Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:21

Oh Lielle, wat een heerlijke reisplannen... Klinkt als een prachtige route en te gek, ook zelf een stuk 4x4-route kunnen rijden. 'T zal voor ons echt nog wel een paar jaartjes duren voor we weer die kant op gaan, maar mán, ik kan me al zo verheugen alleen al door dit soort plannen te lezen. :))

Wat is "nodig" germie? Je hoeft natuurlijk überhaupt niet op safari, dus "nodig" is het sowieso niet. :D
Ik krijg door jouw posts inmiddels de indruk dat jij je reisdoelen vooral kiest om te kunnen zeggen dat je ergens geweest bent. Dan kijk je denk ik vooral naar de 'bucketlist-waarde'. Geen idee daarvan...
Hoeveel bestemmingen je opneemt in je reisschema is denk ik in de eerste plaats afhankelijk van je gewenste tempo in combinatie met je beschikbare tijd/geld. Wil je rustig ook wat verder buiten de voor de hand liggende routes een park verkennen en regelmatig een tijd stilstaan, en heb je maar een X aantal reisdagen/budget tot je beschikking, dan past minder bestemmingen denk ik beter bij je dan wanneer je het ook wel prima vindt om soms een beetje moeten 'doorrijden'.
Kijk, Serengeti en Ngorongoro zijn beide onwaarschijnlijk mooi en je hebt echt een te gekke reis als je die twee plekken bezoekt zonder Tarangire. Maar andersom geldt precies hetzelfde: Tarangire is onwaarschijnlijk mooi en je hebt een te gekke reis als je die plek bezoekt zonder de Serengeti en Ngorongoro. Dus laat 'FOMO' niet je reisschema dicteren. ;) Wil je nog een ander Tanzaniaans landschap en ecosysteem ervaren dan Serengeti en Ngorongoro, ben je in het bijzonder gecharmeerd van baobaps, kijk je reikhalzend uit naar olifanten - zeker dan is Tarangire op zichzelf een schitterende toevoeging zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-08-22 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:27

Hou ons op de hoogte Lielle! Ik ben benieuwd naar je verhalen! Zijn er trouwens in Kruger drukke en rustigere periodes?

Mijn wederhelft heeft eindelijk de gele koorts vaccinatie laten zetten. Het was aldoor niet echt nodig, maar toch twee keer bij een grensovergang dat er vragen over werden gesteld. Ergens gaan we nog naar Kenia, dus hij zit er alvast in. De dame was alleen wel heel actief. Heel veel malariatabletten voorgeschreven gekregen en ze wilde zelfs antibiotica voorschrijven (?). Ik weet dat Kenia voor sommigen ver weg is, maar over het algemeen bestaan daar ook gewoon artsen en ziekenhuizen. Ze begon ook nog over hepatitis B vaccinatie. Dat was voorheen nooit een vaccin dat aangeraden werd voor een kort verblijf. Heeft één van jullie die?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:28

Elanor schreef:
Oh Lielle, wat een heerlijke reisplannen... Klinkt als een prachtige route en te gek, ook zelf een stuk 4x4-route kunnen rijden. 'T zal voor ons echt nog wel een paar jaartjes duren voor we weer die kant op gaan, maar mán, ik kan me al zo verheugen alleen al door dit soort plannen te lezen. :))

Wat is "nodig" germie? Je hoeft natuurlijk überhaupt niet op safari, dus "nodig" is het sowieso niet. :D
Ik krijg door jouw posts inmiddels de indruk dat jij je reisdoelen vooral kiest om te kunnen zeggen dat je ergens geweest bent. Dan kijk je denk ik vooral naar de 'bucketlist-waarde'. Geen idee daarvan...
Hoeveel bestemmingen je opneemt in je reisschema is denk ik in de eerste plaats afhankelijk van je gewenste tempo in combinatie met je beschikbare tijd/geld. Wil je rustig ook wat verder buiten de voor de hand liggende routes een park verkennen en regelmatig een tijd stilstaan, en heb je maar een X aantal reisdagen/budget tot je beschikking, dan past passen minder bestemmingen denk ik beter bij je dan wanneer je het ook wel prima vindt om soms een beetje moeten 'doorrijden'.
Kijk, Serengeti en Ngorongoro zijn beide onwaarschijnlijk mooi en je hebt echt een te gekke reis als je die twee plekken bezoekt zonder Tarangire. Maar andersom geldt precies hetzelfde: Tarangire is onwaarschijnlijk mooi en je hebt een te gekke reis als je die plek bezoekt zonder de Serengeti en Ngorongoro. ;) Wil je nog een ander Tanzaniaans landschap en ecosysteem ervaren dan Serengeti en Ngorongoro, ben je in het bijzonder gecharmeerd van baobaps, kijk je reikhalzend uit naar olifanten - zeker dan is Tarangire op zichzelf een schitterende toevoeging zou ik zeggen.

