[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:28

@Dier_en_arts: Ik heb op mijn ronde arabier met korte rug een Ghost Quilty Picollo. Bevalt echt goed, en ligt heel stabiel. Ik heb verder geen ervaring met andere boomloos zadels, omdat dit de eerste de beste was. Er zijn vast meer opties maar wilde deze ervaring vast delen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:45

Dier_en_arts schreef:
Als jullie het niet vervelend vinden val ik ook binnen met een vraag. Ik lees al een behoorlijke tijd op de achtergrond mee, en ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een bijna vijfjarige Tinker ruin die ik straks langzaam wil gaan oppakken. Hij heeft een relatief korte lengte van zijn ribbenkast, maar niet van zichzelf een korte rug. Momenteel is hij ook nog wat overbouwd (en dus nog wat aan het groeien). Hij heeft vrijwel geen schoft en is behoorlijk breed, Wintec maat 2XW. Als ik zijn rug meet voor een traditioneel boomzadel kom ik op een rug draagvlak van 40-41 cm (gemeten vanaf enkele vingers achter schouderblad tot aan einde ribboog). Nu twijfel ik over de lengte van een boomloos zadel. Hebben jullie ervaringen of advies op dit gebied? De Barefoot Barrydale in maat 2 heeft een vrij kort zitgedeelte zag ik, 39 cm.
Ik had heel graag een zadelpasservice ingeschakeld, maar omdat mijn ruin nog niet zadelmak is durf ik dat nog niet, en om een random zadel op zijn rug te gooien onder het mom van 'het is toch maar voor beleren' durf ik ook niet. Alternatief barebackpad kan ook, maar liever heb ik een boomloos zadel voor de drukverdeling. Dankjulliewel!


Ik weet dat de Trekker zadels (semi boomloos) erg kort zijn. Misschien kan je daar eens naar kijken? :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:00

Zojuist de eerste keer gereden met mn nieuwe zadel! Ik ben nu een super vlak springzadel gewent, dus dit was wel enórm wennen. Wel voorzichtig positief, paard liep er fijn en relaxt onder.

Moet wel wat gaan werken met shims. Ik heb nu een lemieux correctie pad met losse inlages, zou ik daar mee kunnen uitproberen?

Foto voor het rijden
Afbeelding

Foto na het rijden
Afbeelding


Edit; er zitten nieuwe no3 kussen onder, en in de pad zitten de standaard inlages.

Ik heb ook nog de orignele kussens, die zijn wel een stuk dunner.

( tijdens het rijden de beugels van de achterse ophanging naar de voorste verplaatst, en beugels boven het zweetblad ipv eronder )

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:13

Staat chique!

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:11

Het lijkt wel of het zadel na het rijden van voren wat dieper ligt.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:33

DubbelDun schreef:
Het lijkt wel of het zadel na het rijden van voren wat dieper ligt.

Jaa inderdaad, vandaar de vraag over de shims :D

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:31

Misschien de kussens wat naar voren plakken.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:31

lotje5lotje schreef:
Misschien de kussens wat naar voren plakken.


Dit is een wat ouder zadel.....De pommel is wat "slapper" geworden. Dat hebben we nu opgelost. :j

De kussens van voor wat dichter naar elkaar toe is prima, maar niet verder naar voren plakken, want dan is de achterkant niet meer ondersteund :o

En eventueel shims bestellen :)*

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:51

@Kwetal, als her goed is komt dit zadel uit 2016.
Bedankt voor de tips, zal het de volgende keer uittesten!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:28

Succes Lisa +:)+

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:20

Hallo,
Hier een vraag over de barefoot Cheyenne oud model . Met vierkante "ring" waar de beugelriem door moet.
Ik gebruikte engelse beugelriemen omgekeerd. .

Maar nu wilde ik ze vervangen. Ik heb close contact beugelriemen gekocht . Lekker stom ; want die hebben een lusje dat dicht is en niet door het vierkant kan.

Voor ik ze terug stuur wilde ik vragen of iemand een tip heeft? Mbt ander merk kopen dat wel geschikt is of ze alsnog kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:21

close contact/mono beugelriemen heb je van Barefoot en van Ghost, die zijn wel geschikt voor gesloten ringen!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:06

Dankjewel voor je snelle reactie! Fijn!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:39

siskeh schreef:
close contact/mono beugelriemen heb je van Barefoot en van Ghost, die zijn wel geschikt voor gesloten ringen!

Volgens mij heb ik ze van edix.. maar ik ben er nog niet uit welke ik fijn vind. Had ze eerst van barefoot. Die waren vrij snel versleten. Vorig jaar van edix gekocht. Ze rekken erg uit. Heb nu geen gaatjes meer over. Iemand nog tips?

