Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:35

prugelpiet schreef:
Is een gebied als Winterberg wel te doen buiten de vakanties en weekenden om?


Winterberg is altijd druk. :+ Maar uiteraard wel minder druk dan tijdens vakanties/weekenden.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:51

Het mag best een beetje druk zijn, maar ik hoef niet elke keer een halfuur in de rij voor de lift zegmaar :+

Ik zal ook eens naar de andere gebieden in Duitsland kijken die hier aangedragen worden :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2125
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:56

Majabeestje, je zou ook kunnen kijken naar de andere gebiedjes rondom Winterberg, een paar posts hier boven heb ik iets gequote waar ze in staan. Die kleinere gebiedjes zijn vaak een stuk rustiger, maar bieden bv wel ski- / snowboardles aan.
Je zou bv. smorgens in zo'n gebiedje kunnen lessen, en dan de middag elders skien voor de afwisseling. Of een paar dagen in het kleine gebiedje, en de laatste 2 ofzo in Winterberg zelf.

edit:
'een paar posts' was al 2 paginas geleden :+

Je kan kiezen om ipv alleen in Winterberg te skien een pas te namen voor de Wintersport Arena:
Citaat:
"50 liften in één kaart" - Met de wintersportarenakaart kun je naar hartenlust skiën en snowboarden in de zeven Sauerlandse topbestemmingen Willingen, Winterberg, Alt- en Neuastenberg, op de Sahnehang, Bödefeld, Ruhrquelle en in Züschen.

https://www.wintersport-arena.de/nl/willkommen-nl/

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:29

Doordeweeks buiten de vakanties is Winterberg prima te doen.

Heb ook eens in Altastenberg geskied, naast Winterberg ligt dat. MAar is klein en alleen maar sleepliftjes. Op zich leuk voor een ochtendje maar dan is t ook wel weer leuk geweest.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:21

Leuk, een wintersport topic.

Ik heb besloten dat ik komende maand ook eens op wintersport wil.

13 jaar geleden eens een week ski-les gehad in Oostenrijk, tijdens een "schoolkamp", dus skiën is niet helemaal nieuw voor me.

Maar ik ben echt nog wel een beginnende beginner. Vorige week eens een lesje in de indoor skihal gevolgd, beetje leren remmen en bochtjes maken. Ging niet verkeerd, maar zal zeker nog een lesje nemen voordat ik naar de Alpen afreis.

Ik moet nog boeken, maar tjee, wat is het duur tegenwoordig! En met de huidige sneeuwcondities, wil ik wél naar een sneeuwzeker gebied toe.

Dat is dus leuk puzzelen om dat voor elkaar te krijgen voor een behapbare prijs.

Vorige week een set skischoenen en ski's van Marktplaats af gehaald, ski's vanavond weggebracht voor een onderhoudsbeurt.

Helm lag gisteren onder de kerstboom, een mooie van de Decathlon. Ik ben helemaal blij dat de helm goed past! Dat is met mijn hoofd nog wel eens een drama, maar deze zit lekker.

Ik heb er helemaal zin in, maar twijfel enorm of ik nog even moet wachten met boeken totdat hopelijk de sneeuwcondities/ het weer beter gaat worden, of gewoon nu een tripje naar een hooggelegen gebied ga boeken.

Earth

Berichten: 7918
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:29

Het is echt heel lastig om nu een sneeuwzeker gebied te vinden inderdaad. Ik zou idd even wachten met boeken als je die ruimte hebt :j In de eerste week van het nieuwe jaar is er wel wat onzekerheid in de modellen over een koude insteek dus wellicht komt daarvan een nieuwe winterprik.

Wij hebben Winterberg staan, maar daar zijn enkel de pistes nog zo'n beetje wit, dus ik ben ook aan het kijken of we kunnen uitwijken naar een sneeuwzeker gebied. Is helaas wel 6 uur verder rijden, maar ik rijd liever wat verder voor sneeuwzekerheid dan dat ik loop te klooien in Winterberg met 10 km piste maar open...

