[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 18:12

Nog maar een paar foto's, ik aan het werk bij 2 titersessies. Uiteraard nog in Nederland.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De buit van brocante markt

Afbeelding

De bron bovenop de berg, hier hebben we ons water vandaan.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:48

Jullie wonen echt prachtig ❤️

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:10

Ik moet wel effe lachen. Brocante markt is echt zo'n een "Meiland" woord.
In Frankrijk heet dat gewoon: une brocante, un vide grenier of une marché aux puces (vlooienmarkt). la het bij één huis is: une vide maison.

Soms wordt een vaste plaats, soort winkel, waar ze spullen verkopen ook wel aangeduid als een bric-a-brac.

Als je ergens bent en je weet niet hoe ze een bepaald artikel genoemd wordt dan kun je het aanduiden met: "ce machin" of "ce truc" (beide betekent zo veel als: dit ding), als in: c'est quoi ce truc? (wat is dit) Combien coûte ce truc? (wat kost dit)

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 13:46

Dit hadden we gekocht op de wekelijkse brocante in Albi, ik vind dat toch echt wel een markt, het is elke week op een overdekt marktterrein.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:53

Tinka schreef:
Dit hadden we gekocht op de wekelijkse brocante in Albi, ik vind dat toch echt wel een markt, het is elke week op een overdekt marktterrein.


Ja, een rommelmarkt *\o/*

Maar rommel kan er leuk zijn .....

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:15

Hé wat leuk om jullie foto's te zien, ik herken alles behalve de weilandpalen want die waren de andere keren er natuurlijk nog niet.
Wat betreft die tent voor je paarden. Volgens mij mag je altijd vier palen met daarop een golfplaten dak neerzetten als de zijkanten open zijn en de oppervlakte niet groter is dan 20m2. Maar bij mijn vorige huis in Frankrijk, waar jullie toen geweest zijn, daar stonden vier cabannes als je het erf op kwam, weet je nog? Die waren helemaal dicht, is nooit een vergunning voor aangevraagd, wordt niet beschouwd als onroerend goed en geen haan die er naar kraaide, terwijl ze in het volle zicht stonden. De vorige eigenaar had ze er gewoon neergezet. Zo ook hier in dit nieuwe franse huis hebben we zo'n 20 schuurtjes staan, niemand die er naar kraait.

Je kunt het even bij M. le maire vragen, meestal hebben ze een publiek spreekuur 1x pw en kun je gewoon langs zonder afspraak, vaak op zaterdagmorgen met de conseilers.

Beter nog, nodig hem uit voor een wijntje en geef hem een donatie voor het kerkdak of de wip bij de school en overleg tussen neus en lippen door wat wel of niet mag. Dit is ons derde huis en dat heeft tot nu toe altijd gewerkt om soepele en meewerkende burgemeesters te krijgen.

En kun je ze niet toegang geven tot de grote schuur?

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 17:07

Die grote schuur is bij ons huis, daar is de schuilstal, maar dat is een halve km bij de wei vandaan. Ze kunnen wel schuilen bij de bomen, maar daar zitten natuurlijk binnenkort geen blaadjes meer aan.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:21

Die van mij zouden ook geen 500m gaan lopen, en kale takken is ook niet lekker nee. Bij mij schuilen ze wel bij heftige wind, regen en zon. Maar alleen in het ene land. Bij het andere land met diezelfde weersomstandigheden hebben ze de boxen om te schuilen, maar dat doen ze dan niet, terwijl dat echt niet ver lopen is. Blijven ze gewoon staan.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 17:41

Ze kunnen niet 500 meter lopen, want dan moeten ze over de openbare weg.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:55

O ik wist niet dat jullie pad het doorsneed.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:49

pjotrg schreef:
Tinka schreef:
Dit hadden we gekocht op de wekelijkse brocante in Albi, ik vind dat toch echt wel een markt, het is elke week op een overdekt marktterrein.


Ja, een rommelmarkt *\o/*

Maar rommel kan er leuk zijn .....

Nee het is geen rommelmarkt, er wordt alleen brocante en antiek verkocht, er staan ook alleen maar handelaren.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 11:52

Monique1963 schreef:
O ik wist niet dat jullie pad het doorsneed.

De huurwei en de stal liggen wel aan dezelfde kant van de weg, maar daar tussen zit nog een heel stuk weg en stukken grond in het bezit van andere mensen. Op de foto van bovenaf lijkt het heel dicht bij elkaar te liggen, maar dat is dus niet zo.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:46

Da's jammer, maar in ieder geval heb je iets kunnen huren, dat is al heel wat!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 02:19

Ik kom ook meelezen als je het goed vindt. Wat een bere conditie ga je krijgen, berg op en af +:)+

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 12:28

Vooral Milko krijgt een goede conditie, hij is ook al 8 kg afgevallen. Mijn conditie laat nog op zich wachten, mijn krakkemikkige lichaam werkt ook niet echt mee. Naar zo'n dag werken ben ik een paar dagen helemaal naar de klote.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:20

Dat geloof ik graag. Maar dat gaat beter worden :(:). Ik heb respect voor je hoor ;).

