[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:52

Ik zou zeggen ga eens proef rijden en probeer eens of je van uit stilstand in 2de versnelling goed weg komt.
Bedenk je dan dat je ongeveer zelfde situatie hebt wanneer je op een helling met een trailer er achter probeert weg te rijden.

Ik ben bang dat je er op achteruitgaat met zo Volkswagen Tiguan en je beter de mazda had kunnen houden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:56

Blussem schreef:
Ik ben bang dat je er op achteruitgaat met zo Volkswagen Tiguan en je beter de mazda had kunnen houden.

Want?


De 1.4 heeft dankzij turbo een hoger koppel dat ook nog eens véél lager beschikbaar is.
Of de duurzaamheid van een VW blok kan tippen aan die van een Mazda krachtbron is een ander ding.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:05

Rex_Rolfo schreef:
Blussem schreef:
Ik ben bang dat je er op achteruitgaat met zo Volkswagen Tiguan en je beter de mazda had kunnen houden.

Want?


De 1.4 heeft dankzij turbo een hoger koppel dat ook nog eens véél lager beschikbaar is.
Of de duurzaamheid van een VW blok kan tippen aan die van een Mazda krachtbron is een ander ding.

Maar ook het vermogen om de boel fatsoenlijk aan 90km/h rond te zeulen, zonder dat de toerenteller richting het rode gebied gaat?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:25

Als dat met 90 ongeblazen Escort pk's kan moet dat met 125 turbopaarden ook wel lukken.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:36

Rex_Rolfo schreef:
Als dat met 90 ongeblazen Escort pk's kan moet dat met 125 geblazen paarden ook wel lukken.

Dat is niet gezegd.
Die Escort was overigens ook flink aangeblazen en bovendien een 1.8 oliestoker.

Die 125pk klinkt wel aardig, maar welk toerengebied hoort daarbij?

Doet me denken aan iemand die een 2.0 Focus had met 125pk om z'n sleurhut rond te zeulen. Zegt de garage: dit is ook 125pk (zo'n 1,5 eco 3-pitter) dus dat komt goed. Zag ie over het hoofd dat dat blok de helft meer toeren moest draaien voor dat vermogen en dan nog te kort kwam.

Grote gewichten verplaats je met liters inhoud.
Als het echt zo simpel was, waarom heb ik dan een 6 liter 6-cilinder in Appeltje liggen, bij 200pk?
Juist, 1000Nm......
Want dat blok doet het leuk in z'n standaard toerengebied vanaf 1200 toeren tot zo'n 2000 toeren. Maar wil je wegwezen, moet je 'm doortrappen naar de 2500 toeren want daar zitten die 200 paarden. Dat voel je goed op het moment dat de toerenteller de 2300 passeert; dan krijgt ie opeens peper in z'n reet :j (dat ie op dat moment 5:1 zuipt, moet je voor lief nemen....)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:51

Precies. Dat is ook de rede waarom ik aangeef probeer eens om weg te rijden in zijn twee.
Met die lichte moterjes gaat dat erg moeilijk in vergelijking met een auto net een wat zwaarder motorblok.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 01:00

Even snelle vraag:
Een trailer die Max 1600 mag wegen mag toch achter een auto die Max 1500 mag trekken, zo lang je maar onder die 1500 blijft? B rijbewijs (Binnenkort E halen :) )

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:32

f4bjheu schreef:
Even snelle vraag:
Een trailer die Max 1600 mag wegen mag toch achter een auto die Max 1500 mag trekken, zo lang je maar onder die 1500 blijft? B rijbewijs (Binnenkort E halen :) )


Ja, en dat heeft niets met rijbewijs te maken.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:24

Dank jullie!
Bij de proefrit wegrijden in de 2 ga ik doen, goede tip.

De Mazda gaat er sowieso uit, maar we hebben wel naar een nieuwere 6 of CX 5 gekeken. Speelt ook een stuk smaak mee, ik vind de CX 5 ook gaaf maar te groot. Die zal ongetwijfeld beter trekken. De Tiguan is mijn absolute favoriet en uiterlijk speelt daarin zeker een rol.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:46

Daancha schreef:
Dank jullie!
Bij de proefrit wegrijden in de 2 ga ik doen, goede tip.

