Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:14

black_kelpie schreef:
Maandenlang zit ik me er al op te verheugen, vandaag (eigenlijk morgen, maar early access) EINDELIJK tickets kopen voor de Fjällräven Classic in Duitsland. We waren er op tijd bij, maar een half uur na de start van de verkoop waren er al geen plekken meer beschikbaar. Ik baal hier zo ongelooflijk hard van ;(

Vorig jaar was de Classic in Zweden geen optie vanwege de data en ook omdat ik die veel te massaal vind, maar hebben we wel exact die route kunnen lopen op eigen houtje. Dat kan nu niet, wildkamperen is niet toegestaan op de route in de Allgäu. De organisatie van de Classic heeft een vergunning voor 2 aangewezen plekken, maar normaal kan dat niet.

En een volgend jaar, ja wie weet. Mijn hond is inmiddels 11 en zou nu nog prima mee kunnen komen, maar dat kan ook zomaar een keer klaar zijn. Haar thuis laten is geen optie.

En nu. Geen idee. Eerst nog maar een flink potje verder balen...


Je bent niet de enigste. Het regent klachten op hun Facebook, dat de organisatie zich niet aan de aangekondigde data en tijden heeft gehouden. Véél mensen zaten klaar voor morgen, maar was ineens vandaag en inderdaad binnen no time uitverkocht.

Heb gelezen dat er maar 200 plekjes te vergeven waren, dan gaat het snel.

Is de classic in Denemarken geen optie voor je? Die gaat morgen de verkoop in om 10:00 geloof ik.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:22

Volgens de podcast waren er inderdaad maar 250 tickets. Ik had de mail wel gehad en was er dus direct bij, en dan nog niet... -O-

Denemarken lukt qua data niet, dat valt midden in een schoolweek en mijn vriend werkt in het onderwijs. Het landschap trekt me ook wat minder moet ik zeggen, ik heb wel wat van Denemarken gezien.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:10

Wat zuur voor je, kan mij voorstellen dat je baalt

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:00

Wat balen zeg, black_kelpie!

Ik zat te twijfelen of ik dit in PB zou sturen of hier, maar misschien voor iedereen wel leuk om te lezen en dus maar hier. Zoals beloofd, onze trip naar Slovenië zag er als volgt uit:

Wij zijn op maandag 23 augustus 's ochtends vroeg vertrokken. We hadden al besloten dat we het te ver vonden om de eerste dag helemaal naar Slovenië te rijden, dus we hadden van te voren al gekeken naar campings in Duitsland en Oostenrijk. De reis verliep vrij voorspoedig, dus rond een uur of 4 zijn we op een camping in Oostenrijk beland: camping Auwirt. Kleine camping, maar zag er allemaal prima uit en de mogelijkheid om brood te bestellen voor de volgende dag. Net op tijd hadden we de tent staan, want er waren best wat buien voorspeld.

Dinsdag zijn we op ons gemak doorgereden naar Slovenië. We hebben hierbij gekozen voor de route door de pas. Dat is met een caravan GEEN aanrader! Met een auto is het een prachtige route, maar je moet wel tegen haarspeldbochten kunnen. Langs de route zijn verschillende mogelijkheden om te stoppen en je eerste blikken op de Soca (wat wordt uitgesproken als Sotsja) rivier te werpen. Hier hebben we een hele tijd over gedaan, lekker vaak uitstappen en kijken. Die middag zijn we op camping Vodenca aangekomen. Wij waren op tijd en konden dus nog wat kiezen, maar dit is wel een camping die ze helemaal volbouwen. Vinden wij geen probleem, wij hebben slechts een tent en zijn verder de hele dag de hort op, maar kan me voorstellen dat sommige mensen dat niks vinden. Sanitair is simpel maar prima.

Woensdag zijn we naar Slap (=waterval) Boka gewandeld. De route zou volgens de Slovenen gemakkelijk zijn, maar was bij vlagen wel pittig en stijl. Het uitzicht was het meer dan waard.

