Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Puzzelstuk schreef:Wat voor betaalbare auto kun je het beste aanschaffen voor een 1,5 paards trailer?
Een combinatie zonder dat je een E rijbewijs hoeft te halen daarvoor?
Dus hoeveel max aan gewicht inclusief en exclusief trailer?
ikke schreef:Puzzelstuk schreef:Wat voor betaalbare auto kun je het beste aanschaffen voor een 1,5 paards trailer?
Een combinatie zonder dat je een E rijbewijs hoeft te halen daarvoor?
Dus hoeveel max aan gewicht inclusief en exclusief trailer?
3500 - TMM trailer = TMM auto.
Betaalbaar is een heel rekbaar begrip. Mijn Range Rover is een betaalbare auto, vind ik.
Puzzelstuk schreef:ikke schreef:3500 - TMM trailer = TMM auto.
Betaalbaar is een heel rekbaar begrip. Mijn Range Rover is een betaalbare auto, vind ik.
Sorrie ik bedoel een auto van onder de 10.000 euro met een laag brandstofverbruik en lage belastingskosten.
Puzzelstuk schreef:Wat voor betaalbare auto kun je het beste aanschaffen voor een 1,5 paards trailer?
Rex_Rolfo schreef:Puzzelstuk schreef:Wat voor betaalbare auto kun je het beste aanschaffen voor een 1,5 paards trailer?
Een Mondeo of Mazda6 oid van begin deze eeuw. Eventueel trailer (en/of auto) terugkeuren als de combinatie boven de 3500 kg TMM komt.
Zoiets dus: https://link.marktplaats.nl/m1622485580
Mag 1800 kg trekken en bij een trailer tot 1550 kg tmm is geen E achter B nodig.
Rex_Rolfo schreef:Puzzelstuk schreef:Wat voor betaalbare auto kun je het beste aanschaffen voor een 1,5 paards trailer?
Een Mondeo of Mazda6 oid van begin deze eeuw. Eventueel trailer (en/of auto) terugkeuren als de combinatie boven de 3500 kg TMM komt.
Zoiets dus: https://link.marktplaats.nl/m1622485580
Mag 1800 kg trekken en bij een trailer tot 1550 kg tmm is geen E achter B nodig.
Blussem schreef:Mocht mazda 6 overwegen dan zou je ook kunnen kijken voor Mazda 3 met 2 liter benzine blok.
Heeft namelijk de zelde motorblok alleen is van af 4000 toeren begrenst op 120pk.
Is net wat lichter wat weer wegenbelasting scheelt een brandstof verbruik. Enige is dat die op papier maar 13000kg mag trekken. Maar dat doet die met gemak gezien zelfde motorblok heeft als 2 liter 6 en cx5.
Daihyo schreef:Wij hebben inmiddels een Kia Sorento op het oog. Diesel, 260.000km op de teller, motor wordt momenteel gereviseerd, nieuwe ketting er in en nieuwe turbo.
Deze week proefrijden als hij klaar is. Ben benieuwd!
ikke schreef:Maar wat is laag voor jou?? Ben eens concreet: hoeveel mag het kosten per maand?
De V70's zijn voor die prijs in wagonladingen te vinden.
Wegenbelasting 85 euro per maand
Verzekering 50 euro per maand
Verbruik 1:11 benzine
De juiste versies mogen 2000kg trekken en aan 2200kg TMM kan er nog 1300kg aan hangen binnen de grenzen van B-rijbewijs.
Maar het kan goedkoper:
DAF LF45 220
Wegenbelasting 30 euro per maand
Verzekering 50 euro per maand
Verbruik 1:8 (Diesel).
Hoeft niks aan te hangen, er passen er vier op maar voor de liefhebbers mag er 10 ton aan hangen.
En als je echt geen geld hebt om 'm te rijden, neem je een oude 109.
Wegenbelasting 0 euro
Verzekering 25 euro per maand (en dan heb je een dure)
Verbruik 1:5 benzine of 1:9 Diesel.
Mogen 2 ton trekken; de zwaarste versies mogen ook 2200kg wegen met dus 1300kg marge voor je trailer.
Sideswipe schreef:ikke schreef:Maar wat is laag voor jou?? Ben eens concreet: hoeveel mag het kosten per maand?
De V70's zijn voor die prijs in wagonladingen te vinden.
Wegenbelasting 85 euro per maand
Verzekering 50 euro per maand
Verbruik 1:11 benzine
De juiste versies mogen 2000kg trekken en aan 2200kg TMM kan er nog 1300kg aan hangen binnen de grenzen van B-rijbewijs.
