Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:37

Piekosjj schreef:
Ja :j Je kan in 1 dag naar Malmö rijden via DK, is zo’n 1000 km vanuit midden NL. Je kunt geloof ik ook de boot vanaf duitsland nemen. Of wil je de weg naar malmö al deel van je roadtrip maken en dus niet constant over de snelweg?


Thanks! We hadden al zitten kijken naar een nachtboot, maar weet niet wat daarin handig is.
Het is nog een optie om een nachtje in Denemarken te slapen voordat we verder gaan naar Zweden.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:44

Nacht boot is ook een fijne optie. Hebben wij afgelopen jaar ook gedaan :j

Wij hebben helaas onze vakantie moeten annuleren voor de zomer. We hopen in September alsnog met de camper richting Noorwegen te kunnen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:35

Wij pakken zelf altijd de nachtboot (TT lines of Finnlines), vind dat zelf het prettigste. 600km vanuit zuid NL naar de boot en daarna moeten we nog 700km in Zweden.

In één keer doorrijden naar Malmö is ook goed te doen, zeker als je Duitsland Denemarken de boot pakt en dan Denemarken Zweden brug of boot.
Twee bruggen is erg ver om, omdat je dan door Denemarken moet.

Op de boten (ook nacht boot) mogen gewoon huisdieren mee. Zij huisdier hutten beschikbaar.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:07

Wij zijn vorig jaar vanuit Malmö naar midden NL gereden in 1 dagje. Wij kozen er wel voor om via Denemarken over de bruggen te rijden, omdat we niet vast wilden zitten aan boottijden.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:15

Josien dan zou ik naar Kopenhagen gaan en Malmö verder overslaan. Kopenhagen (Köpenhamn in't zweeds) is echt heel leuk, terwijl ik heb gehoord dat Malmö vooral een saaie business stad is met weinig cultuur. Ben er zelf nooit geweest dus pin me er niet op vast hoor!

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:58

Wij hebben die route al op heel veel manieren gedaan. Met de boot vind ik niet zo fijn omdat je dan idd aan tijden vast zit. Laatste keer mochten we doorrijden,maar werden we alsnog voor de boot gestopt , omdat ie vol zat.
Wij rijden meestal via de bruggen. We hebben bij de Storebæltbrug in de buurt een vaste b&b waar we overnachten.
Daar mogen de honden mee en we hebben er zelfs met de paarden overnacht.
Malmö zou ik ook hard voorbij rijden en dan eerder Kopenhagen bezoeken.

Jammer A_nouk dat jullie moesten annuleren. Ik las ergens dat Noorwegen misschien tot einde jaar de grenzen wil dichthouden :(

Maris, ik ga straks wat foto's plaatsen van de stal. Nu weer lekker wandelen :)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:03

Bedankt voor de tips :D .Kopenhagen is een leuke tussenstop inderdaad!
Alles via de bruggen is inderdaad ook een optie, het leek ons "tijdbesparend" om met de nachtboot te gaan omdat je dan reist terwijl je slaapt.
Ik zal ook eens verder gaan kijken naar Malmö, het is geen must om daar te verblijven maar slechts een tussenstop om vanuit daar een klein rondje in Zweden te maken :) .

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:23

2 jaar geleden zijn wij met de camper naar Scandinavie geweest vanaf zuidoost Brabant. Planning was om dag 1 in Denemarken te overnachten, en dag 2 in Zweden, via de bruggen. Helaas hebben we gigantisch in de file gestaan ten zuiden en ten noorden van Hamburg (wegwerkzaamheden), waardoor we op dag 1 net onder Hamburg gestopt zijn en dag 2 net voor de eerste brug (Grote Belt).
Wij hebben juist voor de bruggen gekozen vanwege tijdsbesparing, niet dat je of heel lang op de boot moet wachten, of de boot zal missen die je geboekt hebt (en dat zou bij ons dan zeker het geval zijn geweest).

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:35

Wij rijden vanuit midden Nederland ook altijd in een dag naar Zweden. We houden er wel rekening mee dat het tegen kan zitten en plannen van te voren niks. Daarom nemen we ook de bruggen ipv boot. Heerlijk om zonder tijd stress op vakantie te gaan :).