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:33

Earth schreef:
Het is echt heel lastig om nu een sneeuwzeker gebied te vinden inderdaad. Ik zou idd even wachten met boeken als je die ruimte hebt :j In de eerste week van het nieuwe jaar is er wel wat onzekerheid in de modellen over een koude insteek dus wellicht komt daarvan een nieuwe winterprik.

Wij hebben Winterberg staan, maar daar zijn enkel de pistes nog zo'n beetje wit, dus ik ben ook aan het kijken of we kunnen uitwijken naar een sneeuwzeker gebied. Is helaas wel 6 uur verder rijden, maar ik rijd liever wat verder voor sneeuwzekerheid dan dat ik loop te klooien in Winterberg met 10 km piste maar open...


Dan wacht ik nog even. Maar ben behoorlijk "mevrouwtje ongeduld"

Ik had 2e kerstdag bijna een vakantie geboekt. Via Tui, €394 voor 10 dagen, met de trein en een 6 daagse skipas.

Mooie aanbieding die op de site gepromoot wordt, echter wil je echt gaan boeken, wordt hij dubbele prijs -:(- zelfs op de aangegeven dag dat de aanbieding geldig zou zijn. Vertrek zou 6 januari al zijn, naar Nauders, dus hooggelegen.

Balen..... maar jammer dan.

Ik ga sowieso met de trein, dus Frankrijk valt af, aangezien last minut treintickets van de Thalys/TGV onbetaalbaar zijn.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:42

onder de 800 incl skipas, vervoer en 10 dagen is echt wel heel goedkoop al. onder de 600 kom je daar echt niet mee weg, zeker niet als je hooggelegen wil zitten.
als je nagaat dat in de grotere/hogere gebieden de passen al voor meer dan 250,- gaan voor 6 dagen skien..

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:11

Celiien schreef:
onder de 800 incl skipas, vervoer en 10 dagen is echt wel heel goedkoop al. onder de 600 kom je daar echt niet mee weg, zeker niet als je hooggelegen wil zitten.
als je nagaat dat in de grotere/hogere gebieden de passen al voor meer dan 250,- gaan voor 6 dagen skien..


Tis gewoon..... Waarom lokken met een prijs van €394 als het uiteindelijk op €700 uitkomt.... is gewoon niet netjes én mag wettelijk niet eens.

Ik zoek iets van max €500-550 maar dan inclusief trein, halfpension én 6 dagen skipas. Moet te doen zijn, maar is héél lastig te vinden helaas.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:14

dat is niet te vinden. Ja hoo wacht, voor 4 dagen.. of in een cracky appartement, 5 km van de lift/pistes vandaan in Frankrijk, of echt ver buiten het seizoen.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 06:14

Wintersport is gewoon duur. Als de prijs laag is dan zul je idd consessies moeten doen.

Wij zijn 21 jaar naar st Johann geweest in Tirol. Maar we hebben altijd nog kunnen skiën. In al die jaren 2x gehad dat het minder was op de dalafdaling.

Dit jaar gaan we naar winterberg. Ik hoop dat we kunnen skiën een paar uurtjes. Als dat niet kan dan vermaken we ons ook wel. Met de kleine kinderen willen we niet zo ver rijden en winterberg is wel een stuk goedkoper dan we normaal kwijt zijn.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 08:15

Hier is het echt heel triest. Nog maar 6 pistes open en op de 1800+ meter top ligt ook helemaal niks meer.
Ik hoop op nog een goede sneeuwdump! Maar goed het is pas eind december dus er kan nog veel gebeuren.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:35

Wij hebben vorige week geluk gehad in Gerlos, het grootste gedeelte van de pistes waren open. Dus ruim 100+ km om te skiën.

Tegen het einde van onze vakantie begon de kwaliteit van de piste wel super snel achteruit te gaan.

De 7e vertrekken we naar Val Thorens dus daar hoeven we ons gelukkig ook geen zorgen te maken over de sneeuw zekerheid.


mvdende, ben je wel flexibel wat betreft de periode? En ga je alleen?
Want dat is vaak ook nog eens duurder dan samen.

In de meeste grote ski gebieden is de ski pas al tussen de 250-350 euro.

