Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:12

19wendy80 schreef:
Maar dat is het...alles valt of staat met vertrouwen hebben.
En dat hoeft idd niet eens te beteken dat het het meest brave en slome paard is.
Maar als die klik er is en de band, dan doet dat zo enorm veel.

Ik voelde bij Limbo ook gelijk; dit is hem! Dit is mijn paard.
Ik had hem alleen maar nog zien staan, had nog niet eens gezien wat hij onder het zadel deed.
En ook de eerste keer dat ik erop ging, had ik m niet zien lopen.
Het voelde gewoon gelijk goed.


Heerlijk! Dat hoop ik straks ook te hebben :)

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:44

[***] schreef:
19wendy80 schreef:
Maar dat is het...alles valt of staat met vertrouwen hebben.
En dat hoeft idd niet eens te beteken dat het het meest brave en slome paard is.
Maar als die klik er is en de band, dan doet dat zo enorm veel.

Ik voelde bij Limbo ook gelijk; dit is hem! Dit is mijn paard.
Ik had hem alleen maar nog zien staan, had nog niet eens gezien wat hij onder het zadel deed.
En ook de eerste keer dat ik erop ging, had ik m niet zien lopen.
Het voelde gewoon gelijk goed.


Heerlijk! Dat hoop ik straks ook te hebben :)


Dat hoop ik ook voor je!
Maar daar heb ik vertrouwen in.
Als ik naar je gebruikersnaam kijk, ben je 15 jaar jonger dan ik ben.
Dus je hebt nog tijd genoeg en al zoveel veel meer ervaring dan ik had op die leeftijd en zelfs in vergelijking met mij nu haha.
Ik ben t bewijs dat dromen altijd uit kunnen komen, soms moet je alleen even wat geduld hebben.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:52

Haha ik rijd nog niet zo lang hoor, pas sinds eind 2017. Ik ben ook zeker geen geweldige ruiter maar ik wil gewoon genieten met mijn paard :D

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:57

Ik heb doorgegeven dat ik stop. Ze wensten me succes en hoopten me nog terug te zien. Daarbij wel de opmerking dat het vervelend is dat ik de maand niet vol maak...

Ik heb de goede keuze gemaakt

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:11

Ik hoop dat je ergens een leuke plek kan vinden om verder te gaan!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:22

[***] schreef:
Ik heb doorgegeven dat ik stop. Ze wensten me succes en hoopten me nog terug te zien. Daarbij wel de opmerking dat het vervelend is dat ik de maand niet vol maak...

Ik heb de goede keuze gemaakt


Je hebt idd de beste keuze gemaakt.
Jammer dat ze dan zo reageren en zelf niet inzien dat ze misschien even kritisch moeten gaan kijken naar hun inzet qua paarden.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:57

[***] schreef:
Ik heb doorgegeven dat ik stop. Ze wensten me succes en hoopten me nog terug te zien. Daarbij wel de opmerking dat het vervelend is dat ik de maand niet vol maak...

Ik heb de goede keuze gemaakt

Goedzo! +:)+

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:54

Goed gedaan [***]!

Ik heb gistermiddag weer les gehad. Tijdens het poetsen en opzadelen was hij wat rustiger dan de laatste dagen. Ik had dus goede hoop. Maar tijdens het lopen richting het bos reageerde hij weer erg op de paarden die daar in het land naast staan. Zenuwachtig heen en weer lopen, schrikkerig en hinniken. Dus maar weer opgestapt een eindje verder in het bos. Dat ging wel goed.

Ik probeer een bit en hoofdstel uit die mij is geadviseerd door een bitfitter. En of het nu daar aan ligt, maar hij is echt super gevoelig op zijn hoofd/mond. Door lopen als ik wil stil staan, hoofd kantelen bij stelling aannemen en onrustig met z'n hoofd.
In de eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat hij wat druk en gespannen is. Maar ik denk nu toch dat het door het bit/hoofdstel komt.
Maar los daarvan maakt hij op mij toch echt nog een gespannen indruk en daar wordt ik niet zekerder van!! Wat mij laatst ook al opviel is dat hij veel gaapt. Dat deed hij gisteren ook na het rijden. Dat kan een teken zijn van spanning loslaten.
Dit is eigenlijk allemaal begonnen sinds hij uit zijn kudde is gehaald..

