Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:09

opisop_shop schreef:
Wat fijn! En die naam moet ik iedere keer om grinniken hihihi


Hahaha dat snap ik. Zou zelf ook nooit die naam gekozen hebben maar zo heet ze nu eenmaal en past ook wel bij haar.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:44

Ik ben er een tijdje geweest. Was op vakantie. Maar wat gaan jullie hard. Het is echt veel en grotendeels alles gelezen.

----

Wij zijn afgelopen zaterdag voor het eerst mee geweest achter de koets aan. We toch al ruim 2 uur weggeweest met pauze. Ik had gedacht dat het teveel zou voor hem maar dat viel reuze mee. Wel een keer partij rodeo gehad. Maar als je deze post leest staat daar alles in.



Ook heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ga ik me inschrijven voor BB wedstrijd op 13 & 14 November. Ik verwacht er niet veel. Ik doe mee voor de fun en voor de ervaring.

Ook staat Alano sinds vrijdag op een voor ijzertje. Door zijn darm problemen krijgt hij hele dunne zolen en begon hij steeds meer last te krijgen met rijden.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:44

Afbeelding

Jaaaaaa, zat ik er zomaar voor de eerste keer op vanmorgen *\o/* *\o/* *\o/*

Alleen even uitgestapt met de ruiter er wandelend naast.
Wat onwennig zo na een jaar niet te hebben gereden haha
Ik was niet nerveus gelukkig. Voelde alleen wat gek, lang niet gereden, ander zadel, ander paard...
Veel smaller dan wat ik had gedacht, hij is niet zo iel, mijn vorige paard ook niet.
En een heel andere stap dan mijn vorige paard, zit veel meer beweging in.

Hij is nog steeds niet makkelijk met rijden, probeert toch nog vaak even wat te bedenken tussendoor om uit te spoken. Hij is bv redelijk bomproof maar wil dan toch nog lekker spooky doen om domme dingen.
Zijn ruiter kan hem prima rijden, en hij heeft ook echt een goed karakter, maar makkelijk zou ik hem voorlopig nog niet willen noemen.
Dus uitstappen zoals nu en dan maar steeds kleine stapjes uitbouwen.
Maar het begin is er!

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:14

Jaaa hoera! Langzaam vooruit is ook vooruit!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:19

Zeker! Ik had al nieuwe chaps gekocht vorige week en zal straks laarzen en jodphurs even onder het stof vandaan toveren haha

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:25

Wohoe fijn zeg opisop_shop *\o/* !

---

Gisteren heerlijk gereden. Heb heel veel filpmjes. Voor uitleg en waar we nu aan werken lees de tekst.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:36

Wat fijn opisop_shop! Heerlijk gevoel moet dat zijn :D
Als het maar vertrouwt voelt! Nu lekker uitbouwen, komt vast goed :)

Jullie gaan ook lekker @ _Activeme! Heerlijk dat jullie al zo lang op pad kunnen en hij loopt ook echt netjes _/-\o_

Hier toch maar besloten om iemand anders te vragen er voor het eerst op te stappen. Duurde even voordat ik er aan wilde, heb altijd al mijn paarden zelf beleerd. Maar nu lijkt het me toch verstandiger om de eerste paar keer uit te besteden. Hij komt zaterdag langs, dus ben benieuwd :)

Het andere jonge paard dat ik had staan is gister naar haar nieuwe eigenaren vertrokken, heeft een heel mooi plekje gevonden. Nu dus wel weer wat meer tijd voor mijn eigen. Hoop nog even door te kunnen pakkeb voor de winter.

Vriendin van mij heeft laatst wat kiekjes van ons geschoten <3

Afbeelding

En samen met haar 'grote broer'
Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:06

Wauw die 'broer' is ook een plaatje zeg! Prachtig getekend

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:58

Supergaaf opisop_shop! Zo lekker met stapjes gaan uitbreiden.

