Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 20:14

SjonnieZ schreef:
Ineke2 schreef:

Lijkt mij niet zo gezond die diesel dampen van de tractoren…

In het filmpje dat gedeeld is, staat de muziek al wel luid aan, dat helpt niets helaas.


Dat ligt er maar aan.. hoe je hm parkeert.
;)

Dan nog, Zelfs al zou ik genoeg tractoren hebben, en die heb ik niet. Ik ben geen pensionstal ik ben een dwaas met stallen en weide aan huis en en een kleine tractor die net sterk genoeg is om de bak mee te slepen. Bovendien, stel ik zou tractoren kunnen regelen: dan verplaats ik het probleem want dan doet hij het op de tractoren. :=

Voor nu heb ik:
Gel
Pasta
Kruiden
Oor proppen gecombineerd met een oor netje waar van die hoezen in genaaid zijn als extra demping en de hoop dat dat voldoende is.. indien niet sta ik weer vijf a zes uur te poetsen en te sussen en heb ik daarna een week een paard mee stijve spieren die ik elke dag los probeer te masseren of door heel licht te rijden/stappen aan de hand doorbloed probeer te krijgen om hem weer goed te krijgen. Longeren werkt niet ontspannend met Sam dus dat doe ik niet.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:26

Ik had al door TS dat het voor jou geen optie is. Maar wellicht kan een andere lezer er iets mee. Bij ons zijn de paarden vrij rustig en er wordt in de naast gelegen buurt echt heftig geknald.
En de stank in de stallen valt mee/ ontbreekt.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 00:55

Het oornetje met nog proppen in de oren en een klein streepje kalmerende pasta. Ramen en deuren gesloten, lichten aan. Dat was de enige manier wat mijn dolgedraaide ruin door het vuurwerk heen kon krijgen. Hopelijk gaat dit voor die van jou ook werken.

Ik ben blij met het vuurwerkverbod in Nederland. Klinkt egoïstisch, ik weet het. En ik weet ook dat er heus nog wel wat vuurwerk de lucht in gaat. Maar niet meer zo veel als anders. Het is echt zo poedersuiker om je paard zo te zien staan en er eigenlijk niet echt iets aan kunnen doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 00:57

Ten tijde van het filmpje was hier een verbod. Er werd nog meer af gestoken dan anders, toen ze hier recht tegen over begonnen is mijn man naar buiten gegaan om te zeggen dat ze of konden kappen of hij de politie belde gezien het verbod en dat ze anders maar eens moesten komen kijken.
Maar dit jaar is er geen verbod helaas...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 01:09

Jeetje… Hopelijk is je nu geplande aanpak effectief.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 01:28

Ja enerzijds begrijp ik dat ze zich niet willen laten beperken. Zeker na de afgelopen jaren niet... maar redelijk blijven is heel moeilijk, onmogelijk eigenlijk, zodra ik mijn maatje zo zie.

Tel daarbij op dat een van mijn beperkingen ‘ongeremdheid’ is. (Veel voorkomend bij NAH rechts) en het mag een wonder heten dat ik nog geen strafblad heb, mede dankzij mijn man die weet hoe ik word als ik me machteloos en bang voel, :o helemaal als het Sam betreft...
(Iets waar aan gewerkt wordt trouwens maar het is een traag proces :x)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 02:12

Ach meisje wat zou ik je graag een dikke knuf geven :(:) klote is dat gewoon.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 07:11

Ach ik vind het vreselijk dit te lezen.

Hier waar ik woon (ook Belgisch Limburg) mag er uitzonderlijk wel vuurwerk afgestoken worden op oudejaar terwijl er het hele jaar door een verbod is.
Ik wou dat ze veel strenger konden zijn want elk jaar opnieuw lees ik over weggelopen honden door de schrik.

