steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:58

Ten koste van het milieu, we hebben gezien hoeveel stikstof we minderden toen de auto's niet reden en de vliegtuigen aan de grond stonden. En nu durven ze nog steeds met droge ogen te beweren dat het aan de boeren lag.....

Dierenwelzijn word niet beter als een land meer oppervlakte heeft.
Dat ligt aan de mentaliteit van de bewoners van dat land, en dan is welzijn hier hoger dan waar ook.

De consument moet inderdaad een goed stukje groente, fruit en vlees eten, uit Nederland dus!
Niet de volgespoten rommel uit Argentinië.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:01


Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:09

Dit is gewoon griezelig. Wat gebeurt er met dat (ongeboren) kalf als opeens het voer aangepast moet worden? En wat zijn de gevolgen na het afkalven?
Als het nu nog niet duidelijk is dat de veehouderij weggetreiterd wordt uit Nederland, dan ben je stekeblind. Zelfs de KNMvD waarschuwt dat dit helemaal mis gaat, maar dit wordt gewoon genegeerd, dat is toch gewoon bizar?

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:09

_Penotti schreef:
Ten koste van het milieu, we hebben gezien hoeveel stikstof we minderden toen de auto's niet reden en de vliegtuigen aan de grond stonden. En nu durven ze nog steeds met droge ogen te beweren dat het aan de boeren lag.....

Dierenwelzijn word niet beter als een land meer oppervlakte heeft.
Dat ligt aan de mentaliteit van de bewoners van dat land, en dan is welzijn hier hoger dan waar ook.

De consument moet inderdaad een goed stukje groente, fruit en vlees eten, uit Nederland dus!
Niet de volgespoten rommel uit Argentinië.



Zo’n stukje vlees uit een slachthuis dat tot de nok vol zit met Corona omdat de mensen die het werk ‘mogen’ doen ingevoerd worden uit het buitenland omdat wij het werk niet meer willen doen en en passant die mensen met 20 man in 4 slaapkamers zetten zodat we er nog wat aan verdienen? Dat goed stukje vlees?

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:13

DAt goede stukje vlees dat je rechtstreeks bij de boer koopt. of bij een kleinschalige slagerij! niet de kiloknallers uit de supermarkt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:15

Nee die worden niet met 20 man in 4 slaapkamers gezet.
Dat doen ze zelf.
Want dan kunnen ze de huur delen. Hoe meer mensen in een huis, hoe goedkoper ze wonen.
Daar verdient de werkgever dus niet extra aan.

Hier op een paar kilometer is een camping me chalets waar jaar door wonen gedoogd word.
Dat zit vol Polen. Met 10 in zo'n klein huisje.
Niet omdat het moet, omdat ze zelf willen.

En die doen werk wat Nederlanders wel wilden, als ze CAO betaald kregen.
Maar dat kregen ze niet, de kranten staan er de afgelopen jaren vol mee met die uitbuiting (daar verdient de werkgever dus wel aan) maar dat is al 25 jaar aan de gang en nu beginnen ze een beetje wakker te worden in mondjesmaat dat die uitbuiting echt bestaat.
Eerder als je aangaf dat het bestond werd er keihard gezegd, nee hoor, CAO is voor iedereen.
En die uitbuitende bedrijven moeten hard aangepakt worden, heel hard.
We hebben momenteel de mond vol van slaven van vroeger, dat zijn de moderne.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:16

Lekker en goedkoop. Nederlandse plofkip van kip die op waterdieet heeft geleefd.
Of varkensvlees van een agrobaron met meer dan 5.000 varkens.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:19

Agrobaron???
Plofkip? Die bestaat al lang niet meer.

Maar je bent niet verplicht vlees te eten, de wereld wil dat wel. Leg niet jou wil op aan andere.

En de Nederlands economie vaart er goed bij. En dan ben je dom om dat als land aan de kant te willen schuiven. 10% werkgelegenheid, een groot deel nog steeds voor de Nederlandse werknemers.

Ze kunnen ook allemaal in de bijstand gaan zitten die werknemers, dat is goed voor de economie :j

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:22

Cowboy55 schreef:
_Penotti schreef:
Ten koste van het milieu, we hebben gezien hoeveel stikstof we minderden toen de auto's niet reden en de vliegtuigen aan de grond stonden. En nu durven ze nog steeds met droge ogen te beweren dat het aan de boeren lag.....

Dierenwelzijn word niet beter als een land meer oppervlakte heeft.
Dat ligt aan de mentaliteit van de bewoners van dat land, en dan is welzijn hier hoger dan waar ook.