@Debbie: mooie paarden zeg. Ook geen kleintjes volgens mij :D

Maandag had ik heel kort eventjes op Lady gereden en het ging echt goed. Daarna heeft Lady mogen dienen als beginnerspaard en ze deed het echt super goed. Meisje rijd net een jaar geloof ik en was wel een beetje fan van Lady. Ze wilde er een keer op rijden. Dus gezegd dat ze na mij er wel even op mocht stappen en als dat goed ging mocht ze draven. Ze heeft gestapt en gedraafd en dat ging echt super.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:23

Wauwie die broer is ook een lekker dier! <3 En Lady al als braverikje met een 'beginner' erop.
Alano gaat als een speer =:)

En wij zijn ook weer een stapje verder <3 Lekker achter mama aan gaat best goed!


DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:01

@Debbie ik bespeur een voorliefde voor vosjes :o. Hier ook helemaal gek van vosjes, die 'grote broer' is ook wel echt heul gaaf zeg :9

@_lauraaa_ wat leuk dat Lady zo braaf is met een ander op der rug, en dan vooral iemand die minder ervaren is. Braaf paard :D

@Qimm wat gaaf een rondje buiten! Ik kan niet wachten tot ik ook lekker de mooie gebieden kan opzoeken met Lola

Hier zijn we vorige week maandag van stal verhuisd. Dit deed ze echt heel braaf! Redelijk rustig op de trailer en eigenlijk is ze nu al behoorlijk relax en heeft ze der draai gevonden. Ze moet nog een beetje aarden, maar dat is logisch. Ik heb in elk geval meerdere malen van de staleigenaren gehoord dat ze blij met der zijn en dat ze zo braaf en lief is. Altijd heerlijk om te horen!

Sinds de verhuizing 2x er op gezeten en buiten wat normale spanning van een nieuwe omgeving en plots een buitenbak heeft ze nog geen stap verkeerd gezet. Kruiwagens en dergelijke die door de bak gesleept worden kijkt ze niet van op of om :Y).
Ik zou eigenlijk 10 september een week op training gaan met Lola maar dit ging ivm priveomstandigheden van trainster niet door. Nu een nieuwe week vastgezet, vanaf 8 oktober. Heel benieuwd dus, kunnen we wat stapjes gaan maken :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:54

Maxi begint het longeren steeds beter te snappen. Alleen loop ik tegen een ‘probleem’ aan met draven moet ik best wat energie en touwtje van zweep gebruiken. Ook komt hij graag naar binnen. Nu is hij daar niet altijd mee eens en dan wordt hij opstandig,

Nu heb ik mezelf gefilmd en ben ik gwn te lang door gegaan maar was echt ff nodig. Hij liet ook best goede stukken zien!

Vandaag paar bokken om me oren gekregen. Hij is beetje type ik krijg m’n zin niet dus wordt ik boos.. zolang het in zijn straatje past is hij heel lief.

Ja hij is een clown en komt bij de paarden ook overal mee weg.. net een kind die normaal nooit op z’n donder krijgt en nu wel..

Hoelang heeft dit bij jullie paard geduurd? Ik vind dit best lastig omdat ik gevoel krijg dat ik hem half mishandeld..wat niet zo is want hij is verder gewoon niet onder de indruk.

Met grondwerk kliert hij ook veel.. boos worden werkt niet, negeren ook niet hij blijft dan wat happen (touw vast pakken of mijn hand weg duwen waar ik clipje op z’n boven op z’n neus vast hebt.

Max wordt in nov 3,5. Dus ben even zoekend met hem. Maar moet wel leuk blijven natuurlijk.

Hoe waren jullie paarden met aanleren?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:14

Hier blijf ik bij zo zacht als kan en zo 'hard' als nodig. Murphy was eigenlijk heel 'makkelijk' met beleren, maar ongein heb ik wel meteen omgebogen en niet op zijn beloop gelaten.

Ongeintjes waar wij bijv. tegenaan liepen:
- Omdraaien binnendoor met longeren zodra ik iets vroeg wat hij moeilijk vond
- Moeite met voeten geven en daarbij braaf stil blijven staan.
- Stilstaan als hij mee van A naar B moest, maar liever bij A wilde blijven.

