[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:40

overheen gelezen,maar wat is een anti jeuk prik?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:30

Gizeppie schreef:
In de zomer onder de deken kan dat niet met hoge temperaturen met veel zon. De deken houdt maar 70% tegen van de UV. Olie moet je zien als een soort friturende werking.


Nou ik waag het er op, smeer al jaren Helmosan, nooit problemen mee.
Smeer vaak in de avond, maar ook wel eens in de ochtend, deken er over en hup naar buiten.

Anti jeuk prik? Laten jullie ze spuiten door de DA?
Wordt hier altijd enorm voor gewaarschuwd ivm hoefbevangenheid door de samenstelling van het product. Ik durf dat niet aan.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:10

Is die warm


quote="Bloemmeke"]
blizzart schreef:
Welke deken raden jullie voor fries met manen exceem


Ik ben erg tevreden over de rambo sweet itch hoody.[/quote]

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:38

ellepel schreef:
overheen gelezen,maar wat is een anti jeuk prik?

Cortilone heet de injectie, wordt ingezet bij allergische reacties. Volgens de DA kan het door deze prik niet eerst erg worden en heeft het zo'n 3 dagen nodig om in te werken. Maar goed: vrijdag preventief de prik en nog niks aan de hand, zaterdag op de wei, dinsdag ineens veel jeuk.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:21

Dat klinkt als de prik met corticosteroïden. Neem aan dat je bewust bent van de risico's die hier aan zitten?
Er is een nieuwe anti-jeuk prik op de markt, véél veiliger dan cortico's. Of het preventief werkt weet ik niet, die van mij heeft het vorig jaar gehad toen hij kapot ging van de jeuk door de processierupsen.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:00

ohw..ik snap al wat je bedoeld met die spuit.

En juist met een corticosteroïden word afgeraden om ze op gras te zetten omdat doordat je hormonen spuit ze dan gevoeliger kunnen zijn voor hoefbevangenheid toch
toch jammer dat zo een arts dat er dan niet even bij meld.

sowieso dus even uit gras houden.
mocht je ze er wel op willen, kort en probeer wat info op te zoeken over zaken als fructaan en voedingswaarde van voorjaarsgras.

ik weet 100% zeker dat als ik mijn ruin. nu op het gras zou zetten die morgen zou ploffen van de jeuk.
maar het is bij ons echt superkort,dus kan ook nog helemaal niet.
duurt nog wel een anderhalve maand

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:35

Cortilome is geen fijne injectie hoor.. zou ik niet te vaak doen of eigenlijk gewoon niet doen.
Dat helpt even, lijkt. Maar ondertussen is t complete systeem in de war..
Je moet t echt zoeken in suikers, eiwitten. Gras, lucerne, sportbrok oid.. en dat allemaal gewoon weg laten!

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:42

casperzazoe schreef:
Dat klinkt als de prik met corticosteroïden. Neem aan dat je bewust bent van de risico's die hier aan zitten?
Er is een nieuwe anti-jeuk prik op de markt, véél veiliger dan cortico's. Of het preventief werkt weet ik niet, die van mij heeft het vorig jaar gehad toen hij kapot ging van de jeuk door de processierupsen.

Kan je wat meer vertellen over die risico's en die nieuwe anti-jeuk prik? Ik ben nieuw met eczeem dus ben me zoveel mogelijk aan het inlezen. Heb in ieder geval al afgesproken dat m'n paard de komende maand niet op de wei gaat (wel paddock) en ik ga nu zelf hooi op stal neerzetten om te zien wat dat doet tov kuil.

Bedankt voor de tips allemaal! Heb ik veel aan :)

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:18

cijsalover schreef:
casperzazoe schreef:
Dat klinkt als de prik met corticosteroïden. Neem aan dat je bewust bent van de risico's die hier aan zitten?
Er is een nieuwe anti-jeuk prik op de markt, véél veiliger dan cortico's. Of het preventief werkt weet ik niet, die van mij heeft het vorig jaar gehad toen hij kapot ging van de jeuk door de processierupsen.

Kan je wat meer vertellen over die risico's en die nieuwe anti-jeuk prik? Ik ben nieuw met eczeem dus ben me zoveel mogelijk aan het inlezen. Heb in ieder geval al afgesproken dat m'n paard de komende maand niet op de wei gaat (wel paddock) en ik ga nu zelf hooi op stal neerzetten om te zien wat dat doet tov kuil.

