Pavo InShape

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:49

Muze schreef:
Wil iemand mij een handje toesturen?
Pavo zegt nu geen proefzakjes te doen ivm thuiswerken door Corona.

Vanwaar ben je?
Misschien dat je de vraag ook kunt stellen in de facebook groep van pavo over de Inshape? Kan zijn dat het bereik groter is en er misschien iemand in de buurt woont?

Muze
Berichten: 5327
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:34

Pavo vindt t ongeschikt voor werkende paarden. Snap hun logica niet zo.

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:11

Muze schreef:
Pavo vindt t ongeschikt voor werkende paarden. Snap hun logica niet zo.


Dat is wel bijzonder want met dit voer komt ook een trainingsplan...

Muze
Berichten: 5327
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:21

Als je paard goed op gewicht is maar toch sober.
Sorry had ik er even bij moeten zeggen.
Dat is de mijne namelijk, maar wel gevoelig
Voor teveel suiker en zetmeel vandaar m’n interesse

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:08

Muze schreef:
Pavo vindt t ongeschikt voor werkende paarden. Snap hun logica niet zo.

Bijzonder bij ons niet hoor! Werd me door pavo juist aangeraden. Ene paard loopt M ander Z. Beide preventief voor te dik worden.

Muze
Berichten: 5327
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:13

Nou, dan weten ze het kennelijk zelf niet haha

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 17:16

Muze schreef:
Als je paard goed op gewicht is maar toch sober.
Sorry had ik er even bij moeten zeggen.
Dat is de mijne namelijk, maar wel gevoelig
Voor teveel suiker en zetmeel vandaar m’n interesse


Ik geef het nu ook aan een redelijk op gewicht paard. Die mag geen granen en laag in suiker/zetmeel. Ben er net mee begonnen dus zie het wel!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:03

Denk niet dat het iets is voor mijn pony, die gaat echt veel plassen van veel eiwitten maar wat ik me afvraag, waarom zou je dit geven en niet gewoon een vitamine brok met veel eiwit als je dat graag wilt? Hoe minder "krachtvoer" hoe beter toch als je pony/ paard moet afvallen?
Ik snap het nut dus niet zo, wie kan het me uitleggen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:17

Dit ziet er wel lekker uit voor af en toe voor na het rijden.
900 gram per dag vind ik teveel, daarom voer ik ook Marstall Force.
Maar af en toe eens wat voor traktatie lijkt me wel lekker voor ze.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:19

Er is geen vitaminekorrel met zo veel eiwit te koop. Dit voer bestaat voor 23% uit eiwit, dat is echt heel veel voor een samengesteld voer. Om te vergelijken: sojaschroot, de eiwitbron, bestaat voor 48% uit eiwit.

Daarnaast bevat dit voer niet tot nauwelijks meer energie dan gewoon ruwvoer, namelijk een ewpa van 0.49/kg, 20% ruwe celstof, dus vezel, en slechts 7% zetmeel en suiker gecombineerd, dus minder dan gemiddeld hooi (10%).

Het vervangt dus eigenlijk 1kg hooi (zowel qua vezel als qua energie), maar levert tot 3x zoveel goed verteerbaar eiwit en maakt direct de mineralenbrok die erin verwerkt zit smakelijk. Ook geeft het echt wat om te voeren, wat zowel voor het mentale aspect van de eigenaar, als ook het praktische aspect van rust op stal tijdens een voerronde, positief beïnvloed. Daarnaast kan het tussen 2 ruwvoerbeurten in gegeven worden en levert het dan ook nog flink speekselproductie op, waardoor het helpt om maagzweren te voorkomen.

lieke2
Berichten: 2136
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:30

Mizora schreef:
Er is geen vitaminekorrel met zo veel eiwit te koop. Dit voer bestaat voor 23% uit eiwit, dat is echt heel veel voor een samengesteld voer. Om te vergelijken: sojaschroot, de eiwitbron, bestaat voor 48% uit eiwit.


Maar wat maakt dan dat ze van dit voer zouden afvallen? Of moet ik het lezen als dat ze er niet van aankomen?

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:39

Je ziet paarden met een mineralentekort of een eiwittekort vaak extra eten en minder bewegen omdat ze niet optimaal in hun vel zitten. Er zit in inshape ook wat omega 3 door de lijnzaadolie, dat werkt iets ontstekingsremmend doordat de verhouding omega 3:6 beter wordt bij paarden die niet op het gras staan.

Ook zie je regelmatig dat veel te dikke paarden nog steeds onderbespierd zijn, basisbespiering missen, dit komt door dat eerder genoemde eiwittekort. Basisbespiering is de bespiering die paarden ontwikkelen puur door vrije beweging en voldoende eiwit (En geen ernstig ondergewicht hebben). Zelfs bij getrainde paarden, met of zonder overgewicht, is deze helaas regelmatig niet op orde, blote ruggen zijn nog altijd helaas meer regel dan uitzondering.
Het gebrek aan basisbespiering zorgt er aan de ene kant voor dat paarden nog minder geneigd zijn om uit zichzelf te bewegen, aan de andere kant levert iedere beweging minder verbranding op. Het zet het afvalproces dus flink op achterstand.

Pavo inshape hoort, bij moeten afvallen, gevoerd te worden in combinatie met het inshape programma waar ook de hoeveelheid ruwvoer en beweging gestuurd wordt. Dus het is meer dan de schep voer alleen. Ze hebben een voersoort ontwikkeld voor bij hun programma, niet andersom.

Muze
Berichten: 5327
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:41

Bij mij zeiden ze dus dat het voer te laag in energie is voor een paard dat niet te dik is en wel werkt.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:44

Wat vinden jullie dan van de combinatie met kuil en Pavo vital?

lieke2
Berichten: 2136
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:49

Dank voor de uitleg +:)+

Maar wanneer je goed hooi hebt, evt vitaminebrok met lucerne en desgewenst (afhankelijk van de omstandigheden zoals gras, soort hooi en/of beweging) extra eiwit kom je, denk ik, op hetzelfde uit als inshape. Maar dan dat je het zelf wat meer kunt variëren.
Ik vind het ingewikkeld worden als ze zelf met een inshape programma komen terwijl ik zelf bewust met trainingen bezig ben :o

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:08

Muze schreef:
Bij mij zeiden ze dus dat het voer te laag in energie is voor een paard dat niet te dik is en wel werkt.

Maar is jouw paard energie nodig? Dat zijn veel namelijk niet :)

Mijn paard haalt zijn energie wel uit gras en hooi.

Muze
Berichten: 5327
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:10

Nou, op alleen ruwvoer redt hij het niet..
Hij moet ook ( slechte periode gehad) nog steeds wat bijkomen met name weer in bespiering.
Mij spreken die eiwitten dus wel aan maar ik ga verder kijken.

maralyn

Berichten: 10458
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:16

Yvank_ schreef:
Muze schreef:
Bij mij zeiden ze dus dat het voer te laag in energie is voor een paard dat niet te dik is en wel werkt.

Maar is jouw paard energie nodig? Dat zijn veel namelijk niet :)

Mijn paard haalt zijn energie wel uit gras en hooi.


Meeste leveranciers doelen op koolhydraten.
Zij zijn van mening, dat die, in vorm van suiker en zetmeel, onmisbaar zijn in het rantsoen. Wat vaak wordt vergeten, is dat er in hooi de nodige suikers en zetmeel ook zit.
Zoals mizora al aangaf, zit de meeste te korten in eiwitten.

En dat hebben we (toevallig) ook gezien met de Haflinger van stal.

Naast dieetmix, pavo vital òf ecostyle oerbalans, voeren wij ook lucerne (digest) en lijnzaadolie bij.

Sinds ze dat krijgt, is het lamme er af, bruist ze van energie en is ze goed op gewicht gekomen, ipv wandelende rollade op pootjes.

Ook de oudere Gelderse, die ook niet goed tegen suikers en zetmeel kan, staat op hetzelfde voer (iets hoger in grammen, dat wel) met atleet er bij.
Normaal niet te branden met voorjaar en hengstigheid.
Nu heeft de eigenaar er een stuk meer paard aan gekregen.
Puur inderdaad door de eiwitten.

Als je meer energie wilt toevoegen, is lijnzaad (brok of olie) een prima energiebron. Echter wel een langzame energie bron.

