steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:40

Dagahra schreef:
Cer schreef:
Zit daar veel verschil in... vier jaar geleden en nu?

(mijn idee is dat het af en toe ook maar een beetje een rommeltje is met cijfers, waar ze vandaan komen, wie dat meet, hoe dat geinterpreteerd wordt etc...

Sinds 2018 zijn er echter 1,5 miljoen varkens minder, 8 miljoen kippen minder, 200.000 runderen minder en 20.000 schapen minder.

Ik vind dit nogal een verschil.

Dat is voor de uitstoot bij de koeien toch niet veel op 1,6 miljoen rundvee 1 miljoen jongvee, 1 miljoen vleeskalveren en 200.000 overige runderen?

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:55

Als je zulke acties gaat doen moet je ook actuele situatie als uitgangspunt nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:56

Maar varkens en kippen weer wel.
Mij lijkt het logisch als je wilt dat bedrijven aangepakt worden dat het met cijfers van nu gaat.

Misschien moeten ze hier de stikstof leren te "vangen" andere delen van de wereld hebben namelijk een te kort.

En men vergeet dat er al veel en veel minder uitstoot is dan in 1992 bijvoorbeeld
En toen was de natuur wel goed. Het enige wat erbij is gekomen zijn mensen, meer industrie, wegen, bebouwing.

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:28

DuoPenotti schreef:
Maar varkens en kippen weer wel.
Mij lijkt het logisch als je wilt dat bedrijven aangepakt worden dat het met cijfers van nu gaat.

Misschien moeten ze hier de stikstof leren te "vangen" andere delen van de wereld hebben namelijk een te kort.

En men vergeet dat er al veel en veel minder uitstoot is dan in 1992 bijvoorbeeld
En toen was de natuur wel goed. Het enige wat erbij is gekomen zijn mensen, meer industrie, wegen, bebouwing.

Toen was de natuur/milieu wel goed? In 1980 waren er al grote zorgen om zure regen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:39

bigone schreef:
Toen was de natuur/milieu wel goed? In 1980 waren er al grote zorgen om zure regen.


Als het in 1980 niet goed was, en in 1992 ook niet en het is nu minder dan in 1992, dan zegt toch niemand dat het in 1992 goed was? Of lees ik het verkeerd?

Zure regen.. oh ja, is dat er eigenlijk nog, of is dat nu hetzelfde maar dan met een andere naam (stikstofcrisis, ammoniak uitstoot?) Nee, dat waren broeikasgassen toch?
Wat is de stand van zaken daarvan .. heeft dat met de huidige problemen te maken of is het iets wat eigenlijk ook nog aan de hand is?

Popstra
Berichten: 13817
Geregistreerd: 21-06-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:17

Ohja, zure regen...toen had je nog geen social media. In ene hoorde ja daar niet veel meer of zelfs niets meer over.
Nu moet je al die regen vast houden als het gevallen is. Geen bestrate tuintjes meer e.d want nu is het steeds weer te droog...

OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:23

Popstra schreef:
Ohja, zure regen...toen had je nog geen social media. In ene hoorde ja daar niet veel meer of zelfs niets meer over.
Nu moet je al die regen vast houden als het gevallen is. Geen bestrate tuintjes meer e.d want nu is het steeds weer te droog...



Kun je nagaan, net zoals het gat in de ozonlaag. Ook nooit wat over meer gehoord.

En betreft dat ze de cijfers voor de stikstof van 2018 lijkt nergens op, inderdaad al veel minder vee. En veel boeren hebben in die 4 jaar veel verbeteringen aan gebracht

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:25

Zure regen is bijna geen probleem meer omdat er in 1980 al heel veel maatregelen zijn genomen, bvb de open strontkar is vervangen door mestinjectoren. En er waren veel meer oorzaken van zure regen dan alleen landbouw en veeteelt. Die hebben allemaal moeten innoveren wat gelukkig toen ook aardig gelukt is anders was er allang geen natuur meer geweest. Nu is er een volgend probleem en daar zullen alle partijen ook wat aan moeten bijdragen, boeren burgers en bedrijven.

OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:38

bigone schreef:
Zure regen is bijna geen probleem meer omdat er in 1980 al heel veel maatregelen zijn genomen, bvb de open strontkar is vervangen door mestinjectoren. En er waren veel meer oorzaken van zure regen dan alleen landbouw en veeteelt. Die hebben allemaal moeten innoveren wat gelukkig toen ook aardig gelukt is anders was er allang geen natuur meer geweest. Nu is er een volgend probleem en daar zullen alle partijen ook wat aan moeten bijdragen, boeren burgers en bedrijven.