Qua tijd maakt het volgens Google maps niet veel uit boot of bruggen. Alleen voor de boot zouden wij dan veel eerder gaan vertrekken en dus, als we geen files hebben, veelste vroeg bij de boot zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:24

Moet zeggen dat wij echt nooit langer hebben hoeven wachten op de boot dan 15 minuten. :+
Ze varen elke 30 (of 45?) Minuten, dus het is nooit heel erg lang wachten.
Maar de nachtboot vind ik prettiger en vaak ook voordeliger dan bruggen (/veerboot) en hotel. Hebben deze boot zelfs met paarden gedaan (ook de veerboten trouwens), ging perfect. :)

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:47

Piekosjj schreef:
Josien dan zou ik naar Kopenhagen gaan en Malmö verder overslaan. Kopenhagen (Köpenhamn in't zweeds) is echt heel leuk, terwijl ik heb gehoord dat Malmö vooral een saaie business stad is met weinig cultuur. Ben er zelf nooit geweest dus pin me er niet op vast hoor!


Dit kan ik wel beantwoorden.
Malmö is idd een moderne stad wel heel leuk aan het water naar kwa tourisme er weinig voor zo ver wij hebben gezien. Leuke stad om te shoppen dat wel.

Kopenhagen is daar in tegen echt een toeristen stad

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:48

Of Helsingborg, Dat vind ik ook echt een mooie stad! Wel ietsje verder dan Malmö of Kopenhagen, maar vind het wel goed te doen. :)
Malmö vind ik inderdaad ook niet zoveel aan, alleen de kromme toren is wel leuk te zien, van een afstand (zie je al vanaf de bruggen of boot). :+

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:48

Hier zijn ondertussen de geiten en schapen verkocht, heel leuk nieuw huis waar ze fijn samen konden blijven!
2 vd 3 veulens ook verkocht.

Dus dat gaat allemaal goede kant op.

Nu nog een huis in zweden haha.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:30

Dat gaat snel !

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:32

Ja was erg bang dat niemand ze wou, zijn immers zo'n 7 jaar. Maar dat vond dit gezin gelukkig helemaal niet erg. En toen ze zagen hoe hecht de geiten en schapen waren namen ze die ook gelijk mee. <3

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:54

Fijn ! Nu je onderschrift nog even veranderen ;)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:55

Oeps, die was ik vergeten. :=

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:59

Toch nog een veulen te koop ? Hoeveel veulens hadden jullie ?? En hoeveel wil je er mee nemen naar Zweden dan ?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:02

Hebben er 3. 2 verkocht, hengstje nog te koop.
We willen eigenlijk geen veulens meenemen.
Komende jaren wel goede merrieveulens aanhouden, maar pas als we alles in orde hebben daar. :)

Mijn 3 fokmmeries en mijn oudere ruin gaan mee.
Voor de jonge Idenn zoek ik nog een oplossing. Word nu geleasd door een meisje die er helemaal gek van is, dus wil hen eigenlijk hier laten. :')

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:22

Wat een rijkdom..

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:56

Vandaag hadden we in de auto moeten zitten naar Arhus om morgen met de nachtboot naar Bergen te varen. Nu lig ik lui op de bank thuis.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 00:03

Wij zouden donderdag vertrekken -O-

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:17

Ik zet even een stipje. Het is de bedoeling om volgend jaar een camper te huren en naar Noorwegen te gaan. Maar we hebben nog nooit in een camper gezeten. :') Dus ik ga binnenkort het topic eens doornemen voor tips.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:27

Neverland, tip, huur eerst voor een lang weekend een camper en ga proefkamperen, dan kom je achter dingen waar je nooit aan had gedacht (wat je mist/handig vind/nodig bent of juist niet enz).

Malmo hebben wij 2 jaar geleden 2 nachten verbleven als tussenstop. Hebben de dag er tussen Kopenhagen verkent op de fiets (die hadden we mee). Malmo zelf hebben we alleen geslapen, gewandeld langs het water en de haven, en heerlijk gegeten!

Als bezienswaardigheid vind ik Kopenhagen veel fijner. Malmo is leuk, maar niet een stedentrip stad zeg maar.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:35

Nogmaals bedankt voor alle leuke tips! Ik blijf hier even meelezen en gaan langzaam plannen voor als we deze zomer of begin najaar weer op pad mogen :D.

MarliesV schreef:
Neverland, tip, huur eerst voor een lang weekend een camper en ga proefkamperen, dan kom je achter dingen waar je nooit aan had gedacht (wat je mist/handig vind/nodig bent of juist niet enz).

Malmo hebben wij 2 jaar geleden 2 nachten verbleven als tussenstop. Hebben de dag er tussen Kopenhagen verkent op de fiets (die hadden we mee). Malmo zelf hebben we alleen geslapen, gewandeld langs het water en de haven, en heerlijk gegeten!

Als bezienswaardigheid vind ik Kopenhagen veel fijner. Malmo is leuk, maar niet een stedentrip stad zeg maar.


Zoiets als jij nu omschrijft klinkt ook wel een beetje zoals ik het voor me zie :) .