Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:55

Neen er is weinig alternatief maar dat ze bewust bijwerkingen verzwijgen om de goedkeuring erdoor te krijgen en een grotere afzetmarkt te creëren was toch wel nieuw voor mij ..
Als er dan pas na 50 jr een aanpassing komt ( na meer dan 300.000 zware aandoeningen bij pasgeborenen en vele rechtzaken verder ) op de bijsluiter is wel heel triest ..

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:08

Big farma is machtig en maakt inderdaad winst. Maar wanneer het om bvb. je paard met cushing gaat en je hebt medicijnen nodig betalen we grif. Terwijl vroeger een goedkoop medicijn voor mensen werd gegeven en toen dat uit de handel werd genomen werden dierenartsen verplicht om hetzelfde medicijn , prascend, maar slim aangepast onder een andere naam en patent en tien keer zo duur, door de fabrikant voor te schrijven . En bijna iedereen geeft het want anders gaat je paard dood . Ik heb de vertegenwoordiger een mail gestuurd en zijn antwoord : Tja paarden zijn nu eenmaal duur .
En nu gaat het om een medicijn voor mensen en staan we op de achterste benen want de big farma word rijk.
Zal me een rotzorg zijn , wanneer ze Corona er onder krijgen vind ik het best.

Nojoukus

Berichten: 266
Geregistreerd: 23-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:10

De winst die zo'n farmaceutisch bedrijf maakt moeten ze natuurlijk ook vervolgens weer gebruiken om een nieuw vaccin te maken bij een volgend virus. Wat denk je dat dat allemaal kost, voordat er een werkend middel is gevonden en dus ook voordat er iets op de markt gebracht kan worden. En de mensen die er werken zullen ook wel betaald moeten worden, lijkt me zo.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:11

Ik ben ook absoluut niet van mening dat de medicijnindustrie uit zijn op heldendaden. Net zo min als de zkh dat zijn na de privatisering.

Maar tegelijkertijd maakt dat ook dat ze huiverig zijn voor massale schadeclaims. Niet voor niets neemt de overheid die rol over voor de vaccinatie-industrie. Als er miljoenen ingeënt worden en de boel blijkt mis te zijn zijn ze eensklaps failliet. Dat maakt dat je er 2x over denkt voor je onveilige medicijnen op de markt brengt.

Voor vaccinaties is in dit geval de overheid die waakhond. Zij zullen zekerheid willen hebben (binnen de mogelijkheden die er nu zijn) dat dit vaccin ze uiteindelijk niet nog een berg schadeclaims oplevert.

Los daarvan moeten onderzoeksrapporten ook vrijgegeven worden en zullen dus ook kritische wetenschappers en concurrenten op zoek gaan naar risicos. Als een producent meerdere keren "ontmaskert" wordt doet dat wat met betrouwbaarheid.

Al met al zijn er genoeg redenen om juist baat te hebben bij zo veilig mogelijke medicijnen op de markt te brengen.
Dat ze soms absurde bedragen vragen voor die medicatie, die ethische discussie vind ik legitiem. Maar dat is wat anders dan dat ze onveilige producten op de markt brengen m.i.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:21

Nojoukus schreef:
De winst die zo'n farmaceutisch bedrijf maakt moeten ze natuurlijk ook vervolgens weer gebruiken om een nieuw vaccin te maken bij een volgend virus. Wat denk je dat dat allemaal kost, voordat er een werkend middel is gevonden en dus ook voordat er iets op de markt gebracht kan worden. En de mensen die er werken zullen ook wel betaald moeten worden, lijkt me zo.

en dat onderzoek doen ze net met staatsteun , subsidies etc ;)
het gaat erom dat ze zelfs met alle onkosten nog woekerwinsten maken

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:38

bigone schreef:
Big farma is machtig en maakt inderdaad winst. Maar wanneer het om bvb. je paard met cushing gaat en je hebt medicijnen nodig betalen we grif. Terwijl vroeger een goedkoop medicijn voor mensen werd gegeven en toen dat uit de handel werd genomen werden dierenartsen verplicht om hetzelfde medicijn , prascend, maar slim aangepast onder een andere naam en patent en tien keer zo duur, door de fabrikant voor te schrijven . En bijna iedereen geeft het want anders gaat je paard dood . Ik heb de vertegenwoordiger een mail gestuurd en zijn antwoord : Tja paarden zijn nu eenmaal duur .
En nu gaat het om een medicijn voor mensen en staan we op de achterste benen want de big farma word rijk.
Zal me een rotzorg zijn , wanneer ze Corona er onder krijgen vind ik het best.