Ze bieden 3 dagen aan zonder Tarangire en 4 dagen met.
Dus het gaat niet om snelheid, maar om wat te zien en wat aangeboden wordt.
Ik wil het liefst de gehele big 5 zien en mooie vogels zijn ook altijd welkom. Een extra dag is wel prijzig, dus vandaar.

Als ik het zo lees, dan moet ik dus gewoon voor 4 dagen gaan. Dit is allemaal van belang voor het aantal dagen wat ik daar zal zijn en dus welk ticket ik van plan ben te boeken.

Lielle, jij bent al lekker ver met je plannen :D

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:29

Tijdens de zuid afrikaanse vakanties kan het heel druk zijn in Kruger. De Wildtuin is geliefde vakantiebestemming.

Lekker pro-actief :=

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:35

germie schreef:
Ze bieden 3 dagen aan zonder Tarangire en 4 dagen met.
Dus het gaat niet om snelheid, maar om wat te zien en wat aangeboden wordt.
Ik wil het liefst de gehele big 5 zien en mooie vogels zijn ook altijd welkom. Een extra dag is wel prijzig, dus vandaar.


Pfff klinkt allemaal super gehaast en volgepropt.
Heb beetje gevoel bij zoals die Aziaten in 10 dagen heel europa willen "zien" (even gechargeerd en vooroordeel uiteraard, maar je snapt wat ik bedoel). Je moet ook nog van park naar park en dat gaat allemaal van je tijd ín zo'n park af.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:44

Eigenlijk maakt het ook niet heel veel uit in welk park je je tijd doorbrengt, als je veel dieren wil zien, moet je gewoon veel tijd in de bush doorbrengen.
Dan zou ik er eerder voor kiezen om 4 dagen op 1 plek te blijven, zodat je reistijd tussen de parken bespaart, dan veel heen en weer en van alle parken maar een paar uur per dag genieten.
Als je meer voor diverse natuur gaat, dan is het wellicht meer de moeite waard om verschillende parken te overwegen, datzelfde geldt natuurlijk voor de diversiteit aan dieren, wanneer het leefgebied verschilt, verschilt vaak ook de diversiteit aan dieren in die omgeving.

Kortom, aan mij heb je niets :+ Ik zou altijd voor meer dagen in de bush gaan, zeker als dit de enige safari is die je wilt doen. Of dat in de praktijk een groot verschil maakt qua reistijd vs. tijd in de bush, dat durf ik over de specifieke parken die je noemt niet te zeggen.

Vergeet ook niet dat je de beste sightings hebt 's morgens vroeg of rond zonsondergang. Als je de dag van de safari nog moet reizen naar het park en terug naar je verblijfslocatie of volgende stop, dan mis je die uren al en zul je dus minder kat-achtigen/roofdieren gaan zien.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat de dieren 's morgens en eind vd middag meer actief zijn. Als je enkel gaat om de dieren een x gezien te hebben, maakt dat niet uit. Wil je meer unieke ervaringen, kijken naar de interacties van de dieren en wellicht ook graag een kill zien, dan moet je wel echt tijdens de schemeruren in het park zijn.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 09-08-22 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:47

3 4 of 5 dagen is hoe het aangeboden wordt. Gaat er net iets anders aan toe dan in ZA.

Tarangire vond ik misschien wel het mooiste van mijn tijd in Tanzania dus ik zou het niet overslaan.
Je hebt ook wel meer kans op mooie vogels omdat er meer vegetatie staat.
Het is héél anders dan de Serengeti.


Maar als je naar Tarangire wilt om te kunnen zeggen "daar ben ik geweest!" zou ik het laten want dat kent toch niemand behalve mensen die er ook zijn geweest :')

Wel heb ik het idee dat jij je enorm focust op het zien van de Big 5 en heel je reis verpest is als je die niet gezien hebt dus alleen daarom al zou ik het er bij boeken. Geeft alsnog absoluut geen garantie natuurlijk maar de kans om olifanten te zien, is van die 3 parken wel het grootst in Tarangire volgens mij.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:54

Dat blijft toch de charme van de bush. Je weet nooit wat het je geeft.
Eerste keer ZA 5 dagen Kruger, geen luipaard gezien.
Tweede keer ZA 4 dagen Kruger, geen luipaard gezien, nog steeds geen big5 dus.
Derde keer ZA 4 weken in de bush "gewoond".... 3 seconden een luipaard gezien met heel veel mazzel.

