel geprobeerd, zoveel eigenaren en zoveel stress.
En daarbij zijn de nodige ongelukken gebeurt, en hoeveel moeten er nog gebeuren?

Zoolgangster

Berichten: 9622
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:42

Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van zelf houden en nooit meer de deur uit doen... al zul je waarschijnlijk altijd stiekem blijven hopen op een wonder: Gert van den Hof wandelt op een dag langs de wei, raakt verliefd op Ed en neemt hem mee bijvoorbeeld...

En anders... tja, andere mensen kun je het niet aandoen denk ik, om nog iets met Ed te gaan proberen... of je wel of niet laat slachten. Dat blijft jouw beslissing.

_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:54

Ik vind dat TS er genoeg aan heeft gedaan. Ze heeft ed meerdere malen binnenstebuiten laten keren, heeft hem na drie 'mislukte' verkopen weer terug genomen. Op gegeven moment is het gewoon klaar.
Ook denk ik dat het voor ed niet eerlijk is om hem naar een ander te doen, verhuis stress, wennen aan een nieuwe baas...

Nee TS, ik denk/vind dat je er het beste aan doet om hem naar de slacht te brengen. Fijn dat er vriendinnen zijn die het in de gaten houden of hij daadwerkelijk geslacht is.

Succes en sterkte met je beslissing.

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:04

Ik ben het met TS eens..
Ik vind TS dapper dat ze deze keuze wil maken en ik ben het ook eens met de persoon die op pagina een zeí; "het maakt voor een paard geen klap uit of de dood eraan komt" kansen geef je voor jezelf..
Het is een pijnlijke waarheid, maar wel waar...

Stel dat er meer ongelukken gebeuren en het gaat goed mis? en daarbij, ook al ligt het niet aan het paard dat ze ooit vals zijn geworden en hebben ze misschien een traumatische ervaring, hij zal als hij zich zo gedraagd, écht ergens door dwarsgezeten worden. Iets wat hoogstwaarschijnlijk toch niet te ontrafelen, en daarmee ook niet op te lossen, is.

TS, je klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht. Het is helaas een erg moeilijke beslissing.. Sterkte!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:36

Wiesje schreef:
Pauline, wijs gesproken.
Niet elk paard is te redden en zelfs ik word een beetje moe van mensen die steeds maar weer redmiddeltjes denken te moeten noemen. Natuurlijk mag dat in een topic als dit, en dat is ook heel normaal, maar als je kijkt naar de waslijst aan behandelingen die Ed al heeft gehad denk ik dat je rustig kunt concluderen dat wanneer het met 'Aikon' niks wordt het eindstation gehaald is ..... Persoonlijk zou ik de tussenstap niet eens meer maken. Niet omdat ik aan Aikon twijfel, daar heb ik geen enkele reden toe, maar meer omdat ik niet kan geloven dat dit 'ineens' de wonderaanpak is. En dan nog... hoe verder.

Ik hoop dat in ieder geval Ed rust vindt. Op wat voor manier dan ook.


Is ook geheel mijn gedachte, had het dan ook niet beter kunnen verwoorden.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:53

Als weidepaard blijf ik gevaarlijk vinden, want wie weet word hij over 2 jaar toch maar verkocht omdat ze geen weidemaatje meer nodig hebben, komt hij in het handelscircuit en dan.....
In sommige situaties is het voor iedereen beter een einde ergens aan te maken, beter als dat hij straks ergens als zielig paard achterstallig staat omdat hij als gevaarlijk is bestempeld en niemand ermee om durft te gaan..