Ik stond ook op mijn achterste poten toen de pergolide opeens van de markt gehaald werd omdat het hartproblemen zou veroorzaken. Na 30 jaar... :x
Het patent was verlopen maar er was nog winst te behalen door exact hetzelfde pilletje onder de naam Prascend te verkopen voor paarden met cushing. Want dit was bij toeval ontdekt dat het ook hier de symptomen bestreed en paardeneigenaars wel bijzonder leuke afnemers zijn }>
Is nooit een onderzoek aan te pas gekomen maar de kostprijs van de pil werd wel opeens meer dan verdubbeld. Kassa ! :$ :$ :$

Maar er is geen alternatief. Dus dan is het ofwel hemelen ofwel de dure Prascend kopen.
Moeilijker is het niet.

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:45

SinneJ schreef:
Janinevv schreef:
Nouja dan vind ik in combinatie met een veel te snel vaccin op markt met geen idee wat dit over aantal jaren tot gevolg kan hebben niet positief.

Maar nee dit alles is heel normaal.



Ik denk dat heel veel mensen op basis van de huidige info niet gaan vaccineren.

Ik ben echt die hard pro vaccineren, heb de hele trits gehad inclusief HPV en ben daar heel blij mee. Toch ben ik ook nog wat huiverig om bv nu aan tests mee te doen. Dat is eng, dat gevoel is normaal. Maar dat is omdat we weinig weten. Dit proces is versneld en daarom hebben we extra twijfel. Echter kan je een proces ook versnellen door extra te investeren, waardoor er bepaalde zaken in parallel getest kunnen worden ipv in serie. Dat wil dus niet zeggen dat dit vaccin minder lang getest is dan andere vaccins. Langetermijn effecten zijn altijd een vraagstuk bij de eerste paar jaren waarin een vaccin in gebruik is, daar gaan we echt niet aan ontsnappen. Maar er zijn weldegelijk manieren om die te simuleren. Het is zeker niet zo dat men iedereen gaat vaccineren met het idee van "We zullen wel zien of ze binnen 10 jaar geen kanker krijgen". Ze hebben echt wel een sterk idee van de effecten omdat het vaccin gebaseerd is op andere vaccins en bv carcinogene eigenschappen gewoon onderzocht kunnen worden obv de stof op dit moment.

Ze gaan er geen nieuwe dingen insteken, dat mogen ze niet. Ze mogen bv niet een hulpstof gebruiken waarvan de langetermijneffecten niet al lang en breed onderzocht zijn. Dit vaccin zal een combinatie zijn van reeds gekende zaken en theoretisch onderzoek. Er kan erg weinig misgaan met de huidige strenge protocollen die zijn ingevoerd. Verdiep je eens in klinische testen en wat er wel en niet mag. Dan zal je zien dat men dit echt wel serieus neemt. Het is ook een spotlightvaccin dus er staan veel ogen gericht op het onderzoek. Ze komen echt niet weg met onzorgvuldigheden.


En dan heb ik nog een ietwat filosofische benadering: Waarom zou jij nu de persoon mogen zijn die zich onttrekt aan de eventuele langetermijn effecten? Waarom moet het altijd het probleem van de ander zijn? Hebben we niet allemaal de verantwoordelijkheid om soms een risico te nemen voor het grote goed, ook al is het eng?

Want één ding is zeker; het slagen van dit vaccin is heel erg belangrijk, dat kunnen we niet meer ontkennen.


Mooi gezegd SinneJ! Ik neem het vaccin ook gewoon als ik aan de beurt ben. Zitten er risico's aan? Wellicht, maar die zitten ook aan de anti-depressiva die en een ander medicijn dat ik gebruik (en nog niet zo gek lang op de markt is).

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:52

Electra63 schreef:
secricible schreef:
Een zkh mag óók geen entingen verplichten van zijn werknemers. Gelukkig maar.

Recht op zelfbeschikking is gelukkig in NL nog steeds hoger dan dat. Laten we dat alsjeblieft zo houden.

Maar je werkgever kan wel beslissen je werkzaamheden aan te passen bijvoorbeeld. Blijkbaar zien sommigen dat ook als indirect verplichten.