Ken ook mensen die ongeveer het hele plaatje compleet hadden binnen het eerste uur dat ze Kruger in reden. Tja.... dat is natuur. Ik hou er van!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:08

Ik heb zoveel trips gedaan dit jaar en volgens mij amper foto's gepost.
Daarom een Small-animal appreciation post, foto's van Bwabwata en Etosha.
Afbeelding
Dit was een van de meest bijzondere sightings die ik heb gehad tot dusver. Een otter in de Kavango river <3

Afbeelding
Hoeveel ik er ook heb gezien, ik laat nooit een kans op foto's van de Lilac Breasted Roller schieten

Afbeelding
Deze Banded Mongoose hield ons goed in de gaten in Etosha

Afbeelding
Toch even checken wat we precies aan het doen waren

Afbeelding
1000-en zebra's in Etosha en toch blijven ze uniek

Afbeelding
Nog 1 Roller dan, om het af te leren

Afbeelding
Tiener cheetah in de morgenzon

Afbeelding
Zo fotogeniek! Banded Mongoose bij mn favoriete waterhole in Etosha, Goas.

Voor wie naar Etosha gaat, sla Goas niet over. Mijn mantrum voor Etosha is " Goas never disappoints". And it doesn't. Ik heb daar al zeker 5x leeuwen gezien, meestal 's morgens vroeg. Blijf vooral even staan en geef ze een kans om hun hoofd op te tillen, want ze liggen meestal verstopt in het gras bij de 2e waterhole. Hyena's zie ik daar regelmatig en we hebben er zelfs characal gezien.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:11

Wat een heerlijke plaatjes!! <3
Dit is toch minstens zo genieten dan de zogenaamde "big 5".

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:17

Ik weet dat ik verwend ben, maar van de Big 5 word ik eigenlijk enkel echt enthousiast als ze iets heel bijzonders aan het doen zijn, heel mooi licht hebben voor foto's of als het een luipaard is.
Neushoorns zijn top om te zien, gewoon om te weten dat ze er nog zijn maar staan meestal maar suf te staan. Buffels zijn indrukwekkend maar zelfde verhaal. Olifanten zijn altijd magisch, maar niks haalt het bij een luipaard, lepelhond, cheetah, hyena of wild dog. Of een honingdas, bee-eater, slang of dikdik <3

Wat ik echt nog heel graag wil zien is een pangolin ( hoe heet dat in het NL?), een aardvark en een stekelvarken. Al die jaren hier, maar die heb ik nog niet gezien helaas.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 09-08-22 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:17

Aaarch Etosha, daar komt mijn heimwee weer…. Wat voor ronde heb je gedaan? Of alleen Etosha?

Bedankt voor het delen!

Bee-eaters wil ik ook altijd op de foto hebben :):)


Oh en vergeet de springbokken niet, daar kun je ook prachtige plaatjes van schieten!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:18

Nyaleti schreef:
3 4 of 5 dagen is hoe het aangeboden wordt. Gaat er net iets anders aan toe dan in ZA.

Tarangire vond ik misschien wel het mooiste van mijn tijd in Tanzania dus ik zou het niet overslaan.
Je hebt ook wel meer kans op mooie vogels omdat er meer vegetatie staat.
Het is héél anders dan de Serengeti.


Maar als je naar Tarangire wilt om te kunnen zeggen "daar ben ik geweest!" zou ik het laten want dat kent toch niemand behalve mensen die er ook zijn geweest :')

Wel heb ik het idee dat jij je enorm focust op het zien van de Big 5 en heel je reis verpest is als je die niet gezien hebt dus alleen daarom al zou ik het er bij boeken. Geeft alsnog absoluut geen garantie natuurlijk maar de kans om olifanten te zien, is van die 3 parken wel het grootst in Tarangire volgens mij.

Ik heb me helemaal niet verdiept in welk park wat laat zien. Maar ik krijg gewoon dit genoemd in het aanbod.

en nee hoor, niet verpest. Ik heb al wel wat dieren in het wild gezien, de Aziatische olifant al wel bijvoorbeeld. Is niet de Afrikaanse, maar wel een olifant.

maar goed, ik moet dus toch de 4 dagen overwegen, net wat meer om te zien.

