Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:13

Ketly schreef:
Deze keus laat ik uiteraard over aan het team wat mij hier bij helpt omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb. Wat mij verteld is is dat het juist andersom werkt. De ontsteking veroorzaakt de pijn, dus deze zal weg moeten. Mocht er een vermoeden zijn dat er ook al artrosevorming is, dan zal dit op de foto gezet worden. Maar de ontsteking is hetgene wat pijn doet en wat weg moet om weer normaal te functioneren en deze zie je niet op de foto.


Daarbij is bekend dat de artrose op deze plek vaak niet voor problemen zorgt maar de ontsteking wel. Ontsteking is ook voorbode van artrose dus zou ook eerst die behandelen en dan eventueel verder kijken.

Bij kaatje kwam van alles uit de scintigrafie maar niet de hals :')

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:07

MyWishMax schreef:
Op de foto zien ze dan weer niet of er echt een ontsteking zit. Daarom hebben wij eerst scinti gedaan er daarna beide. Foto om te kijken hoe erg de artrose was en scan om de ontsteking in beeld te brengen.


Zo scherp verdeeld ligt dat niet.een ontstekingsreactie als gevolg van artrose zie je zeker ook op foto, door verandering in de botstructuur, botoplossing (zie je dan een waasje)
Vind het altijd een beetje geld. uitdezakklopperij om niet net het meest voor de hand liggende te beginnen.
Het is een blokkade bij het paard dat er al langere tijd zit. Dan kom je als snel op die plek bij het paard bij de halswervels uit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-04-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:19

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
Op de foto zien ze dan weer niet of er echt een ontsteking zit. Daarom hebben wij eerst scinti gedaan er daarna beide. Foto om te kijken hoe erg de artrose was en scan om de ontsteking in beeld te brengen.


Zo scherp verdeeld ligt dat niet.een ontstekingsreactie als gevolg van artrose zie je zeker ook op foto, door verandering in de botstructuur, botoplossing (zie je dan een waasje)
Vind het altijd een beetje geld. uitdezakklopperij om niet net het meest voor de hand liggende te beginnen.


Ik heb er zelf naast gestaan en er bijna 10 jaar mee gehandeld... En nee, je zag echt niet hoe ernstig de ontsteking was. Alleen hoe ernstig de artrose en dus de botwoekering was.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:23

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
Op de foto zien ze dan weer niet of er echt een ontsteking zit. Daarom hebben wij eerst scinti gedaan er daarna beide. Foto om te kijken hoe erg de artrose was en scan om de ontsteking in beeld te brengen.


Zo scherp verdeeld ligt dat niet.een ontstekingsreactie als gevolg van artrose zie je zeker ook op foto, door verandering in de botstructuur, botoplossing (zie je dan een waasje)
Vind het altijd een beetje geld. uitdezakklopperij om niet net het meest voor de hand liggende te beginnen.


MyWishMax schreef:
Ik heb er zelf naast gestaan en er bijna 10 jaar mee gehandeld... En nee, je zag echt niet hoe ernstig de ontsteking was. Alleen hoe ernstig de artrose en dus de botwoekering was.


En heeft dat dan geleid tot een ander resultaat?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:32

Ik weet niet hoe je het bedoeld.

Maar goed, door die echo was te zien hoe groot de ontsteking was. Door de klachten en de botwoekering/atrose werd er een inschatting gemaakt hoe lang het er al zat en omdat wij bij aankoop ook foto's hadden laten maken was goed te zien dat er eerst 0 afwijkingen waren. De atrose kwam bij ons ook door de ontsteking, niet andersom. Het was dus zaak om die ontsteking duidelijk op beeld te hebben, maar ik moet wel zeggen dat een gedeelte van de behandeling, het inspuiten, ook gedaan werd tijdens de echo om de naald op de goede plek te krijgen.
Een ander resultaat was er sowieso geweest als DA 1 ernaar gekeken zou hebben, ja. Dat had misschien best een foto kunnen zijn, maar dan was er voor de behandeling alsnog een echo nodig geweest.
Niet over de scintigrafie trouwens, dat was onze keuze. Hij had ook alleen foto en echo kunnen doen, maar wij waren al een jaar bezig met allemaal kleine dingen, dus wilde hele lijf op beeld hebben. Vooral omdat DA 1 van mening was dat het iets anders was telkens. Deze DA (da2) zag bij klinische beeld al dat het de hals was en door die scintigrafie konden we redelijk goed zien dat alle andere dingen gevolgen waren en geen activiteit was.

