Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:18

MCE schreef:
er is mij veel duidelijk geworden na artikelen lezen over de curling-ouder, ouders die nu kinderen hebben die ook hun kroost zoveel mogelijk willen beschermen,

ook na het kijken van programma's als b.v. the voice kids en We want more kinderen gelanceerd worden in de hoop op de hoofd prijs

kinderen kunnen eigenlijk geen kind meer zijn en ontwikkelen - met vallen en opstaan - tot evenwichtige mensen fysiek en mentaal in balans

de beste moeten zijn, daarin ook vaak en veel "gepusht" door ouders is een zware mentale last lijkt me - als kind als een volwassenen te moeten presteren - juist omdat ze zo'n ongedwongen/onbevangen kindertijd gemist hebben, missen ze ook heel vaak de kennis en kunde om er op de juiste wijze mee om te gaan

angst hoort daar ook bij, angst voor falen is daarvan de grootste en de ergste


Het valt mij ook op dat kinderen heel erg beschermd worden nu, met caps en bodyprotecters en ze moeten presteren ipv spelen met de pony.
Kinderen zouden zelf spelenderwijs moeten kunnen leren inderdaad, door vallen en opstaan.

fransje23

Berichten: 15363
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:19

Elisa2 schreef:
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... JMTWE9eYYQ

In het kader van wat ethisch verantwoord is en wat niet..als de sector zelf geen keuzes daar in gaat maken gaan anderen het doen.


Tja... Ik zeg luister liever naar de opmerkingen van mens en die de sport nog een warm hart toe dragen. Maar liever schuift "men" die weg en gaat op dezelfde voet verder. Volop voer voor dierenrechtenactivisten ipv hand in eigen boezem steken.

Nu ben ik zelf vooral gericht op endurance en de zorgwekkend situatie in de groep 7 landen. Over ethiek gesproken.... :$ gaat voor ethiek, dat is zeker..

fransje23

Berichten: 15363
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:26

elnienjo schreef:
Je kunt soms beter gewoon een paard pakken en gaan rijden dan uitgebreid beschreven te krijgen waar ie allemaal van schrikt volgens z'n eigenaar. Je neemt dat onbewust toch mee. Terwijl veel van die zogenaamde angsten/schrikreacties er helemaal niet komen als je als ruiter die dingen zelf niet als 'eng' benadert en gewoon ontspannen op z'n rug zit.


Zo waar :j

Maar is ook een valkuil bij mezelf. Mijn vorige paarden waren nog als rilkikkers, sprongen voor van alles opzij. Bij mij huidige paard verwachtte ik ook die reactie bij bijvoorbeeld rood wit afzetlint. Maar gelukkig niet gespannen genoeg want deze liep er onverstoorbaar langs.

Kinderen van nu worden regelmatig teveel beschermd maar aan de andere kant ook gepusht.
Lol is er voor sommige niet bij zonder prestatiedrang.
Maar ik ken gelukkig ook andere kinderen. Die gewoon lekker zonder zadel in galop gaan en achterstevoren op hun pony gaan zitten.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:12

Elisa2 schreef:
Benzz, vergeet ook de manier van houden niet..veel op stal, weinig vrije beweging/ weidegang met soortgenoten. Kilo's krachtvoer die er in gaan en dat in combinatie met wat jij zegt. Maar gelukkig zijn niet alle "dressuurruiters" zo, laten we niet teveel gaan generaliseren.

Er zit ook gewoon een verschil in temperament en karakter van verschillende soorten paarden.


Mwah.........95% wel hoor.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:25

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... JMTWE9eYYQ

In het kader van wat ethisch verantwoord is en wat niet..als de sector zelf geen keuzes daar in gaat maken gaan anderen het doen.


Tja... Ik zeg luister liever naar de opmerkingen van mens en die de sport nog een warm hart toe dragen. Maar liever schuift "men" die weg en gaat op dezelfde voet verder. Volop voer voor dierenrechtenactivisten ipv hand in eigen boezem steken.

Nu ben ik zelf vooral gericht op endurance en de zorgwekkend situatie in de groep 7 landen. Over ethiek gesproken.... :$ gaat voor ethiek, dat is zeker..


Ja en dat is precies waar het mis gaat in de sport met dieren, welk dier dan ook. Het dier zou op plek 1 moeten staan en de rest allemaal daarna pas.
Wbt de endurance in bepaalde landen vind ik ook zorgwekkend wat ik af en toe lees..