Ik ben zeker voor het zelfbeschikkingsrecht.

Mijn werkgever stelt de griep- vaccinatie en hepatitis B- vaccinatie ter beschikking (WG is zelfs verplicht dit aan te bieden)
Wij hebben eigen teststraten en ik verwacht ook straks dat zij het Corona-vaccin gaan faciliteren.

Maar wat adviseer je, als een patiënt aan jou je mening vraagt over vaccineren, terwijl je daar zelf sceptisch tegenover staat? Lijkt me lastig.


Dat is ook lastig ethisch dilemma voor mij.
Ik vind ook niet dat een persoonlijke mening binnen een professie er altijd toe doet.
Tenzij een patient hier specifiek om vraagt.
Laatst bijgewerkt door ravellie op 13-11-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:54

Lolaliza schreef:
Gisteravond een debat gekeken over oa het vaccin , de pharmaindustrie ..
Daarna een zeer treffende reportage over de big pharma ..en het grote geld wat er speelt ...over de gezondheid van mensen heen
Ik was al niet van plan om te vaccineren maar zal zeker in de allerlaatste rij staan aanschuiven :=

[ [url=m/EODWUM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ook eng is...
Wie er aandelen in deze industrie heeft.
En wiens broer er werkt bij de maker van het vaccin.

:n

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:01

ravellie schreef:
Lolaliza schreef:
Gisteravond een debat gekeken over oa het vaccin , de pharmaindustrie ..
Daarna een zeer treffende reportage over de big pharma ..en het grote geld wat er speelt ...over de gezondheid van mensen heen
Ik was al niet van plan om te vaccineren maar zal zeker in de allerlaatste rij staan aanschuiven :=

[ [url=m/EODWUM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ook eng is...
Wie er aandelen in deze industrie heeft.
En wiens broer er werkt bij de maker van het vaccin.

:n

Laat me raden: het is Bill Gates?

Spendeert die man een godsvermogen aan het helpen bestrijden van deze ziekte, is het nog niet goed >;)

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:04

ravellie schreef:
Lolaliza schreef:
Gisteravond een debat gekeken over oa het vaccin , de pharmaindustrie ..
Daarna een zeer treffende reportage over de big pharma ..en het grote geld wat er speelt ...over de gezondheid van mensen heen
Ik was al niet van plan om te vaccineren maar zal zeker in de allerlaatste rij staan aanschuiven :=

[ [url=m/EODWUM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ook eng is...
Wie er aandelen in deze industrie heeft.
En wiens broer er werkt bij de maker van het vaccin.

:n

Ravellie , jij haalt het stokpaardje van de viruswappies weer tevoorschijn, omdat Marien de Jonge , al sinds 2018 als viroloog verbonden aan het Radboud ziekenhuis vroeger voor Merckx heeft gewerkt zou er belangenverstrengeling zijn. Een viroloog onderzoekt virussen en maakt geen vaccins en buiten dat , ik vind het schandalig om te suggereren dat mensenlevens op spel worden gezet omdat broer vroeger ergens gewerkt heeft want daar komt het wel op neer. Gruwelijk dom zo’n kortzichtige denkwijze .

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:05

Je moet t niet googlen.. gewoon niet...
(het is de broer van Hugo, blijkbaar, die een PhD heeft en dit doet "Associate Professor (UHD), Head of the Section Pediatric Infectious Diseases at the Radboud university medical center"

nee, ik denk inderdaad dat je er dan geen verstand van hebt?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:06

Cer schreef:
Je moet t niet googlen.. gewoon niet...
(het is de broer van Hugo, blijkbaar, die een PhD heeft en dit doet "Associate Professor (UHD), Head of the Section Pediatric Infectious Diseases at the Radboud university medical center"

nee, ik denk inderdaad dat je er dan geen verstand van hebt?

Niemand zegt dat hij er geen verstand van heeft maar de suggestie dat hij een één tweetje met zijn broer heeft is gewoon stupid.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:06

ravellie schreef:
Wat ook eng is...
Wie er aandelen in deze industrie heeft.
En wiens broer er werkt bij de maker van het vaccin. :n

Hou op gewoon..

Citaat:
Ook zo'n achterlijke term.
Als je ergens kritisch over bent.
Dan ben je tegenwoordig een 'wappie'.