De consument moet inderdaad een goed stukje groente, fruit en vlees eten, uit Nederland dus!
Niet de volgespoten rommel uit Argentinië.



Zo’n stukje vlees uit een slachthuis dat tot de nok vol zit met Corona omdat de mensen die het werk ‘mogen’ doen ingevoerd worden uit het buitenland omdat wij het werk niet meer willen doen en en passant die mensen met 20 man in 4 slaapkamers zetten zodat we er nog wat aan verdienen? Dat goed stukje vlees?


Nee, dat is supermarktvlees. Vlees wat daar verwerkt wordt is doorgaans geen vlees wat in Nederland opgegroeid is. En de arbeidsomstandigheden in die fabrieken zijn idd om te huilen.

Echt Nederlands vlees koop je gewoon bij de slager of bij de boer.
Daar koop je vlees wat geslacht is en dezelfde dag in de winkel ligt. Onbewerkt vlees. Wat een slager zelf slacht, uitbeent, en in z’n winkel legt. Vlees waar smaak aan zit.

Vlees wat uit die fabrieken komt is vlees wat geslacht wordt, 10x ingevroren en ontdooid wordt, volgespoten met spul om het er enigszins vers uit te laten zien en komt dagen of weken en soms maanden na de slachtingsdatum aan in de supermarkt.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:24


Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:30

juval schreef:
DAt goede stukje vlees dat je rechtstreeks bij de boer koopt. of bij een kleinschalige slagerij! niet de kiloknallers uit de supermarkt.



Ah, dat stukje vlees. Dichtsbijzijnde winkel op 16,5 km enkele reis. Leuke rit met de Volvo.

Maar waarom produceren we dan troep met slagerijen die vol zitten met niet Nederlanders en die vervoerd worden door niet Nederlanders naar overal, terwijl wij dat zelf vooral niet moeten willen vreten?

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:32

Cowboy55 schreef:
juval schreef:
DAt goede stukje vlees dat je rechtstreeks bij de boer koopt. of bij een kleinschalige slagerij! niet de kiloknallers uit de supermarkt.



Ah, dat stukje vlees. Dichtsbijzijnde winkel op 16,5 km enkele reis. Leuke rit met de Volvo.

Maar waarom produceren we dan troep met slagerijen die vol zitten met niet Nederlanders en die vervoerd worden door niet Nederlanders naar overal, terwijl wij dat zelf vooral niet moeten willen vreten?


Blijkbaar wil de consument wel graag supermarktvlees eten. En vinden ze eerlijk vlees te duur of teveel moeite.
Het buitenland wil het wel graag eten. Daarom gaat al ons vlees naar mensen die wel smaak hebben en vreten ze hier liever goedkoop karton vlees

Zit er op 16km pas een slager? Hier zit in elk dorp wel een slager of meerdere

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:37

mysa schreef:
@Tiepfoudt: ik heb me onvoldoende verdiept in stikstofproblematiek/Natura 2000 om daar een goed oordeel over te kunnen geven.
Meer in zijn algemeenheid vind ik echter dat de Nederlandse landbouw- en veeteeltsectoren de interne markt zou moeten bedienen, nu zijn we, als piepklein landje, de op één na grootste exporteur.


Dat geeft niet, want soms is het 'probleem' lang niet zo complex als sommigen het graag doen lijken. Volgens het PBL zal in 44 van de 160 Natura2000 gebieden de KWD overschreden worden, al zou Nederland zelf geen stikstof meer uitstoten. Dat is nogal een conclusie als je het mij vraagt. Want hoe zit het dan met de overige natuurgebieden, hoeveel stikstofreductie moeten we realiseren om het de flora en fauna (daterend uit een tijdperk waarin de bevolkingsdichtheid minstens de helft lager was dan nu) daar naar de zin te maken?

Als we het over een interne markt, dan heb ik zoveel vragen. Hoe ver wil je precies gaan? Niets meer exporteren? Niets meer importeren? Dat wordt een karige bedoening in de supermarkten. Hoe wil je alle mensen die nu werkzaam zijn in de agrarische sector, aan het werk houden? Hoe zie je dat precies voor je?

Als we gaan strooien met termen als dierenwelzijn, plofkippen en varkensbaronnen, laten we dan niet de nuance uit het oog verliezen. Neem even een kijkje in China en de VS, die lachen zich een ongeluk om onze 'megastallen'. In Nederland heeft 84% van de varkensbedrijven minder dan 5.000 varkens.