Ik hoop voor je dat je iets kan vinden, wintersport is gewoon heel erg duur. Zeker als je er een beetje comfortabel bij wilt zitten.

Foto van Gerlos vorige week, heerlijk rustig op de piste.
Afbeelding

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:36

Ik zie ook filmpjes op Tiktok met hoe treurig het eruit ziet… Gelukkig ga ik pas in maart maar als het zo blijft..

En gelukkig naar een gebied met een gletsjer :P

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:05

Dizzy505 schreef:
Wij hebben vorige week geluk gehad in Gerlos, het grootste gedeelte van de pistes waren open. Dus ruim 100+ km om te skiën.

Tegen het einde van onze vakantie begon de kwaliteit van de piste wel super snel achteruit te gaan.

De 7e vertrekken we naar Val Thorens dus daar hoeven we ons gelukkig ook geen zorgen te maken over de sneeuw zekerheid.


mvdende, ben je wel flexibel wat betreft de periode? En ga je alleen?
Want dat is vaak ook nog eens duurder dan samen.

In de meeste grote ski gebieden is de ski pas al tussen de 250-350 euro.

Ik hoop voor je dat je iets kan vinden, wintersport is gewoon heel erg duur. Zeker als je er een beetje comfortabel bij wilt zitten.


Foto van Gerlos vorige week, heerlijk rustig op de piste.
[ [url=m/KMS1a7.jpg]Afbeelding[/url] ]


In zoverre flexibel dat ik tussen 3 januari en 28 februari op wintersport wil. Flexibel genoeg naar mijn idee, maar sowieso is voor februari al helemaal niets meer te boeken. Vanaf 18 februari natuurlijk schoolvakanties, maar ook daarvoor is het lastig.

Heb nu een reis gevonden, naar Brixen im Thale / wilder Kaiser skigebied. 20 januari. Op dit moment is er genoeg aan km piste open. S' nachts vriest het ligt, maar overdag in de dubbele cijfers. Maar het kan 2 kanten op: of het blijft absurd warm en tegen eind januari is skiën helemaal onmogelijk, of het weer slaat om en er valt nieuwe sneeuw voor die tijd.

Op dit moment is het niet "normaal" kwa weer natuurlijk. Vraag is of deze bizarre situatie blijft of het toch ten minste normaliseert.

Ook een stukje duurder dan gepland, €650 voor trein, logies en 6 dagen skipas. Dan wil ik natuurlijk wél echt kunnen skiën.

Ik ga inderdaad alleen.... bizar hoeveel duurder dat is dan met zn 2en of met een groepje.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:17

Dat is een mooi gebied, daar zijn wij ook 2x geweest. Maar wel gevoelig voor warmte en het ligt niet heel hoog.
Ik help je hopen dat het beter wordt, want het is wel een leuk gebied!

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:24

Wij zijn weleens in april naar zowel st Johann als kirchberg geweest. Die dorpen liggen daar in de buurt. Toen beide keren in de ochtend heerlijk kunnen skiën. Smiddags was het rond de 14 graden en werd het heel erg papperig. Dus we doken smiddags lekker de après ski in of deden een spelletje. Maar dat is in je eentje wel minder gezellig.

Wil je perse de hele dag tochten maken? Dan zou ik een gebied hogerop zoeken. Er ligt nu overal wel minder sneeuw krijg ik het idee. Ben je tevreden met alleen sochtends knallen? Dan zou ik de gok wel durven te nemen. Zoals gezegd, we gaan al jaren naar die regio en we hebben altijd kunnen skiën. We gingen altijd in de carnavalsvakantie, dus ook regelmatig pas in maart of april

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:36

Koffiedik kijken wat het weer gaat doen. Voor drukke periodes staat er op wintersport.nl als het goed is een overzicht van vakanties, niet alleen Nederland, maar ook duitsland/frankrijk/italie.
https://www.wintersport.nl/weblog/04/03 ... n-20222023

Je ziet dan op de eerste 3 weken van januari na, dat de vakanties dit jaar heel erg uitgespreid zijn. Dat betekent niet alleen dat de drukte ook uitgespreid is, maar ook de prijzen hoger zijn in die periodes, en sneller volgeboekt.