Allemaal meteen assertief aangepakt en ombuigen naar het gewenste gedrag dus. Hoe langer je een ongeintje laat doorgaan of ontwijkt, hoe meer het gedrag er in slijt.

Bovenstaande ongeintjes hebben we trouwens geen last meer van :j

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:00

Alle ongeintjes krijgen ze meteen voor op hun kop, ze zijn te groot om niet te luisteren. Maar mocht het komen doordat ze onzeker zijn dan wordt ik niet boos en probeer ik de opdracht makkelijker te maken zodat ze het goede antwoord kan geven.


Heb met de 5 jarige lekker wat rondjes kunnen draven door de bak, ik loop er alleen wel tegenaan dat ze het absoluut niet accepteert dat ik aan het bit kom.. op dit moment heb ik een simpele, enkelgebroken trens. Ze kauwt erop, ze schuimt maar ik kan no way m'n teugels op maat maken. Waar rijden jullie mee?

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:44

DenieesB schreef:
@Debbie ik bespeur een voorliefde voor vosjes :o. Hier ook helemaal gek van vosjes, die 'grote broer' is ook wel echt heul gaaf zeg :9


Haha betrapt :+ Ja ik heb altijd vossen, vanaf de ponytijd al. Mijn vader zijn allereerste paard 25 jaar geleden was al een vos, ik ben jong geïndoctrineerd }>
Afbeelding


@Loveslimpie, ik heb er een dubbelgebroken bitje in, altijd eigenlijk, vind ik veel prettiger dan een enkel gebroken. Bij het wennen aan het hoofdstel /bit heb ik er eens nog een happy mouth stangetje en een trust flexi bit ingehad, maar met beiden maakte ze er een hele show van.

@Plutolover, longeren is ook best lastig, vooral in het begin! Die van mij bleef rechtsom maar omdraaien / stil staan. Tegenwoordig begin ik met de moeilijke kant, vaak loopt ze dan al goed voordat ze zich kan bedenken dat ze eigenlijk zou klieren }:0

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:52

@plutolover heb je een filmpje?
Dan kunnen we misschien concrete tips geven.

Ik gebruik een dubbelgebroken trens, eigenlijk altijd voor alle paarden.
Hoe reageert ze dan op bijzet ofzo tijdens het longeren?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 00:05

Ik gebruik een myler level 1 D trens voor mijn jonkie. Heb ookeen myler voor mijn andere paard en wil niet meer anders :j

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:53

hoi hoi,

zelf langere tijd even 'stil' geweest hier, maar wel elke keer meegelezen.

Wat gaan sommigen als een speer!!
Zeker Alano!

@plutolover, qua longeren heb ik nu 2x les erin gehad van mijn instructrice.
Nolen viel ook steeds naar binnen, en was blijkbaar met mijn eigen lichaamstaal niet echt duidelijk.
Ik moet goed kijken wanneer hij naar binnen wil komen en dan schuin naar voren lopen naar hem toe zodat hij dus weer 'naar buiten' gaat.
Omdraaien heeft hij 2x gedaan, 1x in het begin en toevallig van de week bij iemand anders. Dan is het een paar passen kijkt die mij aan en gaat dan stil staan. Hoef dan enkel zweep richting zijn billen te doen en mijzelf de juiste kant laten staan en dan loopt die weer braaf door.

Heb bewust af en toe een longeerlesje tussendoor, want ik vind het wel lastig om alles zelf ook goed te doen en er komt zoveel meer bij kijken dan 'klakkeloos'rondjes laten stappen/draven/galoperen.

@opisop, wat goed zeg! Toch er zelf even bovenop gegaan! Dat is al een hele stap geweest en toch fijn dat zoiets dan toch (alsnog) onverwachts gebeurd.

@loveslimpie, ik gebruik een dubbel gebroken watertrensje. Toevallig gisteren 2 extra gehaald (hoef ik niet te wisselen als ik een ander hoofstel om wil doen).