Het blijven moeilijke beslissingen, omdat ze zo onwijs definitief zijn en je altijd blijft denken 'wat als...', maar dan weet je in ieder geval dat er geen ongelukken meer gebeuren, hij bij jou een mooi leven heeft gehad. Sterkte met je beslissing.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 02:04

Zoals je beschrijft hoe hij is in de omgang, heb je er vrijwel geen plezier meer aan, hoe lief hij verder ook is en hoe lang je hem ook gehad hebt. Het lijkt soms misschien even goed te gaan, maar dan gebeurt er weer iets en ben je weer teleurgesteld. Uiteindelijk komt er een moment dat je je alleen maar aan hem gaat ergeren en dat kun je beter voorkomen.

Waarom moet iemand tot in het oneindige doorgaan met proberen? Zeker als het met zo'n paardje een grote kans geeft op ongelukken en er ook nog chronische medische problemen spelen? Waarom moet elk paard "gered" worden van de slacht? Het klinkt misschien hard, maar er worden dagelijks paarden geslacht en als er een paard "gered" wordt betekent het dat er een ander paard voor in de plaats geslacht wordt. Dan zie ik toch liever dat er een probleempaard geslacht wordt. Er is nu eenmaal vraag naar paardenvlees.

Lieve TS, ik heb erg veel respect voor je doorzettingsvermogen en trouw met dit paard, maar volgens mij kun je beter afscheid van hem nemen. Steek je energie in een ander paard waar je wel ten volle en op een veilige manier van kunt genieten.

Nog een ding, en hierbij spreek ik uit veel (beroeps-)ervaring: Een paard leeft bij de dag, wat zeg ik: bij de minuut. De dood heeft voor een dier vrijwel geen betekenis, ook al omdat ze het totaal niet zien aankomen en zich er dus ook niet druk over kunnen maken. Jij wel, dat maakt het zo moeilijk...

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 06:12

Ik denk dat TS een heel goed besluit maakt om dit dier naar de slacht te brengen.

Zoals al eerder genoemd, hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren? En dan de opmerkingen dat met veel rust en geduld het allemaal wel weer goed komt, maar na het verhaal te lezen heeft TS er al 5 jaar ingestopt en is Ed al 12. Moet er dan nog 10 jaar in gestopt worden voordat hij enigsinds normaal wordt, en hoeveel ongelukken brengt dat met zich mee? Sommige paarden zijn gewoon niet normaal en zullen dat ook niet worden. Kijk is naar mensen, sommige sporen gewoon niet, ondanks dat ze fysiek helemaal gezond zijn (zie moordenaars, pedofielen enz enz)

Paardrijden moet leuk blijven, niet levensgevaarlijk.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:27

Mee eens. TS heeft niet voor de lol besloten om een nieuwe eigenaar te vinden, als ik zo hoor wat ze allemaal al in Ed heeft geïnvesteerd schat ik in dat ze het echt wel zou doen als ze hem kón houden. Maar soms kan iets niet.

En hoe dapper een nieuwe eigenaar ook zal zijn, elke verhuizing is weer stressvol voor dit paard; hoe nerveuzer het paard hoe langer het duurt om te wennen aan een nieuwe plek met nieuwe weidemaatjes. Dus TS wéét dat ze met een verhuizing het paard weer door een stresssituatie zou laten gaan, en dat met een open einde. Want wie zegt dat een volgende eigenaar niet ook het bijltje er bij neergooit (of serieus gewond raakt of wat dan ook) waardoor het paard wéér weg moet?

Ja het kán goed gaan, maar hoe groot is die kans? Het lijkt een gebed zonder eind te worden want ook als de klik er helemaal is (zoals bij TS) is er weinig met het paard te beginnen. Als je een operatie overweegt waarbij de overlevingskans 25% is denk ik dat veel mensen zouden zeggen dat inslapen/slacht een betere optie is dan aanmodderen. En dan denk ik eerlijk gezegd dat 25% nog hoog ingeschat is voor dit paard.