ook een goede om het een beetje allemaal in de gaten te houden, is sneeuwhoogte.nl
https://www.sneeuwhoogte.nl/overzicht/o ... ve-updates

Maar daar heb je weinig aan als je vooruit moet kijken. Ik zou dan toch gaan voor hoger gelegen gebied gaan, als ik nu Brixen lees staat er dat er 's middags weinig te skiën valt met de hoeveelheid papsneeuw die er is. Dat kan natuurlijk alle kanten op omslaan maar goed.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:13

capopjekop schreef:
Wij zijn weleens in april naar zowel st Johann als kirchberg geweest. Die dorpen liggen daar in de buurt. Toen beide keren in de ochtend heerlijk kunnen skiën. Smiddags was het rond de 14 graden en werd het heel erg papperig. Dus we doken smiddags lekker de après ski in of deden een spelletje. Maar dat is in je eentje wel minder gezellig.

Wil je perse de hele dag tochten maken? Dan zou ik een gebied hogerop zoeken. Er ligt nu overal wel minder sneeuw krijg ik het idee. Ben je tevreden met alleen sochtends knallen? Dan zou ik de gok wel durven te nemen. Zoals gezegd, we gaan al jaren naar die regio en we hebben altijd kunnen skiën. We gingen altijd in de carnavalsvakantie, dus ook regelmatig pas in maart of april


Knallen en tochten maken is niet aan de orde :o

13 jaar geleden met school 1 week Oostenrijk en iedere dag uitsluitend dezelfde blauwe piste gehad. Dus als ik nu 3-4 verschillende blauwe pistes kan afwisselen, dan ben ik méér dan gelukkig!

Zijn de sneeuwcondities op 1500m op dit moment ook slecht? Of vooral de lager gelegen delen?

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:19

Bij ons in de Auvergne Frankrijk ligt er tot 1800+ meter helemaal geen sneeuw meer.
Ik weet niet hoe dat in Oostenrijk is, maar een webcam kan je al gauw meer vertellen. Elk gebied heeft wel webcams :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:20

Zoals ik het begreep is alles onder de 1800m nu een beetje minder, maar het is ook wel geheel per gebied afhankelijk. pistes die nu vol in de zon staan zijn aan het eind vd dag pap en gezien de sneeuwvalgrens eind vd week op zo'n 2000m komt te liggen wordt dat wellicht spannend. Sneeuwkanonnen kunnen ze ook niet goed gebruiken ivm de kou die nier echt intreedt.

Houd je overigens ook rekening met lessen? Bedoel 1 week met school 13 jaar geleden is best een tijd terug. of heb je daarvoor wel veel geskied/les gehad?

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:27

mvdende schreef:
Dizzy505 schreef:
Wij hebben vorige week geluk gehad in Gerlos, het grootste gedeelte van de pistes waren open. Dus ruim 100+ km om te skiën.

Tegen het einde van onze vakantie begon de kwaliteit van de piste wel super snel achteruit te gaan.

De 7e vertrekken we naar Val Thorens dus daar hoeven we ons gelukkig ook geen zorgen te maken over de sneeuw zekerheid.


mvdende, ben je wel flexibel wat betreft de periode? En ga je alleen?
Want dat is vaak ook nog eens duurder dan samen.

In de meeste grote ski gebieden is de ski pas al tussen de 250-350 euro.

Ik hoop voor je dat je iets kan vinden, wintersport is gewoon heel erg duur. Zeker als je er een beetje comfortabel bij wilt zitten.


Foto van Gerlos vorige week, heerlijk rustig op de piste.
[ [url=m/KMS1a7.jpg]Afbeelding[/url] ]


In zoverre flexibel dat ik tussen 3 januari en 28 februari op wintersport wil. Flexibel genoeg naar mijn idee, maar sowieso is voor februari al helemaal niets meer te boeken. Vanaf 18 februari natuurlijk schoolvakanties, maar ook daarvoor is het lastig.

