Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:28

Geen fotograaf maar wel een leuke camera en met fotografen gewerkt;
Ik heb enkel een 70-200 lens en kwam daar bijna altijd wel mee uit de voeten. Ik zou die zeker niet thuis laten. Als ik zou moeten kiezen zou ik de 600 ook thuis laten (maargoed, geen fotograaf hè)
Als je zo'n zoom nodig hebt voor een beest, gaat er altijd wel wat in de pad zitten voor het perfecte plaatje.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:12

En een 600mm is best een lastige lens om mee te werken. Het is dan echt zoeken naar waar je onderwerp zit. Je moet dan eerst uitzoomen en dan weer inzoomen op het juiste onderwerp gericht is mijn ervaring. Ik heb overigens geen 600mm lens, maar een 75-300mm wat omgerekend naar full frame ook gewoon 150-600mm is. Mijn lens vind ik ook niet lichtsterk genoeg vaak. Maar goed, dat kan bij een ander merk weer anders zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:24

Wat wil je gaan fotograferen?
Is het alleen wildlife? Vogels? Of ook landschap en portretten?

Voor wildlife en vogels zou ik zeker de 200-600mm meenemen, zonder twijfel.
Zeker in Kruger waar het vaak druk is en je niet off road mag.
Het verschil qua foto's is een foto van een boom met een luipaard erin (als je goed kijkt) of een luipaard in een boom...
Ga je naar een private game reserve waar ze je off road naar bv een luipaard rijden, dan zou je je ook nog kunnen redden met een 70-200mm maar als je de 200-600mm hebt, altijd meenemen.

En denk ook aan de hoek van fotograferen. Liever de auto iets verder weg stoppen en met de telelens meer richting ooghoogte dan direct naast een leeuw stoppen en naar beneden moeten fotograferen.

De 70-200mm zou ik ook meenemen als het de 2.8 is.
Dan heb je een lichtsterke lens en deze is ook als portret lens te gebruiken en als je een beetje handig bent met panorama's in lightroom of photoshop kan je deze lens ook prima gebruiken voor landschappen.
Een 70-200mm 4.0 zou voor mij een twijfel geval zijn als je de 200-600mm al hebt. Dan zou ik de 28-75 meenemen. Hoe lichtsterk is deze?

Zelf heb ik voor zuidelijk en oost Afrika altijd de 600mm 4.0 prime en een 80-300 2.8 mee.
Ga ik naar een lokatie waar ik goede nachtfotografie ga doen, dan neem ik nog een wide angle mee.
Maar meestal 2 bodies, 1 met de 600mm prime en 1 met de 80-300.
Weet ik dat ik ook echt voor portretten ga op drukke plekken dan gooi ik de 24-80mm 2.8 ook nog in de tas.
En voor oost Afrika ook nog de 1.4 en 2.0 extenders.

En vergeet je telefoon niet voor landschapsfotografie!
Ik moet al echt voor landschappen op pad gaan om die lens mee te nemen, de iphone doet het prima :)

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:49

Nog bedankt voor alle antwoorden. Ik heb ze gelezen voordat we gingen, maar was een beetje te druk om te antwoorden. Ik heb uiteindelijk maar gewoon alles meegenomen.

Was er een beetje huiverig voor, omdat mijn laatste ver weg vakantie, in Cuba, mijn hele set is gejat.
En je bent uiteindelijk altijd onderverzekerd. Maar waarschijnlijk kom ik hier maar 1 keer, dus wil ook geen spijt hebben dat ik het niet bij heb.

Blij met mijn 200-600, want die heb ik denk ik nog het meest gebruikt hier. Vooral in Kruger park.
En als de beesten te dicht bij komen, dan is de 70-200 ook al snel dichtbij bleek.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:44

Ons verblijf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal dieren op ons park en Kruger park :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

En wat van de omgeving

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:32

oh heel mooi zeg! En wat een prachtig verblijf :j

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:49

Vandaag zijn we naar Mariepskop geweest. Als je daar ooit in de buurt bent, dan mag je dat echt niet overslaan. Het uitzicht is er zo mooi, echt niet te beschrijven!

De weg er naar toe was een uitdaging. Eigenlijk alleen aan te raden met een 4 x 4 maar onze Nissan Magnite heeft ons er ook naar toe gebracht :D

Ik zal zo wat foto's plaatsen via mijn telefoon.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:52

het verblijf is inderdaad prachtig. We hebben wel de eerste 2 dagen afgezien, want de ketel bleek niet goed afgesteld, dus in de ochtend hadden we geen warm water. En het is hier nu in de ochtend best koud, dus een koude douche is niet echt een pretje :brr:

Maar het is heerlijk om hier in de avond te zitten en het kleine wild voorbij te zien lopen. We hebben hier ook giraffen en zebra's op het park. Maar die zitten tot nu toe niet in onze tuin. Het zijn vooral de bokjes en antilope.

