Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:43

Ik kan je met Tanzania niet helpen met recente informatie, maar wil je wel condoleren met je verlies. Daarnaast, ik weet niet of je ervaring hebt met zelfstandig reizen bij west Europa (+USA, Australie en zo); als dat niet zo is, is het mss wat ambitieus om alles lokaal te willen regelen (incl de bus).

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:45

Dankjewel!

Ik heb veel ervaring met reizen in Zuid Amerika (een jaar lang gebackpackt) en Azië (o.a. Nepal). Afrika is wel nieuw voor mij. Ik ga reizen samen met een vriend van mij (een man), en we hebben ook kampeer ervaring :)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:07

dan komt dat allemaal wel goed, top! Prachtige manier om je vader te herinneren.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:46

Bedankt Poes! Gaan we in ieder geval even kijken naar Zuid Afrika. Willen wel klein beetje van Zim zien omdat mijn schoonzusje daar vandaan komt dus dat is wel zo leuk als we toch in de buurt zijn.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:32

Lielle schreef:
dan komt dat allemaal wel goed, top! Prachtige manier om je vader te herinneren.


Zeker :)

Ik hoop dat hier iemand zit met Tanzania ervaring.. in Nepal kon je bijvoorbeeld een trekking gewoon ter plekke boeken bij een hostel of een van de duizenden reisbureaus in de stad. Ik vraag me af (en hoop ook) of dat in Tanzania net zo is.. en hopelijk scheelt het dan iets in de prijs :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 18:40

Fly_high schreef:
@poes wat een reis zeg, zooooooo jaloers! <3 <3 <3

De bergen uit je eerste post met foto's, waar is het precies?


Golden Gate wodehouse peak trail is de eerste foto. De tweede is Drakensberg de Hike vanaf Cathedral’s peak hotel naar mushroom rock en langs de twee watervallen.
Via de app AllTrails vind je makkelijk trails maar ook aan de receptie hebben ze een overzicht. Ik raad aan om via een app (AllTrails of maps.me) een kaart te downloaden vooraf!

Wij hebben wildcards trouwens. Voor 160 euro pp heb je een jaar lang toegang tot alle nationale parken en ook enkele andere (parken in eswatini, hluhluwe etc). Wij hebben ze al bijna elke dag gebruikt.
Laatst bijgewerkt door poes op 02-06-22 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 18:49

Emita schreef:
Lielle schreef:
dan komt dat allemaal wel goed, top! Prachtige manier om je vader te herinneren.


Zeker :)

Ik hoop dat hier iemand zit met Tanzania ervaring.. in Nepal kon je bijvoorbeeld een trekking gewoon ter plekke boeken bij een hostel of een van de duizenden reisbureaus in de stad. Ik vraag me af (en hoop ook) of dat in Tanzania net zo is.. en hopelijk scheelt het dan iets in de prijs :=


Allereerst gecondoleerd. Leuk om een beetje as uit te strooien daar. De Kilimanjaro is blijkbaar een pak toeristischer geworden. Ik denk dat local regelen wel lukt maar goed ja als je zeker wil zijn en je bent beperkt in tijd beter op voorhand boeken…

Hoeveel dagen Safari: wat je leuk vindt haha. Ik krijg er amper genoeg van maar rijd wel graag zelf. Dat kan lang niet overal. 3-4 dagen zou toch redelijk wat sightings moeten geven. Tanzania heeft een slechte reputatie gekregen: veel geld voor vergane glorie. Zoek zeker recente reviews! Ook na COVID zal er veel afgezien hebben.

Majo: als je wil kan ik je wil een overzicht sturen van de kosten van onze drie reizen. Deze wordt duur (ongeveer 3300 pp denk ik tgo 2300 in 2018). Dat komt door de vlucht (durfden niet langs Ethiopië vliegen met de oorlog), de huurauto (prijzen zijn erg hoog), duurdere accomodaties en een pak duurdere wijnen :D en veel game drives geboekt. Maar het kan echt budget hoor. Met een klein autootje rijd je in de meeste parken ook prima rond buiten het regenseizoen. En veel hostels/kamers zijn extreem goedkoop. Vermijd de Afrikaanse zomer wel.
Wij zitten nu bvb in een enorm appartement in plettenbergh: twee grote slaapkamers met elk eigen badkamer, grote living en keuken, tv met Netflix etc, groot terras met zicht op zee voor 50 euro pn.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:18

Heel graag!
En geniet er nog lekker van! En blijf vooral mooie foto's plaatsen

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:48

Oooh je zit in Plet, wat heerlijk! Daar verhuisd mijn paard naar toe. Lekker off-topic :P
Ga je Robberg in?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 23:04

Zijn we vandaag geweest! Veel haaien gezien!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Majo: herinner je me er eens aan als ik thuis ben of zo? Ik hou alles nogal minutieus bij.