De Mazda gaat er sowieso uit, maar we hebben wel naar een nieuwere 6 of CX 5 gekeken. Speelt ook een stuk smaak mee, ik vind de CX 5 ook gaaf maar te groot. Die zal ongetwijfeld beter trekken. De Tiguan is mijn absolute favoriet en uiterlijk speelt daarin zeker een rol.

Maar waarom ga je dan niet gewoon voor de 2-liter??

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:36

Tiguan is toch groter dan een CX5?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:52

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Als dat met 90 ongeblazen Escort pk's kan moet dat met 125 geblazen paarden ook wel lukken.

Dat is niet gezegd.
Die Escort was overigens ook flink aangeblazen en bovendien een 1.8 oliestoker.

Die 125pk klinkt wel aardig, maar welk toerengebied hoort daarbij?

Doet me denken aan iemand die een 2.0 Focus had met 125pk om z'n sleurhut rond te zeulen. Zegt de garage: dit is ook 125pk (zo'n 1,5 eco 3-pitter) dus dat komt goed. Zag ie over het hoofd dat dat blok de helft meer toeren moest draaien voor dat vermogen en dan nog te kort kwam.

Grote gewichten verplaats je met liters inhoud.
Als het echt zo simpel was, waarom heb ik dan een 6 liter 6-cilinder in Appeltje liggen, bij 200pk?
Juist, 1000Nm......
Want dat blok doet het leuk in z'n standaard toerengebied vanaf 1200 toeren tot zo'n 2000 toeren. Maar wil je wegwezen, moet je 'm doortrappen naar de 2500 toeren want daar zitten die 200 paarden. Dat voel je goed op het moment dat de toerenteller de 2300 passeert; dan krijgt ie opeens peper in z'n reet :j (dat ie op dat moment 5:1 zuipt, moet je voor lief nemen....)


Mooi uitgelegd!

Grappig dat veel mensen zich zo vaak richten op alleen de PK's (zonder naar bijbehorende toerental en koppel te kijken).

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:13

ikke schreef:
Maar waarom ga je dan niet gewoon voor de 2-liter??


Ja dat blijkt uit jullie reactie, dat ik daar eens naar moet gaan kijken inderdaad. Dank :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:19

Ben wel benieuwd naar de koppel- en vermogenscurve van de 1.4 turbo vs 2.0 atmosferisch.

Vergeet niet dat de geprezen diesel krachtbronnen niet alleen een andere brandstof hebben, ook hebben ze er een turbo op zitten.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:34

De tiguan 2.0 (diesel) rijdt iig zo weg met een trailer. Heb er 1 gehad en als trekauto was die uiterst betrouwbaar. Koppel was ook vrij snel beschikbaar.
Jammer dat hij ouder werd en te duur was in onderhoud om hem als dagelijkse auto te blijven gebruiken (mijn auto's moeten vooral dagelijks veel stof vreten en zo af en toe hangt er dan eens een trailer achter).

Een 1.4 zou ik persoonlijk te licht vinden maar heb ook nooit met minder dan 2.0 getrokken dus is gewoon persoonlijk idee.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:00

Rex_Rolfo schreef:
Ben wel benieuwd naar de koppel- en vermogenscurve van de 1.4 turbo vs 2.0 atmosferisch.

Vergeet niet dat de geprezen diesel krachtbronnen niet alleen een andere brandstof hebben, ook hebben ze er een turbo op zitten.

Het punt bij een turbo is dat je voldoenden uitlaatgas druk nodig hebt (Tenzij er een sprake is van een elektrische turbo).
De hoeveelheid uitlaat gas is niet alleen afhankelijk van de aantal toeren dat de motor maakt maar ook hoe zwaar de motor belast wordt en hoe ver het gaspendaal is ingetrapt.
Vandaar dat bij een turbo motor een toerental curve met de hoeveelheid koppel ook niet alles hoeft te zeggen wanneer niet bij vermeld is of dit met een belaste of onbelaste motor is gemeten.

Wel hoorde ik van iemand dat sommige moderne auto's met een turbo motor zelf het stationaire toerental verhogen om het wegrijden makkelijker te maken. Opzich is dat wel slim want op deze manier heb je ook meer uitlaatgassen en ook al meer druk voor de turbo.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:46

Na jullie reacties en verder inlezen lijkt de CX5 toch de betere optie als trek-auto. En relatief wat beter voor het milieu ook nog dan de Tiguan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:23

Blussem schreef:
Wel hoorde ik van iemand dat sommige moderne auto's met een turbo motor zelf het stationaire toerental verhogen om het wegrijden makkelijker te maken.