Ik geloof wel dat Kruger weer heel anders is. De foto's hierboven zijn wel mooi.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:20

Is Goas bij die lodge en camping?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:23

Sakura789 schreef:
Aaarch Etosha, daar komt mijn heimwee weer…. Wat voor ronde heb je gedaan? Of alleen Etosha?

Bedankt voor het delen!

Bee-eaters wil ik ook altijd op de foto hebben :):)


Oh en vergeet de springbokken niet, daar kun je ook prachtige plaatjes van schieten!

We hebben in april 4 nachten Ngepi en toen 3 nachten Etosha gedaan en ik was vorige maand 3 nachten in Etosha met mn mams.

Was erg jammer dat het waterhole bij Hallali dicht was, we hadden daar juist 2 nachten geboekt. Ik zit het liefst tot 2 uur 's nachts daar. Meestal komt mijn man rond 10 uur een x roepen dat ie naar bed gaat, om 11 uur nog een keer vragen of ik echt niet wil slapen waarna ik dan om half 1 een appje krijg of het wel goed met me gaat :+

Goas is de meest dichtstbijzijnde waterhole vanaf Hallali, als je niet naar Okaukuejo rijdt, maar de andere kant op, is Goas na 12 km aan je linkerhand. De weg is onwijs slecht, je hebt rechts 1 waterhole en als je links de weg volgt een klein stukje kom je bij het 2e waterhole dat er vlak achter ligt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:34

Ik ga later even uitgebreid bijlezen, alleen reactie op de vaccinatie vraag.

Ik heb hepatitis B (volledige serie, net als A) al sinds 1993 omdat ik toen voor onbepaalde tijd naar Ghana ging. Mijn man heeft hem nu ook laten zetten, omdat we toch regelmatig rare reizen doen :-) Maar het viel mij idd ook op dat de GGD wat meer entingen adviseerde. Malaria doe ik al sinds 1993 niet als profylaxe, maar kreeg nu ook zonder probleem malarone als noodbehandeling mee +:)+ Gele koorts ook sinds een eeuwigheid (ik denk al uit 1978). Ik heb eigenlijk mijn tweede gele boekje bijna vol :-) (uit mijn hoofd bv ook Japanse tekenencefalitis, Cholera (oud en zinloos), typhus (oud en zinloos), tetanus, BMR, hondsdolheid, en vast nog een paar)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 22:49

Hier ook hep A en B, gele koorts en de bekende van hier. Als je veel reist kun je ze beter hebben toch. Zeker die met levenslange bescherming. Zou dom zijn om het niet te doen.

Zeker die gele koorts voor Afrika. Wij vliegen meestal langs Ethiopië dus dan is het verplicht. Maar zuid Afrika deed er ook moeilijk over toen we uit eswatini kwamen.

Kruger heeft zeer zeker drukke periodes en die zijn echt te mijden, zeker het zuiden. Vooral schoolvakanties daar, lange weekends, de gratis weken voor locals en december/januari. Dan wil je er echt niet zijn.

Germie: ik ken dat laatste park niet maar ik ga altijd voor zoveel mogelijk safaritijd :D
Als je houdt van vogels: geef dat zeker door aan de organisatie, dan pakken ze vaak een gids mee die er wat meer aandacht voor heeft.

En ja de bush is de bush :D

Iris: moest zo lachen om je opmerking bij die lilac breasted rollers want het is waar :D

Mooie tripjes heb je er weer op zitten!!!

Pangolin spotten zou mooi zijn ja haha. Das echt voor de lucky few.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:28

poes schreef:
Germie: ik ken dat laatste park niet maar ik ga altijd voor zoveel mogelijk safaritijd :D
Als je houdt van vogels: geef dat zeker door aan de organisatie, dan pakken ze vaak een gids mee die er wat meer aandacht voor heeft.

Ok, dat wordt dus toch de 4 daagse variant dan. :D
En geen idee wat voor vogels je tijdens zo'n safari kunt zien, maar ik hou wel van vogels, hoewel ik absoluut geen vogelaar ben.

Nog meer cash geld mee dus. Dat vind ik nog wel een dingetje, je moet het bij aankomst in z'n geheel cash betalen in dollars. Ik loop nooit met veel contanten op zak. En het voelt ook niet fijn om gewoon 4000 dollar cash bij je te hebben.
Zou er geen andere mogelijkheid zijn om te betalen?

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:45

Kun je niet met Creditcard betalen?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:59

Nyaleti schreef:
Kun je niet met Creditcard betalen?

Er wordt gevraagd om cash, dat vind ik dus ook bijzonder. Maar dat doen al die aanbieders in Tanzania. Normaal zou ik ook met creditcard betalen ja.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:28

Lielle schreef:
Ik ga later even uitgebreid bijlezen, alleen reactie op de vaccinatie vraag.