Bedankt voor de tips allemaal! Heb ik veel aan :)


Sorry als mijn reactie wat bot overkwam :o het is echt lastig als dit je eerste seizoen met een eczemer is.
De cortico prik wordt eigenlijk niet meer gegeven omdat er tegenwoordig genoeg andere mogelijkheden zijn om uit te proberen. Schandalig dat je DA hier niets over heeft gezegd of je heeft gewaarschuwd.
Corticosteroid is een belangrijk hormoon, zo'n injectie kan dus een flinke aanslag zijn op het hele lijf, vnl op de (bij)nieren, en het verhoogd het risico op hoefbevangenheid flink. Hem voorlopig van het gras houden is een goede keuze :)
Het komt vanuit de hypofyse en had ergens voorbij zien komen dat het bij veelvuldig gebruik het zelfs de kans op Cushing kan vergroten (weet niet of dat waar is maar klinkt wel logisch)
Het wordt vnl gebruikt voor het inspuiten van gewrichten bij artrose omdat het een goede ontstekingsremmer is maar hoe het langdurig / preventief werkt voor zomereczeem weet ik niet.

De DA wist zelf de naam ook niet van de injectie die mijn pony heeft gehad, iets met een H... Een veilig middel zonder grote risico's. Pony werd er alleen ontzettend suf en sloom van. Preventief zal het niet werken als ik er zo over nadenk maar het is misschien wel iets wat je kan geven als de pony erg aan het schuren is in het midden van het seizoen, dat het daarna wat kalmeert.

Je hebt vast je research gedaan maar begin met een goede deken die je consequent ophoudt en schroef het suikergehalte (en eiwitten) in het voer zo ver mogelijk naar beneden. Een middeltje zoals Derfen (of wat hier op dezelfde pagina wordt genoemd) tegen de jeuk waar de vliegjes toch een keer bij zijn gekomen en je bent al een (veilige) stap vooruit :)

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:42

ik heb juist de eiwitten omhoog gezet.
die worden onderschat...iets met dat zinnetje ....eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam?
maar ik heb oudere paarden en die moeten gewoon meer hebben.

maar verder klopt het.
paard slank houden,goede conditie laten krijgen.
mooi voer, goed in de vitamines zetten.
en een blij paard is ook erg belangrijk :j

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:17

Voor een ouder paard met eczeem zou ik de eiwitten ook juist omhoog gooien :j
Voor een paard van 'gewone' leeftijd wordt er aangeraden om de eiwitten laag te houden omdat ze er sneller dik van worden en omdat ze ook van de eiwitten zelf kunnen gaan jeuken, toch? Klopt dat wat ik zeg ?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:01

casperzazoe schreef:
cijsalover schreef:
Kan je wat meer vertellen over die risico's en die nieuwe anti-jeuk prik? Ik ben nieuw met eczeem dus ben me zoveel mogelijk aan het inlezen. Heb in ieder geval al afgesproken dat m'n paard de komende maand niet op de wei gaat (wel paddock) en ik ga nu zelf hooi op stal neerzetten om te zien wat dat doet tov kuil.

Bedankt voor de tips allemaal! Heb ik veel aan :)


Sorry als mijn reactie wat bot overkwam :o het is echt lastig als dit je eerste seizoen met een eczemer is.
De cortico prik wordt eigenlijk niet meer gegeven omdat er tegenwoordig genoeg andere mogelijkheden zijn om uit te proberen. Schandalig dat je DA hier niets over heeft gezegd of je heeft gewaarschuwd.
Corticosteroid is een belangrijk hormoon, zo'n injectie kan dus een flinke aanslag zijn op het hele lijf, vnl op de (bij)nieren, en het verhoogd het risico op hoefbevangenheid flink. Hem voorlopig van het gras houden is een goede keuze :)
Het komt vanuit de hypofyse en had ergens voorbij zien komen dat het bij veelvuldig gebruik het zelfs de kans op Cushing kan vergroten (weet niet of dat waar is maar klinkt wel logisch)
Het wordt vnl gebruikt voor het inspuiten van gewrichten bij artrose omdat het een goede ontstekingsremmer is maar hoe het langdurig / preventief werkt voor zomereczeem weet ik niet.