Wat ik van een Tiguan eigenaar begrepen heb gaat de injectie op een ander programma als de af-fabriek trekhaak wordt uitgeklapt. Meer trekkracht, minder zuinig.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:32

Dat klinkt wel prettig, aangezien je dat koppel niet nodig hebt als je naar je werk tuft. Maar welk koppel kun je dan aanspreken mét trailer, dat vergelijk wil je maken als je een trek-auto zoekt. Het is best complex voor een leek.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:06

Daancha schreef:
Dat klinkt wel prettig, aangezien je dat koppel niet nodig hebt als je naar je werk tuft. Maar welk koppel kun je dan aanspreken mét trailer, dat vergelijk wil je maken als je een trek-auto zoekt. Het is best complex voor een leek.



En wat meespeelt is dat de keuze van auto's minder is geworden. De BlufSUV's hebben de plaats ingenomen van echt SUV's

(ik bedoel dan de Opel Frontera, Nissan Terrano, de eerste generatie Kia Sorento etc etc . Die konden tenminste echt wat trekken)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:02

Neem nu de Renault Koleos.
Ziet er best een competente SUV uit.
De dCI 190 X-Tonic 4WD mag 2000kg trekken, de waarschijnlijk veel meer gekozen dCI 150 X-Tronic mag er zelf maar 1500kg trekken.

De zwaarste uitvoering mag dus amper een 2paards met 2 normale paarden trekken... en da's een gróte auto!

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:31

s0173957 schreef:
Neem nu de Renault Koleos.
Ziet er best een competente SUV uit.
De dCI 190 X-Tonic 4WD mag 2000kg trekken, de waarschijnlijk veel meer gekozen dCI 150 X-Tronic mag er zelf maar 1500kg trekken.

De zwaarste uitvoering mag dus amper een 2paards met 2 normale paarden trekken... en da's een gróte auto!


Precies mijn punt (dat dit dus vaak BlufSUV's zijn).

Mijn Terrano2 mocht 2800kg trekken (2,4 benzine), de Opel Frontera 2700kg (2.2 motor), Kia Sorento 2300kg.

Tegenwoordig moet je echt zoeken voor een +2000kg trekauto (kom je al in een USA model pickup of een landrover/rangerover terecht, dan kun je ineens 3500kg trekken)

En dan moet je met die 2000kg nog een hele lichte trailer hebben en 2 kleinere paarden (niet van die bonkige KWPN kastelen)

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:39

Ik zit zelf nog even naar mijn eigen trailer te kijken
Bockmann Comfort met optionele alu vloer, trapwanden en stootkussens, 3 jaar oud (dus zelfde trailer met opties als in de omschrijving)



- In kentekenbewijs: 572kg

- Van een verkoopsite van een merkdealer:
Extra Informatie Böckmann Comfort
Lengte 315 cm.
Breedte 165 cm.
Hoogte 230 cm.

Leeggewicht 923 kg.
Totaal gewicht 2400 kg.

Böckmann Comfort trailer is opgebouwd uit polyester vandaar zijn aerodynamische uitstraling met standaard zadelkamer, kussens en bij ons aluminium vloer en trapwanden.


Verschil dus van 351 kg!!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:20

Sideswipe schreef:
Mijn Terrano2 mocht 2800kg trekken (2,4 benzine), de Opel Frontera 2700kg (2.2 motor), Kia Sorento 2300kg.

Ouderwets (ladder)chassis? Dat trek je zomaar niet uit elkaar. Naast motorvermogen is de constructie van de auto en de krachten daarop erg belangrijk bij het bepalen van trekgewicht. Niet voor niets dat achterwiel aandrijvers als BMW en Mercedes vaak relatief veel mogen trekken. Voldoende modellen die 1900 kg of meer aan de haak mogen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:34

:= Zo ben ik keer in een nieuwe wannebee suv opel crosland gereden. Nou je moest constant boven de 2 duizend toeren want anders trok de motor het niet. Zelfs een dood gewonen personen auto presteert beter.