Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:04

Trevor Noah besteld, idem voor Adriaan van Dis. En ik was op zoek naar Diamonds, Gold and war, blijk ik zelf State of Africa in hardcopy te hebben staan (herkende de kaft) :-) naar die toch ook maar online besteld, ipv mee te slepen. En voor het meer luchtige werk de detective serie, dus ik kan er even tegen, dank allemaal!

(en natuurlijk de nieuwste Robert Galbraith, die verschijnnt 30 augustus, helaas net te laat om in het vliegtuig te lezen)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:57

Ik gooi ook even een paar titels onder mn favorieten. Adraain van Dis zet ik ook even op de lijst. Meestal lees ik op vakanties juist boeken uit hele andere landen _O-

Lielle met een beetje redelijk internet kun je de boeken toch ook online kopen? Of heb je een e reader?

In de daktent las ik alles vanaf mijn telefoon in donkere modus, dat scheelde heen en weer gesleep met spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:00

Sakura789 schreef:
Ik gooi ook even een paar titels onder mn favorieten. Adraain van Dis zet ik ook even op de lijst. Meestal lees ik op vakanties juist boeken uit hele andere landen _O-

Lielle met een beetje redelijk internet kun je de boeken toch ook online kopen? Of heb je een e reader?

In de daktent las ik alles vanaf mijn telefoon in donkere modus, dat scheelde heen en weer gesleep met spullen.
Ik maak uit haar berichten op dat ze idd een ereader heeft, maar als je, zeg, de 25ste vliegt en het boek komt pas de 30ste uit, heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. :))

Overigens heb ik ook nog wel wat titels uit/over andere delen van Afrika, dus als iemand daar een lijstje van wil, geef maar een gil, dan spit ik m'n Goodreads lijst even door!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:07

Ik heb idd een e-reader (ideaal!), maar we vliegen al op de 28e. Dan maar lezen in Kruger, s avonds in de dak tent.

@nyaleti ea, ik heb heel wat info - oa kaarten, suggesties voor selfdrives - van Kruger van de gehaald, maar neem dat ze die ook als folders (ja ik ben oud) bij de kampen hebben? Nu is het ideaal als voorpret maar dan print ik ze niet allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:12

Wat wij meestal deden, is de kaart van het park meenemen en vaak ter plekke een beetje kijken waar we naartoe wilden. Bij elk kamp hangt namelijk een kaart waar mensen mbv punaises aangeven welk dier waar zit. Zebra's en impala's vind je er niet op, want die kom je natuurlijk zoveel tegen dat ze op een gegeven moment je neus uit komen, maar wel de meer bijzondere dieren, zoals de big five, cheetahs etc. Aan de hand daarvan kun je dan een beetje een route uitstippelen.

Er is tegenwoordig ook een twitterpagina, Kruger Sightings (https://twitter.com/LatestKruger), waar ook bij staat of de dieren in beweging zijn of niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 14:53

En bij de pauzeplekken stoppen en ga rond het sightings bord rondhangen en vraag mensen wat ze gezien hebben en waar. Leeuwen blijven vaak makkelijk 24u op krak dezelfde plek. Maar ook neushoorns zijn extreem makkelijk te vinden als je weet waar ze laatst gespot zijn en welke richting ze uit gingen.

En zeker een kaart kopen! Wij hebben er eentje is een boekje, al erg veel gebruikt haha.
Overigens hebben wij in kruger altijd meeste gezien op de tar roads, klinkt gek maar de dirt roads vallen ons altijd tegen daar. En verkijk je niet op de afstanden!

Je hebt overigens amper ontvangst in kruger dus enkel In de kampen kun je even kijken online.
Casper hangt altijd wel in de buurt van Satara rond, na 16u wordt die wel dagelijks gespot.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:06

Dirt roads vs asfaltwegen maakt eigenlijk niet uit inderdaad. Voor ons gevoel is een dirt road natuurlijker en zou dat in theorie meer dieren trekken, maar dieren hebben dat besef niet, dus die hangen gewoon overal rond.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:14

Neushoorns mag (en moet) je eigenlijk niet willen rapporteren op zulke lijsten!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:22

Neushoorns kun je niet melden in de app en ook niet op sightings borden.