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:27

Lotje wel fijn dat ze uiteindelijk rustig was en je alsnog op kon stappen! Ik snap wel dat je zelf ook stress krijgt als die andere paarden zo nerveus lopen te doen.

Hier al even niet echt meer gereden. Zondag wilde ik gaan rijden maar opeens durfde ik niet goed op te stappen want ik was bang dat het andere paard gek ging doen en dat mijn paard dat dan ook zou doen. Slaat nergens op en een angst die plotseling om de hoek komt. Ik heb op dat moment even rustig paard geaaid en ben alsnog opgestapt, echt de tijd er voor genomen dus.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 11-03-21 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:38

@lotje01 dat zou ik ook spannend vinden :(
@Petrichor goed gedaan!

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:24

@ Lotje, als hij meer gaapt, rillerig en gespannen doet of is houd dan ook eventuele maagproblemen (Maagzweren) in het achterhoofd. Stress is voor sommige paarden daar een heftige trigger voor. Ik heb er helaas met een verzorgpaard ervaring mee. Geef je m iets ter ondersteuning tegen die spanning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:25

Nieuw inzicht: ik ben niet bang om te rijden maar ik ben bang om op een manege te rijden. Bij het idee dat ik op een zeer gevoelig vlot eventingpaard van een vriendin moet rijden: 0 angst. Bij het idee dat ik op een lompe eigenwijze haflinger moet rijden waar ik tot nu toe niet echt veel mee kan: geen angst.
Binnenkort eens proberen of het in de praktijk ook zo is :)
Ik vermoed dat er meespeelt of ik vertrouw dat het paard waar ik op rijd goed passend tuig heeft en dat hij geen pijn heeft

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:28

Pallatin schreef:
@ Lotje, als hij meer gaapt, rillerig en gespannen doet of is houd dan ook eventuele maagproblemen (Maagzweren) in het achterhoofd. Stress is voor sommige paarden daar een heftige trigger voor. Ik heb er helaas met een verzorgpaard ervaring mee. Geef je m iets ter ondersteuning tegen die spanning?


Nee, ik geef hem daar niets voor. Het valt me ook pas sinds kort op. Heb je tips wat ik hem kan geven?
Ik heb gehoord dat magnesium goed kan zijn tegen stress.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:44

Ik heb een dierenarts eens het advies horen geven dat aardappelsap over het eten van het paard doen een goede methode is om te kijken of het helpt. Aardappelsap zou volgens die dierenarts helpen de maagwand te beschermen, en dat paarden met maagproblemen daar verlichting van ondervinden. Het was een huis tuin keukenmiddeltje, maar wel goedkoop om te testen.

Het paard van mijn stalgenote was er in ieder geval met geholpen. Maar dat was de eerste keer dat ik het hoorde en ook de enige keer dat ik het in de praktijk zag.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:35

lotje01 schreef:
Pallatin schreef:
@ Lotje, als hij meer gaapt, rillerig en gespannen doet of is houd dan ook eventuele maagproblemen (Maagzweren) in het achterhoofd. Stress is voor sommige paarden daar een heftige trigger voor. Ik heb er helaas met een verzorgpaard ervaring mee. Geef je m iets ter ondersteuning tegen die spanning?


Nee, ik geef hem daar niets voor. Het valt me ook pas sinds kort op. Heb je tips wat ik hem kan geven?
Ik heb gehoord dat magnesium goed kan zijn tegen stress.