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:52

Tinka schreef:
Vooral Milko krijgt een goede conditie, hij is ook al 8 kg afgevallen. Mijn conditie laat nog op zich wachten, mijn krakkemikkige lichaam werkt ook niet echt mee. Naar zo'n dag werken ben ik een paar dagen helemaal naar de klote.


Dat gaat echt wel beter in de toekomst.
Toen wij net hier waren en ik ging bos maaien, was ik na 15 minuten compleet dood. Alles deed me pijn. Dus iedere keer ging ik 15 minuten bosmaaien en dan half uur pauzeren. En nu kan ik gemakkelijk bosmaaien totdat de tank leeg is. Dan pauzeer ik eventjes een kwartiertje en dan ga ik weer een uur bos maaien. Het blijft zwaar werk voor een vrouw, met name voor mijn slechte rug, maar het gaat wel. Ik ben hier fysiek echt zoveel sterker geworden, dat is ongekend. En uiteraard zal ik altijd voorzichtig moeten doen met mijn rug, die bagger slecht is, maar neemt niet weg dat het al veel minder fout gaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:12

Mijn moeder woont een stuk minder buitenaf dan jullie, maar ook haar hoor ik zeggen dat ze best een tijdje actief bezig kan zijn en dan ook niet per se last krijgt van haar rug. Alleen als ze iets doet wat ze normaal echt niet of maar heel weinig doet.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:46

Zo Pien respect! Dat doe ik je niet na! Ik kan een half uurtje max bosmaaien met de meisjesbosmaaier zoals Erwin dat noemt, hahahaha een hele lichte elektrische en dan kan ik mijn nek weer opbergen voor een dag.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:27

Na een hele dag bramenstruiken proberen te temmen met de bosmaaier heb ik ook last van m'n rug hoor :+
Dat doe ik vaak niet eens de hele dag..
En waar het kan pak ik uiteraard de trekker erbij :Y) dat gaat een stuk sneller en daar gaat m'n lijf niet van kapot (dat is het eigenlijk al).

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 13:39

Ik doe helemaal niets met een bosmaaier. Ik vind het al zwaar om isolatoren in palen te draaien, omdat ik dan steeds moet bukken, dat vind mijn rug niet leuk. Als ik teveel doe heb ik ook echt overal pijn en kramp in mijn spieren. Daar heb ik dan wel een paar dagen last van.
We doen nu even niets, het schrikdraad apparaat doet raar, als je hem uitzet en weer aan knippert die niet meer. Maar na een kwartier dan weer wel. Ik durf hem nu dus niet meer uit te zetten. Is al een oud ding, heb hem gekocht toen ik in Rotterdam woonde. Een nieuwe batterij werkt ook niet. De omheining is nu gewoon te lang voor dit apparaat ben ik bang. Heb dus nu een krachtig apparaat op accu besteld en een bijpassende accu.
We hadden nog iets stoms, we gingen de onderste draad bevestigen, hadden al 4 rollen van dat draad gebruikt, ging prima. Na 6 palen valt ineens het uiteinde eraf, heel die draad afgerold van die spoel. Dan heb je dus 400 meter draad kluwen, gigantisch in de knoop. Bleek dat de koker in het midden kapot was. Ze smijten ook flink met die dozen, komen altijd vol scheuren en deuken aan.
Ik een klacht ingediend bij agradi, ze sturen een nieuwe, dat is dan wel weer goede service.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:08

oei mocht je je vervelen kun je je daar op gaan richten qua ontknopen :=

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:28

Wij halen dat soort spul vaak toch maar gewoon in de winkel, vaak met verzendkosten enzo ben je ongeveer even duur uit, of het draad is zo goedkoop dat ik me afvraag of het überhaupt stroom doorgeeft :+
Voordeel is dat je dan ook zelf je rol uit kunt kiezen.

Maar ik weet niet wat er bij jullie in de buurt is, vaak is er wel een gammvert ofzo, die verkopen ook schrikdraad.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 14:50

Er is hier een Ragt in het dorp maar daar hebben ze niet een hele grote hoeveelheid. Bij Agradi is het gratis verzenden boven een bepaald bedrag, daar zit ik telkens ruim boven. Dit draad is niet het duurste draad, maar zeker ook niet het goedkoopste. Beetje midden klasse. Tot nu toe bevalt het goed, op die ene rol na dus. Maar dat wordt goed opgelost. Ik had 4 rollen besteld, dus we hadden nog een andere. En gelukkig gebeurde dit onder de wei en lag er nog een rol in de auto.
Als het beter weer is ga ik proberen het uit de knoop te halen. We kunnen het voor de kleine wei achter het huis gebruiken, dat zijn kleinere stukken, kunnen we knippen.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:55

Tinka, als ik je een tip mag geven. Bukken doe ik dus nooit, want dan ga ik zeker zeer snel door mijn rug. We hebben van die opstap trapjes die laag zijn, en daar zit ik op als ik die dingen indraai of ander laag werk doe en ik heb zelfs een stevig laag kinderstoeltje die ik gebruik als het nog lager is.. Ook zit ik vaak op mijn knieën en dan heb ik van die knie beschermers om als het veel werk zit en langer duurt dus. Bepaalde houdingen doe ik echt nooit want dan gaat het mis.