Ja het is een moeilijk beslissing en natuurlijk is het makkelijk om vanaf een beeldscherm te roepen dat TS nog eindeloos moet proberen om dit paard te redden. Maar voor wie doet ze dat dan? Echt niet voor het paard. Ik ga er van uit dat de mensen die het geprobeerd hebben alles hebben gedaan wat in hun macht lag, en als 5 (?) mensen het niet kunnen, waarom die 6e of 7e of 20e dan wel?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:43

Laat ik even voorop stellen dat ik geen dier wat behoorlijk wat mankeert ga verkopen. Ik heb er nu 1 staan waarvan ik weet dat ie niet goed is in het hoofd, word hij onhandelbaar gaat hij enkele reis. Het zelfde zou voor Ed gelden.

Ik heb een lang gesprek gehad met mijn stalhouder, ja ik huur stalling, en heb hem de topic's over Ed laten lezen. Ik vind het niet meer dan normaal om een stalhouder op de hoogte te brengen met wat ik in mijn hoofd heb, dat heb ik ook gedaan voor ik hier kwam met mijn pony's.
Conclusie is dat hij het risico met Ed niet wil nemen. Zou hij aan de hand handelbaar zijn zou het kunnen. Maar er word meermalen gemeld dat Ed aan de hand ook erg moeilijk is. De paarden moeten hier aan de hand naar het land gebracht worden omdat ze een weg over moeten. Ik heb van TS begrepen dat waar hij nu staat los van en naar de wei gaat.
Ik begrijp de stalhouder zijn bezwaren goed, niet iedereen is zoals ik ben, en respecteer dat.
Ik vind het heel jammer voor Ed en TS, het heeft niet zo mogen wezen.

Ts ik wens je veel sterkte toe.

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:06

Gert van den Hof zoekt zijn paarden ook heus wel uit hoor ...wel of niet gaan rijden...ziet hij ook na de eerste keer...via foto's/film of aan een lijn,soms al stilstaand !!! ...voor de show en voorwaarts gedreven zal dit paardje ws overrompeld meedoen maar als het om wendingen,concentreren en normaal werken gaat zal hij dit paard ook afkeuren !
Hij waarschuwd altijd als het niet verantwoord is of als hij merkt dat er écht iets aan de hand is !
Hij zoekt niet de angsthazen/trauma-paardjes of paarden met lichamelijke problemen uit... maar juist gezond/stabiel en zg vechters (worden zo gevormd vaak door onkunde...zodra ze leiding voelen is het al klaar !!!, die kun je in no time beheersbaar maken !!!)

Maar angst is vaak blijvend en met veel tijd en geduld in een blijvend thuis ,zoekend naar hoe en wat wel kan ,kan het beheersbaar worden, maar gaat nooit over...iedere verandering is vaak dan terug bij af !
Hoe vaker veranderen,des te erger wordt het !
Zodra een paard angst vertoond moet je je al afvragen waar die angst weg komt, dus lichamelijk laten controleren en levensweg proberen te achterhalen...maar dat is moeilijk als het al een aantal keren werd verhandeld !
Lichamelijk goed...dan kun je verder....dan moet je veel geduld en tijd hebben en dat ook willen bekostigen...en daar mankeerd het vaak aan !!!

Hij is onstabiel aan 1 achterbeen + voor verkort...dus maar 1 dragend been....kun je zien als iemand met 1 been oefeningen laten doen,zoals je met een paard de bak door gaat...en dan iemand op zijn rug die het hem laat uitzoeken,dat het op zijn manier lukt óf iemand die zelf onzeker gaat worden en daardoor de balans van "op 2 benen" terug drukt , waardoor juist tegendruk ontstaat !!!(verschil onafhankelijke zit en afhankelijke zit)....!
Dan telt nog de korte hals...weinig mogelijkheden om vanuit de hals de balans te reguleren/compenseren...dus moet je eigenlijk 1 persoon met 1 been en zonder armen denken !

Juist omdat het een achterbeen is , is het voor dit paard heel zwaar....zou het zijn voorbeen zijn dan was het een stuk makkelijker voor hem om te compenseren en zou zijn angst een stuk minder zijn !