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:48

Prachtig en dapper topic, brokjes. Tussen de flauwe reacties, lees ik gelukkig ook mooie reacties en goede overwegingen. Het spreekt mij zo aan omdat ik al jaren in een tweestrijd leef. En omdat ik natuurlijk al jaren het antwoord op mijn eigen vraag weet.

Afijn, ik ben 45 jaar vegetariër. De laatste 12 daarvan vegan. Je kunt vegan zijn voor een betere wereld, of voor je gezondheid, maar bij mij was het uit dierenliefde. Maar bij een veganistische levensstijl horen geen huisdieren. Ik heb ze wel. Ook uit dierenliefde. Opvangertjes, of soms letterlijk van de weg geraapt en vaak wegwerpartikelen van andere mensen.

Daar loop ik meteen tegen punt 1 mijn eigen tweestrijd aan. Een vegan zou geen huisdieren moeten houden, omdat met dieren houden, andere dieren weer leed wordt berokkend en uit alle plausibele redenen in dit topic genoemd. Het blijft onnatuurlijk een dier uit zijn natuurlijke omgeving te halen, maar mijn dierenliefde heeft altijd nog wel weer een plekje voor een verloren zieltje.

Want moet ik dan die hond die langs een drukke weg liep, maar laten lopen en dood laten rijden? Of moet ik hem vangen en naar een asiel brengen waar hij hoogstwaarschijnlijk wordt afgemaakt. Of neem ik hem dan maar mee naar huis, waar hij nu aan een reuzenkluif, van ja helaas een koe, gelukzalig ligt te knagen. Toch maar het laatste.

Van mijn 3 pony's is er eentje ook zo'n wegwerpartikel. De andere twee heb ik gekocht, de één 27 jaar geleden als veulen en de andere 5 jaar geleden. Ik heb altijd paarden gehad. Ben in '88 recreatief western gaan rijden omdat me dat toch vriendelijker leek. Daarna kwam de NH-stroming en ook daarin ben ik meegegaan. En het grondwerken en wandelen en VH. Vooral het laatste komt geen dwang bij kijken. Ook geen omkoping door brokjes. Wel beloning. Mijn paard doet veel dingen graag. Ze is enorm mensgericht. Wil graag op stal staan, namelijk heerlijk lui, geen vliegen, geen hete zon, geen eng onweer, water en eten dichtbij. Ze heeft met haar twee kleine vriendjes een kudde van 3. Heeft 8 hectare wild terrein tot haar beschikking met bossen, weiden, beekjes. Klinkt leuk. Maar een kudde van 3. Dat heeft niets met natuur te maken. Ook 8 hectare is geweldig, maar een paard in de natuur kan een gebied van wel 50km hebben waar hij voedsel zoekt.

We kunnen allemaal zeggen dat we zo goed voor ons paard zorgen. Maar er zijn denk ik maar heel weinig onder ons die paarden echt een natuurlijk leven kunnen bezorgen. Want wat gebeurt er nu als ik mijn weiland open zet? Ik weet zeker dat mijn paardjes het bij mij erg leuk vinden, maar ik weet ook heel zeker dat ze meteen de kuierlatten nemen als ik een hek open laat staan en lekker gaan grazen. Doei baasje, boeien. Misschien dat ze nog wel om brood gaat schooien bij de buren en misschien dat ze op een dag nog eens denk, o ja, bix was lekker... Maar ik denk dat ze mij heel snel vergeten zal zijn, als ze haar dagelijkse gras maar krijgt.

Mijn tweestrijd 2 is uiteraard het rijden. Helaas heb ik een enorm schrikpaard, die de mensenwereld vaak niet leuk vindt. Ik wil haar niet wegdoen of verkopen, ik denk dat ze dan in een doorverkoopcircuit terechtkomt. Dus komt het erop neer dat ze meer een grasmaaier is dan iets anders. En ik vraag me steeds vaker af of ik het daar niet bij moet laten. Ik denk best dat mijn paard het wel eens leuk vindt om lekker in het bos te galopperen. Als ik haar haar bit voorhoud, doet ze het zelf in. Maar ik weet zeker dat als ik haar laat kiezen, dat ze niet bij het zadel gaat staan om gezadeld te worden, maar dat ze kiest lekker naar buiten te gaan om te eten.