Verkijk je inderdaad niet op de afstanden. De tijden die staan aangegeven bij de gates zijn gebaseerd op 50 km/pu rijden.
Wil je lekker spotten, is 50km echt al wel snel en rijd je eerder 20-30km/pu. En soms heb je ook gewoon een roadblock van een kudde olifanten of luie leeuwen dat je er simpel weg niet langs kan :))

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:29

Afstanden zijn zeker niet ambitieus, daar houd ik helemaal niet van. Wat ik vooral prettig vind in er voorbereiding is inlezen. Dus wat zijn de opties qua routes, wat kan ik per kamp verwachten qua BV restaurant en benzine, dat soort dingen. Verder willen we ook wel wat off-roaden, niet zozeer voor de dieren maar voor het autorijden. We nemen altijd pas ter plekke de besluiten, maar dan weet ik alvast wat er mogelijk is.
Heb iig een goede app gevonden, en de Site van Kruger park is top.

Poes, welke kaart had je? Ik heb de Tracks4Africa atlas en app, maar betere schaal zou fijn zijn.

———
Dol op voorpret {:}

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:48

Meelezer hier (en Afrika gek maar door paardenzorgen / verhuizing voorlopig geen nieuwe reizen).

Boekentip: Whatever You Do, Don't Run - True Tales of a Botswana Safari Guide, door Peter Allison. Lekker luchtig en hilarisch en je leert ook nog een beetje bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:19

Lielle schreef:
Afstanden zijn zeker niet ambitieus, daar houd ik helemaal niet van. Wat ik vooral prettig vind in er voorbereiding is inlezen. Dus wat zijn de opties qua routes, wat kan ik per kamp verwachten qua BV restaurant en benzine, dat soort dingen. Verder willen we ook wel wat off-roaden, niet zozeer voor de dieren maar voor het autorijden. We nemen altijd pas ter plekke de besluiten, maar dan weet ik alvast wat er mogelijk is.
Heb iig een goede app gevonden, en de Site van Kruger park is top.

Poes, welke kaart had je? Ik heb de Tracks4Africa atlas en app, maar betere schaal zou fijn zijn.

———
Dol op voorpret {:}
Off-roaden mag niet en dirt roads kun je ook met een Kia Picanto rijden over het algemeen, haha. Maar ze zijn altijd wel leuk! :D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:35


Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:38

Dat is wel heel cool, ja! 8-)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 22:47

Iriscope schreef:
Neushoorns mag (en moet) je eigenlijk niet willen rapporteren op zulke lijsten!


Nee klopt maar mondeling wordt het volle bak doorgegeven. Zeker in het zuiden van kruger. Zijn onthoornde neushoorns (wat ze helaas nog niet helemaal veilig stelt helaas). Maar goed, het zijn helaas enorm makkelijk te tracken dieren als je weet hoe. Veel over geleerd vorige reis. Maar idd niets online posten!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 22:51

Mijn kaart van kruger is een boekje te koop in alle shops daar. Kunt niet missen. Prima boekje!

Welke kampen blijf je? Dan geef ik wat gerichte tips.

Aanraders:

Sunset drive bij satara
Afternoon walk eender waar (morning kan ook maar dan rijden wij liever… alhoewel de vorige morning walk bij satara leverde 16 leeuwen op)

Verder: bij waterplassen altijd stoppen. Luipaarden hangen hier vaak rond.

En ja ook dieren vinden tar roads sneller dan dirt roads. Vooral katten!

Maar waar rijd je binnen, welke kampen en waar rij je eruit?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:32

Via Kruger gate naar Skukuza (2 nachten), Satara, Letaba, Shingwedzi, Punda Maria (allemaal 1 nacht) en bij Pafuri border (oostgrens!) Mozambique in, Limpopo oversteken en via Sango /Chiqualaquala border in Mabalauta (Gonarezhou zuid, Zimbabwe). Twee nachten nog tbd, dan Director's camp in Gonarezhou Noord, en daarna richting Chimanimani, Eastern highlands in. Nog een weekje in te vullen en uiteindelijk naar Vilanculos (mozambique kust), en daarna ook nog eea te plannen.