@Debbie, wow gaaf! Vossen hebben wel iets. Was er zelf nooit fan van, tot ik er 1 kreeg eind vorig jaar (helaas april overleden op 25 jarig leeftijd), en ik was om.

Hier staat het rijden nu een week stil helaas.
Nolen is in de weide flink op zijn rug gebeten en helaas net op de plek waar het zadel ligt, en aan beide kanten waar singel hoort te liggen.
Dus heb bij hem het longeren verder opgepakt en hem nu ook aan de bijzet gelongeerd.
Ik kan nu wel even wat actiever met hem bezig, zijn rechter achterhand blijft wat zwakjes maar komt meer omdat hij niet actief wil doordraven.

Qua rijden mag ik niet klagen. Ben er 3 weken uit geweest ivm longontsteking, en daarna bronchitis erachter aan.
Maar het was opstappen en wegrijden, heel bizar. Nooit gedacht dat dat zou kunnen zo 'snel'.
Het enige waar ik echt tegenaan loop is dat Nolen bij mij echt niet voorwaarts wil/gaat in draf, maar in een arbeidsdrafje blijft lopen.
Met les zijn wij daar al flink mee bezig, ook veel overgangen rijden en dan doet hij het wel, maar rij ik alleen dan vertikt hij het (ondanks dat ik best doorpak) om echt even meer te versnellen/verruimen zodat zijn achterhand beter meekomt en actiever is.
Misschien dat iemand hier mee kan denken?

Verder gaat Nolen van 1-2× in de week, nu naar 3-4× in de week (max. 20-30min.) opgepakt worden zodra zijn rug weer goed dicht is (en ik het aandurf zadel erop te leggen zonder dat het open gaat oid).
Ik merk aan alle kanten dat Nolen meer wil doen en anders verveelt hij zich.
Dit zal straks zo eruit zien: 1x in de week 30min. les, 2x in de week enkel focussen op overgangen rijden en figuren meepakken voor buiging( en vanuit zijn rug naar beneden durven gaan, wat met een tuiger nog wel een uitdaging is wat enkel gewens is aan hoofd omhoog) en actievere achterhand proberen te krijgen, en dan 1x in de week enkel (proberen) enkel rechtuit 'snelheid' eronder te houden in de hoop dat hij dan wel meer voorwaarts wil bij mij (stapt iemand anders erop doet hij het wel , terwijl die het kan met enkel lichte beendruk).

Ook kan mijn dochter van 11 erop, hij blijft zo braaf en luistert ook echr naar der beenhulp en zit om te (uit)stappen.

Nooit gedacht dat hij dit zo braaf en zo snel zou doen in eigenlijk 3 maanden tijd, met max. 2x in de week en soms periodes max. 1x in de week.

Afbeelding
Dochterlief 1e keer hoeven uitkrabben

Afbeelding
1e keer met iemand anders rijden in de binnenbak
Buiten 1x even kort gestapt, met iemand anders erin maar was toen niet echt rijden

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:55

nog 2 foto's van samen rijden:

Afbeelding
Afbeelding

1e keer een deken op..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:23

Jeetje wat is ie al braaf zeg! Knap hoor, in zo’n korte tijd!

Die van mij heeft ook deze week voor het eerst een deken om gekregen. Vond ze wel even spannend, maar accepteert het nu wel. Als ik haar goed inschat is het een ontzettende sloper dus ze mag eerst even de afdankertjes van mijn andere paard afdragen voordat ze haar eigen nieuwe dekens krijgt :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:55

Ah leuk dekens. Max mag nog even zonder deken denk niet dat ik dit jaar er nog opzit..

Longeren ging vandaag wat beter. Maar had meneer in eens bedacht dacht achteruit lopen ook een optie optie is.. ik moet hem echt een tik verkopen wilt hij aandraven.. vind ik niet altijd leuk., aan de hand kan hij prima aandraven op commando.

Hij is gwn niet snel onder de indruk. Maar geen gekke bokken dit keer. Ik weet heel goed hoe ik moet longeren alleen het aanleren is wat lastig, zonder dat ik moe ben.. hij moet lopen niet ik.