Gisteren hadden we een gevlekte hyena voor onze auto in de avond toen we naar huis reden. Zo gaaf, helaas niet vast kunnen leggen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:31

Afbeelding

Het is eigenlijk niet op beeld vast te leggen hoe mooi het was. Het is zo uitgestrekt allemaal, echt bizar

Onze auto vs de gemiddelde auto op de route. De locals keken ons ook maar raar aan dat wij met deze auto de route reden :')

Afbeelding

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:45

Prachtig!

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:56

loulou schreef:
[ [url=m/lFOfSq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is eigenlijk niet op beeld vast te leggen hoe mooi het was. Het is zo uitgestrekt allemaal, echt bizar

Onze auto vs de gemiddelde auto op de route. De locals keken ons ook maar raar aan dat wij met deze auto de route reden :')

[ [url=m/4fNrpt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohh joh ik heb ook in een Hyundai I10 door het hele land gereden. Enige wat niet zo leuk was, was een mul zandpad met hele hoge middenberm. Die heb ik driftend moeten doen. Niet ideaal zegmaar. Maar de rest ging prima

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:27

@Dorine de weg naar Mariepskop is totaal niet te vergelijken met een gewone weg of zelfs een zandweg. Denk meer richting rotsen, gaten in de weg en dat soort dingen. Met een i10 kom je niet ver Mariepskop op.

Het is een prachtige plek, mooier dan de Panoramaroute zelfs. <3

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:54

Ik kom even binnenvallen. Is hier iemand al eens met de Bazbus geweest? Zat daar een aantal jaar geleden naar te kijken, maar door corona gingen ze failliet. Nou ga ik vanaf oktober op wereldreis en zag dat in november de hele route weer opgestart is :)

Ik reis alleen, dus een auto huren durf ik niet aan. Mocht iemand nog tips hebben voor een solo backpacker in Zuid Afrika (of aanraders qua andere landen), dan hoor ik dat graag.

Ga sowieso hier meelezen (deed ik al een tijd :) )

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:12

Travel_me schreef:
Ik kom even binnenvallen. Is hier iemand al eens met de Bazbus geweest? Zat daar een aantal jaar geleden naar te kijken, maar door corona gingen ze failliet. Nou ga ik vanaf oktober op wereldreis en zag dat in november de hele route weer opgestart is :)

Ik reis alleen, dus een auto huren durf ik niet aan. Mocht iemand nog tips hebben voor een solo backpacker in Zuid Afrika (of aanraders qua andere landen), dan hoor ik dat graag.

Ga sowieso hier meelezen (deed ik al een tijd :) )

Waarom durf je auto huren niet? Gewoon deuren op sloten en rijden toch. Niks aan de hand

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:20

Omdat je alleen een stuk minder sterk staat. Bijvoorbeeld als je een lekke band hebt.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:33

Travel_me schreef:
Omdat je alleen een stuk minder sterk staat. Bijvoorbeeld als je een lekke band hebt.

Hmm ja dan bel je het verhuurbedrijf en dan komen ze je wel helpen toch?
Zelf geen ervaring met bazbus omdat het idd niet genoeg routes reed toen ik er was. Huurauto prima bevallen

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:53

Super mooie fotos Loulou! Genieten hè <3

Ik snap écht niet hoe jullie Mariepskop op gekomen zijn :') vorig jaar kwamen wij er met een goede, hoge 4x4 echt met moeite doorheen.
Wat een prachtig uitzicht zeg! Nu baal ik heel erg dat het bij ons toen zo ontzettend mistig was..

Travel_me : Snap heel goed dat je niet alleen wil rond reizen. Ik zou het nu ook nog niet heel graag doen ondanks dat ik er vaak zat geweest ben. Ligt er wel aan welk deel je wilt zien? Garden route is bv prima te doen kwa veiligheid als je zelf rijdt. Een stuk beter dan KwaZulu Natal bv.

Ik heb in 2019 flink gebruik gemaakt van de Bazbus. Ze doen nu geloof ik alleen de Garden route nog?
Ik vond het ontzettend fijn werken. Veilig vervoer en voldoende keuze uit hostels. Toen de tijd was Bazbus ontzettend populair en zo zat je altijd in hostels waar voldoende andere mensen zaten, heel gezellig!
Ze waren toen wel erg strict met stoppen. Ze zetten je echt niet ergens af om welke reden dan ook.