In het geval van TS vind ik een echo dus absoluut niet raar, juist heel logisch. Maar de kliniek/DA zal zelf wel kiezen welke vorm van beeldvorming geschikt is voor dit paard.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:20

MyWishMax schreef:
Ik weet niet hoe je het bedoeld.


Dat je bij een goede DA dmv foto's ongetwijfeld ook direct een goede diagnose hebt.

Heb het overigens ook zelf recent meegemaakt. Paard al een jaar op de sukkel. Bij 2 echt goed bekend staande veeartsen geweest. Niet kunnen vinden wat ie had. De ene keer werd me bijna een MRI linksvoor aangesmeerd. Bij de 2e een MRI van de sprong rechtsachter. Overal foto's van en niets noemenswaardig kunnen vinden.
Ik heb de MRI's niet gedaan, omdat ik zelf niet het idee had dat daar wat te vinden zou zijn.
Ten slotte bij Laarakkers geweest; daar verbeterde hij in eerste instantie, maar bleef toch te stijf in de schoft en te pijnlijk in het SI gewricht. Foto's rug geadviseerd.
Op naar de 3e veearts. Op basis van kreupelheidsondezoek zei deze gelijk foto's van de rug maken en Bingo.
Schoft in diggelen. Allemaal breuken (oud) Tussen 1 en 2 jarige leeftijd opgelopen. Mogelijk over de kop gegaan en op iets hards terecht gekomen. Begon met 7 jaar te kreupelen Is dus ook meteen einde verhaal.
Paard liep op Z niveau, heeft nooit pijnlijkheid op de rug of schoft getoond. Werd 1 x per 3 maanden lekker losgemaakt door een chiropraktiker die ook DA is.
Was fijn geweest als we dat direct hadden geweten. Ik was onderhand een kleine 4000 euro verder. (Gelukkig verzekerd).
Ik koop echt nooit, maar dan ook nooit meer een paard zonder rug en halsfoto's.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:29

Ik ben ook bij goed bekend staande kliniek geweest, die ook allemaal dingen wilde doen waar wij niet achter stonden. Ik herken het dus.

Maar daarom wilde wij wel die scinti, terwijl de da het ook met alleen echo en foto had gekund. :+ Was wel duidelijk voor ons dat de dingen die da1 wilde behandelen absoluut niet nodig waren. Ook nooit meer last van gehad.

Hier was het begonnen na een nacht vastliggen en halswervels die vast zaten daarna.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 13:00

De echo is echt iets wat bij deze problemen als eerst wordt gedaan. Dit is inmiddels door 3 verschillende mensen bevestigd. Elke situatie is natuurlijk anders en zal ook zeker zo zijn dan in de meeste gevallen foto's voldoende was geweest. Misschien is het wat duurder maar so be it. Ik wil nu niet weer jaren aanklooien dus dan maar een echo en foto.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:23

Ketly schreef:
De echo is echt iets wat bij deze problemen als eerst wordt gedaan. Dit is inmiddels door 3 verschillende mensen bevestigd. Elke situatie is natuurlijk anders en zal ook zeker zo zijn dan in de meeste gevallen foto's voldoende was geweest. Misschien is het wat duurder maar so be it. Ik wil nu niet weer jaren aanklooien dus dan maar een echo en foto.


Kan ik me ook weer voorstellen hoor. Het is allemaal al lastig genoeg. Ik hoop dat het meevalt allemaal en te behandelen is. Wanneer gaat het gebeuren, de echo?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:36

Als het goed is komen ze dinsdag langs! Mocht het zijn wat ze vermoeden, dan zou het zeer goed te behandelen zijn en zou ze zelfs pijnvrij de sport nog in kunnen! Het zou eventueel ook nog kunnen dat degene die mij helpt, dus mijn eerste kijker, haar alsnog overneemt als ze daar straks lekker op haar plek is als ze in training bij hem staat. Daar zou ze nog een veel beter thuis hebben dan bij mij.. :D

