Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:16

Petrichor schreef:
Levita een nieuw paard is altijd spannend, jullie moeten eerst goed aan elkaar wennen. Gelukkig heb je wel een nuchter paard gekocht dus dat zal best wel goed komen! :D

Lotje vervelend dat je paard zo onrustig was, vaak blijf je dan zelf ook een beetje hangen in die laatste keer dat het even niet zo goed ging. Toch moet je dan weer vooruit en vertrouwen in betere momenten. Succes zaterdag!



Ik heb vandaag voor het eerst na die ene keer voor de sneeuw dat het zo mega slecht ging weer in mijn eentje 20km gereden. Ik was vanmorgen wel eerst helemaal bang en elke keer nieuwe smoesjes verzonnen zoals: het is wel warm en ze heeft een wintervacht zal ik toch een kort stukje doen? :') Toch heb ik mijzelf herpakt en 20km gereden. Wel heb ik haar eerst even gelongeerd toen kon ik eigenlijk al wel zien dat ze braaf was. We hebben dan ook een super fijne ontspannen rit gemaakt. Dat geeft toch wel een enorme boos voor je zelfvertrouwen. :)


Waauw 20km! Dat is wel ongelooflijk wat :D dat zal inderdaad wel een enorme boost zijn! Als ik zo je berichtje lees, dan hoop ik dat ik zelf tegen de zomer de moed en kunde gevonden heb om al de helft te doen met men paard

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:56

Wow! 20km alleen rijden buiten, daar kan ik alleen van dromen haha

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:09

Ja het klinkt heel dapper, helaas kan het zomaar zijn dat ik de komende weken geen lange ritten meer durf te maken erg vervelend is dat. De angst komt en gaat, afgelopen zomer heb ik zonder hinderlijke angst heel veel ritten gemaakt. Echter ben ik in net najaar weer angstiger geworden en waarom weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je door het weer gewoon niet consequent kan rijden en de angst er dan weer insluipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:15

Petrichor schreef:
Ja het klinkt heel dapper, helaas kan het zomaar zijn dat ik de komende weken geen lange ritten meer durf te maken erg vervelend is dat. De angst komt en gaat, afgelopen zomer heb ik zonder hinderlijke angst heel veel ritten gemaakt. Echter ben ik in net najaar weer angstiger geworden en waarom weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je door het weer gewoon niet consequent kan rijden en de angst er dan weer insluipt.


Dat maakt het nog niet minder dapper :) die toekomstige angst komt dan wel, nu eerst trots zijn op jezelf!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:20

Dankjewel, jullie reacties zijn altijd fijn. :)

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:28

Ik mag zaterdag weer rijden, waarschijnlijk weer op het paard wat ik doodeng vind. Het schijnt dat ze inmiddels minder de neiging heeft om andere paarden aan te vallen maar ze galoppeert nog steeds voor geen meter (alleen bokken) en ze gooit erg graag haar hoofd naar beneden. Ze loopt niet door en van de zweep gaat ze ook bokken...

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:21

Vroeger (20 jaar geleden) toen ik nog op de manage reed hadden wij een soort gelijke pony. Ik durfde er eigenlijk niet op maar ik moest wel omdat ik de meeste ervaring had (kind van 8 jaar). Uiteindelijk werd het wel mijn lievelings pony. Maar achteraf had de instructrice mij nooit tegen mijn wil op die pony mogen zetten. Als je dus echt niet durft gewoon zeggen dat je een andere pony wil.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:16

@Petrichor, nou niet alle complimenten weg willen vegen he haha.
Je heb het voor nu toch maar mooi gedaan.

@Susanne, is dat paard verder wel gezond en pijnvrij? Als ze zoveel bokt, dan is dat toch ook niet normaal.
Hoop dat je toch een fijne les hebt morgen

En dat angst komt en gaat, zonder verklaarbare reden, dat is herkenbaar.
Bij mij kan het ook enorm wisselen.
Gisterenmiddag weer gereden.
Van te voren constant in dubio of ik buiten of binnen zou rijden, maar t weer zat niet mee, dus toch binnen.
In t begin was ik super gespannen, dan heb ik ook moeite met mijn houding.
Tijdens het instappen veel ademhalingsoefeningen gedaan, om zo de spanning af te laten vloeien.
Uiteindelijk lukte het en heb ik lekker kunnen rijden. En was ik best trots weer op ons 2tjes haha.
Vanmiddag heb ik ook weer les, dus daar wel veel zin in.


Maar je moet me eens bezig zien alleen in die binnenbak, t zou eens gefilmd moeten worden.
Mee zingen, diep ademhalen, constant praten tegen mijn paard, mijzelf hardop moed inpraten :))

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:10

@Petrichor, inderdaad. Ook al komt die angst later weer dat maakt die 20km nu niet minder moedig. ook al komt het en gaat het, je zet door. En dat alleen maakt je al ontzettend dapper!

@Susanne, als ik het zo lees dan vraag ik me ook af of er misschien iets mis is met het paardje. Maar het is een manege paard en daar kan jij natuurlijk niets aan helpen. Ik vind het heel lastig, maar het enige wat ik misschien als tip kan geven is, probeer je rug goed te houden en probeer het gevoel te krijgen alsof je je schouder bladen naar elkaar toe trekt. Dit zorgt ervoor dat je je vanuit je schouders je recht zet, daar je spieren aangespannen houdt. Dat zorgt er al voor dat je rechter zit, en kan ervoor zorgen dat je minder snel naar voren 'valt'. Want eens je te ver naar voor zit bij zo'n bokkend paard ben je een beetje verloren. Maar theorie is altijd leuk zeg ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:06

19wendy80 schreef:
@Petrichor, nou niet alle complimenten weg willen vegen he haha.
Je heb het voor nu toch maar mooi gedaan.

@Susanne, is dat paard verder wel gezond en pijnvrij? Als ze zoveel bokt, dan is dat toch ook niet normaal.
Hoop dat je toch een fijne les hebt morgen

En dat angst komt en gaat, zonder verklaarbare reden, dat is herkenbaar.
Bij mij kan het ook enorm wisselen.
Gisterenmiddag weer gereden.
Van te voren constant in dubio of ik buiten of binnen zou rijden, maar t weer zat niet mee, dus toch binnen.
In t begin was ik super gespannen, dan heb ik ook moeite met mijn houding.
Tijdens het instappen veel ademhalingsoefeningen gedaan, om zo de spanning af te laten vloeien.
Uiteindelijk lukte het en heb ik lekker kunnen rijden. En was ik best trots weer op ons 2tjes haha.
Vanmiddag heb ik ook weer les, dus daar wel veel zin in.


Maar je moet me eens bezig zien alleen in die binnenbak, t zou eens gefilmd moeten worden.
Mee zingen, diep ademhalen, constant praten tegen mijn paard, mijzelf hardop moed inpraten :))


Ze heeft CPL, volgens hun is het onder controle maar het doet al pijn als ik ernaar kijk. Naar mijn mening is ze veel te steil bekapt (maar hee wat weet een manegeruiter er nou van) en ze is volgens mij veel spieren kwijt.

Ik heb het idee dat ze wel pijn heeft, maar de instructrice en andere manegeklanten verklaren me voor gek. Misschien zit ik er ook wel helemaal naast, maar lekker zit het niet als je denkt dat het paard pijn heeft.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:17

Lastig Susanne, als je het idee hebt dat dat je alleen staat in hoe je er tegen aan kunt
Dan ga je alleen maar zelf er aan twijfelen.
En je hebt natuurlijk weinig keus, als dit de enige plek in de buurt is waar je kunt rijden.
Ik zou nl de neiging hebben om te weigeren om op dit paard te rijden.

Vanmiddag weer een les gehad.
Wat ben ik toch blij dat ik het weer met regelmaat op kan pakken.
Want doet echt zo veel voor mij.
Wel spierpijn in mijn buikspieren, gewerkt aan doorzitten. Damn, das best lastig nog haha

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:31

Thnx voor jullie leuke reacties, doet me goed! :)

Wendy: Hoe het er uitziet maakt niks uit, als jij door die manier toch kan ontspannen tijdens het rijden ben je gewoon goed bezig! :D

Lastig verhaal Susanne, misschien gewoon toch eens aangeven dat je liever op een ander paard rijd zonder er al te veel woorden aan vuil te maken? Ik bedoel: wie betaald bepaald (in grote lijnen). :) Neem aan dat ze je graag als les klant willen houden en je dan wel een ander paard geven om op te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:36

Petrichor schreef:
Thnx voor jullie leuke reacties, doet me goed! :)

Wendy: Hoe het er uitziet maakt niks uit, als jij door die manier toch kan ontspannen tijdens het rijden ben je gewoon goed bezig! :D

Lastig verhaal Susanne, misschien gewoon toch eens aangeven dat je liever op een ander paard rijd zonder er al te veel woorden aan vuil te maken? Ik bedoel: wie betaald bepaald (in grote lijnen). :) Neem aan dat ze je graag als les klant willen houden en je dan wel een ander paard geven om op te rijden?