Ik heb hepatitis B (volledige serie, net als A) al sinds 1993 omdat ik toen voor onbepaalde tijd naar Ghana ging. Mijn man heeft hem nu ook laten zetten, omdat we toch regelmatig rare reizen doen :-) Maar het viel mij idd ook op dat de GGD wat meer entingen adviseerde. Malaria doe ik al sinds 1993 niet als profylaxe, maar kreeg nu ook zonder probleem malarone als noodbehandeling mee +:)+ Gele koorts ook sinds een eeuwigheid (ik denk al uit 1978). Ik heb eigenlijk mijn tweede gele boekje bijna vol :-) (uit mijn hoofd bv ook Japanse tekenencefalitis, Cholera (oud en zinloos), typhus (oud en zinloos), tetanus, BMR, hondsdolheid, en vast nog een paar)


Dat jij nog leeft na zoveel vaccinaties joh :+ :')

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:27

Veel hebben toch Hepatitis B, maar A is toch niet levenslang? In mijn boekje bij A staat in ieder geval 25 jaar geldigheid (na tweede prik binnen een jaar). DKTP is volgens mij 10 jaar. Toen ik A kreeg, wilde ik ook B wel hebben. Die verstrekten ze toen niet bij de GGD in mijn geval. Alleen nu twijfelde ik dus omdat ze het mijn vriend wel aanboden (naast malaria, antibiotica, rabies). Hij heeft nul last gehad van de gele koorts, krijgen we daar in ieder geval geen gedoe meer van bij de grenzen.

Ik kan me herinneren dat B vooral gegeven werd voor mensen die langere tijd in het buitenland verbleven en daar (vrijwilligers)werk deden, meestal in de gezondheidszorg. Net als de rabiës enting, die werden toen ook niet zomaar gegeven.

Dan ga ik toch maar eens kijken of we die ook kunnen krijgen. Dat is nog wel de moeite waard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:01

Eigenlijk ben ik gewoon een zombie ;-)

@iriscope, wat een geweldige foto's, echt genieten! Namibie/Botswana staan hier wel op het lijstje maar ik knap nogal af op zo ver van tevoren al alles moeten vast leggen.

Pangolin = gordeldier?


Wb trips plannen en dieren zien, voor mij telt vooral heel sterk de ervaring om in zo'n omgeving te zijn. Het kamperen met een houtvuurtje, en genieten van een zonsondergang. Dieren zien hoort daar zeker bij, maar het leukste is eigenlijk dieren spotten, kijken wat je zelf kunt vinden. In die zin vergelijkbaar met duiken, murenes zoeken in de koraalriffen :-)

Wij zijn nu zes nachten in Kruger, in ieder geval 2 - maar bedoeling is meer - in Gonarezhou, en ik zie wel wat we daar zien. Big five (wat voor mij helemaal niet zo'n ding is) is vorige keer al 'gelukt', ik hoop vooral op het effect van uit je comfort zone dingen te ervaren. Even wat anders dan thuis. Plannen zijn inderdaad redelijk helder nu, maar we vertrekken ook over 18 dagen :-)

Qua geld, voor Zimbabwe geld(t ;-) ) ook dat alles contant moet, in dollars. Niet fijn maar 'hey, this is Africa, you know'. Vroegah werkten we met traveller cheques and moest je op zoek naar een bank of Forex

Sakura, bij mij staat 30 jaar voor Hep A. B en rabies waren bij mij ook inderdaad de uitzondering, en ik zie dat ik ook nog een meningococcen vaccinatie heb gekregen ooit.
Afbeelding

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:32

Ik heb alleen hepatitus A gehad en DTP. Dat zou ook genoeg moeten zijn. Hep B doet men niet zo snel heb ik begrepen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 18:53

25 jaar voor dat vaccin zal al bijna heel mijn reizend leven zijn haha. Nee maar dat is de minimumduur blijkbaar, verschillende dokters zeiden dat het vaak langer werkt en herhalen zelden nodig is. Ik denk er binnen 20 jaar dus nog eens over na haha :D

Germie: watervogels, roofvogels, mooie vogels, rare vogels, ja vanalles e. Rollers, wevers, kingfishers, merels en spreeuwen, reigers en ooievaars, etc. Hoe meer je erop let hoe leuker het wordt vind ik!

Namibië en Botswana kun je niet vergelijken qua reizen lielle. Zeker Namibië is gewoon super eenvoudig.