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:13

Ketly schreef:
Als het goed is komen ze dinsdag langs! Mocht het zijn wat ze vermoeden, dan zou het zeer goed te behandelen zijn en zou ze zelfs pijnvrij de sport nog in kunnen! Het zou eventueel ook nog kunnen dat degene die mij helpt, dus mijn eerste kijker, haar alsnog overneemt als ze daar straks lekker op haar plek is als ze in training bij hem staat. Daar zou ze nog een veel beter thuis hebben dan bij mij.. :D


Geen beter thuis dan bij jou volgens mij :D

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:15

Dat denk ik ook! Jezelf niet onderschatten :D

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:23

Heel erg lief van jullie :o Probeer mijn best voor haar te doen! Maar een lekker plekje bij iemand aan huis met erg veel weidegang en liefde verdient ze ook.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:39

Ik denk ook dat het belangrijk is om naar de rijderij te kijken, hals/ nek problemen komen ook vaak voort uit verkeerde training. Dan is het ontzettend belangrijk dat er iemand op komt die haar wel goed kan gaan trainen om haar verder heel te houden zeg maar. Dus in die zin begrijp ik de gedachtegang heel goed Ketly. En ik bedoel het niet vervelend naar jou toe.

Het hoeft ook niet, kan ook veroorzaakt zijn door iets anders maar dit is puur mijn ervaring. Ik vind dat je het top doet voor je paard allemaal.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 10:21

Dat is inderdaad hoe ik er in sta Elisa :D Mocht ze wel blijven dan zal ik wel onder begeleiding blijven rijden, maar ik gun haar nu ook iemand die precies weet hoe ze in elkaar zit en hoe ze pijnvrij blijft in de toekomst. Ook heeft hij wedstrijdambities wat ik dan ook wel erg tof vindt, want als ze eenmaal loopt is ze zo stoer.. :o

In het rijden zelf heb ik nooit heel veel van haar gevraagd, maar als er iets niet goed zit dan train ik dat op die manier er niet 'uit' om het zo maar te zeggen.

Ik weet nog niet hoe het gaat lopen, maar wel dat het voor haar in ieder geval beter gaat worden.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:24

Ik heb echt heel veel respect voor hoe je er in staat en hoe je je paard op de eerste plaats zet. Echt top! ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. :-)

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:32

Dankjewel!

Helaas belde de kliniek dat het morgen toch ineens wel erg ver uit de richting was.. Baal als een stekker want had alles al geregeld en we wilden haar eind van de week verhuizen. Het zou volgende week donderdag wel kunnen, maar zolang wil ik eigenlijk niet wachten om haar te verhuizen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:48

Oh vet irritant! Geen andere optie in de buurt?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 14:34

Heb nog met de chiropractor gebeld maar het moet specifiek deze arts zijn. Ik zou morgen bij de kliniek zelf terecht kunnen om 9 uur 's ochtends maar qua vervoer is dat nog niet gelukt. Ik wil nu eigenlijk wel duidelijkheid dus ik ga mijn best doen om voor morgen nog vervoer te regelen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:23

Oh dat is idd vroeg, hopen dat je wat kan regelen :)

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:55

Ik heb wat kunnen regelen :D

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:11

Ideaal! Succes morgen dan :)

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:23

Succes voor straks. Hoop dat het meevalt allemaal.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:42

En al wat bekend?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 13:43

Het ging allemaal goed :D Ze trilde eerst heel erg toen ze de trailer op moest, echt heel sneu want vorige keer op de trailer was natuurlijk niet prettig voor haar. Ze was onderweg erg braaf en bij de kliniek ook. Ze heeft daar een roesje gekregen en toen was ze nog liever dan normaal.. :+

Uit de echo kwam dat er wel een ontsteking zat, links meer dan rechts. We hebben de best mogelijke uitslag gekregen want volgens de arts viel het mee maar zat er wel genoeg om er last van te hebben. Beide kanten zijn ingespoten en ze moet nu 5 dagen rusten.

Daarna hebben we haar naar haar voorlopige nieuwe plekje gebracht. Hier wordt ze professioneel begeleid dus dat is op dit moment het beste voor haar.

Al met al een drukke dag maar zeer tevreden met het resultaat.