Paard met grote angst voor water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:03

Als warm water niet werkt dan zou ik er voorlopig even helemaal niks mee doen. Als het iets was geweest wat door herhalen zou verbeteren dan was dat inmiddels wel gebeurd. Je hebt het een zomer lang geprobeerd. Misschien is het nu faire naar je paard om een zomer lang te proberen of jullie het zonder water prima redden.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:09

senna21 schreef:
Waarom zou hij moeten leren om afgespoten te worden?
Een emmer met spons/lap voldoen ook wanneer het noodzakelijk is.

Ik heb eens een paard gereden met een nare wond op de sprong en een ander op de borst.
Daar was het advies met een best harde straal 2 keer per dag afspuiten.
Dus niet zachtjes langs laten stromen.
En dat heeft echt heel goed geholpen.

En ook koelen van wel zacht stromend water kan wel een medisch noodzakelijk zijn.
Om die reden zou ik wel willen dat een paard het leert.
Mijn merrie vond het ook echt heel eng, maar met veel geduld, geen dwang doet ze het nu.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:13

Afspuiten is wel degelijk iets wat handig is bij wonden en blessures en dat kun je niet met een doekje doen.
Beter nu oefenen dan dat het straks moet.
Mijne had een keer een enorm abces op zijn borst wat uitgespoeld moest worden en dat kun je niet met een doekje doen.
Koelen kan ook belangrijk zijn en een paardenlichaam koel je ook niet af met een doekje.
Een paard van een angst afhelpen is altijd goed vind ik, mijn vorige paard was ook heel bang voor water maar toen hij het gewend was vond hij het heerlijk.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:08

Bij mijn voormalige pony ook véél problemen gehad met water.
Zo heb ik het aangepakt:
(Alle onderstaande stappen hebben afzonderlijk wel enkele dagen/weken in beslag genomen)

En pro tip:
Alles gewoon héél rustig doen! Raak je zelf gefrustreerd? Stop dan! Ga wat anders doen met je paard ...
Geen zin meer of het duurt te lang? Stoppen! Paardlief denkt dan vast net hetzelfde hahaha ..
Doe het ook zeker niet te lang! 5min per oefining is vaak al voldoende in het begin. Of van zodra je bvb ziet dat je paard zou afkauwen en geeuwen of ... stoppen en wat leuks doen. Zo eindig je altijd positief.


1) gewoon op poetsplek zetten en daar een emmer water zetten. (Waar ze ook aan kunnen snuffelen). Eens kalm,goed belonen of weggaan.
Daarna kan je bvb een spons of washandje natmaken in de emmer en wat plonsen terwijl je op de poetsplek staat, maar, nog niet aan paardlief zitten ermee! Dit is puur gewenning aan het geluid en de handelingen met de emmer.
Wederom, paard rustig, belonen. (Met stem of favo kroelplekje is voldoende).
Maak er ook een gewoonte van dat je elke x de emmer daar zet en wat plonst.
Je kan de emmer ook verplaatsen rondom je paard.

2) maak een spons of washandje vochtig in de emmer. (Niet zeiknat!!) Deze keer kan je daar paardlief voorzichtig mee beginnen aanraken. Herhaal stap 1 ook.

3) werk met een steeds nattere spons als je ziet dat paardlief er kalm onder blijft.

4) lukt alles van hierboven al?
Leg dan een stukje waterslang op een plek in de buurt. (Kan je overigens ook doen in de piste, zelfde met de emmer en er dan bvb rond lopen, gaan snuffelen, tot alles helemaal OK is en paard snapt deze hem niet vermoorden)

5) waterslang aanzetten maar wel nog gewoon laten liggen. Ook kan je er wederom aan gaan snuffelen, .... zet zeker geen druk, laat je paard zelf initiatief nemen om naar voren te komen.
Of vul bvb je emmer bij naast je paard.

En zo bouw je dan op tot je uiteindelijk zijn voetjes rustig en normaal kan afspoelen of bvb na rijden hem al kan afzponzen.

Let op, heeft hier zeker 2 jaar geduurd voor ik der enigzins normaal kon "wassen". Maar daarna werd afspoelen zelfs leuk en ging ze zelf klaarstaan :D

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:20

Luusje_Kviek schreef:
Mijn paard is bang voor water, niet een beetje ook. Hij heeft het al lang! Het gaat van nattigheid op de stenen (plas van de regen oid) tot een kraan die aanstaat op stal. Vooral als je het water hoort spetteren.

In het begin wat "streng" aangepakt met hop gewoon staan, rustig beginnen met de hoeven en omhoog werken. Dit vooral met hete dagen na het rijden bijvoorbeeld. Hij blijft dan staan, maar vind het niet oké. Een vriendin zei toen; joh als je dit elke dag doet went hij wel.

Dit heb ik vorig jaar de hele zomer gedaan, maar nee, hij went niet. Hij is nu zover dat hij hem flipt als ik hem naar een spuitplaats wil brengen. Maar voeren daar gaat wel :+ (ik dacht ik maak er wat positiefs van). Ik heb de hele winter niet afgespoten want er was alleen koud water, dus vond ik geen fijn idee.

Emmer water met spons is ook niet oké...