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 08:27

vreselijk voor Sam maar ook voor jou.
Wat zou het fijn zijn als er iets was wat hem kin helpen, nu is hij zo in blinde paniek, Arm dier

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 12:45

Bedenk me net dat ik hem ook zijn Back on track maas deken op kan leggen. :j wordt ie vaak ook iets rustiger van.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:26

Zo. Kreeg vanmorgen app dat N de veulens zou verzorgen dat ik een dagje niet de hele rit moest doen. Bij nader inzien had ik miss toch beter gegaan. :x
Ik dacht ‘nou dan rij ik ze even’ en toen vond ik de bak te nat.. dus ik wil ze naar de weide brengen in de plaats en toen gebeurde er ineens heel veel op korte tijd en heel beperkte ruimte. Weet nog steeds niet wat nu precies de oorzaak is geweest.

Miss b*tch heeft me op mijn heup weten te trappen. Had weinig plaats om te manoeuvreren maar herkende de move dus was snel genoeg om m te laten af schampen ipv volledig te moeten incasseren. Maar had te weinig plaats om geheel uit de weg te zijn. :x

Zo’n vijf minuten later liep ze aan de longe met touwtjes terwijl het gebeurde omdat ik ze naar de weide wilde brengen omdat ik de paddock te nat vond (en Rêve heeft een hekel aan plassen.)
Eind liep ze braaf door de plassen heen zonder ritme te onderbreken in draf en galop. Daarna heeft ze beloning gekregen. De liksteen die Sam haat vindt zij blijkbaar heerlijk. Geraak ik daar ook nog van af. :+


Afbeelding
Nee ze voelt zich niet schuldig. Als ze al wat voelt is het dat ze die training niet verdiend had. :+

Manlief vroeg of ik ze nog gebracht had (ze heeft ook zijn siergras verkl**t) dus ik zei ‘ja ze nog belonen ook zeker? Vijf minuten later liep ze aan de longe!’
Toen schoot ie in de lach want hij weet hoe snel ik in normale omstandigheden al kan op zadelen. _O- denk dat hij zich helemaal kon voorstellen dat Rêve geen ide gehad heeft wat haar precies over kwam. :+ soms wordt die ‘eeuwige rust’ doorbroken door een kleine storm en dan is ze altijd effe overrompeld. _O-

Manlief is ongerust. Ik zei ‘ik kan nog lopen’ maar hij zei ‘dat zei ge vorige keer ook en dat was niet blauw en wel gebroken!’ :+

Dus fysio geapt met een foto. Fysio zei via app dat het dik bot is dus morgen even aan zijn vervanger vragen wat die denkt als het morgen erger uit ziet dan vandaag. :+ als de zwelling toe neemt is het niet ideaal begreep ik. (Je ziet het niet maar als je beide heupbotten ziet heeft deze echt een bol er op.)

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:25

Oooooh nee hé wat enorm tuk. Hopelijk valt het mee. Heel vervelend want je hebt al genoeg pijn zonder dit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 22:29

En ook net op mijn heupbot. :x het kon niet op mijn bovenbeen zijn ofzo. Nee. Op de artrose heup. :roll:

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:33

Leuk hè, paarden...

Geen enkel idee wat mevrouw kreng in haar hoofd had? Sam stampen? Geschrokken van iets en pure pech? Of heeft ze ook last van hormonen, spieren, whatever?

Ik hoop voor je dat het niet veel erger wordt dan dit. Jouw lichaam heeft al zoveel te verduren.

Hóe reageerde Sammeke eigenlijk?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:40

Auw, miss Bitch deed een dansje. Ik ben ook wel benieuwd naar het waarom want over het algemeen heb ik het idee dat beide paarden best aardig op jou letten dus ik vermoed dat je net op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was.
Neemt niet weg dat een trap op een bot echt wel gemeen zeer doet. Liever op een spier en nog beter op vetjes (maar da's lastig bij jou).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 23:11

Geen ide, zei het net nog tegen mijn man ‘ik snap nog steeds niet waarom ze het deed.’
Rêve kan een b*tch zijn en heeft daar niet altijd een goede reden voor maar ze heeft wel altijd een reden. Nu was er niets. Er reed een camion over de straat die claxonneerde maar wij waren nog aan de stal dus dat is niks waar ze normaal van zou schrikken. Dat hoort ze dagelijks op die afstand.