Weet nu niet zo goed of ik door moet pakken. Longeerbak was ook giga nat… en zal wel weer ff duren voordat die droog is.

Dus ga ik dinsdag het grondwerk weer even oppakken ipv longeren..

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:07

opisop_shop schreef:
@plutolover heb je een filmpje?
Dan kunnen we misschien concrete tips geven.

Ik gebruik een dubbelgebroken trens, eigenlijk altijd voor alle paarden.
Hoe reageert ze dan op bijzet ofzo tijdens het longeren?


Daar loopt ze ook tegen te vechten en te trekken...

Ik ben bij de andere ook begonnen met een dubbelgebroken, maar dat werkte helemaal niet dus bij de 4 jarige heb ik een enkelgebroken en dat gaat super. Vandaar dat ik dat nu ook had bij de 5 jarige, ik zal morgen een dubbelgebroken bitje proberen.
Afgezien van het stuur probleem doet ze het echt super, ze is echt heel chill en zet eigenlijk geen pas verkeerd :)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:22

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:50

@Debbie wat een leuke foto's. Hihi mijn eerste paard was een haflinger gekregen van mijn opa, mijn eerst zelf gekochte paard is een haflinger :').

@_lauraaa_ wat gaaf zeg. Dit durf ik met Alano niet aan. Met kinderen heeft hij niet zoveel :'). Soms vind ik dat wel jammer, maar gelukkig weet iedereen dat op stal.

@Qimm wat cool zeg.

@DenieesB wat fijn dat alles goed is gegaan met de verhuizing. Een mooier compliment kan je niet krijgen.

@plutolover wat een lastige situatie. Misschien iemand erbij halen die je hiermee kan helpen? Ik heb met Alano ook longeer problemen maar met een goede instructrice ging het veel beter.

@loveslimpie wat lastig zeg. Ik heb een Trust Sweet Iron Busstrens dubbel gebroken.

@Loran balen zeg van die bijt plekken. Maar wel fijn dat hij zo braaf is met kinderen.

@Nobel01 Helaas hebben wij alleen een buitenbak met slechte bodem. Heel benieuwd wat de smid zeg.

Zo even alles ingehaald.

-------------

Momenteel ziet Alano er zo uit. Al zoveel beter dan begin dit jaar. Heel blij hoe hij zich ontwikkeld en spieren komen. Wij hebben eergisteren les gehad. Het hele verhaal kan je uiteraard lezen op mijn insta. We zijn vooral nog lekker bezig met de basis.

Ook heb ik mij ingeschreven voor onze eerste dressuur wedstrijd *\o/*. Wel BB maar we gaan gewoon voor de ervaring en voor de fun.


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:18

ja heb al een les staan. heb wel zoiets van als hij dit gedrag ook gaat vertonen onder het zadel laat ik hem inrijden/doorrijden door een ander haha.

ik wil graag vriendelijk oplossen maar hij is best een mannetje.. als het hem niet zint laat hij het wel weten. zit niet op een paard te wachten als het hem niet zin hij omhoog komt ofzo.

Hij wordt niet heel gemeen maar laat duidelijk wel zijn mening weten haha. Het is wel een vriendelijk paard. Ag je weet wat ze zeggen je krijgt het paard wat je verdient haha. Waarschijnlijk gaan we heel veel van elkaar leren.

ik moet niet vergeten dat de training nu pas begint omdat meneer geopereerd is geweest. Moet ook niet kijken naar andere van ow wat zijn die al ver. Maar gewoon mijn eigen pad volgen. Heeft hij meer tijd nodig dan krijgt hij die. Ik vind vooral vervelend dat hij gewoon nergens op reageert kwa zweep hulp. helaas komt nu de natte periode eraan dus ook weinig beschikking tot longeren omdat longeerbak gewoon te nat is dan. dus zullen we het gewone grondwerk meer bij gaan pakken. Ik moet geduld hebben (niet mijn sterkste kant) hij hoeft nog niet perse ingereden te worden dat kan ook volgend jaar.