Hoe zou het wereldwijde paarden en dierenleed opgelost moeten worden? Inderdaad als er geen dieren meer gefokt worden, is er geen dierenleed meer. Maar dierenleed is er ook in de natuur. Ik kan natuurfilms niet meer kijken. Het leed dat natuur heet, vind ik vreselijk. Meedogenloos. Hard.
En de mens vind ik meedogenloos en hard. Vooral naar dieren toe.

Het paardenleed zou al enorm verminderd kunnen worden als het uitbuiten voor veel geld zou stoppen. Dus races en rennen.
Dan zou ik het werelds vinden als alle dingen waarbij springen, (verschrikkelijk onnatuurlijk), voorkomt afgeschaft zouden worden. Als je een flink weiland neemt en er een omgevallen boom in legt, er een kudde paarden in loslaat, ze opjaagt, zullen ze alleen over de boom springen als het écht niet anders kan. Springen kost meer energie dan er omheen lopen en dieren in de natuur sparen hun energie. Daarbij weet een dier instinctief wat meer risico oplevert en springen is zo'n risico.
Als we dan de dressuurwedstrijden waar sowieso dubbele bitten en sporen verplicht zijn eens af zouden schaffen, of de westernwedstrijden met de sliding stops.
En dan natuurlijk het stoppen van dieren verplaatsen. Naar iedere wedstrijd of evenement of rit gaan, haal je het paard weer uit zijn kudde. Je haalt hem uit zijn vertrouwde omgeving en plaatst hem ergens waar hij zich naar zijn idee weer moet integreren in een nieuwe kudde. Om vervolgens aan het eind weer terug te gaan naar zijn eigen veiligheid.

Afijn, het hele fenomeen mens bestaat uit gebruiken en misbruiken van andere wezens op deze planeet, al dan wel of niet tegen hun wil. Ik teken dagelijks petities inzake het onrecht dat dieren wordt aangedaan. Ik zit vaak met tranen in mijn ogen en schaam me plaatsvervangend. Ik roep wel eens als er reïncarnatie bestaat, mag ik dan alsjeblief terugkomen op een fruitistische planeet?

En daarmee kom ik bij mijn volgende tweestrijd. Ik weet het allemaal. Ik weet hoe het zou moeten. Ik ben al een heel eind. Maar ik ben er nog niet, Brokjes. En ik weet ook niet of ik ooit zo ver ga komen zoals jij. Maar alle beetjes helpen. Ik hoop dat de mensheid steeds meer dierenleed kan afschaffen, dat bewustzijn steeds meer groeit. Ik vrees alleen dat zolang er geld aan dieren verdiend kan worden, de mens hiermee niet zal stoppen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 06:57

Wil jij aub tegen mijn vorige paard zeggen dat springen onnatuurlijk is?

Zet een hindernis in de bak en hij ging er zelf over.
Je hoefde hem niet op te jagen, geen linten er naast zodat hij wel moest. Gewoon hindernis.
Nadeel, hij hopte ook regelmatig uit de wei. Niet omdat het daar niet leuk was, maar hij vond iedereen leuk.
Dus zijn eigen groep als hij daar was uitgeklierd (het was een echt speel en klier paard, heerlijk) dan hopte hij de andere groep en ging hij daar met de grootste klier verder. Samen gras eten en hop weer verder.
Overigens deed hij dat niet over de buitenomheining, wat hij wel kon.
Dus wat jij zegt zet de draad open, zou hij kunnen maar deed het niet.

En ook onder de man, kwamen er hindernissen in de bak voelde je hem opleven. En niet alleen ik dacht dat, zelfs mensen om me heen die dan aangaven, zo die word attent.
En ook daar, ik stuurde welke ik wilde hebben, hij deed de rest.
En een metertje was minderwaardig voor hem, hoe hoger hoe fanatieker hij werd.

Dus onze paarden hoeven geen energie meer te sparen, dat weten ze ook heel goed.

Dat ze later op stal die berg hooi weer hebben.

Dus je bent jou idee behoorlijk aan het maken tot gedachten die mijn inziens niet kloppen.
Voor jou mag dit zo zijn, maar verbied een ander het niet.
Wat niet wegneemt dat er zeker regels mogen zijn voor de mensen die inderdaad alleen aan geld denken.

Babootje

Berichten: 26308
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:03

_Penotti schreef:
Wil jij aub tegen mijn vorige paard zeggen dat springen onnatuurlijk is?