Hij komt uit Hongarije waarbij ik zijn geschiedenis niet ken. Ik had gehoopt dat hij wel zou wennen, maar hij vind het écht verschrikkelijk.


Wat jammer.

Wat jammer dat veel mensen niets van angst afweten.

Voorbij een bepaald punt
(... ik geef toe: dat punt bepalen kan lastig zijn...)
is wennen aan 'een monster' NIET mogelijk.

Twintig keer iets doen waarvan je alarmsysteem om haar moverende redenen vindt dat het echt niet kan - geldt voor mens en dier -
betekent twintig keer een vreselijk nare ervaring.
Doorgaans wordt het alleen maar erger.

En er zijn wel oplossingen voor, (van het monster opdelen in hele kleine stukjes, zelfvertrouwen verhogen tot 'paarden emdr:) maar niet alles gaat snel.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:39

senna21 schreef:
Waarom zou hij moeten leren om afgespoten te worden?
Een emmer met spons/lap voldoen ook wanneer het noodzakelijk is.


Gisteren maar weer gezien bij de tandarts, kies getrokken en de wond moet toch echt schoongespoten worden, en niet met een spons ;)
Dus ja, het aanleren is zeker een meerwaarde. Of je het gebruikt is een tweede. Ik leer mijn paard ook over een bruggetje te lopen terwijl we hier geen bruggetjes hebben. Maar die éne keer dat het wel nodig is, is het toch in mijn ogen noodzakelijk om het aan te leren.

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:05

Misschien flauwe insteek maar als de pony echt zo bang is voor water, hoe dan met water drinken?
Vind ie dat ook eng?
En regen?
Of een deken dat natgeregend is? Want dat komt alweer dichtbij het gevoel van water uit een spons op zijn vacht.
Waar zit het kantelpunt van niet eng naar eng?
Kan het heel misschien iets in je eigen houding zijn die ‘eng’ uitstraalt omdat je het weer probeert en ongemerkt iets van spanning overbrengt omdat je de ervaring hebt dat hij het eng vind?

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 18:51

Zoals al eerder benoemd wil ik in de toekomst kunnen afspuiten ivm blessures, verwondingen etc.

Ik geef hem vanaf vandaag z'n voer op de wasplaats zodat hij alleen de wasplaats al beschouwd als iets leuks. Dit gaat prima.

De tuinslang is ook niet eng, alleen als er water uitkomt :) Flesje water wat ik dronk keek hij ook raar maar, maf paard :') Verder drinkt hij (gelukkig) wel water, liefst uit een emmer want automatische drinkbakken waren in het begin ook vreemd, nu drinkt hij daar wel uit. Hij haat regen, maar ik ook, daar zit geen angst in. Kan sowieso ook in mij zitten hoor, hij spiegelt enorm en hij weet dingen feilloos over te nemen. Daarom neem ik ook weer hulp :)

Thanks voor de tips zover, volgende week komt m'n instructrice mij helpen dus ik verwacht dat het uiteindelijk wel goed gaat komen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:29

Janneke2 schreef:
Luusje_Kviek schreef:
Mijn paard is bang voor water, niet een beetje ook. Hij heeft het al lang! Het gaat van nattigheid op de stenen (plas van de regen oid) tot een kraan die aanstaat op stal. Vooral als je het water hoort spetteren.

In het begin wat "streng" aangepakt met hop gewoon staan, rustig beginnen met de hoeven en omhoog werken. Dit vooral met hete dagen na het rijden bijvoorbeeld. Hij blijft dan staan, maar vind het niet oké. Een vriendin zei toen; joh als je dit elke dag doet went hij wel.

Dit heb ik vorig jaar de hele zomer gedaan, maar nee, hij went niet. Hij is nu zover dat hij hem flipt als ik hem naar een spuitplaats wil brengen. Maar voeren daar gaat wel :+ (ik dacht ik maak er wat positiefs van). Ik heb de hele winter niet afgespoten want er was alleen koud water, dus vond ik geen fijn idee.

Emmer water met spons is ook niet oké...

Hij komt uit Hongarije waarbij ik zijn geschiedenis niet ken. Ik had gehoopt dat hij wel zou wennen, maar hij vind het écht verschrikkelijk.


Wat jammer.

Wat jammer dat veel mensen niets van angst afweten.

Voorbij een bepaald punt
(... ik geef toe: dat punt bepalen kan lastig zijn...)
is wennen aan 'een monster' NIET mogelijk.

Twintig keer iets doen waarvan je alarmsysteem om haar moverende redenen vindt dat het echt niet kan - geldt voor mens en dier -
betekent twintig keer een vreselijk nare ervaring.
Doorgaans wordt het alleen maar erger.

En er zijn wel oplossingen voor, (van het monster opdelen in hele kleine stukjes, zelfvertrouwen verhogen tot 'paarden emdr:) maar niet alles gaat snel.


Er zit verschil in echte angst of dingen niet hebben geleerd en geen vertrouwen hebben.

Heb genoeg paarden gehad met issues die daar overheen gekomen zijn met trainen, geduld en tijd.

Daarbij is het soms belangrijk om van angsten af te komen. Water bijv kan je niet altijd voorkomen.
En zo zijn er nog veel voorbeelden.