Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:13

Hoi! Ik ga jullie volgen!

Ik vind fotograferen al heel lang leuk, jaren terug een 450D gehad maar (helaas) verkocht.

Nu kriebelt het toch al wel heel lang, en heb ik besloten weer een camera aan te schaffen.

Me veel lezen en onlangs een bezoek aan de Kamera Express, ga ik voor een 250D.
Ik twijfel alleen nog over de kittens. Of de 18-55, of de 18-135. Iig koop ik de plastic fantastic 50mm erbij!

Wat zijn nog meer essentials qua accessoires? Tips voor een fijne (rug)tas, SD-card en andere accessoires?

En qua fotobewerking? Volgens mij kun je niet meer zomaar een Lightroom licentie kopen?

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:34

Als je weer vanaf niks begint, zou ik toch ook kijken naar systeem.
Dat is allemaal wat compacter en ik verwacht dat daar toch de toekomst ligt.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:44

SuSem schreef:
Hoi! Ik ga jullie volgen!

Ik vind fotograferen al heel lang leuk, jaren terug een 450D gehad maar (helaas) verkocht.

Nu kriebelt het toch al wel heel lang, en heb ik besloten weer een camera aan te schaffen.

Me veel lezen en onlangs een bezoek aan de Kamera Express, ga ik voor een 250D.
Ik twijfel alleen nog over de kittens. Of de 18-55, of de 18-135. Iig koop ik de plastic fantastic 50mm erbij!

Wat zijn nog meer essentials qua accessoires? Tips voor een fijne (rug)tas, SD-card en andere accessoires?

En qua fotobewerking? Volgens mij kun je niet meer zomaar een Lightroom licentie kopen?


Persoonlijk zou ik de 135 kitlens pakken samen met de 50mm.

Enigste tip die ik je kan geven is pak een sd kaart met snelle schrijfsnelheid. Mocht je eens actie foto's maken en burst stand op hebben kan een goedkoper sd kaartje het niet bijhouden en moet je soms wachten tot je weer foto's kan maken.

Qua lightroom enzo, kan je gewoon een abbo pakken, kost je 12eu ofzo in de maand en heb je zowel photoshop als lightroom :)

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:10

Melewel94 schreef:
Qua lightroom enzo, kan je gewoon een abbo pakken, kost je 12eu ofzo in de maand en heb je zowel photoshop als lightroom :)

En als je dat te dol wordt, koop je voor goed 100 euro Elements. https://www.adobe.com/nl/products/photo ... tures.html
Ja, lightroom gaat verder maar voor je zover bent dat je dat verschil gaat merken, is dit een relatief goedkope instapper. Iets oudere versies zijn soms zelfs voor veel minder te koop (ooit Elements 14 voor 10 euro aangeboden gezien).
Een rondje Google kan heel zinvol zijn.

susupluus

Berichten: 345
Geregistreerd: 17-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:17

@Granoek wat een ontzettend gave foto's, vooral die eerste spreekt mij qua kleur erg aan <3

Ik heb zelf ook weer een rondje park en boerderij gedaan.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Tips zijn altijd welkom! Ik merk dat ik erg begin aan te lopen tegen het volgende: op het fototoestel en op mijn laptop lijken de foto's in eerste instantie ontzettend scherp, maar zodra je ook maar een beetje inzoomt gaat gelijk alle scherpte verloren. Ik ben er nog niet achter waar dit precies aan ligt, lens, body, geheugenkaart of mijn ambitie om zelf de instellingen te willen bepalen (al maakt het geen verschil als ik hem op automatisch zet)?? Als het goed is komt er vandaag een nieuwe geheugenkaart binnen dus op hoop van zegen dat het daaraan ligt, al begint het wel erg te kriebelen om toch ook eens te kijken naar een nieuwe body.... :=

Edit: ik zie nu dat de volledige scherpte eraf is hier -O-

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:00

susupluus schreef:
@Granoek wat een ontzettend gave foto's, vooral die eerste spreekt mij qua kleur erg aan <3

Ik heb zelf ook weer een rondje park en boerderij gedaan.

1.
[ Afbeelding ]

2.
[ Afbeelding ]

3.
[ Afbeelding ]

4.
[ Afbeelding ]

5.
[ Afbeelding ]

6.
[ Afbeelding ]

7.
[ Afbeelding ]

Tips zijn altijd welkom! Ik merk dat ik erg begin aan te lopen tegen het volgende: op het fototoestel en op mijn laptop lijken de foto's in eerste instantie ontzettend scherp, maar zodra je ook maar een beetje inzoomt gaat gelijk alle scherpte verloren. Ik ben er nog niet achter waar dit precies aan ligt, lens, body, geheugenkaart of mijn ambitie om zelf de instellingen te willen bepalen (al maakt het geen verschil als ik hem op automatisch zet)?? Als het goed is komt er vandaag een nieuwe geheugenkaart binnen dus op hoop van zegen dat het daaraan ligt, al begint het wel erg te kriebelen om toch ook eens te kijken naar een nieuwe body.... :=

Edit: ik zie nu dat de volledige scherpte eraf is hier -O-


De boerderij foto's zijn behoorlijk blauw, weet niet of dit de intentie was?

Welke camera + lens gebruik je?

susupluus

Berichten: 345
Geregistreerd: 17-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:59

Melewel94 schreef:
susupluus schreef:
@Granoek wat een ontzettend gave foto's, vooral die eerste spreekt mij qua kleur erg aan <3

Ik heb zelf ook weer een rondje park en boerderij gedaan.

1.
[ Afbeelding ]

2.
[ Afbeelding ]

3.
[ Afbeelding ]

4.
[ Afbeelding ]

5.
[ Afbeelding ]

6.
[ Afbeelding ]

7.
[ Afbeelding ]

Tips zijn altijd welkom! Ik merk dat ik erg begin aan te lopen tegen het volgende: op het fototoestel en op mijn laptop lijken de foto's in eerste instantie ontzettend scherp, maar zodra je ook maar een beetje inzoomt gaat gelijk alle scherpte verloren. Ik ben er nog niet achter waar dit precies aan ligt, lens, body, geheugenkaart of mijn ambitie om zelf de instellingen te willen bepalen (al maakt het geen verschil als ik hem op automatisch zet)?? Als het goed is komt er vandaag een nieuwe geheugenkaart binnen dus op hoop van zegen dat het daaraan ligt, al begint het wel erg te kriebelen om toch ook eens te kijken naar een nieuwe body.... :=

Edit: ik zie nu dat de volledige scherpte eraf is hier -O-


De boerderij foto's zijn behoorlijk blauw, weet niet of dit de intentie was?

Welke camera + lens gebruik je?


Voor de boerderij foto's wel, dit was meer een oefen project voor mijzelf om te bekijken wat verschillende instellingen van de witbalans doen op groot scherm. Bij de kippen vind ik het wel wat stoers hebben maar niet 100%. Bij het paardenoog zeker veel te blauw dus geen succes voor de volgende keer.

Ik fotografeer met een Nikon D5000 en afwisselend met een Nikon 18-55mm lens en een Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 macro lens.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:39

@susupluus

De camera is verouderd, maar dat zal het probleem niet direct zijn. De Tamronlens is je zwakste schakel ben ik bang. Wanneer dit de variant is die omstreeks de tijd gekocht is waaruit de camera komt dan is dit geen heel best glaswerk. Hij heeft geen eigen stabilisatie (jouw body ook niet) en heeft als kenmerk dat hij veelal onscherp beeld levert.

Je zou dit kunnen testen door een andere lens op je body te zetten en eens te kijken wat dat doet voor beeld

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:43

Vind die kip wel iets cinematics/filmisch hebben juist!

Vandaag herst fotos gemaakt van vriendin met haar paard. De flare is nogal vreemd maar dit paard is echt next level wiebelkont dus was wel blij met hoe hij er hier op staat!
Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2251
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 01:17

Gaaf plaatje paljaslaura!!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:16

Mooi gedaan Paljaslaura. Ik vind de flair ook niet storend hoor :)

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:52

De koude heldere nachten beginnen weer, dus gisteravond weer even bezig geweest.

Andromeda met haar satellietstelsel M110.

36x 30 seconden sluitertijd
ISO1600
200mm f2.8

Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:55

Hoe :oo

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:25

WOW. Hoe heb je dat gedaan dan? Jij hebt ook op een heel donker plekje gestaan of niet? Prachtig :D

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:38

Maureen95 schreef:
WOW. Hoe heb je dat gedaan dan? Jij hebt ook op een heel donker plekje gestaan of niet? Prachtig :D


Haha bedankt!

Al mijn foto's maak ik vanuit mijn achtertuin. Nu woon ik wel midden in de polder, dus wel minder lichtvervuiling dan in de stad.

Door het stacken kun je veel details boven halen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:59

Hoe werkt dat stacken dan?

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:36

Maureen95 schreef:
Hoe werkt dat stacken dan?


In principe leg je dan meerdere foto's op elkaar, in mijn geval 36x 30 seconden belichting wat me dus ongeveer 15 minuten aan data geeft. Zelf gebruik ik DeepSkyStacker daarvoor, maar het kan ook in Photoshop. Ben daar zelf alleen niet echt bekend in.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:17

En dan te bedenken dat de Andromeda op ramkoers is naar ons melkwegstelsel... Heel knap gedaan! :):) +:)+

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:26

CoonArt schreef:
En dan te bedenken dat de Andromeda op ramkoers is naar ons melkwegstelsel... Heel knap gedaan! :):) +:)+


Bizar he, als je erover nadenkt.

Bedankt!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:49

Wat gaaf Matheno! Heel mooi en bijzonder! Hoe kan je een zonnestelsel met 200 mm op de foto krijgen?

Kan iemand mij helpen met Lightroom? Ik ben bezig om een tutorial te volgen, maar zij bespreken allerlei tools en tips die ik niet in mijn dashboard zie staan...zoals de XY knop, de knoppen onder het histogram etcetera. Heb het idee dat ik heel veel knoppen mis.

Ik werk in de versie die je ook in de cloud kan gebruiken, maar dit is een screenshot van Lightroom op mijn PC dus niet in de cloud:

Afbeelding

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:57

eekhoornerik schreef:
Wat gaaf Matheno! Heel mooi en bijzonder! Hoe kan je een zonnestelsel met 200 mm op de foto krijgen?

Kan iemand mij helpen met Lightroom? Ik ben bezig om een tutorial te volgen, maar zij bespreken allerlei tools en tips die ik niet in mijn dashboard zie staan...zoals de XY knop, de knoppen onder het histogram etcetera. Heb het idee dat ik heel veel knoppen mis.

Ik werk in de versie die je ook in de cloud kan gebruiken, maar dit is een screenshot van Lightroom op mijn PC dus niet in de cloud:

[ [url=m/WCojhE.png]Afbeelding[/url] ]


Je moet de classic versie downloaden :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:59

Thanks, blond geboren _O-

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:32

eekhoornerik schreef:
Wat gaaf Matheno! Heel mooi en bijzonder! Hoe kan je een zonnestelsel met 200 mm op de foto krijgen?


Andromeda en Orion bijvoorbeeld zijn zichtbaar met het blote oog.

Hier een foto van een enkel frame


Afbeelding

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:03

Vet! Wil ik nu ook wel gaan proberen. Heb een 200mm lens :P

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:32

paljaslaura schreef:
Vet! Wil ik nu ook wel gaan proberen. Heb een 200mm lens :P


Het is helder buiten, doen!
Echt onwijs leuke hobby.