Appelsap heb ik nog nooit gehoord of ervaring mee eerlijk gezegd. Aangezien dat een combi is van zuur en suiker (waar de meeste maagpatienten nou juist slecht tegen kunnen) zou ik dat alleen op advies van een DA doen.
Er is hier ook een topic over paarden met maagproblemen/ maagzweren, daar zou je naar kunnen kijken. Ik voer zelf nu magnesiumoxide tegen stress en spierspanning, ik bestel dat online maar is ook bij de welkoop verkrijgbaar. En bij het vermoeden van geïrriteerde maagwand geef ik de mijne wel eens tijdelijk baking soda, ook daar kun je in het maagzwerentopic wat over teruglezen. Als je je echt zorgen maakt en het vermoeden hebt dat er meer aan de hand is dan wat spanning even overleggen hoor met je DA :(:)

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:58

Pallatin: Bedankt voor je tips. Ik hou het in de gaten en bij twijfel ga ik zeker de DA inschakelen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:48

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Hier gaat het sinds vandaag super goed! Vanmorgen een buitenritje gemaakt en echt ik was zo bang in het begin ik voelde de angst door mijn lijf gieren terwijl mijn paard zo braaf was. Ik ben eens heel goed gaan nadenken tijdens het rijden, waarom ben ik eigenlijk bang? Ik heb wedstrijden en alles met dit paard gereden ik ging met haar over viaducten etc niks was te gek en nu ben ik opeens zo bang, waarom? Wat is er veranderd? Na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik bang ben geen controle over het onverwachtse te hebben. Maar hoe kan dit dan? Dit is met paardrijden altijd zo en het heeft mij nooit belemmerd. Ik pakte ondertussen even de teugels op voor een drafje, ik had nog geen hulp gegeven of ik zat in draf, dat is niet de bedoeling hup weer stappen. Toen werd het helder: sinds ik geen dressuur meer rij en alleen buitenritten maak vraag ik dressuur matig niks meer van haar en laat ik haar gewoon lopen, wat ben ik stom ik neem helemaal geen leiding! Daarom neemt mijn paard de leiding over en geeft dat een onveilig gevoel. Want zij bepaald dat ze lange teugels wil zij bepaald het tempo. Ik heb direct nadat ik mij dit bedacht dressuur gereden op de rest van mijn buitenrit schouderbinnenwaarts stukjes wijken etc. Heel sloom draven en weer wat harder etc etc. Ik nam de leiding weer over en mijn paard accepteerde dat direct. Stukjes waar normaal spoken zijn gingen we in een gecontroleerde draf langs heen.

Ik weet dat ik niet te vroeg moet juichen, maar ik denk echt dat dit het hele probleem is. Ik heb veel te veel aan tralala buitenritjes gedaan en veel te weinig de leiding genomen. De angst/het onveilige gevoel is er ingeslopen. Toen ik duidelijk ging bepalen hoe we de rest van de buitenrit gingen doen voelde het opeens zo sereen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 17-03-21 14:52, in het totaal 4 keer bewerkt

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:49

Ik heb deze week niet meer aan het wandelen geweest, het weer was er niet voor.

Maar ik ben hoopvol stressy, moeilijk uit te leggen misschien wat ik ermee bedoel. Maar ik wil heel graag gaan wandelen, en ik vind het nog wel spannend, maar op een positieve manier. Niet meer de angst. Ik heb vertrouwen in de mensen die me nu helpen, en ze gingen in het begin mee wandelen als ik er op zat zeiden ze. Dus ik kijk uit naar april :D Dan zou ik terug op men paard mogen gaan zitten na zijn blessure

Juich maar! Positieve gevoelens werken heel versterkend!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:50

Hier een dip. Komt door een naar ongeval wat bekenden van ons dit weekend mee hebben moeten maken. Daardoor met de neus op de feiten gedrukt dat omgang met paarden nooit zonder risico is. Het koude weer, de wind en een veel frisser paard helpen daar niet aan mee. Uiteindelijk maandag wel fijn kunnen rijden. Maar daar heb ik wel eerst zeker 20 minuten voor door de bak moeten stappen met mijn paard.

Petrichor: wat goed!

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:17

Goed bezig Petrichor!