De DA wist zelf de naam ook niet van de injectie die mijn pony heeft gehad, iets met een H... Een veilig middel zonder grote risico's. Pony werd er alleen ontzettend suf en sloom van. Preventief zal het niet werken als ik er zo over nadenk maar het is misschien wel iets wat je kan geven als de pony erg aan het schuren is in het midden van het seizoen, dat het daarna wat kalmeert.

Je hebt vast je research gedaan maar begin met een goede deken die je consequent ophoudt en schroef het suikergehalte (en eiwitten) in het voer zo ver mogelijk naar beneden. Een middeltje zoals Derfen (of wat hier op dezelfde pagina wordt genoemd) tegen de jeuk waar de vliegjes toch een keer bij zijn gekomen en je bent al een (veilige) stap vooruit :)

Geeft niet hoor, ik snap je reactie wel. Bedankt voor je uitleg in ieder geval! Vorige zomer was de eerste zomer met mijn paard en ze kreeg veel jeuk, maar de vorige eigenaresse zweert erbij (nog steeds) dat ze geen zomereczeem heeft. Maar goed, dat lijkt er dus wel heel sterk op dus ik wil nu alles wat ik kan doen inzetten, maar ik weet nu ook dat ik niet meer voor die prik wil kiezen. De deken ligt klaar en gaat dit weekend op, oerbalans krijgt ze dus al een tijdje en nu dus over op hooi en voorlopig geen gras en dan is er nog een breed aanbod van smeersels, oliën en vliegensprays te proberen. :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:24

Even over eiwitten :) Ik heb het hier lang geleden al 's benoemd. Vooral oudere paarden hebben extra eiwitten(aminozuren) nodig.

Heel kort afgegraasd gras bevat veel moeilijk afbreekbare eiwitten voor paarden. Het paardenlichaam krijgt dan te maken met meer afvalstoffen in het lichaam. Die eiwitten worden ook wel onvolledig verteerbare eiwitten genoemd. Het zijn eiwitten die in de opbouwfase zitten van gras wat constant z'n best doet om weer te kunnen groeien.

Bij langer, al meer uitgegroeid gras of zelfs bloeiend gras worden de eiwitten meer en meer volledig verteerbaar voor het paard. Dat zorgt voor veel minder afvalstoffen in het paardenlichaam. Lever en nieren kunnen het veel beter aan.

Tevens bevat langer gras meer vezels en minder suikers.


Ik heb bovenstaande van 2 kennissen die dit onafhankelijk van elkaar aan mij vertelden. Beide hebben een ingenieurstitel op het gebied van vee/diervoeding behaald bij de WUR Wageningen.

Beide gaven eerder ook aan dat het beter is om probleempaarden 2x per dag een uur in het gras te zetten dan bijv. 2 uur achter elkaar vanwege de grote bom suikers die ze toch ineens binnen krijgen.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:02

henny_w schreef:
Even over eiwitten :) Ik heb het hier lang geleden al 's benoemd. Vooral oudere paarden hebben extra eiwitten(aminozuren) nodig.

Heel kort afgegraasd gras bevat veel moeilijk afbreekbare eiwitten voor paarden. Het paardenlichaam krijgt dan te maken met meer afvalstoffen in het lichaam. Die eiwitten worden ook wel onvolledig verteerbare eiwitten genoemd. Het zijn eiwitten die in de opbouwfase zitten van gras wat constant z'n best doet om weer te kunnen groeien.

Bij langer, al meer uitgegroeid gras of zelfs bloeiend gras worden de eiwitten meer en meer volledig verteerbaar voor het paard. Dat zorgt voor veel minder afvalstoffen in het paardenlichaam. Lever en nieren kunnen het veel beter aan.

Tevens bevat langer gras meer vezels en minder suikers.


Ik heb bovenstaande van 2 kennissen die dit onafhankelijk van elkaar aan mij vertelden. Beide hebben een ingenieurstitel op het gebied van vee/diervoeding behaald bij de WUR Wageningen.

Beide gaven eerder ook aan dat het beter is om probleempaarden 2x per dag een uur in het gras te zetten dan bijv. 2 uur achter elkaar vanwege de grote bom suikers die ze toch ineens binnen krijgen.