Er is een verschil tussen 'kritisch' en gewoon rare dingen schrijven.. :j

@Bigone: ik reageer op de post van Ravelli, want ik denk dat de broer er meer verstand van heeft dan wij .. dat vermoed ik zomaar hoor... maar misschien heeft ie zn PhD en kennis wel gewoon van internet, zoals een aantal andere woke mensen ... en dan weet je alles... :') :+

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:10

SinneJ schreef:
Veel informatie


Super interessant en nuttig SinneJ!
Het woord leuk is misschien gek gekozen maar toch: het lijkt me een leuk scriptie onderwerp (masterthesis toch?)!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:15

Tiggs schreef:
SinneJ schreef:
Veel informatie


Super interessant en nuttig SinneJ!
Het woord leuk is misschien gek gekozen maar toch: het lijkt me een leuk scriptie onderwerp (masterthesis toch?)!


Bedankt :D Leuk is wel het woord hoor, ik ben blij met mijn onderwerp en heb heel veel geluk met mijn promotor! Het blijft hard werken en zuchten natuurlijk :+ maar het feit dat het me interesseert maakt het al wat makkelijker.

Ik wil vooral technologie om privacy bij de apps te waarborgen bespreken en in hoeverre dit invloed heeft op de keuze van mensen om al dan niet te downloaden, maar er spelen nog veel andere variabelen mee (zoals bv aantal besmettingen, cultuur...), dus de onderzoeksvraag is nog niet helemaal afgelijnd... ik hoop deze week een oplossing te vinden :Y)

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:21

Magrathea schreef:
ravellie schreef:

Wat ook eng is...
Wie er aandelen in deze industrie heeft.
En wiens broer er werkt bij de maker van het vaccin.

:n

Laat me raden: het is Bill Gates?

Spendeert die man een godsvermogen aan het helpen bestrijden van deze ziekte, is het nog niet goed >;)

Nee Bill Gates is uit de mode. Jij hebt duidelijk de laatste complottheorie gemist :j

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:23

SinneJ schreef:
Bedankt :D Leuk is wel het woord hoor, ik ben blij met mijn onderwerp en heb heel veel geluk met mijn promotor! Het blijft hard werken en zuchten natuurlijk :+ maar het feit dat het me interesseert maakt het al wat makkelijker.

Ik wil vooral technologie om privacy bij de apps te waarborgen bespreken en in hoeverre dit invloed heeft op de keuze van mensen om al dan niet te downloaden, maar er spelen nog veel andere variabelen mee (zoals bv aantal besmettingen, cultuur...), dus de onderzoeksvraag is nog niet helemaal afgelijnd... ik hoop deze week een oplossing te vinden :Y)


Off topic: aangezien je het over een promotor hebt is het denk ik een proefschrift en geen masterscriptie?

Succes in ieder geval!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:27

Tiggs schreef:
SinneJ schreef:
Bedankt :D Leuk is wel het woord hoor, ik ben blij met mijn onderwerp en heb heel veel geluk met mijn promotor! Het blijft hard werken en zuchten natuurlijk :+ maar het feit dat het me interesseert maakt het al wat makkelijker.

Ik wil vooral technologie om privacy bij de apps te waarborgen bespreken en in hoeverre dit invloed heeft op de keuze van mensen om al dan niet te downloaden, maar er spelen nog veel andere variabelen mee (zoals bv aantal besmettingen, cultuur...), dus de onderzoeksvraag is nog niet helemaal afgelijnd... ik hoop deze week een oplossing te vinden :Y)


Off topic: aangezien je het over een promotor hebt is het denk ik een proefschrift en geen masterscriptie?

Succes in ieder geval!

Bedankt!

Nee het is weldegelijk een masterthesis, maar in België, dus ik gok dat wij andere termen gebruiken ;) dit is mijn afstudeerwerk.

Even ontopic: dat er veel geld rondgaat in de pharma heeft ook voordelen, want er is voor onderzoek een enorm kapitaal nodig. Dus ja het draait om geld en als iets niet opbrengt zal het niet snel gemaakt worden (dus je moet maar net die ene zeldzame ziekte hebben), maar voor grote problemen als COVID-19 is er net een race om dat ene product aan te bieden dat alles kan oplossen en daar wordt heel wat geld tegenaan gegooid.