Citaat:
In totaal telt de Amerikaanse zeugenstapel 5,81 miljoen dieren. De top 25 grootste bedrijven in de VS houden 54,8 procent van van het totaal aantal zeugen in Amerika. De top vijf bestaat uit: Smithfield Foods (868.000 zeugen), Triumph Foods (381.500 zeugen), Seabord Foods (217.000 zeugen), The Maschoffs (208.000 zeugen) en Prestage Farms (170.000 zeugen).


https://www.pigbusiness.nl/artikel/1105 ... se-zeugen/
https://www.pigbusiness.nl/artikel/3448 ... gastallen/

Om maar te zeggen dat het zo makkelijk is om de Nederlandse veehouderij te veroordelen, als je vergeet waar we vandaan komen en niet wil kijken naar wat er in de wereld momenteel gaande is.

En oh ja, Tommy Wieringa is één van de zovelen die graag makkelijk scoren. Ik heb medelijden met die man en iedereen die met beide benen in zijn populistische geneuzel trapt. Hoe simpel kan het leven zijn, als je Tommy Wieringa heet? Lijkt me heerlijk om met zo'n laag IQ door het leven te gaan. Nergens over nadenken en roeptoeteren over iedereen die je klaarblijkelijk haat en overbodig vindt.

Citaat:
De verslaggever sprak dan ook voornamelijk met gangbare boeren, wat zijn voorstellingsvermogen niet zal hebben vergroot. In het leven van veel boeren bestaat er geen stikstof, alleen maar mensen van buiten die zeuren over stikstof.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:40

Ik vind het jammer dat er bij mij in de buurt geen groenteboer of een slager zit. Dit zijn uitstervende ketens.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:45

oh echt? wat bizar... zijn er geen buurtwinkeltjes meer in de steden voor verse producten? Ben je dan alleen aangewezen op de supermarkten? Wij hebben hier in de omringende dorpen overal wel een of meer slagerijen en bakkers, groentewinkels ook nog wel, maar minder.
wat zonde eigenlijk dat dat kennelijk ook uitsterft. :(

voor groente gaan wij overigens naar de markt. Ook heerlijke verse producten uit eigen streek.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:48

@Tiepfoudt:

Wat er in China en de VS gebeurt is toch irrelevant? Niet voor de milieuproblematiek maar beslist wel voor dierenwelzijn in de bio-industrie.

Ik zei al dat ik me nog eens moet verdiepen in de stikstof en aanverwante problemen. Maar ja, scheikunde en zo. Ik heb waarschijnlijk net zo'n laag IQ als Tommy. ;)

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:51

Bij mijn ouders in de wijk zit nog een slager. Daar proef je echt het verschil qua smaak en je voelt het in je portemonnee. Ik geloof dat bij mij alleen een slager zit maar dat is ver lopen. Groenten worden alleen beperkt bij een turkse winkel verkocht.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:54

En zo is het meneer de kantoorpik.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:56

Citaat:
Ik snap er niks meer van!
De stikstofuitstoot in 2020 is dankzij Corona lager dan ooit. Weinig verkeer en nog minder vliegbewegingen.
Maar omdat het rekenmodel (Aerius) dit (nog?) niet meeneemt, moet de (wegen)bouw nog dit jaar vlot getrokken worden door onze koeien minstens 4 maanden niet meer optimaal te voeren. We worden gedwongen een fors gezondheidsrisico te nemen met onze koeien, die wereldwijd, behalve in Nederland zelf, gewaardeerde topsporters zijn, met een prima melkproductie en daardoor een zeer lage milieu-impact per liter melk.
Al jaren hebben wij de stikstofuitstoot als sector gereduceerd en ja, we zijn bereid mee te werken aan verdere reductie.
Per saldo neemt onze sector, door alle gewassen, meer stikstof op, dan er uitgestoten wordt. Toch helpen we natuur en bouw graag vooruit, waar we kunnen. Maar niet ten koste van alles! En zeker niet ten koste van de gezondheid van ons vee!


dit dus.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:57

Bizar. Hier in het dorp van 5500 inwoners zit een slager en alle omringende dorpen ook wel meerdere.
Maar vinden jullie supermarkt vlees oprecht lekker dan? Ik vind het smaakverschil zo groot dat ik denk ik vegetarier zou zijn als ik geen slager in de buurt had.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:01

Hier inderdaad ook in elk dorp een slager, groenteboeren zijn er wel minder de laatste jaren.

Hier heb je overigens ook steeds meer automaten bij de boeren.
Met eitjes en champignons, maar er is er ook 1 met diepgevroren vlees van eigen bedrijf.
Dan weet je zeker dat je ook een prima stukje koopt.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:12

mysa schreef:
@Tiepfoudt:

Wat er in China en de VS gebeurt is toch irrelevant? Niet voor de milieuproblematiek maar beslist wel voor dierenwelzijn in de bio-industrie.