Hahaha heel herkenbaar. Heb ooit ook een paard gehad dat niets liever deed. Alles wat maar de moeite waard om overheen te springen, sprong hij overheen. Al was het maar een gegraven geultje in de paddock om regenwater weg te laten lopen. Had er duidelijk lol in. En hoewel ik geen springruiter ben reed ik regelmatig een springlesje mee omdat hij er zo'n lol in had. Hoe hoger de sprongen, hoe beter hij werd. (Geen zorg, een meter was voor mij al hoog genoeg :D ). Het was onmiskenbaar. Ik denk dat een paard ook graag iets doet waar het goed in is.
Denk je niet dat als springen onnatuurlijk zou zijn, paarden dat uit eigen beweging, ongedwongen voor de lol doen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:26

Ik heb hem in de wei een keer over een bos takken zien springen.
De stal eigenaar had gesnoeid en die daar neer gelegd om op te stoken, was echt een hele bult, zie je daar dat gekke paard er over springen :D Draait om en hoppa nog eens.

Ach hij is ook gekocht toen hij in de opfok uit stilstand over een hek van 130 ging.
Ik geloof dat ze blij waren dat hij weg was :+

josien_m_
Berichten: 2418
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:00

Uitzonderingen heb je altijd. Zolang niet alle paarden zo doen, houdt de stelling stand.

Babootje

Berichten: 26308
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:06

josien_m_ schreef:
Uitzonderingen heb je altijd. Zolang niet alle paarden zo doen, houdt de stelling stand.


Wat een onzin is dat zeg! We noemen er nu een paar uit eigen ervaring, maar hoe weet jij nu hoeveel paarden dat wel of niet zouden doen? Er zijn natuurlijk paarden die fysiek daar onhandig in zullen zijn en die zullen dat dan "van nature" niet doen. Maar dat wil niet zeggen dat dat dan de basis onder die stelling is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-08-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:08

Ik denk altijd maar zo, als ik ze gezond oud kan krijgen, paardjes dag en nacht buiten in de kudde met 24/7 voer, als ze oud zijn niet wegdoen behalve naar de Paardenkamp, dan wil ik in ruil wel wat recreatieve ritjes maken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:26

Dat zijn geen uitzonderingen. Ik denk het grootste gedeelte wat je in het Z en hoger een parcours ziet springen van dit soort paarden zijn.
En de meeste ruiters willen ook dat soort paarden, want dan hoef je niet naar verboden voorwerpen te grijpen om een goed parcours te voltooien.
Gelukkig zijn die rotte appels van ruiters toch meer de uitzondering.

Ik reed vroeger bij een hobbyfokker in springpaarden en de meeste paarden vonden springen echt leuk.
Die man was overigens niet heel verkeerd bezig in fokken want de meeste van zijn paarden liepen goede parcoursen op hoog niveau.
Ik kan dat niet hoog niveau, maar ik maakte ze wel zadelmak en parcoursklaar.
En zwepen enz had ik niet nodig om te te laten springen, geen van die paarden.
En ondanks mijn tekortkomingen weigerde ze nooit.
Ik was meer aan het hoooo-en dan dat ik ze voorwaarts moest zien te krijgen.

En dan kom ik er weer bij, als je dat nooit hebt gevoeld kan ik me voorstellen dat je denkt dat rijden dwang is. Zoals de manege paardjes, dat is dwang, die lopen niet met plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:27

@Monique1963, bedankt voor je mooie post.
Ik snap je tweestrijd wel. Maar soms moet je tegen je principes ingaan om het juiste te doen. Doe wat juist voelt, zo te lezen ben je daar heel bewust mee bezig.

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:28

Monique1963 schreef:
Ze heeft met haar twee kleine vriendjes een kudde van 3. Heeft 8 hectare wild terrein tot haar beschikking met bossen, weiden, beekjes. Klinkt leuk. Maar een kudde van 3. Dat heeft niets met natuur te maken. Ook 8 hectare is geweldig, maar een paard in de natuur kan een gebied van wel 50km hebben waar hij voedsel zoekt.

We kunnen allemaal zeggen dat we zo goed voor ons paard zorgen. Maar er zijn denk ik maar heel weinig onder ons die paarden echt een natuurlijk leven kunnen bezorgen. Want wat gebeurt er nu als ik mijn weiland open zet? Ik weet zeker dat mijn paardjes het bij mij erg leuk vinden, maar ik weet ook heel zeker dat ze meteen de kuierlatten nemen als ik een hek open laat staan en lekker gaan grazen. Doei baasje, boeien.