Iris: welk paard?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 00:30

@poes, dankjewel, ik ga aan de slag met uitgebreid uitzoekwerk, het ziet er zo gaaf uit!

Emita schreef:
Lielle schreef:
dan komt dat allemaal wel goed, top! Prachtige manier om je vader te herinneren.


Zeker :)

Ik hoop dat hier iemand zit met Tanzania ervaring.. in Nepal kon je bijvoorbeeld een trekking gewoon ter plekke boeken bij een hostel of een van de duizenden reisbureaus in de stad. Ik vraag me af (en hoop ook) of dat in Tanzania net zo is.. en hopelijk scheelt het dan iets in de prijs :=


Ik heb Kilimanjaro weliswaar uiteindelijk laten staan, wel redelijk grondig onderzocht omdat het eventjes op de planning was.

Ik heb van andere reizigers begrepen dat de trekking ter plekke regelen zeker niet moeilijk is, alleen niet erg handig als je schema heel krap is. De prijzen die ze in eerste instantie in Moshi roepen zouden vergelijkbaar zijn als wat er online staat, met mogelijkheid om heel wat af te dingen als je stevig in je schoenen staat. Ik weet dat het voor zo weinig als +/- $ 1000 kan als je alpiene stijl beklimming weet uit te vechten.

Online heb ik niets noemenswaardigs onder $2000-2500 kunnen vinden :n Het enige wat daadwerkelijk verplicht is, is 1 gids en park fees, dat kost uiteraard nog geen $1000 bij elkaar. De outfitters drijven wel de prijzen op door van alles (en met name zo veel dragers mogelijk) aan hun standaard pakketten toe te voegen. Vers eten, tafels en stoelen, aparte eettenten, privé toiletten, zelfs douche faciliteiten. Ik heb contact met meerdere partijen gehad maar ze beweren dat dit allemaal "noodzakelijk" is, waarschijnlijk omdat een light versie teveel in hun marge zou snijden. Of ze gaan akkoord met light zonder dat er wat van de prijs af gaat.

Voor mij viel het af, het is niet de manier waarop ik de bergen wil beleven en al helemaal niet voor zoveel geld. Persoonlijk zou ik liever helemaal zonder outfitter rondje mount Meru doen, maar ik snap dat Kili voor jou emotionele waarde heeft.

Edit. Ik heb trouwens in Nepal helemaal niets hoeven te boeken met hiken ;) was voor zover ik weet niet verplicht . Op Kili mag het helaas niet zo, dan zit je hoe dan ook met een gids opgeschept.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:26

Ah wat heerlijk zeg. Plet is zo prachtig mooi <3
Quo Vadis is trouwens verkocht :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 17:52

Zal wel een mooie plek zijn in Plet! Het is ons enorm bevallen. Prachtig groot appartement voor geen geld.

Nu in gansbaai: vermijd die backpackers maar…

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:36

Fly_high schreef:
Zeker :)

Ik heb Kilimanjaro weliswaar uiteindelijk laten staan, wel redelijk grondig onderzocht omdat het eventjes op de planning was.

Ik heb van andere reizigers begrepen dat de trekking ter plekke regelen zeker niet moeilijk is, alleen niet erg handig als je schema heel krap is. De prijzen die ze in eerste instantie in Moshi roepen zouden vergelijkbaar zijn als wat er online staat, met mogelijkheid om heel wat af te dingen als je stevig in je schoenen staat. Ik weet dat het voor zo weinig als +/- $ 1000 kan als je alpiene stijl beklimming weet uit te vechten.

Online heb ik niets noemenswaardigs onder $2000-2500 kunnen vinden :n Het enige wat daadwerkelijk verplicht is, is 1 gids en park fees, dat kost uiteraard nog geen $1000 bij elkaar. De outfitters drijven wel de prijzen op door van alles (en met name zo veel dragers mogelijk) aan hun standaard pakketten toe te voegen. Vers eten, tafels en stoelen, aparte eettenten, privé toiletten, zelfs douche faciliteiten. Ik heb contact met meerdere partijen gehad maar ze beweren dat dit allemaal "noodzakelijk" is, waarschijnlijk omdat een light versie teveel in hun marge zou snijden. Of ze gaan akkoord met light zonder dat er wat van de prijs af gaat.

Voor mij viel het af, het is niet de manier waarop ik de bergen wil beleven en al helemaal niet voor zoveel geld. Persoonlijk zou ik liever helemaal zonder outfitter rondje mount Meru doen, maar ik snap dat Kili voor jou emotionele waarde heeft.

Edit. Ik heb trouwens in Nepal helemaal niets hoeven te boeken met hiken ;) was voor zover ik weet niet verplicht . Op Kili mag het helaas niet zo, dan zit je hoe dan ook met een gids opgeschept.