Heel interessant! Dit ga ik opslaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:15


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:24

ellepel schreef:
overheen gelezen,maar wat is een anti jeuk prik?


Die heeft mijn paard vorige jaar gehad. Dat werkt voor geen meter. Twee dagen was hij jeuk vrij, daarna werd het weer heel erg.. Het was een duur geintje.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:06

Iemand al een eczeemdeken op?

Hier vliegt al flink wat gespuis, maar paardlief heeft nergens jeuk momenteel dus ik wacht nog eventjes.

Haar uier is een ideale jeuk-indicator. Zolang haar lip niet beweegt bij kriebels daar, zit het wel goed.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:39

nee joh,hier nog onder de winterdeken

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:46

Nope winterdeken maar een aantal stal genoten hebben de deken wel al op.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:05

Interessant van de eiwitten Henny.

Ik heb eindelijk een deken gevonden die past, de laatste die ik kon proberen. het is die van Horsegear van de EJ
Afbeelding

De hals is wel iets wat aan de lang kant :')
Afbeelding

Even kijken of ik daar iets op kan verzinnen zonder in de knel te komen met de klittenband sluitingen.

Heeft iemand tips om een gewone borstsluiting in een V- sluiting te veranderen? Ik kan de ring van een oude deken pakken maar zit dat dan goed / comfortabel genoeg?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:29

casperzazoe schreef:
De hals is wel iets wat aan de lang kant :')


Deze deken gebruik ik al een paar jaar voor mijn ruin. Bij hem is de hals ook aan de lange kant terwijl de rest van de deken er mooi op ligt qua maat. Ik doe altijd het halster erover heen zodat de hals niet over het hoofd zakt.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:30

die hals even dubbel vouwen en vastnaaien?
of stuk er tussenuit en vastnaaien.
die borstsluiting weet ik zo niet.
mocht gt iemand nog iets willen proberen op gebied van supplementen.
kreeg de tip om l-glutamine te proberen.
zou enorm ondersteunend zijn bij eczeem of allergie klachten
of PEA.
hoorde daar ook nog weer goede berichten over

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:47

blizzart schreef:
Is die warm


quote="Bloemmeke"]
blizzart schreef:
Welke deken raden jullie voor fries met manen exceem


Ik ben erg tevreden over de rambo sweet itch hoody.
[/quote]

Het is wel een redelijk dikke deken. Op de hele warme dagen heb ik Cato een dunnere vliegendeken opgedaan. Maar moet eigenlijk zeggen dat ze ook bij de Rambo nooit echt zweette

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:56

ellepel schreef:
....
mocht gt iemand nog iets willen proberen op gebied van supplementen.
kreeg de tip om l-glutamine te proberen.
zou enorm ondersteunend zijn bij eczeem of allergie klachten
of PEA.
hoorde daar ook nog weer goede berichten over


Grappig Ellepel dat je over l-glutamine begint. Toevallig heb ik me daar laatst in verdiept in verband met leverproblemen.
Op deze site staat veel info:
https://www.sohf.nl/nutrient/l-glutamine

Wat ook opvallend is dat glutamine een belangrijke rol kan spelen bij problemen in de glucosehuishouding.
Misschien is het ook wel het proberen waard bij paarden met insulineresistentie of PSSM paarden?
...
Glucosehuishouding

De afgifte van het darmhormoon glucagon-peptide-1 (GLP-1) is mede afhankelijk van glutamine. Deze belangrijke peptide remt glucagon en verhoogt de glucosegevoeligheid van de bètacellen in de alvleesklier waardoor de afgifte van insuline wordt bevordert en zodoende de bloedsuikesspiegel op peil blijft. Bovendien werkt het GLP-1 op de eetlust, deze wordt geremd. Voor het behandelen van obesitas, maar ook bij diabetes wordt er inmiddels veel onderzoek gedaan met veelbelovende resultaten....

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:31

Hier wel onder de eczeemdeken sinds vorig weekend en een regendeken er overheen.
Stond daarvoor bloot.

Woensdag begon ze aan haar flanken/liezen te jeuken, dat is bij haar altijd het meest kriebelige gebied. Ben dus net op tijd geweest met de deken op doen.