Goede post, maar ik wil even op dit stukje reageren. Een kudde heeft in sommige gevallen een leefgebied van 50 km, om voedsel te zoeken. Als je al dat voedsel aanbiedt op een leefgebied van 5 km, dan zullen ze dat als leefgebied hebben. Daarmee bedoel ik dat ze hun leefgebied aanpassen aan het beschikbare voedsel. Er zijn ook kuddes die aan minder ruimte genoeg hebben, want ook hier geldt dat ze niet meer energie verspillen dan nodig. Als ze maar kunnen lopen en er voedsel is. Een kudde van drie kan dus aan 8 hectare genoeg hebben.

En ja, een dier zal best een hek uit lopen, maar dat wil toch niet zeggen dat ie dat doet omdat hij meer ruimte wil of jouw zat is? Dat is natuurlijk gedrag om zo op zoek te gaan naar meer voedsel bij paarden. Maar best kans dat ze net zo hard weer terugkomen, want paarden zijn ook gewoontedieren.

anjali
Berichten: 15106
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:42

Monique1963 schreef:
Prachtig en dapper topic, brokjes. Tussen de flauwe reacties, lees ik gelukkig ook mooie reacties en goede overwegingen. Het spreekt mij zo aan omdat ik al jaren in een tweestrijd leef. En omdat ik natuurlijk al jaren het antwoord op mijn eigen vraag weet.

Afijn, ik ben 45 jaar vegetariër. De laatste 12 daarvan vegan. Je kunt vegan zijn voor een betere wereld, of voor je gezondheid, maar bij mij was het uit dierenliefde. Maar bij een veganistische levensstijl horen geen huisdieren. Ik heb ze wel. Ook uit dierenliefde. Opvangertjes, of soms letterlijk van de weg geraapt en vaak wegwerpartikelen van andere mensen.

Daar loop ik meteen tegen punt 1 mijn eigen tweestrijd aan. Een vegan zou geen huisdieren moeten houden, omdat met dieren houden, andere dieren weer leed wordt berokkend en uit alle plausibele redenen in dit topic genoemd. Het blijft onnatuurlijk een dier uit zijn natuurlijke omgeving te halen, maar mijn dierenliefde heeft altijd nog wel weer een plekje voor een verloren zieltje.

Want moet ik dan die hond die langs een drukke weg liep, maar laten lopen en dood laten rijden? Of moet ik hem vangen en naar een asiel brengen waar hij hoogstwaarschijnlijk wordt afgemaakt. Of neem ik hem dan maar mee naar huis, waar hij nu aan een reuzenkluif, van ja helaas een koe, gelukzalig ligt te knagen. Toch maar het laatste.

Van mijn 3 pony's is er eentje ook zo'n wegwerpartikel. De andere twee heb ik gekocht, de één 27 jaar geleden als veulen en de andere 5 jaar geleden. Ik heb altijd paarden gehad. Ben in '88 recreatief western gaan rijden omdat me dat toch vriendelijker leek. Daarna kwam de NH-stroming en ook daarin ben ik meegegaan. En het grondwerken en wandelen en VH. Vooral het laatste komt geen dwang bij kijken. Ook geen omkoping door brokjes. Wel beloning. Mijn paard doet veel dingen graag. Ze is enorm mensgericht. Wil graag op stal staan, namelijk heerlijk lui, geen vliegen, geen hete zon, geen eng onweer, water en eten dichtbij. Ze heeft met haar twee kleine vriendjes een kudde van 3. Heeft 8 hectare wild terrein tot haar beschikking met bossen, weiden, beekjes. Klinkt leuk. Maar een kudde van 3. Dat heeft niets met natuur te maken. Ook 8 hectare is geweldig, maar een paard in de natuur kan een gebied van wel 50km hebben waar hij voedsel zoekt.

We kunnen allemaal zeggen dat we zo goed voor ons paard zorgen. Maar er zijn denk ik maar heel weinig onder ons die paarden echt een natuurlijk leven kunnen bezorgen. Want wat gebeurt er nu als ik mijn weiland open zet? Ik weet zeker dat mijn paardjes het bij mij erg leuk vinden, maar ik weet ook heel zeker dat ze meteen de kuierlatten nemen als ik een hek open laat staan en lekker gaan grazen. Doei baasje, boeien. Misschien dat ze nog wel om brood gaat schooien bij de buren en misschien dat ze op een dag nog eens denk, o ja, bix was lekker... Maar ik denk dat ze mij heel snel vergeten zal zijn, als ze haar dagelijkse gras maar krijgt.