Als de maatschappij vraagt naar iets zal dat aangeboden worden. Of de prijs dan niet te hoog is, is natuurlijk een ander verhaal.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:16

SinneJ schreef:
Bedankt :D Leuk is wel het woord hoor, ik ben blij met mijn onderwerp en heb heel veel geluk met mijn promotor! Het blijft hard werken en zuchten natuurlijk :+ maar het feit dat het me interesseert maakt het al wat makkelijker.

Ik wil vooral technologie om privacy bij de apps te waarborgen bespreken en in hoeverre dit invloed heeft op de keuze van mensen om al dan niet te downloaden, maar er spelen nog veel andere variabelen mee (zoals bv aantal besmettingen, cultuur...), dus de onderzoeksvraag is nog niet helemaal afgelijnd... ik hoop deze week een oplossing te vinden :Y)


Oh jee, jij bent onderdeel van die enge lui die met onze vrijheid aan de haal gaat! Van de overheid! Grapje uiteraard, super interessant en heel veel succes met je onderzoek. Voor de complotwappies - de mensen die bezig zijn met deze vragen zijn gewoon dus mensen zoals jij en ik, geen schimmige overheidsfunctionarissen die erop uit zijn onze vrijheid te stelen.

Over de megalomane winsten - die zijn inderdaad onder andere nodig voor nieuw onderzoek. Neemt niet weg dat de medicijnfabrikanten bepaald niet filantropisch zijn. Ik denk dat dat vooral komt door een gigantisch gebrek aan overheidsregulering in Amerika. De grootste medicijnfabrikanten zijn grotendeels Amerikaans waar vrije marktwerking de norm is. En als er veel geld verdiend kan worden zonder regelgeving gebeurt dit uiteraard.
Overheidsgeld in Nederland wordt altijd altijd uitgegeven via aanbestedingen - het moet altijd verantwoord worden en het proces moet transparant verlopen.

Ik denk inderdaad dat de nadelen van covid veel groter zijn dan die van het vaccin. Vaccineren is niet nieuw, de hulpstoffen zijn niet nieuw, het basisidee van vaccinatie is niet veranderd. Het enige wat nieuw is is het virus. Voor de complotdenkers dubbel bonus - als covid maar een griepje is is zelfs dat geen nieuw ding in het vaccin, griep bestaat immers ook al een tijdje.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:12

bigone schreef:
Cer schreef:
Je moet t niet googlen.. gewoon niet...
(het is de broer van Hugo, blijkbaar, die een PhD heeft en dit doet "Associate Professor (UHD), Head of the Section Pediatric Infectious Diseases at the Radboud university medical center"

nee, ik denk inderdaad dat je er dan geen verstand van hebt?

Niemand zegt dat hij er geen verstand van heeft maar de suggestie dat hij een één tweetje met zijn broer heeft is gewoon stupid.


In alle mogelijke branches gaat men steigeren als het over belangenverstrengeling gaat.
En nu is het allemaal prima.
Achterlijk is dat!
Maar dat mag je niet zeggen, want dan ben je een 'wappie'....

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:16

Er is geen belangenverstrengeling dat is het verschil.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:17

ravellie schreef:
In alle mogelijke branches gaat men steigeren als het over belangenverstrengeling gaat.
En nu is het allemaal prima. Achterlijk is dat!
Maar dat mag je niet zeggen, want dan ben je een 'wappie'....


Oh, hoe zit die belangenverstrengeling dan? Dat vind ik dan wel interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:18

Het is niet alleen de big pharma bij wie het om geld verdienen gaat, alles maar dan ook alles gaat om geld verdienen..

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:18

Cer schreef:
ravellie schreef:
Wat ook eng is...
Wie er aandelen in deze industrie heeft.
En wiens broer er werkt bij de maker van het vaccin. :n

Hou op gewoon..

Citaat:
Ook zo'n achterlijke term.
Als je ergens kritisch over bent.
Dan ben je tegenwoordig een 'wappie'.

Er is een verschil tussen 'kritisch' en gewoon rare dingen schrijven.. :j

@Bigone: ik reageer op de post van Ravelli, want ik denk dat de broer er meer verstand van heeft dan wij .. dat vermoed ik zomaar hoor... maar misschien heeft ie zn PhD en kennis wel gewoon van internet, zoals een aantal andere woke mensen ... en dan weet je alles... :') :+


Rare dingen schrijven, echt he
Slaap vooral lekker verder