Het is wél beter voor de alvleesklier en de darmen.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:43

Muze schreef:
Nou, op alleen ruwvoer redt hij het niet..
Hij moet ook ( slechte periode gehad) nog steeds wat bijkomen met name weer in bespiering.
Mij spreken die eiwitten dus wel aan maar ik ga verder kijken.


In dat geval zal je inderdaad voer moeten combineren of iets anders moeten voeren.

Pavo bedoelt in dit geval met energie waarschijnlijk gewoon ewpa, de paardse variant op kcal. Dat zit er in dit voer heel weinig en je mag er ook nog eens niet te veel van voeren.

Uitgaande van een paard met een ideaalgewicht van 550-600kg

Bij 3kg krachtvoer: 2-2.5kg Pavo condition, tegenwoordig behoorlijk laag in zetmeel en suiker en hoog in vezel, gecombineerd met 0.5-1kg pavo topsport of subli atleet is dan handiger.

Bij 2kg krachtvoer zou je kunnen gaan voor 0.5 kg pavo inshape en 1.5kg pavo condition.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:45

Hmm interessant. Die van mij krijgt nu al de condition maar zoek nog naar aanvullende mineralen en vitaminen en vroeg mij ook af hoe het dan met eiwitten zou komen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:18

Mizora bedankt voor de uitleg.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:42

Bedankt Mizora! Duidelijke uitleg.

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:50

ik ga dit topic even op mijn gemak doorlezen.

ik kwam het tegen en het lijkt me juist wel wat voor mijn 2 oude paarden.
er zit in elk geval genoeg eiwit in.

mag ik vragen wat jullie voor een zak betalen?

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:08

ellepel schreef:
ik ga dit topic even op mijn gemak doorlezen.

ik kwam het tegen en het lijkt me juist wel wat voor mijn 2 oude paarden.
er zit in elk geval genoeg eiwit in.

mag ik vragen wat jullie voor een zak betalen?


€20,95 heb ik ervoor betaald zo uit mijn hoofd :j

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:49

Mizora schreef:
Er is geen vitaminekorrel met zo veel eiwit te koop. Dit voer bestaat voor 23% uit eiwit, dat is echt heel veel voor een samengesteld voer. Om te vergelijken: sojaschroot, de eiwitbron, bestaat voor 48% uit eiwit.

Daarnaast bevat dit voer niet tot nauwelijks meer energie dan gewoon ruwvoer, namelijk een ewpa van 0.49/kg, 20% ruwe celstof, dus vezel, en slechts 7% zetmeel en suiker gecombineerd, dus minder dan gemiddeld hooi (10%).

Het vervangt dus eigenlijk 1kg hooi (zowel qua vezel als qua energie), maar levert tot 3x zoveel goed verteerbaar eiwit en maakt direct de mineralenbrok die erin verwerkt zit smakelijk. Ook geeft het echt wat om te voeren, wat zowel voor het mentale aspect van de eigenaar, als ook het praktische aspect van rust op stal tijdens een voerronde, positief beïnvloed. Daarnaast kan het tussen 2 ruwvoerbeurten in gegeven worden en levert het dan ook nog flink speekselproductie op, waardoor het helpt om maagzweren te voorkomen.


Maar dit is eigenlijk geen losse vitamine korrel, dus een andere keus die mensen maken.

Als je die vit korrel wilt voeren en hoog in eiwitten kan je dat zelf heel eenvoudig en gepast voeren door de vital en een eiwitrijk voer te mixen. Is nog goedkoper ook.

Het andere nadeel vind ik dat je niet kan meten hoeveel vital je geeft. Alles kan wel op de bodem van de zak liggen. Het hoeft van mij niet elke maaltijd exact hetzelfde, maar elke schep die je pakt en voert is anders.

Voor het gemak en zeker het mentale deel tijdens een voerronde is dit vaak ideaal.

Ik gaf al wat eiwit rijker vanwege de vermeenden gunstige werking op de luchtwegen. Obesitas pony vielt toch in. De gok genomen om hem toch meer eiwitten te voeren en zijn rug is weer stukken beter en zijn buik ook. (Hij wordt niet echt getraind )