Mijn tweestrijd 2 is uiteraard het rijden. Helaas heb ik een enorm schrikpaard, die de mensenwereld vaak niet leuk vindt. Ik wil haar niet wegdoen of verkopen, ik denk dat ze dan in een doorverkoopcircuit terechtkomt. Dus komt het erop neer dat ze meer een grasmaaier is dan iets anders. En ik vraag me steeds vaker af of ik het daar niet bij moet laten. Ik denk best dat mijn paard het wel eens leuk vindt om lekker in het bos te galopperen. Als ik haar haar bit voorhoud, doet ze het zelf in. Maar ik weet zeker dat als ik haar laat kiezen, dat ze niet bij het zadel gaat staan om gezadeld te worden, maar dat ze kiest lekker naar buiten te gaan om te eten.

Hoe zou het wereldwijde paarden en dierenleed opgelost moeten worden? Inderdaad als er geen dieren meer gefokt worden, is er geen dierenleed meer. Maar dierenleed is er ook in de natuur. Ik kan natuurfilms niet meer kijken. Het leed dat natuur heet, vind ik vreselijk. Meedogenloos. Hard.
En de mens vind ik meedogenloos en hard. Vooral naar dieren toe.

Het paardenleed zou al enorm verminderd kunnen worden als het uitbuiten voor veel geld zou stoppen. Dus races en rennen.
Dan zou ik het werelds vinden als alle dingen waarbij springen, (verschrikkelijk onnatuurlijk), voorkomt afgeschaft zouden worden. Als je een flink weiland neemt en er een omgevallen boom in legt, er een kudde paarden in loslaat, ze opjaagt, zullen ze alleen over de boom springen als het écht niet anders kan. Springen kost meer energie dan er omheen lopen en dieren in de natuur sparen hun energie. Daarbij weet een dier instinctief wat meer risico oplevert en springen is zo'n risico.
Als we dan de dressuurwedstrijden waar sowieso dubbele bitten en sporen verplicht zijn eens af zouden schaffen, of de westernwedstrijden met de sliding stops.
En dan natuurlijk het stoppen van dieren verplaatsen. Naar iedere wedstrijd of evenement of rit gaan, haal je het paard weer uit zijn kudde. Je haalt hem uit zijn vertrouwde omgeving en plaatst hem ergens waar hij zich naar zijn idee weer moet integreren in een nieuwe kudde. Om vervolgens aan het eind weer terug te gaan naar zijn eigen veiligheid.

Afijn, het hele fenomeen mens bestaat uit gebruiken en misbruiken van andere wezens op deze planeet, al dan wel of niet tegen hun wil. Ik teken dagelijks petities inzake het onrecht dat dieren wordt aangedaan. Ik zit vaak met tranen in mijn ogen en schaam me plaatsvervangend. Ik roep wel eens als er reïncarnatie bestaat, mag ik dan alsjeblief terugkomen op een fruitistische planeet?

En daarmee kom ik bij mijn volgende tweestrijd. Ik weet het allemaal. Ik weet hoe het zou moeten. Ik ben al een heel eind. Maar ik ben er nog niet, Brokjes. En ik weet ook niet of ik ooit zo ver ga komen zoals jij. Maar alle beetjes helpen. Ik hoop dat de mensheid steeds meer dierenleed kan afschaffen, dat bewustzijn steeds meer groeit. Ik vrees alleen dat zolang er geld aan dieren verdiend kan worden, de mens hiermee niet zal stoppen.

Monique,jij zorgt zo goed voor je dieren en dan speciaal Callas,dat je zelfs je eigen belangen voor haar opoffert. Jij hoeft echt geen last van je geweten te hebben. En ik vind dat dieren erbij horen,en zeker in een veganistische levensstijl. Je wilt toch samenleven met elkaar? En wederzijds elkaars leven verrijken. Want als je goed voor een dier zorgt kan hij het veel beter hebben dan wanneer hij in de natuur aan zijn lot zou zijn overgelaten. Gedomesticeerde paarden, honden,etc.,zijn ook echte huisdieren die al duizenden jaren met mensen samenleven tot wederzijds voordeel.Als je die zou loslaten dan staan ze s,avonds gewoon weer voor de deur omdat ze naar binnen willen en hun brokjes krijgen.

fransje23

Berichten: 15363
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:52

Ook gedomesticeerde landbouwhuisdieren leven al heel lang samen met de mens tot wederzijds voordeel. De soort blijft bestaan is het voordeel voor het dier. Voor de mens is het een nuttige voedselbron zonder gevaren van de jacht.