Donderdag zijn we naar de Tolmin grotten (Tolminska Korita) gegaan. Je rijdt naar het dorpje en de parkeerplaats is niet te missen. Vanuit daar loop je in 15 minuten naar de grotten/kloof. Echt mega gaaf!
Vanuit hetzelfde dorp kun je naar Javorca. Dat is een kerk die gebouwd is tussen 1915-1917 door de soldaten daar. Ze mochten er niet aan bouwen in hun diensttijd, en dus hebben ze in hun vrije uren de kerk gemaakt. Het is een kerk bedoeld voor alle religies. Vooral het verhaal erachter, zoals verteld door de gids daar, is echt de moeite waard. Let wel op: in het hoogseizoen (juli-augustus) kun je er met de auto niet komen. Vanuit het dorpje gaat een pendelbus voor 2 euro per persoon. Als je daarmee gaat, dan snap je waarom ze die weg afsluiten in het hoogseizoen *D
De chauffeur van de pendeldienst was een Nederlander, en hij bleek Slovenië al enige jaren te promoten. De rest van onze vakantie hebben we dan ook ingedeeld op basis van zijn tips.

Het einde van de middag zijn we nog naar Slap Kozjak geweest, een waterval in een soort grot.

Vrijdag hebben we wat rondgekeken in de omgeving van camping Vodenca, en 's middags hebben we canyoning gedaan. Dat hebben we via de camping geboekt. Voor wie niet weet wat dat is: bij canyoning volg je als het ware de rivier door een kloof. Wij hebben de Susec kloof gedaan en die is écht geschikt voor beginners en bange poeperds. Ik heb normaal wel eens last van hoogtevrees, maar zelfs ik heb alles gedaan. En als je niet durft/wilt: er is altijd een weggetje naast in deze kloof. Een aanrader voor wie canyoning eens wil proberen!

Zaterdag was het voor ons tijd om door te trekken naar een andere omgeving. We zijn door Brda, de wijnstreek van Slovenië gereden en hebben het authentieke dorpje Smartno bekeken. Die middag hebben we onze tent opgezet in Sotorisce Senca. Hier heb je een prachtig uitzicht over het meer waaraan de camping ligt, maar de camping zelf is zeer eenvoudig.

Zondag hebben we de autotrein naar Bohinje gepakt. Een grappige ervaring en het scheelt wat tijd ten opzichte van zelf rijden. Hier hebben we Slap Savica bekeken, een mooie waterval. We zijn doorgereden naar de Vintgarkloof. Hier wordt duidelijk dat je in toeristischer gebied zit. De kloof kun je maar 1 richting op door, en daarna heb je een stuk terug te lopen richting de auto. Wij hebben de route door de velden gepakt.
Vanuit Vintgar zijn we in Bled beland, maar tegen die tijd waren we redelijk 'verzadigd' en kun je over de toeristen lopen. Parkeren was nauwelijks meer te doen. We hebben even wat rondgekeken en zijn toen terug gegaan naar Bohinje, om daar nog even aan het meer te liggen. Daarna zijn we met de auto teruggereden naar de camping en hebben we pizza gegeten bij kavarna Jezero, dat is ook echt een aanrader.

Maandag hebben we rustig ingepakt en zijn we naar de Skocjan grotten gegaan. Werkelijk waar prachtig. We eindigden op de vreemdste camping van deze reis: Eco-camping Supot. Hoe je omgaat met tegenliggers op het weggetje er naar toe weten we niet - we hebben het gelukkig ook niet hoeven proberen - en de camping is... uh... alternatief, inclusief wietplantage en poepdozen. De mensen zijn echter heel vriendelijk, de plekjes voor tenten zijn prachtig. En gelukkig hebben ze ook normaal sanitair :) Ik denk alleen niet dat ze plekken voor campers/auto's hebben.

Dinsdag was het tijd voor Piran! Het doet aan Venetië denken, met de smalle straatjes. Wij hebben dit op de fiets gedaan - werden die ook nog eens gebruikt. Bij Lucija hebben we in de zee gezwommen. Die is heerlijk warm :D

Woensdag was het tijd voor Lipica! Hier hebben we onze ogen uitgekeken op de oudste Lippizzaner stoeterij. Wat ik hier zou aanraden: kijk voordat je gaat of en hoe laat er eventueel shows en/of trainingen zijn. Wij hadden dat niet gedaan en daardoor de trainingen gemist.
's middags zijn we naar Predjama gegaan, een kasteel in een rotswand. Hier zou je eventueel ook de grotten van Postojna kunnen bekijken, daar doe je een gedeelte met een treintje. Schijnt een stuk duurder te zijn en onze tipgever vond Skocjan de mooiere van de twee, vandaar dat we die gedaan hebben. We hebben de tent op gezet op de camping die we al eerder noemden: Camp Plana!