Mestwagen word nog steeds gebruikt hoor

OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:41

We gaan lekker op naar een klimaatcrisis, kan de regering weer leuke spoedwetten maken om dingen geregeld te krijgen.
Klimaat lockdowns
Co2 tracker.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

Injecteren kent geloof ik alleen Nederland.
Want het ruikt minder. (de stadse lui in het buitengebied willen geen luchtjes)
In Duitsland verboden want het is niet goed voor het bodemleven.

Voor de zure regen is het geen winst.
Citaat:
Zodebemesten door middel van injectie zorgt niet voor een vermindering, maar juist voor een verhoging van de stikstofuitstoot, blijkt uit een groot bemestingsonderzoek op 135 bedrijven. Zelfstandig onderzoekers Peter Vanhoof en Anton Nigten deden het onderzoek in opdracht van Vereniging voor Behoud van Boer en Milieu (VBBM)


Zure regen was overigens ook niet met cijfers onderbouwd en sterk overdreven.
De grootste roeptoeter Ulrich met zijn statements over het Grosse Waldsterben moest dat later ook intrekken door gebrek aan wetenschappelijk bewijs.

Nu was er zeker wel wat aan de hand.
Vooral door west Duitsland en en veel steenkool.
Maar niet in de mate dat het toen gebracht werd.

En lees west Duitsland.
Toen besefte men wel dat ook lucht uit andere landen invloed hebben.
Sahara zand vliegt hierheen en we vloeken dat we de auto moeten wassen.
Maar de boeren direct naast een natuurgebied veroorzaken alles.
Niet de industrie. Zeker al niet van het rurhgebied of haven.

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:03

Popstra schreef:
Ohja, zure regen...toen had je nog geen social media. In ene hoorde ja daar niet veel meer of zelfs niets meer over.
Nu moet je al die regen vast houden als het gevallen is. Geen bestrate tuintjes meer e.d want nu is het steeds weer te droog...

....?

Mij ontgaat iets.
Zure regen is gelukkig geen issue meer, maar milieuvervuiling kent helaas vele gezichten en enorme gevolgen.

Één van de gevolgen is de verandering van het klimaat.
Vroegah kon oma (bijna) elke winter schaatsen.
Hittegolven, tropisch weer - dat waren uitzonderingen.
Met de Leidse feestdag op 3 oktober was destijds of bibberen geblazen, of een dikke trui aan. Tegenwoordig is het zonnebaden in T-shirt.

En ja: regenval verandert ook: veel plens in korte tijd.
Om te voorkomen dat het riool het houdt is het belangrijk om het water zo veel mogelijk vast te houden.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:06

Ja en de dinosaurus is uitgestorven toen de mens er nog niet was.

Nu ga ik echt niet beweren dat de mens geen invloed heeft.
Maar niet de volle 100%.

OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:10

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Ohja, zure regen...toen had je nog geen social media. In ene hoorde ja daar niet veel meer of zelfs niets meer over.
Nu moet je al die regen vast houden als het gevallen is. Geen bestrate tuintjes meer e.d want nu is het steeds weer te droog...

....?

Mij ontgaat iets.
Zure regen is gelukkig geen issue meer, maar milieuvervuiling kent helaas vele gezichten en enorme gevolgen.

Één van de gevolgen is de verandering van het klimaat.
Vroegah kon oma (bijna) elke winter schaatsen.
Hittegolven, tropisch weer - dat waren uitzonderingen.
Met de Leidse feestdag op 3 oktober was destijds of bibberen geblazen, of een dikke trui aan. Tegenwoordig is het zonnebaden in T-shirt.

En ja: regenval verandert ook: veel plens in korte tijd.
Om te voorkomen dat het riool het houdt is het belangrijk om het water zo veel mogelijk vast te houden.



Vroeger had je ook hittegolven en hier ook nog wel koude winters zoals 2021.
Heb juist idee dat 30 jaar terug zomers langer warm waren.
Nu kun je savonds de lange broek alweer snel aan, toen zoomen we savonds laat nog

OleJon
Berichten: 2507
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:15

OleJon schreef:
We gaan lekker op naar een klimaatcrisis, kan de regering weer leuke spoedwetten maken om dingen geregeld te krijgen.
Klimaat lockdowns
Co2 tracker.