Vraag gehandicapte mensen maar eens hoe het is om te moeten presteren in een gezonde groep, waar géén onderscheidt wordt gemaakt...géén rekening gehouden wordt met....je gewoon moet doen wat de anderen ook doen !
Dan hebben we het nog eens niet over dat wat ze met hun problemen zoal tegenkomen....
Soms hebben ze met bepaalde bewegingen ontzettend veel pijn....
Mensen kunnen het zeggen dieren niet met woorden...maar een handicap en revalideren of uitgerevalideerd (leren leven met !!!) gebeurd ook helaas bij paarden....tja en wie moet dan de verstandigste zijn of wie is sowieso al een slachtoffer ???

De ts laat wat foto's zien...lijkt wel leuk...is het absoluut niet ....maar dat voel je niet als je kijkt maar wel als je er zelf op zit !!!
Probleem is duidelijk, werd behandeld,maar zonder resultaat....
DUS HIER IS ECHT DUIDELIJK EEN PROBLEEM WAT GEVOLGEN HEEFT VOOR HET PAARD MET ÉN ZONDER GEWICHT (VRIJ,LOSLOPEND)
OOK GERT VAN DEN HOOF KAN DIT NIET WEGRIJDEN OF MOET IK TOVEREN ZEGGEN !!!

Ts Ik weet wat je zoal tegenkomt/kwam op je weg ,kan alléén maar zeggen KIES VOOR ED !!!
Volg je gevoel, want dat is in jouw geval oprecht !!!
Mijn complimenten dat je dit paard zo kon rijden, ZEGT ALLES OVER JOUW !!!
Als jouw energie en geduld opraakt weet je zelf óók dat het met jullie fout zal gaan of Ed zal letterlijk breken (compensatie-been !)...laat het niet zover komen !
Bij jouw is hij tot 3x in de hemel gekomen ....stuur hem nu niet naar de hel (uit handen geven/weg doen naar nieuwe adres) !
VOLG JE GEVOEL !

Freefeelster
Berichten: 144
Geregistreerd: 23-09-12

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:11

@ Broadway: Jouw laatste alinea _/-\o_
Vind ik echt zo mooi geschreven!!!

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:33

Broadway, wat ik zie op de foto's is een pony met aardig wat kilo's te veel. Vooral op de middenhand en hals. De hals is kort, klopt, wat nog eens bemoeilijkt word door de kilo's.
Tevens zie ik een steile schouder, maar toch een ruime gang voor. Ed zou nooit zijn voorbenen verder/hoger krijgen dan hij nu krijgt. Puur door zijn schouder. Als hij voor zou krabbelen zou hij nooit met zijn achter hoef in/tegen de hoef afdruk van het voorbeen komen. Alle foto's tonen dat hij dat wel doet. Ik vind hem met beide achterbenen actief lopen. Zie geen zwak been.
Verder zie ik dat hij zijn achterbenen mooi onder de massa brengt, ondanks zijn dikke buik.
De amazone zit scheef met haar bekken, compenseert door de schouder te kantelen waardoor er een knik ontstaat in haar zij. Tevens zie ik weinig schouder vrijheid voor bij het zadel.
Sinds wanneer heeft een paard zijn hals nodig om in balans te blijven? Het is geen vogel die vliegt.
Een paard kan heel goed met gebogen hals stappen, draven, galopperen zonder om te donderen.
Balans komt van uit de achterhand/middenhand, heeft een paard balans van de nek nodig dan loopt deze op de voorhand.
Zo zie je maar weer dat er met verschillende ogen gekeken word.

Is Ed ooit getest op klophengst zijn? Daardoor kan hij geestelijk en lichamelijk ook erg van in de knoop raken met zich zelf. Meermalen zulke gevallen in handen gehad met soortgelijk gedrag wat Ed heeft.