:)

Als veganist vleesetende huisdieren hebben is wat dubbel. Ook huisdieren heb je voor je plezier en in het geval van vleeseters worden er ook nog dierenleven voor opgeofferd.

Ik ben overigens geen veganist en heb katten, obligate vleeseters.
Maar ook geen wroeging van vlees eten. Als ik nu de lammeren van afgelopen jaar zie proef ik al bijna de lamsbiefstuk.

c_alsemgeest

Berichten: 20673
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:16

ik zie het meer als mutualisme... we zijn een soort ossenpikkers :')
Niet druk hoeven te maken om voedsel, zorg bij verwondingen, roofdieren.
In ruil daarvoor ga ik er een aantal maal in de week op zitten... en ik moet zeggen dat ik nog steeds denk dat de mijne dat ook erg leuk vind. Hij houdt wel echt van rijden.
Maar dat is sowieso nogal een apart exemplaar, welke in het wild al lang dood was geweest.
Hij kan door zijn heftige allergie/headshaking ook niet lang het land op... bij de klachten eet en drinkt hij ook niet, dus dat was niet goed gekomen.
Maar hij heeft dus heeft hij een heel aangepast gebeuren zodat hij zo veel mogelijk buiten komt en in contact komt met anderen. Sommige dagen rij ik daar dus ook 3x per dag voor naar stal... :Y)
En zo hou ik een blij paard en als eigenaar een fijne volle agenda :')

En terug op de mutualistische band die ik in onze samenwerking zie:
net als sommige ossenpikkers welke wonden open maken en bloed blijven drinken hebben wij bij paardeneigenaren er ook zeker parasitaire exemplaren er tussen zitten. Die alleen nemen, zonder te geven. Maar ik blijf nog steeds hopen dat dat uitzonderingen zijn.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:10

Volgens mij wordt in de hele discussie vergeten dat paarden enkele eeuwen geleden al besloten hebben om samen te gaan werken met mensen.
Zoals een oud gezegde zegt: Je kan een paard wel naar het water brengen, maar je kan deze niet dwingen te drinken.

Kendra

Berichten: 8734
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:23

Benzz schreef:
Volgens mij wordt in de hele discussie vergeten dat paarden enkele eeuwen geleden al besloten hebben om samen te gaan werken met mensen.
Zoals een oud gezegde zegt: Je kan een paard wel naar het water brengen, maar je kan deze niet dwingen te drinken.

Zoek maar even op de posts van oij in dit topic, dan word je op je wenken bediend :)

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:44

Benzz schreef:
Volgens mij wordt in de hele discussie vergeten dat paarden enkele eeuwen geleden al besloten hebben om samen te gaan werken met mensen.
Zoals een oud gezegde zegt: Je kan een paard wel naar het water brengen, maar je kan deze niet dwingen te drinken.


Dat wordt niet vergeten. Verschillende mensen hebben dat in dit topic al aangehaald. :)

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:25

Het onderwerp blijft me wel lekker bezig houden :Y)

we hebben hier thuis namelijk ook een 'controle groep' staan. Zelfde omstandigheden als de rest maar geen arbeid, geen verwachtingen. De onmisbare shetlander.

Ze heeft het ultieme leven. Voor haar is onze 1,5ha wél een uitgestrekte vlakte en ze hoeft hélémaal niks. Behalve bestaan en vreten.
Maar zij vind zelf dat ze op zijn minst aandacht tekort komt. Staat er regelmatig bij als ik de anderen poets. Duwtjes tegen mijn kont; hé ik ooohoook. Dus op dat punt heb ik echt een toegevoegde waarde blijkbaar. En toen ze te dik werd heb ik een tijdje met haar gefietst. Ik had echt het idee dat ze dat geweldig vond. Er op uit, nieuwe dingen zien, bewegen. Het is het type wat overal rond neust, dingen onderzoekt, zelf de trailer gaat verkennen etc.