Sam trappen lijkt me sterk maar kan ik niet uit sluiten. Dit is echt iets dat we dagelijks doen. Deze route en manier van werken is wat ze door en door kennen. Dit was echt zelfs voor haar een hele rare actie. Zeker het trappen. Áls ze genoeg van je heeft dan valt ze frontaal aan. Niet op deze manier en ze raakt al zeker niet in paniek erna. Rêve is het ‘I know what I did and I ment it’ type merrie. Dit was ‘ik weet wat ik gedaan heb maar ik verdien geen straf’ wat een belangrijke nuance is. Normaal letten ze idd erg op me. Nu totaal niet. Zodra ik haar op tuigde was ze erg angstig a la ‘ik verdien geen straf’ maar weer heel oplettend en werkwillig.

Dus wat de reden is dat ze zo reageerde weet ik echt niet. Ik herkende wat ze deed en reageerde instinctief maar ik weet dus niet waarom ze dat deed. Haar moeder deed dit soort sh*t omdat het gewoon een venijnig kreng was maar Rêve is niet vals in tegenstelling tot haar moeder. (Haar moeder had het bij het op zadelen ‘af gemaakt’ als die dit gedaan had.’)

Het enige wat ik nu bedenk is dat ze mogelijk uit haar doen is door het vuurwerk dat al getest wordt. Ik zie haar er niet fel op reageren maar ik weet dat ze nogal binnen vet dus de claxon was wellicht gewoon de druppel...

Sam was helemaal in paniek. :(:) viel soort van per ongeluk tegen de trailer aan omdat ik mijn balans verloor met weg draaien en de trap en de trailer stond op mijn
‘Val-pad’ zeg maar en hij loopt altijd als tweede dus die stond meteen bij me :+: met wijd open neusgaten niet wetende wat te doen. :(:)

Hij moest even de paddock uit. Toen ik ze weer bij elkaar liet na het werken van Rêve kreeg ze een hap ter begroeting. :=
Ik wil niet vermenselijken maar ik kan er echt niks anders van maken dan dat Sam haar nog even er in moest wrijven wat hij vond van die actie. :+

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:23

Sam is zoooo leuk in jouw verhalen <3. Voedt het snotjong op en doet dat goed. Maar dat ie de moeder ook nog even meldt wat ie van haar actie vindt. Te tof.

Ayasha, kan Rêve ergens pijn hebben? Zand in de darmen, bijvoorbeeld? Omdat ze, toen Joy net weer wegging, ook niet lekker was. Wellicht een uiting van pijn? Ook omdat ze naderhand zo reageerde (mijn Rockes heeft mij, toen ie nog een tweejarige zwarte hengst was, binnen een week tijd tot twee keer toe flink gebeten. Beide keren vanuit de stal, over de deur heen. De eerste keer was ik overdonderd en te traag. De tweede keer ben ik geloof ik over de deur gesprongen en heeft ie op zijn falie gehad. Die kop die ze dan trekken:"Oké oké helder, dit mocht dus niet". Hij heeft nooit meer bewust gebeten. Soms met een wortel vergiste hij zich wel eens en had dan een vinger. Aan zijn blik zag je dat hij er zelf van schrok, net als Rêve: "ik weet dat ik fout was, maar zo bedoelde ik het niet. Was echt per ongeluk"...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 23:35

Ze eet op zich weer normaal. Heeft echt onbeperkt ruwvoer zowel hooi als twee soorten luzerne-mixen en hooiblokken dus ze kan echt heel de nacht eten. Ook bij het longeren kon ik niks zien. Ze was voorwaarts en even ruim als normaal. Geen opgetrokken buik of gespannen bekken. Ook in haar gezicht kon ik niks zien dat op pijn wees. Geen spanning rond de mond of neusgaten. Niet rond haar ogen... Ik houd haar in de gaten maar momenteel is er niets dat mij doet vermoeden dat ze pijn kan hebben.