Heb ik inderdaad ook al eens aangegeven, maar er wordt helaas niet naar geluisterd. Zo was er ook een meisje van 7 dat absoluut niet op een bepaalde pony durfde maar daar moest ze op tot ze het wel gewoon durfde en kon... die is dus gestopt.
De vorige pony waar ik standaard op reed heb ik op moeten rijden terwijl hij kreupel was. Zijn hoefbeentjes waren verzakt en ik moest hem "erdoor" rijden. Uiteindelijk is hij ingeslapen.
Ik ben er wel even klaar mee... ik heb deze maand al betaald maar het wordt voorlopig de laatste. Ik heb toch een manege gevonden waar ik straks zou kunnen kijken als ik er weer aan toe ben. Daar wordt in ieder geval gekeken naar de gezondheid van de paarden!

Maar eerst een tijdje alleen hier en daar een buitenrit denk ik. Die vind ik niet eng gelukkig :D

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:38

Oh wauw wat een slechte zaak van die manege! Groot gelijk dat je opzoek bent gegaan naar een andere manege. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:41

Petrichor schreef:
Oh wauw wat een slechte zaak van die manege! Groot gelijk dat je opzoek bent gegaan naar een andere manege. :)


Ik heb deze toevallig gehoord van iemand uit ons dorp. Het is wel een flink stuk fietsen over een donkere verlaten weg, dat staat me wel tegen (ik heb sowieso periodes dat ik niet in het donker naar buiten durf vanwege ptss).

Maar eerst ga ik tot rust komen, bedenken wat ik belangrijk vind en wat ik precies wil leren. Misschien in de tussentijd af en toe knuffelen met paarden hier in het dorp en wat georganiseerde buitenritten.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:16

Vandaag weer op pad geweest, ongeveer de helft van de wandeling die we dinsdag gemaakt hadden. Ik vond mezelf dapper om met hem alleen op pad te gaan. Hij had wel wat kuren. In het begin wat minder omdat we zonder ander paard weg waren, maar toen we aan de open velden kwamen, kwam er toch weer wat gedrag naar boven. Maar het was weer een goede start. Ik weet niet of ik erop ook zo alleen zou durven buiten gaan, maar aan de hand was ik nu wel heel blij

Afbeelding

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:44

@Susanne, ik zou ook stoppen daar. Als ze zo met paarden omgaan, dan zou ik daar niet achter kunnen staan.
Fijn dat je een andere manege hebt kunnen vinden.

@The_Cat, wat goed dat je de wandeling alleen gedaan hebt!
En als je dit vaker doet, krijg je er meer vertrouwen in.
Gewoon langzaam opbouwen.
En wat een knapperd zeg <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:52

Susanne weet niet welke regio je rijdt maar er zijn echt wel fijne maneges. Soms moet je er iets verder voor rijden. Onze dochter heeft op 3 kwartier rijden van hier op een manege gelest. Omdat de maneges hier in de buurt niet voldoen aan wat wij belangrijk vinden. Paarden die niet buiten komen, slecht passend tuig. Slechte instructie. Manege waar zij reed werd gewoon geruild als iemand bang was. Daar heeft ze echt met vertrouwen leren rijden. Maar goed, eerst maar even tot rust komen.

Ik heb van de week weer heerlijk gelest in de groepsles. Paard is zo veranderd sinds we op een kleinere stal staan. Veel opener, veel meer ontspanning. En hij was al zo verbeterd op de oude stal. Het is gewoon een feestje om met hem aan de slag te kunnen nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:56

SusanH schreef:
Susanne weet niet welke regio je rijdt maar er zijn echt wel fijne maneges. Soms moet je er iets verder voor rijden. Onze dochter heeft op 3 kwartier rijden van hier op een manege gelest. Omdat de maneges hier in de buurt niet voldoen aan wat wij belangrijk vinden. Paarden die niet buiten komen, slecht passend tuig. Slechte instructie. Manege waar zij reed werd gewoon geruild als iemand bang was. Daar heeft ze echt met vertrouwen leren rijden. Maar goed, eerst maar even tot rust komen.

Ik heb van de week weer heerlijk gelest in de groepsles. Paard is zo veranderd sinds we op een kleinere stal staan. Veel opener, veel meer ontspanning. En hij was al zo verbeterd op de oude stal. Het is gewoon een feestje om met hem aan de slag te kunnen nu.


Verder weg is voor mij geen optie omdat ik geen rijbewijs heb. Er is ook niemand die me kan brengen en als ik met het ov moet ben ik daarna niet meer in staat om paard te rijden.
Ik ga eerst een tijdje gewoon stoppen

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:45

Gelukkig mocht ik op het andere paard. Het eerste deel van de les ging best oké, tot hij er in galop vandoor ging. Toen durfde ik niet eens meer voorwaarts te stappen :(

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:37

[***] schreef:
Gelukkig mocht ik op het andere paard. Het eerste deel van de les ging best oké, tot hij er in galop vandoor ging. Toen durfde ik niet eens meer voorwaarts te stappen :(


Dat klinkt niet fijn. Heb je nog iets gedaan na het rijden zodat je nog met een positief gevoel kon stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:59

The_Cat schreef:
[***] schreef:
Gelukkig mocht ik op het andere paard. Het eerste deel van de les ging best oké, tot hij er in galop vandoor ging. Toen durfde ik niet eens meer voorwaarts te stappen :(


Dat klinkt niet fijn. Heb je nog iets gedaan na het rijden zodat je nog met een positief gevoel kon stoppen?