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat stelt me wel iets gerust :)

We landen trouwens om 02:50 op Kilimanjaro AirPort.. best een rot tijd haha. Wat zouden jullie doen? Op de luchthaven een hostel regelen, of direct s nachts naar Arusha en daar naar een hostel? Hoe kan ik het best op zo’n tijdstip naar Arusha gaan, taxi of bus?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:28

poes schreef:
Zal wel een mooie plek zijn in Plet! Het is ons enorm bevallen. Prachtig groot appartement voor geen geld.

Nu in gansbaai: vermijd die backpackers maar…


Hey! Hier woon ik :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 11:54

Ja ik las het gisteren! Tomme we zijn alweer weg. We zijn gaan eten in de Blue Goose. Wel mooie plek! Jij woont in de kelders zeker?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:56

Ah dat is een lekker restaurant! :j Ja klopt, ik woon in De Kelders. Waar is je volgende stop?
(heb in mn meeleesmodus ook erg genoten van je foto's trouwens!!)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 14:07

Fransschoek twee nachten en dan nog 3 nachten nog te beslissen. Minstens 2 cape denk ik maar wrs nog een extra nacht wijn regio. Wat een reis alweer!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 09:53

Tijd om te gaan. Hoewel ik het ga missen, is het ook wel mooi geweest :) we hebben een fenomenale reis gehad, veel gezien en gedaan, veel te veel gegeten en wijn gedronken :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 09:54

Lielle schreef:
@sakura, misschien een tipi voor self drive Tanzania. ik heb met deze mensen contact gehad, uiteindelijk ergens anders geboekt, maar wel prettige ervaring, en dat hoorde ik ook van vrienden die er wel geboekt hebben. https://www.selfdrive4x4.com/en/destina ... yYQAvD_BwE

@poes, ziet er super uit! Hennies rest ga ik onthouden voor de terugweg. Als je nog een goed restaurant bij Kaapstad zoekt (niet goedkoop), https://lacolombe.restaurant/ wij zijn bij Constantina geweest, zal er wat foto’s van zoeken


Gisteren bij La Colombe geweest. Wat een feest! Echt dikke aanrader als je houdt van upscale eten. Vond de prijs voor wat je kreeg goed meevallen maar het blijft toch iets van 200 euro pp.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:05

Oh, wat leuk om te horen! Wij hadden er ook zo'n fantastische avond, echt geweldig.
Afbeelding

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 20:16

Lielle: hebben jullie een Safari auto met tent en uitrusting gehuurd nu? Waar heb je die gehaald?

We zijn thuis. Blij om thuis te zijn. Ikzelf zou eeuwig kunnen reizen maar iedereen gelukkig houden was niet veel langer meer gelukt haha. Wel echt een prachtige reis gehad.

La Colombe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:59


Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:12

Wij hadden afgelopen jaar ook via Bushlore, is goed bevallen. Vorige keer huurden we via Britz, Bushlore vond ik qua spullen iets beter. Ook handig was dat het matras, deken en kussens in de tent konden blijven liggen tijdens het rijden.

Hier beginnen er plannen te komen. Eind september moeten we voor 'zaken' in Nairobi zijn. Dan is het even twijfelen om Kenia verder te ontdekken of het noorden van Tanzania. Het liefst zou ik zelf rijden en kamperen, maar Kenia/Tanzania is veel met gids, dus het is even uitzoeken of er genoeg goede kampeerplaatsen zijn en of dat allemaal te doen is. Op de verhuursites zie ik ook veel meer Landrovers dan de, ons bekende, Toyota's.

Het kwam een beetje onverwacht, dus ik ben nog een beetje aan het oriënteren wat we nu echt willen gaan doen.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:13

Dat ziet er goed uit Poes :j
Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad, zeker een mooie route gedaan!

Voor degene die vroeg over vervoer naar Arusha, als je snachts aankomt zou ik je aanraden zo dicht mogelijk bij het vliegveld te overnachten. Een taxi zou ik van te voren regelen. De busjes die daar rond rijden zijn niet te vergelijken met OV zoals wij het kennen en zou daarom zoveel mogelijk reizen met een taxi.

Mijn ouders en ik heb een fantastische tijd gehad, zo bijzonder om samen met hun het land te ontdekken <3 en grappig om op te merken hoe snel ik aan de Afrikaanse cultuur ben gewend en gekke dingen mij niet meer opvallen. :+
Ze snappen niet helemaal waarom ik nou zo gek ben op dit land maar ze zien wel dat ik hier thuis hoor en gelukkig ben :o
Vooral de Golden gate was geweldig! Manyoni NR, noordelijk van Hluhluwe kan ik ook aanraden, mooi park waar veel belangrijk werk wordt gedaan.
Helaas is mijn internet niet goed genoeg om foto's te delen.

Deze week begint mijn nieuwe avontuur.. ik heb namelijk een baan bij een anti-stroperij organisatie! *\%/* voornamelijk verantwoordelijk voor de paarden en patrouille te paard maar mag met allerlei werkzaamheden mee. Ik ben nu al goed gestresst maar wát een ongelooflijke kans!