Ik geloof echt dat die net zo lief wél zou werken. Ze is alleen met haar 83cm veel te klein. Werken er op of er naast maakt die paarden niet zo gek veel uit heb ik de indruk.....Slijtage moet wel gewoon binnen de comfortzone blijven.
Er op is een stuk efficienter zodra het groter word dan die 83 cm. Ik zag net mijn paard in ongeveer 5 galopsprongen de 40 meter die mijn bak lang is afleggen. Daar kom ik aan de hand niet ver mee.
Dus ook al heb ik er nu al dagen (opnieuw) over nagedacht. Ik kan het aan mijn hoofd en hart nog steeds verantwoorden om te blijven rijden. Wel een mooie reminder om dat bewust te blijven doen. En steeds te blijven nadenken wat ik beter kan doen. +:)+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:35

Dat is dan ook de reden dat ik er 2 heb van hetzelfde formaat.
Met een shet zou ik niets doen en ik vind dat ik ze dan tekort doe.
Anders natuurlijk als je erg graag van lange teugelen oid houd, maar dat trekt mij niet.
Als ik hier de wei in loop komen ze ook beide aandacht vragen en ik heb echt nooit lekkers in de wei, dus dat is het niet.
De een heeft aan een paar knuffels genoeg en gaat weer grazen, wel in de buurt.
De ander, die kan nooit knuffels genoeg hebben, zo lang ik er ben is zij er ook. Eigenlijk zou die van een penny meisje moeten zijn die er elke dagen uren mee tut en roze vlechtjes maakt <3
En natuurlijk zijn ze dat gewend, maar als ze niet willen hoeven ze in de grote wei ook echt niet te komen. Ze staan er zonder halster dus kunnen weg zoveel ze willen.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:38

interessante discussie en een onderwerp waar ik zelf ook al meer dan eens mee heb geworsteld. ik heb hier 7 ponies staan waar ik vooral mee werk in vrijheid. ze hebben ook allemaal aangeleerd gekregen hoe ze werk kunnen weigeren en dat dat ook mag. een techniek die ik ook graag toepas bij bv trauma honden. als ze graag willen meedoen die dag krijgen ze ook de vrijheid om zelf aan te geven in welke richting ze graag iets zouden doen en ik pas me daar aan aan. ik merk sinds ik dit doe en de paarden vrijheid heb gegeven om zulke beslissingen te maken dat er veel meer samenwerking en zin is om te werken, zeker bij de flegmatieke of onzekere dieren. natuurlijk gaat dat met ups en downs en heb ik mijn ego in het trainen zoveel mogelijk moeten leren loslaten, maar het plezier dat we nu samen hebben is dat meer dan waard. ik doe voornamelijk vrijheidsdressuur, loswerken, dressuur aan de hand en buitenrijden
dit vaak ook op de weide in kuddeverband dus ze kunnen altijd weg als ze dat zouden willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:02

Caaatje schreef:
interessante discussie en een onderwerp waar ik zelf ook al meer dan eens mee heb geworsteld. ik heb hier 7 ponies staan waar ik vooral mee werk in vrijheid. ze hebben ook allemaal aangeleerd gekregen hoe ze werk kunnen weigeren en dat dat ook mag. een techniek die ik ook graag toepas bij bv trauma honden. als ze graag willen meedoen die dag krijgen ze ook de vrijheid om zelf aan te geven in welke richting ze graag iets zouden doen en ik pas me daar aan aan. ik merk sinds ik dit doe en de paarden vrijheid heb gegeven om zulke beslissingen te maken dat er veel meer samenwerking en zin is om te werken, zeker bij de flegmatieke of onzekere dieren. natuurlijk gaat dat met ups en downs en heb ik mijn ego in het trainen zoveel mogelijk moeten leren loslaten, maar het plezier dat we nu samen hebben is dat meer dan waard. ik doe voornamelijk vrijheidsdressuur, loswerken, dressuur aan de hand en buitenrijden
dit vaak ook op de weide in kuddeverband dus ze kunnen altijd weg als ze dat zouden willen


Maar nu ben ik wel even nieuwsgierig, als je met je paarden aan de weg bent, dan hebben ze een keuze om dingen te weigeren?


Ik vind trauma honden of een paard toch wel 2 verschillende dingen, ten eerste is de een een vluchtdier en de andere roofdier.
Trauma honden laat ik ook hun eigen tempo bepalen. Alleen als die willen "vluchten" hang ik aan de andere kant van de lijn en dat is meestal voldoende tegengewicht. Zodoende loopt er niemand gevaar. Mijn paard krijgt aan de weg minder vrijheid, die laat ik niet zijn gang gaan en enkel tot op een bepaalde hoogte zijn eigen tempo bepalen, buiten bepaal ik toch wel wat kan en niet kan, voor ieders veiligheid. Dus tot in welke mate kan je dan een paard laten doen wat het wil en wat als jij eens iets wil en hij niet. Is het niet tweerichtingverkeer?