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:05

Svadilfari, bij Barefoot kun je ook een beugelophanging met open haken kopen. Zal wellicht minder duur zijn dan hun beugelriemen, en veiliger ook ;)

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:12

Ik was toevallig ook net opzoek naar andere beugelriemen :) En had al bijna die van Edix besteld, maar die rekken dus uit?
Die mono beugelriemen van Ghost zelf leek me ook wel interessant, biothane rekt misschien wat minder uit, of heb ik dat mis?

En laatste vraag, weet iemand toevallig of die beugelophanging van Barefoot ook op een Ghost Mandriana past :D Ik zou het zo fijn vinden om sneller te kunnen wisselen van zadel naar barebackpad maar die dichte beugelriemsystemen zijn best wel onhandig daarvoor.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:15

Narcissa schreef:
Svadilfari, bij Barefoot kun je ook een beugelophanging met open haken kopen. Zal wellicht minder duur zijn dan hun beugelriemen, en veiliger ook ;)


Top Ik ga er naar kijken dankjewel!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:46

Mariett schreef:
Ik was toevallig ook net opzoek naar andere beugelriemen :) En had al bijna die van Edix besteld, maar die rekken dus uit?
Die mono beugelriemen van Ghost zelf leek me ook wel interessant, biothane rekt misschien wat minder uit, of heb ik dat mis?

En laatste vraag, weet iemand toevallig of die beugelophanging van Barefoot ook op een Ghost Mandriana past :D Ik zou het zo fijn vinden om sneller te kunnen wisselen van zadel naar barebackpad maar die dichte beugelriemsystemen zijn best wel onhandig daarvoor.

Bij mij rekken ze echt uit. Heb ze in ruim een jaar 4 gaten korter..

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:09

Even ter info: de klittenband beugelophanging van Barefoot is echt alleen bedoeld voor de Barefoot-zadels die gemaakt zijn met / voor zo'n verplaatsbare beugelophanging. Die hebben namelijk een brede klittenbandbasis waar het hele klittenbanddriehoekje van de beugelophanging volledig op past :)

Er zijn wel mensen die bvb. een ongelukje hebben gehad met een oudere Barefoot met nog vaste ringen waardoor die ringen niet meer bruikbaar zijn. En dan op het enkele streepje breed klittenband van dat zadel zo'n verplaatsbare beugelophanging plakken. Maar die plakt dan natuurlijk alleen in het midden vast. De zijkanten hebben op die oudere zadels geen klittenband om aan vast te haken. Dus de beugelophanging zit dan minder stevig, wanneer die niet geheel vastgeplakt zit.

Over het algemeen geeft dat geen problemen, maar het is natuurlijk niet hoe het hoort en daarom raden we het ook af :)

Aan de andere kant, als je ziet hoe de beugelophanging is (was?) van de Freeform zadels met alleen maar een piepklein rechthoekje klittenband :)) En dat werkte ook prima. Daar heb ik er overigens nog 2 (privé, nauwelijks gebruikt) van liggen inclusief Freeform beugelriemen, mocht iemand op zoek zijn O:)

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:02

Helder ! Dan ga ik tock kijken voor andere beugelriemen

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:33

Iemand een idee waar kan ik de ghostbeugelriemen kan kopen? De site van buitenzinnig doet het bij mij niet, en verder kan ik ze niet vinden.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:38

Klopt, de webshop ligt er uit wegens onderhoud.
Maar stuur mij gerust een mailtje, dan kunnen we het altijd even via de mail regelen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:19

Lisa_WB schreef:
Zojuist de eerste keer gereden met mn nieuwe zadel! Ik ben nu een super vlak springzadel gewent, dus dit was wel enórm wennen. Wel voorzichtig positief, paard liep er fijn en relaxt onder.

Moet wel wat gaan werken met shims. Ik heb nu een lemieux correctie pad met losse inlages, zou ik daar mee kunnen uitproberen?

Foto voor het rijden
[ [url=m/TJ8svy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto na het rijden
[ [url=m/Has8wH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Edit; er zitten nieuwe no3 kussen onder, en in de pad zitten de standaard inlages.

Ik heb ook nog de orignele kussens, die zijn wel een stuk dunner.

( tijdens het rijden de beugels van de achterse ophanging naar de voorste verplaatst, en beugels boven het zweetblad ipv eronder )


Wat een mooie combi! Heel chique <3

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:58

Vandaag weer een watertest met de Ghost en mijn kleine waterrat. Je ziet echt goed hoe het zadel mee beweegt met haar gestamp.


Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:57