Vorige keer hebben we drie nachten in Skukuza gezeten, en oa de drive naar Lower Sabie gedaan. Daarnaast een sunrise, sunset and night drive (allemaal guided) en heel wat self-drive dingen. Details daarvan heb ik zo niet paraat, dan moet ik gaan graven.

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:20

Ik vond die drives vanuit de Kruger-camps echt niks om eerlijk te zijn.
Na 2x hebben we het lekker bij self-drive gehouden.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:31

Gaaf zo'n 4x4 route!

Toen ik in Kruger was, waren helaas de dirt roads afgesloten want het was een grote blub zooi (in Mei, HOE dan :+ ) maar we hebben veel gezien!
Zeker als je in een koudere maand gaat, zijn de tar roads favoriet bij de katten. Zeker zo eind van de dag als het afkoelt en het asfalt nog warm is.

Gaaf dat je het hele park door crosst ! Leuk om te zien hoe de omgeving veranderd. Vooral bij Punda Maria en Shingwedzi vond ik het prachtig <3 we hebben toen bij een van de 2 kampen de hele avond / nacht een kudde olifanten gehad bij de drinkplaats die onderling wat discussies hadden. Heerlijk om te horen!

De leeuwen bij Punda waren nogal, anders.
Dikke chonks. :+
Afbeelding


Ik kijk uit naar je foto's en verhalen van Mozambique!

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:33

Mkango schreef:
Sakura789 schreef:
Ik gooi ook even een paar titels onder mn favorieten. Adraain van Dis zet ik ook even op de lijst. Meestal lees ik op vakanties juist boeken uit hele andere landen _O-

Lielle met een beetje redelijk internet kun je de boeken toch ook online kopen? Of heb je een e reader?

In de daktent las ik alles vanaf mijn telefoon in donkere modus, dat scheelde heen en weer gesleep met spullen.
Ik maak uit haar berichten op dat ze idd een ereader heeft, maar als je, zeg, de 25ste vliegt en het boek komt pas de 30ste uit, heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. :))

Overigens heb ik ook nog wel wat titels uit/over andere delen van Afrika, dus als iemand daar een lijstje van wil, geef maar een gil, dan spit ik m'n Goodreads lijst even door!


Met mijn e-reader download ik gewoon op vakantie adres nieuwe boeken, komt geen pc/laptop aan te pas.
Shoppen en betalen via de e-reader zelf. Ideaal

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:26

CharleyT schreef:
Met mijn e-reader download ik gewoon op vakantie adres nieuwe boeken, komt geen pc/laptop aan te pas.
Shoppen en betalen via de e-reader zelf. Ideaal


Ik ook, maar dan moet er wel wifi of evt data verbinding via mijn mobiele hotspot zijn, anders werkt dat niet. En dat kan in bv Gonarezhou nog wel eens tegenvallen.


Self drive vind ik waanzinnig gaaf, maar die night drives konden toen niet zonder gids, wsl nog steeds niet.
we kijken wel deze keer hoe we het gaan doen. Ik heb er iig waanzinnig veel zin in, en ga zeker voor fotoi's en verslagen zorgen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 16:22

Nee nog steeds voor donker binnen zijn. En ja ze beboeten. Onlangs kreeg 150 man een boete. Casper en de broertjes lagen op de weg en enkele asocialen blokkeerden de weg. Degene die er achter stonden kregen ook allemaal een boete. Pittig.

Wij doen wel liever sunset dan night drives. Ochtenden rijden we sowieso zelf.
En ja soms is het machtig en soms njet.

Leuke kampen doe je alvast! Ik kijk vnv eens met het kaartje erbij.

Ik zou in satara wel echt een drive doen voor de leeuwen. De tar road tussen satara en letaba is ook altijd dikke hit voor ons. Vanuit skukuza rijden naar afsaal. Vanaf 16:00 passeren de wilde honden normaal in dit gebied momenteel.

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:33

Zo dat is wel knap l*llig als je door een blokkade zo'n boete krijgt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 16:49

Het was ook een heel drama op fb haha.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:15

Voor een eventuele safari in Tanzania volgend jaar:
Tarangire, Serengeti en ngorongoro, dit is de duurste variant.

Alleen Serengeti en Ngoronongo zijn goedkoper. Is Tarangire echt een aanvulling of niet specifiek nodig?