Ik heb hem nog even geaaid maar ik wilde alleen maar weg. Ik ga een heleboel stappen terug doen, eerst kijken of ik ergens grondwerk kan doen en daarbij ontspannen.
Het was ook niet dat dat ervandoor gaan zo eng was, ik kon prima blijven zitten ondanks dat ik allebei mijn beugels kwijt was en de andere paarden gingen gelukkig aan de kant. Ik weet niet goed wat het wel is, gebrek aan vertrouwen denk ik?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:31

@Susanne, eerst even een digitale knuffel.
Rot dat je niet met een goed gevoel de les hebt kunnen afsluiten.
Snap dat je nu het gevoel hebt dat je alleen maar achteruit bent gegaan.
Maar het is niet perse slecht om in de toekomst weer even op nul te beginnen.
Eerst even de ervaringen allemaal ordenen, dan zie je misschien in dat je in het totaalplaatje wel vooruitgang hebt geboekt.

En beginnen met grondwerk etc, is heel goed voor je vertrouwen.
Dan leer je op een andere manier kijken naar paarden, dan heb je meer tijd om de lichaamstaal te herkennen.

Voor we ons paard hadden, heb ik ook eerst met de pony van mijn dochter dingen gedaan. Gelongeerd, gewandeld, poetsen.
En op stal ging ik steeds meer vertrouwen krijgen in allerlei verschillende paarden, door ze mee binnen en buiten te zetten.
Al deze ervaringen zorgde ervoor dat ik uberhaupt weer ging denken over rijden.
En als je 2.5 jaar geleden had gezegd, dat ik nu een paard zou hebben en daar 4 a 5x in de week zelfstandig op zou rijden, had ik je keihard uitgelachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:41

19wendy80 schreef:
@Susanne, eerst even een digitale knuffel.
Rot dat je niet met een goed gevoel de les hebt kunnen afsluiten.
Snap dat je nu het gevoel hebt dat je alleen maar achteruit bent gegaan.
Maar het is niet perse slecht om in de toekomst weer even op nul te beginnen.
Eerst even de ervaringen allemaal ordenen, dan zie je misschien in dat je in het totaalplaatje wel vooruitgang hebt geboekt.

En beginnen met grondwerk etc, is heel goed voor je vertrouwen.
Dan leer je op een andere manier kijken naar paarden, dan heb je meer tijd om de lichaamstaal te herkennen.

Voor we ons paard hadden, heb ik ook eerst met de pony van mijn dochter dingen gedaan. Gelongeerd, gewandeld, poetsen.
En op stal ging ik steeds meer vertrouwen krijgen in allerlei verschillende paarden, door ze mee binnen en buiten te zetten.
Al deze ervaringen zorgde ervoor dat ik uberhaupt weer ging denken over rijden.
En als je 2.5 jaar geleden had gezegd, dat ik nu een paard zou hebben en daar 4 a 5x in de week zelfstandig op zou rijden, had ik je keihard uitgelachen.


Gelukkig! Wat knap dat je weer zo ver bent gekomen.

Het is gewoon zo waardeloos, het ging zo ontzettend goed... zelfs op de tinker die is ingeslapen was ik totaal niet bang. Ik had enorm veel vertrouwen in hem en hij in mij, zelfs toen hij me een keer eraf steigerde (de tweede keer dat ik erop zat). Als ik vroeg om links te gaan dan vond hij rechts een betere optie, ook als daar de bakrand was. Instappen? Neuh dat doen we in draf. Hij bepaalde zelf wel waar we naartoe gingen en hoe hard. Als een gek op de bakrand af galopperen vond hij ook een goed plan om daar in één klap stil te staan :+ maar hij vond het gewoon moeilijk, was nog niet zo lang onder het zadel en zolang je de zweep achterwege liet deed hij ontzettend zijn best. Ik mis gewoon dat vertrouwen in elkaar hebben.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:03

Maar dat is het...alles valt of staat met vertrouwen hebben.
En dat hoeft idd niet eens te beteken dat het het meest brave en slome paard is.
Maar als die klik er is en de band, dan doet dat zo enorm veel.

Ik voelde bij Limbo ook gelijk; dit is hem! Dit is mijn paard.
Ik had hem alleen maar nog zien staan, had nog niet eens gezien wat hij onder het zadel deed.
En ook de eerste keer dat ik erop ging, had ik m niet zien lopen.
Het voelde gewoon gelijk goed.