Greenpeace schreeuwt in petitie al om een klimaatcrisis uit te spreken.
En met dit artikel erbij.
Toeval?
https://www.ad.nl/werk/hoe-ziet-de-arbe ... ~a78b7462/


En betreft eten.
De boeren moeten verdwijnen om grond te hebben voor huizen en controle op ons eten te krijgen
Doordat we straks geïmporteerd eten krijgen kunnen zij bepalen wat wij eten.
En dan zijn we afhankelijk en afhankelijkheid geeft macht,dan komen de foodhubbs.
https://www.wur.nl/nl/nieuws/wageningen ... d-hubs.htm
Het zal dan om plantaardig en kweekvlees gaan of op insecten basis
En geen vlees meer

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:33

We hadden in 2021 geen koude winter, we hadden in februari een week zeer koud weer, tussen 2 weken 12+ graden in. Op donderdag wandelde ik nog 1.5 uur in een t-shirt omdat vest aan te warm was. Zaterdag zaten de buitendieren binnen omdat het geen doen was om het water vorstvrij te houden en er 30cm sneeuw in de rennen lag, het was toen -12°C geweest. De volgende donderdag was het al weer prima weer en een paar dagen later kon ik weer in mijn shirt wandelen.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:39

Maar april 21 was wel de koudste sinds 86.
Met althans hier in het zuiden op 7 april een dikke laag sneeuw. Die vooraf ging met ijzel.
Wat dus ook zeker een week is blijven liggen.

Nu zeg ik daarmee niet dat de aarde niet opwarmt.
Maar mijn moeder midden in het centrum heeft vaak ook niet in de gaten dat in het buitengebied sneeuw zomaar een week blijft liggen dus zegt dan vrolijk. Het heeft toch niet gesneeuwd of het was smiddags al weg. :+
Maar waar de strooi wagen niet komt niet

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:53

In stedelijke bebouwing is de temperatuur al flink hoger dan buitenaf, ik ga soms met een vest aan naar het dorp en zie de thermometer gewoon elke keer een verschil van 2 a 3 graden aangeven. Bij zonnig weer tenminste.

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:58

Ik woon gewoon midden in de polder. Maar wel meer richting de kust. Ik ben hier geboren en getogen en heb het weer dus inderdaad zien veranderen t.o.v. vroeger in deze regio, ondanks dat ik toen wel (aan de buitenrand van) de bebouwing woonde.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:01

Hier geldt weer station Ell. Met vaak koude records. 2009 en ik dacht 2012. Met - 21

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:09

bigone schreef:
In stedelijke bebouwing is de temperatuur al flink hoger dan buitenaf, ik ga soms met een vest aan naar het dorp en zie de thermometer gewoon elke keer een verschil van 2 a 3 graden aangeven. Bij zonnig weer tenminste.

Dus vooral Nederland niet verder verstedelijken.

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:13

elnienjo schreef:
bigone schreef:
In stedelijke bebouwing is de temperatuur al flink hoger dan buitenaf, ik ga soms met een vest aan naar het dorp en zie de thermometer gewoon elke keer een verschil van 2 a 3 graden aangeven. Bij zonnig weer tenminste.

Dus vooral Nederland niet verder verstedelijken.

Gewoon zorgen voor voldoende bomen en groen.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:18

DuoPenotti schreef:
Ja en de dinosaurus is uitgestorven toen de mens er nog niet was.

Nu ga ik echt niet beweren dat de mens geen invloed heeft.
Maar niet de volle 100%.


George Carlin (zijn tijd ver vooruit) weet het mooi te relativeren.

"The Planet is Fine. The People are F*cked."
"The Planet isn't going anywhere. We are."
https://www.youtube.com/watch?v=09FmRNb3Krg&t=362s

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:29

Ja.. En wanneer horen we in het klimaat akkoord dan over stoppen met fokken.
Want dat is wat de mensheid doet fokken. Niet gewoon voortplanten.

Jesse klaver als voorbeeld met 3 kinderen.
Sorry maar die kan ik dus niet serieus nemen.

Popstra
Berichten: 13817
Geregistreerd: 21-06-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:53

Ik heb meer het idee het mooie zomer weer vroegah langer aan hield maar niet zo kort en belachelijk heet zoals nu weer het geval is. Het is nu eerder in het seizoen tropisch wat normaal in augustus het geval was.

Mijn ouders hadden in de jaren 80 een surfplanken verhuur. Er waren in de 8 jaar ze dit deden ook heel wat klote seizoenen met enkel maar regen kan ik mij herinneren want dan waren ze bloed sjacherijnig omdat er niks verdiend werd. Net als vorige zomer 2021 zeg maar. Regen, veel en langdurig