Maar het kan goedkoper:
DAF LF45 220
Wegenbelasting 30 euro per maand
Verzekering 50 euro per maand
Verbruik 1:8 (Diesel).
Hoeft niks aan te hangen, er passen er vier op maar voor de liefhebbers mag er 10 ton aan hangen.
En als je echt geen geld hebt om 'm te rijden, neem je een oude 109.
Wegenbelasting 0 euro
Verzekering 25 euro per maand (en dan heb je een dure)
Verbruik 1:5 benzine of 1:9 Diesel.
Mogen 2 ton trekken; de zwaarste versies mogen ook 2200kg wegen met dus 1300kg marge voor je trailer.
Moet je voor die DAF geen vrachtwagen rijbewijs hebben?
En voor een 109, ik vrees dat toch het sleutelen/werken aan auto's ook je hobby moet zijn. Niet dat het slechte auto's zijn maar obv leeftijd zal er best wel eens wat reparatiewerk aan zitten. Ik had dat met de Trooper ook.
Wij zitten nu ook een een beetje met hetzelfde, Mijn vrouw moet eigenlijk ook een grotere auto (voor pakketten) voor haar eigen bedrijfje.
Dus dan zouden we nog kunnen overwegen om een auto te kopen die twee paarden kan trekken.
Mijn ervaring met de 4x4's (Frontera, Trooper, Terrano, Sorento) dat ik gevoel heb alsof je geld in een vuurton aan het verbranden bent
Zijn er Vito's die 2p kunnen trekken?
ikke schreef:Vito moet je uit Duitsland halen. Met een zgn Q4 chassis mogen ze 2500kg aan de haak hebben. Wel even opletten dat die dingen in Duitsland 4200kg mogen wegen; dat ze 'm bij de RDW correct terug zetten.
De NL Vito's mogen wel 2 ton aan de haak hebben maar doen dat toch net niet zo lekker als die Duitse versie; aldus een vriend die beide heeft.
Verder hadden we het over goedkoop, niet over rijbewijzen of werk. Die DAF is inderdaad C-rijbewijs.
Sleutelen aan een Land Rovers is niet moeilijk; zelfs in de Afrikaanse bush krijgen ze je auto weer aan het lopen.
Maar wat is er mis met een V70? neem een 3 liter 6 cilinder, dat mag ook twee ton trekken en heeft de power ervoor De juiste versie heeft AWD maar zonder de kosten van een echte terreinauto.
Sizzle schreef:Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf
ikke schreef:Wil je met een bus meer dan 2000kg trekken, dan moet je heel kritisch worden. Al meer dan eens meegemaakt dat er regelrechte overtredingen aangepraat werden. Ja hoor, die bus kan wel 3 ton trekken. Ja, kunnen wel, maar mogen is een ander verhaal; dat was die verkoper voor het gemak maar even vergeten.
Maar de grotere bestelbussen mogen vaak wel tot 2500kg gaan. De serieuze bussen gaan tot 3500kg. Let er wel op dat een Ifor (dat lees ik uit je specs) het vaak niet meer doet voor 100kg kogeldruk. Let daarop dat je 125 - 150kg kogeldruk mag hebben op je auto (en dan wordt het wat lastiger met die V70).
Rex_Rolfo schreef:Zie de "Sizzle-lijst":Sizzle schreef:Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf
Verder is het natuurlijk ook van wat wil je? Grijs kenteken, al dan niet met dubbele cabine? Of moeten de kids en labrador ook mee? Welk budget hebben jullie in gedachten enz? Volvo XC90 is lekker groot en mag 2250 trekken. En ze zijn er ook met twee extra zitplaatsen voor als je straks weer een half voetbalteam mee mag nemen.
Op de dagen dat er zoveel pakketten weg gaan dat een ruimtewonder als een Octavia bomvol zit kun je natuurlijk ook PostNL vragen om de pakketten op te halen. Dat kost even wat maar als het niet elke dag nodig is dan misschien goedkoper dan een übersize bestelbus. En bespaart tijd. Nadeel: verzekerde en/of spoedzendingen moeten alsnog naar een PostNL punt ivm inscannen
Sideswipe schreef:Of een gewone bus met glas rondom en de banken eruit halen?
Rex_Rolfo schreef:Volvo XC90 is lekker groot en mag 2250 trekken.
Rex_Rolfo schreef:De eisen voor grijs staan vrij goed op de site van de bd: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting
Rex_Rolfo schreef:ps, waarom geen link naar de site van je vrouw in je onderschrift? Gratis reclame