Donderdag zijn we met de trein naar Ljubljana gegaan. Duurt iets van een uur en een kwartier/anderhalf uur. Treinen zijn behoorlijk comfortabel en je kunt bij de conducteur een kaartje kopen.

Vrijdag zijn we in een moeite door naar huis gereden. De grensovergang met Oostenrijk was even file rijden, maar daarna ging het zo makkelijk dat we gewoon doorgereden zijn. Scheelt dat je thuis gewoon je bed in kunt kruipen en geen tent meer hoeft op te zetten ;)

Wij hebben dus alles op de bonnefooi gedaan en zijn eind augustus-begin september gegaan, met een auto en een tent. Wij hebben dat ervaren als goed te doen, maar hebben dus niet in regio Bled overnacht. We hebben ontzettend veel gezien in de 1,5 week vakantie, maar er staan nog wel wat dingen op ons lijstje die we zeker ook nog willen doen. Wij vonden Slovenië echt prachtig ruig en groen. De mensen spreken behoorlijk Engels en zijn super behulpzaam. Denk eraan dat je wel een vignet nodig hebt voor de wegen.

Het is het enige land met 'love' in de naam, en wij zijn echt wel een beetje verliefd geworden.

Tot slot nog een kleine foto-impressie:

Slap Boka:
Afbeelding

Tolmin kloof:
Afbeelding

Javorca:
Afbeelding

Slap Kozjak:
Afbeelding

Slap Virje:
Afbeelding

Vintgar kloof:
Afbeelding

Predjama kasteel:
Afbeelding

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:25

Ach jeetje wat prachtig..
Dit gaat beslist op ons lijstje

Vandaag de boot geboekt en hoop dus eind mei 3 weken door zuid Engeland en Wales
Voor de honden alles in orde behalve 24u van te voren de ontworming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:34

Wat een heerlijk verslag, Bnet. En prachtige foto's! Die Eco-camping Supot klinkt inderdaad als een bijzondere ervaring, haha. Slovenië lijkt me prachtig, dank voor de tips!

En balen, black_kelpie! Al zijn er "slechts" 200 à 250 tickets, is het niet alsnog vrij massaal? Dat het meer als een soort festival voelt, of valt dat wel mee? Ik heb de website niet heel goed bekeken, maar het ziet er wel prachtig uit. Misschien komt er nog een kaartje voor je vrij!

Tof, het mooie Wales! <3

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:04

Wauw die kleuren van het water <3

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:28

Leuk verslag Bnet, wat is het daar ook schitterend <3


culaccino schreef:
En balen, black_kelpie! Al zijn er "slechts" 200 à 250 tickets, is het niet alsnog vrij massaal? Dat het meer als een soort festival voelt, of valt dat wel mee? Ik heb de website niet heel goed bekeken, maar het ziet er wel prachtig uit. Misschien komt er nog een kaartje voor je vrij!

250 valt erg mee, je gaat ook niet allemaal tegelijk van start. Het nadeel - vind ik - van deze tocht is dat je dus niet mag wildkamperen en allemaal bij elkaar staat 's nachts.

De tocht door Zweeds Lapland is massaler, volgens mij waren daar pre-covid iets van 2000 kaarten voor, maar de starts zijn verdeeld over 3 dagen en meerdere tijden. Voordeel is dat je overal mag staan en je je dus nog steeds ongeveer alleen op de wereld kunt wanen. Mensen van over de hele wereld komen er naartoe.

Het is ook wel een sociaal evenement, op de finishdag is er ook een feest met live muziek en eten. Onderweg nieuwe mensen leren kennen en samen lopen. Dat hoeft van mij niet persé, ik ben niet zo sociaal :')

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:32

Moet je aan dat sociale dan ook meedoen, of kun je gewoon je eigen gangetje gaan

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:38

Je moet niks, gelukkig :Y) Alleen je kaart stempelen op alle punten zodat je je medaille krijgt bij de finish, haha. Oh en al je afval meeslepen naar de finish, je mag nergens onderweg iets achterlaten.