Heb nu een reis gevonden, naar Brixen im Thale / wilder Kaiser skigebied. 20 januari. Op dit moment is er genoeg aan km piste open. S' nachts vriest het ligt, maar overdag in de dubbele cijfers. Maar het kan 2 kanten op: of het blijft absurd warm en tegen eind januari is skiën helemaal onmogelijk, of het weer slaat om en er valt nieuwe sneeuw voor die tijd.

Op dit moment is het niet "normaal" kwa weer natuurlijk. Vraag is of deze bizarre situatie blijft of het toch ten minste normaliseert.

Ook een stukje duurder dan gepland, €650 voor trein, logies en 6 dagen skipas. Dan wil ik natuurlijk wél echt kunnen skiën.

Ik ga inderdaad alleen.... bizar hoeveel duurder dat is dan met zn 2en of met een groepje.


Ik ben daar begin dit jaar in februari geweest en prima kunnen skiën. Wel wat dooi hier en daar, maar opzich daar niet echt last van gehad. De dal afdalingen kon ik toch niet :+ Ik heb even gemist of je eerder heb geskied, maar ik heb me daar als beginner prima vermaakt.

Wij zaten in een hotel een stukje verderop en zijn elke dag met de trein naar hopfgarten gegaan en daar begonnen met skiën.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:38

Celiien schreef:
Zoals ik het begreep is alles onder de 1800m nu een beetje minder, maar het is ook wel geheel per gebied afhankelijk. pistes die nu vol in de zon staan zijn aan het eind vd dag pap en gezien de sneeuwvalgrens eind vd week op zo'n 2000m komt te liggen wordt dat wellicht spannend. Sneeuwkanonnen kunnen ze ook niet goed gebruiken ivm de kou die nier echt intreedt.

Houd je overigens ook rekening met lessen? Bedoel 1 week met school 13 jaar geleden is best een tijd terug. of heb je daarvoor wel veel geskied/les gehad?


Ik ben niet van plan ter plekke lessen te nemen.

Wél heb ik vorige week een lesje gehad in Snowworld, wil ik volgende week zelfstandig in Snowworld gaan oefenen en einde volgende week of de week erop een 2e lesje nemen.

Goed skiën is natuurlijk onmogelijk met 2 lessen en 1 weekje ervaring van 13 jaar geleden, maar als je kan remmen en bochtjes kan maken, kom je wel heelhuids een blauwe piste af.

Nieuw plan: hostel in Innsbruck en met de gratis skibus naar de Stubaier Gletscher, die ligt ruim boven de 2000m en is erg sneeuwzeker mèt voldoende blauwe pistes om je leuk te vermaken.

Die skipas is vervolgens in nog 12 andere skigebieden rondom Innsbruck te gebruiken, dus mochten de condities lager op ook nog voldoende zijn, zijn er voldoende blauwe pistes.

Skipas is inderdaad behoorlijk prijzig: €300 voor 6 dagen (dat was oorspronkelijk mijn totale budget :+)

Maar ik heb nèt skischoenen, skies en helm aangeschaft, dus ik wil zeker wel op wintersport.

(En wat betreft hostel: ik heb 6 maanden in hostels "gewoond" in Australië. Weet dus dat het oncomfortabel is....maar wél goedkoop)

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:43

Ik zou wel willen adviseren om ter plekke les te nemen. Zelf een beetje oefenen op een blauwe piste gaat vrij snel vervelen. Althans ik vond daar geen klap aan.

Als je les neemt oefen je en je techniek en je gaat veel sneller richting rode pistes. Want het is nu eenmaal makkelijker als je alleen maar een ervaren skiër hoef te volgen. Dus daar ga je meer plezier mee krijgen. Plus je leert jezelf minder snel fouten aan.

Ik heb toen ik begon ook les in Nederland genomen, maar ik vond het op echte sneeuw toch wel anders. Ook omdat de pistes veel groter zijn en je goed om je heen moet kijken.

Ik snap dat je zo goedkoop mogelijk wil, maar ik denk dat je veel meer plezier gaat hebben als je een (minimaal een dag) gaat lessen

Earth

Berichten: 7918
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:47

En les is ook gewoon leuk :D Dan maak je ook wat makkelijker contacten :)