Ik vond het wel lastig dat je dus idd geen eigen vervoer hebt. In Kaapstad of Port Elizabeth geen probleem, Uber genoeg. Prive Taxis fixen kan een opgave zijn en erg prijzig. Maargoed, dat is iets wat je moet overwegen. Over het algemeen zijn de hostels natuurlijk in het 'centrum' van de dorpjes en kun je veel te voet doen of is het een georganiseerde activiteit met pick-up bij het hostel.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:44

@Nyaleti: In principe heb ik genoeg tijd dus zou sws de garden route willen zien, maar misschien dan ook wel doorgaan naar Johannesburg. Vanaf november zou dat weer mogelijk moeten zijn met de bazbus. Ik zou ook wel meer afgelegen gebieden willen zien, maar daar komt de bus niet en zelf rijden durf ik daar zeker niet in m'n eentje. Dus dat zou ik voor een andere keer bewaren.
Fijn om te horen dat het jou bevallen is!

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:53

Ah tof dat ze weer verder rijden dan de Garden route! :D

Als ik het me goed herinner, deden ze ook wel wat extra tours. Dus buiten de reguliere routes om en dus ook extra voor betalen. Bv naar Kruger en volgens mij ook Lesotho. Misschien bieden ze dat weer opnieuw?
Zeker als je vanuit de grotere plekken kan vertrekken, vind je wel georganiseerde trips. Bv naar Golden Gate, Lesotho, Kruger etc.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:04

Ja klopt! Je kunt sws een tour bij hun doen naar Kruger, maar ook naar Drakenberg en St. Lucia. Opzich de meeste echt populaire plekken. Alleen de meer afgelegen gebieden niet, maar ja goede reden om nog eens terug te gaan :)

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:16

Voor wie naar Tanzania wil, ik heb de website gemaakt voor een super leuke reis organisator, echt een aanrader. Hij heeft een Nederlandse vriendin en kent Tanzania op zijn duimpje Tanzania-oltome.nl

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:46

Nyaleti schreef:
Super mooie fotos Loulou! Genieten hè <3

Ik snap écht niet hoe jullie Mariepskop op gekomen zijn :') vorig jaar kwamen wij er met een goede, hoge 4x4 echt met moeite doorheen.
Wat een prachtig uitzicht zeg! Nu baal ik heel erg dat het bij ons toen zo ontzettend mistig was..



Was jij er ook in de winter periode? Ik kan me voorstellen dat het anders is als het nat is.
Maar mijn met mijn eigen auto had ik de route niet genomen, met een rental durfde we het wel aan :')

Het is inderdaad niet te vergelijken met de normale wegen in Afrika. Wij hadden het nog extra spannend gemaakt, want onze GPS stuurde ons verkeerd. We hebben echt wegen gehad waar ik wel wat stress van kreeg :')
Maar we zijn er gekomen. Het begin van de originele route is goed te doen. Op het eind zaten er wel echt hele slechte stukken in. Ik zal kijken of ik zo wat foto's kan plaatsen.
Het is inderdaad veel mooier dan de panorama route, echt veel mooier!

We hebben onze big 5 compleet! Gisteren 2 cheeta's gezien in Kruger en daarna nog een neushoorn met jong. Beide helaas wel heel ver weg en de cheeta niet op foto vast kunnen leggen. Baal ik dan stiekem toch wel heel erg van. Ze waren aan het spelen / jagen en zo snel. En door de bosjes was je ze steeds weer kwijt. Wel gaaf om gezien te hebben.

Volgens de gids die naast ons stond met de auto waren we heel erg Lucky dat we de neushoorn met jong hadden gezien.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat plaatjes van onderweg. Je ziet nog niet goed hoe slecht sommige stukken waren. Vooral in bochten was het vaak slecht, daar waren stukken weg, weggeslagen door stromend water. Daar had je echt diepe gaten en hoge rotsblokken.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:58

Nog wat beestjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren liep er een giraffe in onze tuin <3

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:05

Grappig dat je dat dan niet met je eigen auto zou doen, maar wel met een rental. Ik zou juist andersom hebben :D

Cheeta is gaaf! (geen big five overigens, maar misschien bedoelde je dat los van elkaar).
Die zijn zooooo snel als ze jagen. Dat is echt ff knipperen met je ogen!