De organisatie zorgt voor ontbijt, lunch, diner, snacks, brandstof voor je gasbrandertje, hulp bij noodgevallen en opslag van spullen die je niet meeneemt onderweg (als je met het vliegtuig komt bijvoorbeeld je koffer met extra kleding). Verder kun je het zelf invullen :j

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:40

Lijkt.mij.echt gaaf en avontuurlijk

Anoniem

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:04

Ah, inderdaad, dan klinkt het tof!

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:52

Wat een prachtig verslag! Heel fijn, daar kunnen we heel veel mee.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:45

Zo om ff terug te komen op een eerdere vraag van mij over tenten... We hebben vandaag de msr elixer 3 gekocht. Lichtgewicht genoeg voor ons met de brommervakanties. Met ruimte voor de bagage en de helmen enz.

Anoniem

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:23

Leuk, jeetje! Die dingen wegen niks, he.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:09

culaccino schreef:
Leuk, jeetje! Die dingen wegen niks, he.



Klopt, een 3 persoons tent: 2,3 kg

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:51

Afgelopen woensdag haalde ik mijn caravan naar huis om te gaan pimpen, maar helaas heb ik mijn vrije dagen besteed aan het oplossen van een lekkage bij het buitenlampje :( Dat is bijna klaar, moet vooral nog een nieuwe buitenlamp in maar ivm carnaval is de plaatselijke kampeergigant gesloten…

Donderdag gaan we een paar daagjes van het mooie weer genieten net onze eerste kampeervakantie van het jaar *\o/*

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:19

Chubby schreef:
Afgelopen woensdag haalde ik mijn caravan naar huis om te gaan pimpen, maar helaas heb ik mijn vrije dagen besteed aan het oplossen van een lekkage bij het buitenlampje :( Dat is bijna klaar, moet vooral nog een nieuwe buitenlamp in maar ivm carnaval is de plaatselijke kampeergigant gesloten…

Donderdag gaan we een paar daagjes van het mooie weer genieten net onze eerste kampeervakantie van het jaar *\o/*


Ohww balen een lekkage! Maar gelukkig opgelost! Heerlijk zo vroeg in het jaar al camperen! Hier nog 26 nachies wachten. Wij gaan dit weekeind opbouwen. Bij schoonouders en soppen! En wie weet bedenken we dan wel daar te slapen dat zien we dan wel!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:25

Afbeelding

Ik hou dr van!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:03

Dit weer is ook geweldig natuurlijk.

Wie weet nog een leuke camping op de Veluwe voor de meivakantie, honden toegestaan. Niet te groot of massaal, wel leuk voor iemand van 12 jaar oud ( goede WiFi is heel belangrijk) aan de zuidkant van de Veluwe, denk omgeving Ede, Bennekom, Lunteren, wat meer richt Ottterlo mag ook nog.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:26

Chubby schreef:
[ [url=m/danskn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hou dr van!

Ah sudwind. Heerlijke caravan. Ik heb er een gehad uit bouwjaar 1996. Twee jaar geleden heb ik m verkocht omdat hij veel te groot was voor ons tweeën. Heerlijk ding, onverwoestbaar. Er mankeerde niets aan toen ik m verkocht en hij heeft nog € 4.000,- opgeleverd.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:29

Susan iets aan de andere kant
Maar starnbosch in Dalfsen
Wij gaan daar met Pasen naartoe, nemen kleinzoon mee

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:41

Ik wil in mei een weekend kamperen met de hond, maar ik twijfel ivm het weer :') misschien pas een week van te voren boeken maar het liefst zou ik een voorkeur plekje opgeven zodat we rustig zitten

Anoniem

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:58

Leuk, moonsparkle! Weet je al waar je heen wilt? Ik heb ook zin om te gaan, het is prachtig weer!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:14

Echwel schreef:
Susan iets aan de andere kant
Maar starnbosch in Dalfsen
Wij gaan daar met Pasen naartoe, nemen kleinzoon mee


Wil ook nog naar de paarden kunnen dan is Dalfsen echt te ver.