Bij mij niet zoveel te melden; t gaat allemaal prima eigenlijk. Ik rijd nog steeds het liefste in het bos, maar rijd ook gewoon lekker in de bak, zoals vanavond nog. Zolang ik voor mezelf en m’n paard wat zaken in acht neem gaat t prima. Gister was ik gestresst: lange werkdag, te laat gegeten en dus ivm avondklok me moeten haasten op stal. Ik wilde eigenlijk rijden, maar dat lukte niet meer en het was nog rotweer ook. Dus wat grondwerk gedaan en dat was wel prima. Als ik er dan koste wat kost opklim grote kans dat t dan prut gaat omdat dan op voorhand t niet ‘goed’ is.... :D

@ Susan, jeetje wat heftig! Ik kan me voorstellen dat je daar even goed ‘last’ van hebt! En top dat je toch bent opgestapt. Hopelijk beneemt wat je bekenden is overkomen jou niet je plezier in het paardrijden. :(:)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:38

The_Cat: ik snap wat je bedoeld, spannend maar er toch veel zin in hebben! :D

SusanH: Dat soort berichten zijn nooit goed voor je angst. Dan moet je heel rationeel denken dat de meeste ongelukken nog altijd in huis gebeuren. Maar ik snap wel dat het in je hoofd blijft rond spoken!

Pallatin: Ik zeg altijd als je geen tijd of geen zin hebt kan je er beter niet aan beginnen, het is dan gedoemd om te mislukken.

Gelukkig hebben we volgende week beter weer, ik merk toch wel dat je dan makkelijker even een stukje gaat rijden. Die harde wind is toch wel een belemmering voor angstige mensen merk ik.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:56

Ik heb niet meer gereden na de drama les op de manege. Wel nog geknuffeld met paarden bij iemand thuis en dat was al een wereld van verschil. Heerlijk ontspannen.

En... het hoger beroep van mijn rechtszaak is voorbij dus over 13 dagen weet ik of er cassatie volgt. Zo niet dan heb ik over 8 maanden mijn schadevergoeding en kan ik een eigen paard zoeken *\o/*

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:08

Hoger beroep rechtszaak, heb ik wat gemist of had je hier nooit over verteld? :) In elk geval hoop ik dat het goed uitpakt en je een eigen paard kan kopen die zorgt dat je weer veel lol in het rijden krijgt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:35

Petrichor schreef:
Hoger beroep rechtszaak, heb ik wat gemist of had je hier nooit over verteld? :) In elk geval hoop ik dat het goed uitpakt en je een eigen paard kan kopen die zorgt dat je weer veel lol in het rijden krijgt! :D


Ik heb er denk ik niks over verteld.

Ik ben eind 2016 slachtoffer geworden van een mafkees die al meer op zijn strafblad had, onder andere doodslag. Zedenzaak en bedreiging met de dood. In mijn zaak is extreem veel mis gegaan, ik werd niet geloofd en vervolgens is er in het hoger beroep extreem veel fout gegaan en tijd gerekt.
Via pb kan ik daar meer over vertellen als iemand er nieuwsgierig naar is, ik probeer de openbare details iets minder herleidbaar te houden :)

In 2017 ging het steeds slechter, ik heb er PTSS aan over gehouden en ik word er nog steeds ernstig door beperkt. Ik was mijn werk kwijt en mijn ouders wilden per se dat ik vrijwilligerswerk ging doen, op een manege vond ik nog wel acceptabel, zolang het maar geen zorgtehuis ofzo was. Ik had daarvoor 2x op een pony gezeten lang geleden, meer niet. Ik begon met paardrijden en ineens ging ik met sprongen vooruit, paarden waren makkelijker te vertrouwen dan mensen en naast een paard mensen (kinderen in het begin) dichterbij laten komen was veel makkelijker dan op andere plekken :D

Daarom wil ik de schadevergoeding gebruiken voor een eigen paard. Het is ook genoeg om het paard een paar jaar te kunnen onderhouden, dus ik hoef niet per se te wachten tot ik klaar ben met studeren.
Ik voel me inmiddels ook niet meer thuis op maneges, dus het is een welkome afsluiting van een ellendig lang traject!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:00

Joh wat heftig, nu maar hopen dat het goed komt! Laat je de uitslag nog even weten?