Ik zei al dat ik me nog eens moet verdiepen in de stikstof en aanverwante problemen. Maar ja, scheikunde en zo. Ik heb waarschijnlijk net zo'n laag IQ als Tommy. ;)


Tijdens mijn studie is mij geleerd dat nuance en relativering een groot goed is en dat zonder nuance iedere discussie gedoemd is te eindigen in 2 kampen die alleen maar verder van elkaar komen te staan, in plaats van dichterbij. Het serieus nemen van een Tommy Wieringa draagt daar wat mij betreft niet aan bij. Je gaat me toch niet vertellen dat de man op zoek is naar enige vorm van verbinding? Wat dat betreft heeft een Esther Ouwehand nog bijna meer fatsoen in haar kleine teen. Maar ik kan me voorstellen dat als je de intensieve veehouderij ziet als de grote schuldige van klimaatverandering en milieuvervuiling en de intensieve veehouders als dierenmishandelaars ziet, dat zo'n column lekker weg leest.

Ik constateer dat de Nederlandse megastal en de Chinese megastal 2 verschillende dingen zijn. Er bestaat zoiets als een wereldeconomie, waarin Nederland toch lekker meedraait als piepklein landje. En daar plukken wij allemaal de vruchten van, of het milieu het nu leuk vindt of niet. Als in, we leven allemaal een luxe leventje, en dat hebben we voor een groot deel te danken aan de Nederlandse handelsmentaliteit. Als je meedoet in de wereldeconomie, dan heb je te maken met een internationale concurrentiepositie en daarom is wat mij betreft de situatie in een China en VS wel degelijk relevant. Te meer omdat de mondiale vraag naar vlees nog altijd stijgt (opkomende economieën zoals China, India, Brazillie, mensen verdienen meer, vlees = luxeproduct) en de varkens wat mij betreft niet geholpen zijn als er nog meer van die enorme Chinese varkensflats komen. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

@Penotti: dat filmpje maakt mijn dag weer goed, al wel 10 keer opnieuw gekeken _O-

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:25

Het doel van betreffende column was inderdaad niet verbinding. Daar zijn columnisten ook niet voor, lijkt me. Die willen over het algemeen aan het denken zetten.

Ik snap wat je bedoelt met globalisering. (Helaas zitten wij zelf met ons bedrijf in de verkeerde hoek, wat dat aangaat. Maar daar hebben we gelukkig zelf iets op gevonden. Heeft wel enigzins raakvlakken met boeren die nu lokale producten steeds meer gaan propageren) .

En ik geloof vast dat we daar naar toe moeten in de toekomst. Met name de interne markt bedienen met interne arbeidskrachten en eventueel alleen export van exclusieve producten.
Import alleen van exotische producten (zoals bananen) ;)
Dat dat gepaard gaat met
Inkrimping is onafwendbaar maar daarom zou het ook een proces van decennia in plaats van jaren moeten zijn.

Dat de grootmachten en Oost-Europa het anders doen mag geen reden zijn dat wij hier dan ook maar alles zo laten.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:29

verootjoo schreef:
Cowboy55 schreef:

Ah, dat stukje vlees. Dichtsbijzijnde winkel op 16,5 km enkele reis. Leuke rit met de Volvo.

Maar waarom produceren we dan troep met slagerijen die vol zitten met niet Nederlanders en die vervoerd worden door niet Nederlanders naar overal, terwijl wij dat zelf vooral niet moeten willen vreten?


Blijkbaar wil de consument wel graag supermarktvlees eten. En vinden ze eerlijk vlees te duur of teveel moeite.
Het buitenland wil het wel graag eten. Daarom gaat al ons vlees naar mensen die wel smaak hebben en vreten ze hier liever goedkoop karton vlees

Zit er op 16km pas een slager? Hier zit in elk dorp wel een slager of meerdere


Nee, ik had even een findfarmer van Juval gezocht. Daarvan was de dichtsbijzijnde slager op 16 km. Geen idee waar andere 'niet-aan-een-supermarkt-verbonden' slagers zitten. Zal niet veel dichterbij zijn.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:30

_Penotti schreef:
En zo is het meneer de kantoorpik.
[ Video ]


Broodfabrieken ook al in staking dan? Of geloof je zelf echt dat het overgrote deel van Nederlandse brood gemaakt worden van Nederlandse granen?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 04-07-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt