Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Blussem schreef:Ik ben bang dat je er op achteruitgaat met zo Volkswagen Tiguan en je beter de mazda had kunnen houden.
Rex_Rolfo schreef:Blussem schreef:Ik ben bang dat je er op achteruitgaat met zo Volkswagen Tiguan en je beter de mazda had kunnen houden.
Want?
De 1.4 heeft dankzij turbo een hoger koppel dat ook nog eens véél lager beschikbaar is.
Of de duurzaamheid van een VW blok kan tippen aan die van een Mazda krachtbron is een ander ding.
Rex_Rolfo schreef:Als dat met 90 ongeblazen Escort pk's kan moet dat met 125 geblazen paarden ook wel lukken.
Daancha schreef:Dank jullie!
Bij de proefrit wegrijden in de 2 ga ik doen, goede tip.
De Mazda gaat er sowieso uit, maar we hebben wel naar een nieuwere 6 of CX 5 gekeken. Speelt ook een stuk smaak mee, ik vind de CX 5 ook gaaf maar te groot. Die zal ongetwijfeld beter trekken. De Tiguan is mijn absolute favoriet en uiterlijk speelt daarin zeker een rol.
ikke schreef:Rex_Rolfo schreef:Als dat met 90 ongeblazen Escort pk's kan moet dat met 125 geblazen paarden ook wel lukken.
Dat is niet gezegd.
Die Escort was overigens ook flink aangeblazen en bovendien een 1.8 oliestoker.
Die 125pk klinkt wel aardig, maar welk toerengebied hoort daarbij?
Doet me denken aan iemand die een 2.0 Focus had met 125pk om z'n sleurhut rond te zeulen. Zegt de garage: dit is ook 125pk (zo'n 1,5 eco 3-pitter) dus dat komt goed. Zag ie over het hoofd dat dat blok de helft meer toeren moest draaien voor dat vermogen en dan nog te kort kwam.
Grote gewichten verplaats je met liters inhoud.
Als het echt zo simpel was, waarom heb ik dan een 6 liter 6-cilinder in Appeltje liggen, bij 200pk?
Juist, 1000Nm......
Want dat blok doet het leuk in z'n standaard toerengebied vanaf 1200 toeren tot zo'n 2000 toeren. Maar wil je wegwezen, moet je 'm doortrappen naar de 2500 toeren want daar zitten die 200 paarden. Dat voel je goed op het moment dat de toerenteller de 2300 passeert; dan krijgt ie opeens peper in z'n reet (dat ie op dat moment 5:1 zuipt, moet je voor lief nemen....)
Rex_Rolfo schreef:Ben wel benieuwd naar de koppel- en vermogenscurve van de 1.4 turbo vs 2.0 atmosferisch.
Vergeet niet dat de geprezen diesel krachtbronnen niet alleen een andere brandstof hebben, ook hebben ze er een turbo op zitten.
Blussem schreef:Wel hoorde ik van iemand dat sommige moderne auto's met een turbo motor zelf het stationaire toerental verhogen om het wegrijden makkelijker te maken.
Daancha schreef:Dat klinkt wel prettig, aangezien je dat koppel niet nodig hebt als je naar je werk tuft. Maar welk koppel kun je dan aanspreken mét trailer, dat vergelijk wil je maken als je een trek-auto zoekt. Het is best complex voor een leek.
s0173957 schreef:Neem nu de Renault Koleos.
Ziet er best een competente SUV uit.
De dCI 190 X-Tonic 4WD mag 2000kg trekken, de waarschijnlijk veel meer gekozen dCI 150 X-Tronic mag er zelf maar 1500kg trekken.
De zwaarste uitvoering mag dus amper een 2paards met 2 normale paarden trekken... en da's een gróte auto!
Sideswipe schreef:Mijn Terrano2 mocht 2800kg trekken (2,4 benzine), de Opel Frontera 2700kg (2.2 motor), Kia Sorento 2300kg.