Sam is nogal beschermend ja. _O- hij vond het niet kunnen. Ze liet het ook gewoon over zich heen komen. :(:)
Je zag haar denken ‘ja ja, punt gemaakt!’ :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 01:29

Zo ze kwam net héél voorzichtig, heel bewust afstand houdend de stal in. :+
Daarna kwam ze heel beleefd ‘vragen’ of ze in mijn ruimte mocht voor haar avond-kroeltjes. Ergens in dat paardenbrein is iets dat op besef lijkt ontstaan want buiten dat ik haar aan het werk gezet heb is ze niet gestraft geweest. Ze ging ook meteen eten. Dus voorlopig denk ik dat het toch op gekropte spanning is van het vuurwerk die ontplofte door de camion en de toeter en vervolgens een samenloop van omstandigheden die ons in deze positie brachten. Ik weet dat het een binnenvetter is. Misschien moet ik toch kijken om haar deze week wat licht aan het werk te zetten aan de longe dat ze het er enigszins uit werkt gezien ze het uit zichzelf niet doet kennelijk.
We live. We learn. :+ Ik denk zomaar dat ik deze lessen ook mee moet nemen voor haar zoon.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:36

Heb je veel extra pijn of ça va? Ik ben best wat bezorgd nl.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:52

Ayasha schreef:
Ten tijde van het filmpje was hier een verbod. Er werd nog meer af gestoken dan anders, toen ze hier recht tegen over begonnen is mijn man naar buiten gegaan om te zeggen dat ze of konden kappen of hij de politie belde gezien het verbod en dat ze anders maar eens moesten komen kijken.
Maar dit jaar is er geen verbod helaas...

huh, is er geen verbod? VErdikke wat een dikke pech. Zal je weer zien dat er weer idioten op de spoed belanden doordat ze vuurwerk hebben afgestoken.

Dat had de regering ook best afgekondigd. Geen vuurwerk. Het is al erg genoeg met die nieuwe coronavariant.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:59

Paarden en vuurwerk.
Hier iets totaal anders meegemaakt.
Op Ammerstol hebben ze de gewoonte om Carbid af te steken.
Vroeguh moesten de paarden naar binnen, eng, gevaarlijk en meer van dat soort zaken.
Totdat ze per abuis achter de bak buiten stonden tijdens het afschieten.
Alles stond op 3 benen terwijl het geluid vanaf de IJsbaan tegen de buitenmuur van de binnenbak knalde en het geluid bij mij in mijn buik verder resoneerde.
Geen oor werd er verdraaid.
Carbid is takkeherrie en de voetballen vliegen flink de lucht in. }>

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:20

Miss Bitch was flink geschrokken en krijgt dan ook nog eens op d'r kop van Sam. Was niet zo'n goede dag ...

Mijn arabierig typje heeft ook van die acties. Ze is niet gemeen maar bij stress gaan die achterbeentjes alle kanten uit. Dat moet je even weten en zorgen dat je aan de voorkant blijft. Is vooral heel interessant als ik met haar bezig ben met de dubbele longe in de menpositie. Stalgenoten snappen niet dat ik dan een meter achter een "onbetrouwbaar" paard ga lopen.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:30

Zolang ze betrouwbaar in onbetrouwbaar zijn, is er weinig aan de hand

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:31

Morganlefay schreef:
Paarden en vuurwerk.
Hier iets totaal anders meegemaakt.
Op Ammerstol hebben ze de gewoonte om Carbid af te steken.
Vroeguh moesten de paarden naar binnen, eng, gevaarlijk en meer van dat soort zaken.
Totdat ze per abuis achter de bak buiten stonden tijdens het afschieten.
Alles stond op 3 benen terwijl het geluid vanaf de IJsbaan tegen de buitenmuur van de binnenbak knalde en het geluid bij mij in mijn buik verder resoneerde.
Geen oor werd er verdraaid.
Carbid is takkeherrie en de voetballen vliegen flink de lucht in. }>

Hier in de Achterhoek ook veel carbid, heel oudejaarsdag door.
Carbid is inderdaad takkeherrie, maar hier reageren de paarden daar eigenlijk maar nauwelijks op, ze ervaren dat blijkbaar heel anders dan vuurwerk. Misschien omdat het lagere tonen zijn?